ASR Mini Basis MK-V og Rega Planar 6 med Ania MC pickup - oppsett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torima

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2017
    Antall liker
    3
    Hei!

Oppgraderer og får i hus en Rega Planar 6 med Ania MC pickup og en ASR Mini Basis MK-V RIIA-trinn.

Er blank på så avansert RIIA og vil gjerne ha forslag til hvordan DIP-switchene på denne bør settes for dette oppsettet.

Har en Hegel H190 og Tannoy DC10Ti som skal lage resten av lyden.

Mvh Richard

Torima

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2017
    Antall liker
    3
    Takk for innspill - dette får bli startinnstillingen.
    Får åpne manualen - og RIIA - over helgen når alt er på plass.

...sliter litt med å forstå hvordan DIP-switchene skal settes for 100 Ohm.

Kunne noen fortalt hvordan de bør stå?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...sliter litt med å forstå hvordan DIP-switchene skal settes for 100 Ohm.

Kunne noen fortalt hvordan de bør stå?
    Her må du lese i brukermanualen. Finnes ant på nettet (se hjemmesiden), om du ikke har den i papirform.

Sist redigert:
    S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Den er litt tuvlete å skjønne. Sett dip nr 10 i ON. Og deretter resten på event 100ohm.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Tuvlet fælt i flere mnd med min. Holdt på å gi opp hele riiaen helt til en luring sa" sett dip 10 i ON" VOILA, så bare ble det døds bra. (Syx bloom 3)
    Ta ett bilde av dip nære og legg ut her....

Torima

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2017
    Antall liker
    3
    Tuvlet fælt i flere mnd med min. Holdt på å gi opp hele riiaen helt til en luring sa" sett dip 10 i ON" VOILA, så bare ble det døds bra. (Syx bloom 3)
    Ta ett bilde av dip nære og legg ut her....

Her er bilde av dipswitchene og manualen.

Info om pickup

. Anbefalt belastning: 100 ohm
    • Utgangsimpedans: 10 ohm
    • Utgangsnivå: 0,350mV
    • Kanalbalanse : = 20µV

Vedlegg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gain (den med seks brytere): 2-5 ON, switch 1 OFF. Dersom det er mer gain enn du trenger setter du også switch 2 til OFF.

Load (den med 10 brytere): switch 3 ON, resten OFF.

Husk å gjøre likt på begge kanaler.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    727
    I den række med 10 switche, sætter du nr 3 til on. I den række med 6 bestemmer du udgangsniveauet. Prøv at sætte 1,2, og 3 on

HansJørgen

Medlem
    Ble medlem
    26.05.2018
    Antall liker
    25
    Sted
    Ramnes
    Torget vurderinger
    2
    Bruksanvisningen til ASR Mini Basis for innstilling av Ohmsk belastning kan være litt plundrete å forstå (jeg synes i hvert fall det), jeg har derfor laget meg et xl-ark for utregning, hvis det er av interesse kan jeg sende deg filen på PM. Nedenfor ser du et utsnitt som viser utregning for 100 Ohm, det er bare å fylle inn eller fjerne ett-tall i orange kolonne så beregnes verdien.

1701085307185.png

Hans Jørgen

T

ThomasN

Gjest
    DIP 3 = 100 ohm

Om du ønsker 60db gain benytter du DIP 2 der, siden utgangspunktet er 30db + DIP gain.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Bruksanvisningen til ASR Mini Basis for innstilling av Ohmsk belastning kan være litt plundrete å forstå (jeg synes i hvert fall det), jeg har derfor laget meg et xl-ark for utregning, hvis det er av interesse kan jeg sende deg filen på PM. Nedenfor ser du et utsnitt som viser utregning for 100 Ohm, det er bare å fylle inn eller fjerne ett-tall i orange kolonne så beregnes verdien.

Vis vedlegget 973417

Hans Jørgen
    Føler litt det er der jeg var nå. Mye bra svar ut fra hvordan manualen er men det fungerte dårlig. Var vel null respons når Ohm ble forandret….må være noe feil i manualen. Som jeg sa tidligere så skjedde det ikke noe hørbart forskjell før jeg satt dip 10 i ON. Det var som en loudnes knapp ble aktivert.

T

ThomasN

Gjest
    Føler litt det er der jeg var nå. Mye bra svar ut fra hvordan manualen er men det fungerte dårlig. Var vel null respons når Ohm ble forandret….må være noe feil i manualen. Som jeg sa tidligere så skjedde det ikke noe hørbart forskjell før jeg satt dip 10 i ON. Det var som en loudnes knapp ble aktivert.
    DIP 10 er noe helt annet, det er kapasitans. Der kan du velge mellom 100 eller 320

For Rega Ania anbefaler de selv

Load settings for adjustable MC stages
    • Impedance -100ohm
    • Capacitance - 1000pF

Så DIP 10 på ON (320) er det nærmeste du kommer her.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    727
    Det lyder underligt, hvis du spiller med en MC pick up?

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Det lyder underligt, hvis du spiller med en MC pick up?
    Ja...Low output/100 ohm. Hørte null forskjell når jeg justerte ohm. Har da hatt mye riiaer og de responderer jo med en gang på små avvik/justeringer.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    DIP 10 er noe helt annet, det er kapasitans. Der kan du velge mellom 100 eller 320

For Rega Ania anbefaler de selv

Load settings for adjustable MC stages
    • Impedance -100ohm
    • Capacitance - 1000pF

Så DIP 10 på ON (320) er det nærmeste du kommer her.
    Vet. Men det var det eneste hørbare i positiv retning på min ASR.

Torima

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2017
    Antall liker
    3
    Gain (den med seks brytere): 2-5 ON, switch 1 OFF. Dersom det er mer gain enn du trenger setter du også switch 2 til OFF.

Load (den med 10 brytere): switch 3 ON, resten OFF.

Husk å gjøre likt på begge kanaler.
    Dette funka veldig bra! Skal ikke se bort fra jeg ender opp med dette. Men tester alle forslag her.

Torima

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2017
    Antall liker
    3
    Tusen takk for mange svar!

Jeg har testet mye, og har jeg disse settingene inntil videre:

• Gain : 2-5 ON, switch 1 OFF.
    • Load: switch 3 og 10 ON, resten OFF.

Det låter sjukt bra!

Bokholderen

Medlem
    Ble medlem
    04.05.2013
    Antall liker
    4
    Sted
    Geithus
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg er også en av de som sliter med å skjønne hvordan man stiller inn ASR Mini Basis. Jeg har kjøpt meg Ortofon Quintet Black S, så hvis noen vet hvilken innstilling jeg trenger her, ville jeg blitt veldig glad for hjelp😊

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Bokholderen Ortofon sier at lasten skal være større enn 20 Ohm. DIPen med 10 brytere: Switch 1 On gir 22 Ohm, Sw 2 på gir 47 Ohm. Jeg hadde valgt sistnevnte.
    Gain: Pickupen gir 0,3 mV ved 5 cm/s. Da tenker jeg at totalt gain på ca. 60 dB i phonoforsterkeren er passe. Gain switch 2 On. Jeg tar da ikke hensyn til ASRs råd om lavest mulig gain for lavest mulig støy. Dersom du vil dempe prøv Switch 3 i stedet for totalt 54 dB gain.
    Husk å sette begge kanaler likt. :)

Bokholderen

Medlem
    Ble medlem
    04.05.2013
    Antall liker
    4
    Sted
    Geithus
    Torget vurderinger
    2
    @Bokholderen Ortofon sier at lasten skal være større enn 20 Ohm. DIPen med 10 brytere: Switch 1 On gir 22 Ohm, Sw 2 på gir 47 Ohm. Jeg hadde valgt sistnevnte.
    Gain: Pickupen gir 0,3 mV ved 5 cm/s. Da tenker jeg at totalt gain på ca. 60 dB i phonoforsterkeren er passe. Gain switch 2 On. Jeg tar da ikke hensyn til ASRs råd om lavest mulig gain for lavest mulig støy. Dersom du vil dempe prøv Switch 3 i stedet for totalt 54 dB gain.
    Husk å sette begge kanaler likt. :)
    Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg forsøke det i morgen😊

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    ASR har en veldig bra manual som forklarer forskjellen lydmessig ved de forskjellige innstilingene. Jeg brukte Mini Basis MK II en stund. Jeg brukte også ortofon Jubilee MC som skulle ha en belasnings impedans større en 10 ohm. Jeg stilte inn på 100 ohm. Var veldig fornøyd med denne innstillingen. Jeg kommer til å beholde denne pickup'en, da den har boron nålarm og sølvspole. Har ''speed'' og veldig nøytral med en fin oppløst diskant. Hvis oppgradering/retipping blir nødvendig, så vil jeg gjøre oppradering, selv om prisen kommer på 15k. Nå bruker jeg en annen ''halvbalansert'' RIAA med støyfri egenskaper. Det ble sagt at Jubilee er mere frempå en Cadenza RED med alu nålarm til samme pris. Man må ha Cadenza Black får å få borron nålarm. Da blir prisen betydelig høyere.

Sist redigert:

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    218
    Kjører en Hana SL på ASR Mini Basis V selv, noen som har hete tips til innstillinger?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig i lasten. 30 Ohm generatorimpedans og anbefalt minimum 400 Ohm last.
    Prøv 54 eller 48 dB totalt gain, pickupen har relativt høyt utgangssignal til LOMC å være.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for mange svar!

Jeg har testet mye, og har jeg disse settingene inntil videre:

• Gain : 2-5 ON, switch 1 OFF.
    • Load: switch 3 og 10 ON, resten OFF.

Det låter sjukt bra!
    Med det 2 og 5 ON har du 43 Ohms last og gain 54db. Det anbefalte er 100 Ohm , dvs dip 3 ON resten off , jo lavere motstand desto lavere nivå, men bruk det du liker
    Det som skjer med lavere motstand er at lyden blir lavere, kan kompensere med mere gain.
    Kapasitansen 10 skal ikke ha noe å si for MC

Sist redigert:

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    218
    Hei, hvordan får jeg 30 Ohm generatorimpedans og 400 Ohm last? Er dette to forskjellige ting? Tror jeg nå har 48db gain

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Generatorimpedansen er et parameter i pickupen. Du får ikke gjort noe med den. 400 Ohm last til 30 Ohm generatorimpedans er fine greier.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    218
    Generatorimpedansen er et parameter i pickupen. Du får ikke gjort noe med den. 400 Ohm last til 30 Ohm generatorimpedans er fine greier.
    I dette tilfellet blir det 475 Ohm, fortsatt bra? Jeg har også skjønt via manualen at det er bedre å spille med mer volum enn å booste db i RIAA pga støy

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt høyere enn strengt tatt nødvendig, men eventuelle lydforskjeller kommer mest fra et marginalt høyere nivå ut av phonoforsterkeren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn