Hei, har undersøkt litt nærmere med lokale forhold. Var innom nordvestlandets største VP-forhandler idag og spurte meg litt rundt. De forhandler også Suzuki, Mercury mfl. Han forhandler ikke Askeladden, og jeg fortalte ham at jeg hadde noen spørsmål rundt C6 med DP3-170.
På spørsmål om utenbords (bensin) eller innenbords (diesel) så mente de at lokale forhold absolutt tilsier diesel; det er vanskelig å oppdrive bensin på marinaer rundt om i de mange fjordene her. Diesel har de overalt. Det er greit, lokale forhold osv.
Videre kunne han fortelle at siden den helt nye D3 kom (ny versjon 2010, hvor kun antall sylindre og slagvolum var likt, alt annet nytt) så har de ikke hatt en eneste reklamasjon på Volvoene, mot plenty reklamasjoner på foregående generasjon. Volvo kjørte jo på en blemme med mye reklamasjoner ca 2007-2009 med den generasjonen, og lovde på lanseringen av den siste generasjonen at absolutt alt var tatt hånd om. Det viser seg visst to sesonger senere å stemme. Denne forhandleren sa at de første servicene på nye D3 er kun å skifte olje+filter, og at det knapt koster mer enn olje/filter dersom man kommer med båten dit. Det er gjort på minutter visstnok.
Servicemessig er det visstnok store forbedringer fra 2010-generasjonen også. Det nye DPS-drevet er visst også meget solid og lite servicekrevende. Han mente, tross at han hadde utenbords-daycruisere i samme klasse, at jeg absolutt ikke burde ha noen betenkeligheter gå for innenbords D3 i denne båten dersom jeg hadde muligheten. Han har flere reklamasjoner på Suzuki enn på Volvo D3 (som jo er null så langt). Annenhåndsverdien på daycruisere med diesel er iflg ham gunstigere enn med påhengs, og især her omkring.
Jeg skjønner at det bare er oppfatningen til en person (evt en forhandler) men de rimer godt med egne oppfatninger her lokalt i dette området. Uob; du har helt rett i at D3 (tidl gen) var servicekrevende, men som sagt fra 2010 så er det en helt ny motor hvor faktisk nordvestlandets største Volvoforhandler ikke kan rapportere om noen feil eller reklamasjoner. Lover bra. Jeg er veldig takknemlig for innspillene, det gir mulighet for å revurdere, hente inn info osv. Nå har jeg også støvsugd nettet for info, og det kan virke som om uob og denne forhandleren begge har rett, og egentlig er enige; men at nye D3 er en helt annen historie.
I lys av disse gode nyhetene så har jeg kontaktet forhandler og bedt de be Askeladden holde av en C6 med VP D3-170 til meg til neste uke
. hurra.