Asio4ALL hjelp

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Jeg er ganske fersk med pc som kilde. Har rippet noen cd i flac ved hjelp av MediaMonkeyplayer som jeg har fått installert.

Hører noen nevner at man får bedre lyd hvis man har Asio4all innstallert. Gjør man det?
Gjør man det også ved Spotifypremium spilling, eller virker Asio kun i Mediamonkey?

Lastet ned Asio4all 2.10, men vet ikke hva jeg gjør videre for å få dette i gang. Hvordan kopler jeg ut det interne lydkortet i laptopen til fordel for asio osv?

Er sånn teskjei type, og ikke så sterk i den digitale verden enda. Noen som kan hjelpe eller forklare litt?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Asio4All er en driver til lydkortet ditt med lav latency, som følger ASIO-protokollen og forkorter "signalveien" gjennom operativsystemet. Bypasser volumkontrollen, etc.

Du kan altså ikke "kople ut" noe lydkort selv om du bruker asio4all i stedet for den driveren du brukte før.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Takk skal du ha, da forsto jeg ihvertfall litt mer. Men jeg får ikke til å virke. Har lastet ned på asio4all sin nettside. Må jeg laste ned en ekstra driver i tillegg, eller må det åpnes inne i en avspiller?
Eller kanskje jeg må gi opp dette med min datakunnskap, da dette er litt vanskelig?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå har jeg ikke installert asio4all selv på ganske lenge, men jeg antar at enten så lastes programmet ned i form av et installasjonsprogram (exe, msi, bat, e.l.), som du da bare kan kjøre og være ferdig med det.

Jeg prøvde selv, og det er en exe-fil du bare kan kjøre. Når programmet er installert, dinner du Asio4all i start-menyen, og der er det en "asio4all v2 instruction manual".

Les den, så kommer du nok i gang.

Når du har installert Asio4all, så må du sette opp hvert enkelt avspillerprogram til å bruke Asio. Det kan du sikkert google etter for din valgte player. jeg fant nyttige ting ved å google etter "setting up asio4all with foobar2000", f.eks.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Dazed skrev:
Nå har jeg ikke installert asio4all selv på ganske lenge, men jeg antar at enten så lastes programmet ned i form av et installasjonsprogram (exe, msi, bat, e.l.), som du da bare kan kjøre og være ferdig med det.

Jeg prøvde selv, og det er en exe-fil du bare kan kjøre. Når programmet er installert, dinner du Asio4all i start-menyen, og der er det en "asio4all v2 instruction manual".

Les den, så kommer du nok i gang.

Når du har installert Asio4all, så må du sette opp hvert enkelt avspillerprogram til å bruke Asio. Det kan du sikkert google etter for din valgte player. jeg fant nyttige ting ved å google etter "setting up asio4all with foobar2000", f.eks.
Takk igjen, setter pris på hjelpen.
Skal forsøke litt til.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du må bruke et avspillingsprogram som støtter Asio. Det tror jeg ikke Mediamonkey gjør. Prøv J. River Media Center:
http://www.jriver.com/

I avspillingsmenyen (playback options) så velger du Asio og deretter Asio4All.
Du kan også bruke Wasapi som er like bra.
 

Episteme

Medlem
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
36
Antall liker
0
I tillegg til å legge inn ASIO4All trenger du en plugin i avspilleren din. Om dette er tilfelle i mediamonkey vet jeg ikke, men i foobar og winamp er dette tilfelle. Husk og velge asio som output under preferanser. Etter det må du konfigurere asio4all og passe på å mute alle enheter som ikke skal brukes. Og du kan bare en lydkilde om gangen. Det vil si at hvis du spiller av musikk i foobar/winamp med asio output vil du ikke få lyd fra f.eks youtube samtidig og vice versa.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
orso skrev:
Du må bruke et avspillingsprogram som støtter Asio. Det tror jeg ikke Mediamonkey gjør. Prøv J. River Media Center:
http://www.jriver.com/

I avspillingsmenyen (playback options) så velger du Asio og deretter Asio4All.
Du kan også bruke Wasapi som er like bra.
Takker.
Kan jeg ha både jriver og mediamonkey på samme maskin samtidig? Har fått til å rippe cder i flac, og kopiere ut cder, med mediamonkey og er redd for å ødelegge noe av det.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
orso skrev:
Du må bruke et avspillingsprogram som støtter Asio. Det tror jeg ikke Mediamonkey gjør. Prøv J. River Media Center:
http://www.jriver.com/

I avspillingsmenyen (playback options) så velger du Asio og deretter Asio4All.
Du kan også bruke Wasapi som er like bra.
Så vidt jeg husker støtter VLC bl.a. ASIO, og VLC er gratis hvis det er et poeng.

Og ja, du kan ha flere avspillingsprogrammer installert samtidig.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Episteme skrev:
I tillegg til å legge inn ASIO4All trenger du en plugin i avspilleren din. Om dette er tilfelle i mediamonkey vet jeg ikke, men i foobar og winamp er dette tilfelle. Husk og velge asio som output under preferanser. Etter det må du konfigurere asio4all og passe på å mute alle enheter som ikke skal brukes. Og du kan bare en lydkilde om gangen. Det vil si at hvis du spiller av musikk i foobar/winamp med asio output vil du ikke få lyd fra f.eks youtube samtidig og vice versa.
Takk. er litt usikker på hva plugin betyr her, men føler at jeg nå er på veg til et eller annet ihvertfall.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
atonal skrev:
orso skrev:
Du må bruke et avspillingsprogram som støtter Asio. Det tror jeg ikke Mediamonkey gjør. Prøv J. River Media Center:
http://www.jriver.com/

I avspillingsmenyen (playback options) så velger du Asio og deretter Asio4All.
Du kan også bruke Wasapi som er like bra.
Så vidt jeg husker støtter VLC bl.a. ASIO, og VLC er gratis hvis det er et poeng.

Og ja, du kan ha flere avspillingsprogrammer installert samtidig.
Takker, men VLC kan vel ikke spille Flac filene mine?
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Takk for hjelp alle sammen. Har funnet ut av det nå :)
 
Topp Bunn