ASR Mini Basis (mk3)/Denon DL-103R GAIN OG MOTSTAND. ERFARINGER?

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Hadde for noen år siden en ASR MIni Basis mk1 som jeg var meget fornøyd med.

Har i mellomtiden hatt forsterkere med innebygget riaa, men nå er jeg atter en gang tilbake til en ASR MIni Basis - denne gangen en mk3.

Syntes den gamle Mini Basisen var fantastisk, men det er ingen tvil om denne mk3´n er blitt enda bedre. Herre min hatt så deilig det var å få en skikkelig bra riaa igjen ;D

Mini Basisen spiller i mine ører fantastisk ny - rett fra originalembalasjen, men har skjønt/lest at den skal ha en del timer før den spiller optimalt.

Har allerede eksperimentert litt med alle de innstillingsmulighetene som finnes i Mini Basisen, men synes det hadde vært kjempeinteressant å høre om det er noen andre der ute som har erfaringer med innstillinger av gain og motstand. Spesielt interessant dersom noen har samme komboen som undertegnede.

Alle innspill mottas med takk :)
OhYeah
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
ASR Mini Basis (mk3)/Denon DL-103R

Har hatt 103R og den spilte definitivt best hos meg med 400-500ohm,det va kanon,da va "alt" på plass 8) Prøvde f.eks 330ohm og tyngre,det låt tregt og "komprimert". Ved endel over 500 (rundt 6-650) ble det flisete og tynt,Så 4-500 va toppers mao :D Men ørene dine bestemmer som du veit!
PS Brukte ikkje ASR-RIIA men har hørt den,kjempebra sak :)

mvh Filip
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
ASR Mini Basis (mk3)/Denon DL-103R

Takk Filip :)
Har rotet litt rundt 100 ohm pga. Denon oppgir minimum 100 ohms belastning. Det ble kanskje litt ekstra trøkk ved å bruke 100 ohm, men det ble vesentlig mer komprimert som du sier.
Foreløpig har jeg også fått best resultat ved å bruke en motstand på 470 ohm (ferdiginnstilt belastning på ASR riaaen). Fantastisk oppløsning/mikrodetaljer ved denne motstanden.
mvh
Nils Kr
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
ASR Mini Basis (mk3)/Denon DL-103R

Da e vi enig,syns liksom alt ble "rett" ved den belastningen,alt "satt" som et skudd vess du skjønner :) Enjoy the music :D

mvh Filip
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Hvilken ohm/motstand (riaa) fungerer best for Denon DL-103R? Erfaringer???

Ingen andre der ute som har eksperimentert med forskjellig motstand på ASR Mini Basis eller andre gode riaa for å oppnå best mulig resultat ved bruk av Denon DL-103R pick up????

Alle innspill/erfaringer mottas med takk ;)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en DL-103R og bruker den sammen en Tube-box. Kan velge mellom 100 og 220 ohms belastning. Hos meg er 100 ohm litt "døllt" mens 220 ohm låter litt friskere, sannsynligvis på grunn av et løft i frekvenskurven i diskanten. Dette er vel generelt for MC-pickuper. Typisk er det at jo høyere motstand de belastes jo mer diskantløft er det.

Fin artikkel her: http://www.extremephono.com/Loading.htm
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Takk for info cox :) Interessant artikkel :)

mvh OhYeah
 
Topp Bunn