ATI -" all american muscle"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.S

Fersking
    Ble medlem
    09.06.2010
    Antall liker
    0
    Er det noen som kan hjelpe meg med valg av forforsterker til ATI AT6002 høyttalere er Arendal 1723 tower. Jeg har sett på Nad M12 og Mclntosh C47. Jeg trenger innspill.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har lettdrevne semi-aktive høyttalere, som ikke trenger 500 watt. Er AT52 serien like god lydmessig som AT54 serien?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Er det noe ved ATI AT52x serien sammenlignet mot kraftig A/B effekter som bør vurderes nøye, med tanke på matching av forforsterkere, eller tungdrevne høyttalere som kan gå lavt i ohm?

http://www.ati-amp.com/AT52XNC.php

Sist redigert:

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er ATI AT6003 på plass i racket og driver et par AS Tower ������
    Noen første inntrykk?
    Etter å ha testet denne et par dager må jeg si at den er sjokkerende bra. Jeg har tidligere hørt komboen AT6000/AS Tower i andre oppsett, men det er aldri det samme som å få teste det ut i eget rom.
    Jeg hadde en McIntosh MA5200 integrert forsterker som jeg var veldig fornøyd med lydmessig, men den ble litt svak på Tower hvis man skrur opp volumet litt. Med AT6000/Marantz 7010 i racket spiller det ringer rundt McIntosh. Det er utrolig hvor mye nok krefter har å si. Selv på lavt volum henter AT6000 frem et lydbilde med detaljer McIntosh aldri klarte.
    Får jeg satt inn en skikkelig stereopre/dac etter hvert vil dette bli enda bedre :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Da er ATI AT6003 på plass i racket og driver et par AS Tower ������
    Noen første inntrykk?
    Etter å ha testet denne et par dager må jeg si at den er sjokkerende bra. Jeg har tidligere hørt komboen AT6000/AS Tower i andre oppsett, men det er aldri det samme som å få teste det ut i eget rom.
    Jeg hadde en McIntosh MA5200 integrert forsterker som jeg var veldig fornøyd med lydmessig, men den ble litt svak på Tower hvis man skrur opp volumet litt. Med AT6000/Marantz 7010 i racket spiller det ringer rundt McIntosh. Det er utrolig hvor mye nok krefter har å si. Selv på lavt volum henter AT6000 frem et lydbilde med detaljer McIntosh aldri klarte.
    Får jeg satt inn en skikkelig stereopre/dac etter hvert vil dette bli enda bedre :)
    Hmm - ja dette hørtes jo overbevisende ut :)
    Men jeg må innrømme at det sitter langt inne å bytte ut mine Mac'er til fordel for ATi , men det hadde jo selvsagt vært moro å testet...

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå sier jeg på ingen måte at ATI er bedre enn McIntosh generelt, men at 6000 serien slår ut Mc5200 grunnet for lite krefter til å drive AS Tower

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Nå sier jeg på ingen måte at ATI er bedre enn McIntosh generelt, men at 6000 serien slår ut Mc5200 grunnet for lite krefter til å drive AS Tower
    Neida , jeg skjønner den , men har bra tro på at ATI leverer meget bra kvalitet uten for mye jåleri.
    Den nye Hypexbaserte 500 watter'n til ATI tipper jeg henter potensialet i Tower :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Siegfried Linkwitz har gjort målinger av de nye Ncore-forsterkerne til ATI, og sier at han aldri har sett sett så bra målinger hos noen av forsterkerne han har hatt. Han synes de høres bra ut også.
    Issues-7

Assy74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Da er AT 54XNC på vei..

Håper jeg får den imorgen:cool:
    Spennende.
    Jeg går og lurer på en ATI 52 4-kanals, men har også en Emotiva XPA Gen3 i tankene: https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-gen3
    Problemet med sistnevnte er påkrevd rackdybde.
    Jeg har emotiva xpr-5 på tower og det synes jeg er en bra match :) ikke hørt emotiva xpa gen 3. Men det er noe jeg også lurer på. Skal visst komme noen nye også med 500w i 8 ohm også, som kanskje er verdt å vente på?
    Men den nye ati serien er ikke mye dyrere! Og er nok kanskje litt vassere enn emotiva også :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Da er AT 54XNC på vei..

Håper jeg får den imorgen:cool:
    Spennende.
    Jeg går og lurer på en ATI 52 4-kanals, men har også en Emotiva XPA Gen3 i tankene: https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-gen3
    Problemet med sistnevnte er påkrevd rackdybde.
    Jeg har emotiva xpr-5 på tower og det synes jeg er en bra match :) ikke hørt emotiva xpa gen 3. Men det er noe jeg også lurer på. Skal visst komme noen nye også med 500w i 8 ohm også, som kanskje er verdt å vente på?
    Men den nye ati serien er ikke mye dyrere! Og er nok kanskje litt vassere enn emotiva også :)
    Det er uansett helt uaktuelt for meg å benytte denne ampen på hovedkanalene. Jeg snakker utelukkende om Surround og Atmos kanalene (bare som en klarifisering).

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Trodde for bare noen dager siden at jeg skulle bruke integrert løsning med HT by pass og en bra reciever. Kjøpte Hegel H360 men hørte kjapt den manglet det jeg var ute etter selv om jeg skjønner veldig godt hvorfor den er så godt likt.

Angret litt på at jeg solgte ATI 6003 og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe den AT6004 som er sterkt nedsatt men tok en sjans og kjøpte AT542NC. Var åpen med Lsound at den ville gå i retur hvis den ikke var bedre:) Ville også at de skulle holde av 6004 i tilfelle, noe de ikke ville:) Så jeg henta den på Bring selv i Oslo idag for og muligens fort å kunne konstatere at den ville gå i retur og samtidig kjøpe 6004..

Da har jeg fått prøvd ett par timer... Den trenger ikke å spilles inn så maks inntrykk fra første sekund..

Litt tidlig men første inntrykk -helt rå bass og skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig og svare på.. Har spurt i andre fora også uten og få ett klart svar av NOEN! Da med sammenligning med AT6000.

Den virker kanskje en liten anelse mindre oppløst og luftig en AT6000 og skjønner når en av anmelderne som testa AT54 sier smooth når han testa den på Sopra 2.. Hos meg passer det perfekt men kanskje ikke like mye hos andre..
    Med AT6003 og EC ECD-2 Dac kunne det være litt hardt en sjelden gang på enkelt sanger men det kan også være rommet. Med Antimode Dual Core 2.0 som ren Dac ble det enda litt mer.
    (Med Hegel H360 og Chapter Audio Precis 250 S var det så og si ikke antydning til hardhet eller spisst, bitte bitte lit med H360 men tror ingen hadde lagt merke til det.) Med AT542NC og AV8801 er det absolutt ingen ting tegn til hardhet eller spisst overhodet og Dual Core 2.0 kunne ha fungert permanent i anlegget..

Lydbildet ble også bredere enn det jeg var vant med..

Noen vil garantert like 6000 serien bedre men som alltid matching og smak:)

Kan komme med mer etter vært...Første inntrykk er ihvertfall veldig bra men vi får se når det har gått en uke til eller to. Er jo lett og bli revet med i starten spesielt når det største kriteriet er oppfyllt(bassen)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med effekttrinn Norcane. Sender deg en pm.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Trodde for bare noen dager siden at jeg skulle bruke integrert løsning med HT by pass og en bra reciever. Kjøpte Hegel H360 men hørte kjapt den manglet det jeg var ute etter selv om jeg skjønner veldig godt hvorfor den er så godt likt.

Angret litt på at jeg solgte ATI 6003 og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe den AT6004 som er sterkt nedsatt men tok en sjans og kjøpte AT542NC. Var åpen med Lsound at den ville gå i retur hvis den ikke var bedre:) Ville også at de skulle holde av 6004 i tilfelle, noe de ikke ville:) Så jeg henta den på Bring selv i Oslo idag for og muligens fort å kunne konstatere at den ville gå i retur og samtidig kjøpe 6004..

Da har jeg fått prøvd ett par timer... Den trenger ikke å spilles inn så maks inntrykk fra første sekund..

Litt tidlig men første inntrykk -helt rå bass og skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig og svare på.. Har spurt i andre fora også uten og få ett klart svar av NOEN! Da med sammenligning med AT6000.

Den virker kanskje en liten anelse mindre oppløst og luftig en AT6000 og skjønner når en av anmelderne som testa AT54 sier smooth når han testa den på Sopra 2.. Hos meg passer det perfekt men kanskje ikke like mye hos andre..
    Med AT6003 og EC ECD-2 Dac kunne det være litt hardt en sjelden gang på enkelt sanger men det kan også være rommet. Med Antimode Dual Core 2.0 som ren Dac ble det enda litt mer.
    (Med Hegel H360 og Chapter Audio Precis 250 S var det så og si ikke antydning til hardhet eller spisst, bitte bitte lit med H360 men tror ingen hadde lagt merke til det.) Med AT542NC og AV8801 er det absolutt ingen ting tegn til hardhet eller spisst overhodet og Dual Core 2.0 kunne ha fungert permanent i anlegget..

Kan komme med mer etter vært...Første inntrykk er ihvertfall veldig bra men vi får se når det har gått en uke til eller to. Er jo lett og bli revet med i starten spesielt når det største kriteriet er oppfyllt(bassen)
    Ja dette høres jo slett ikke ille ut - gratulerer med ny amp :)
    Og jeg regner med at den oppleves å ha rikelig med krefter og kontroll ?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Ja uten tvil.. Får spilt mer til uka. Hvis det høres ut som Signatur serien er dårlig i forhold så er den ikke det overhode og mulig jeg bytter på sikt igjen:D:cool:

Ja dette høres jo slett ikke ille ut - gratulerer med ny amp :)
    Og jeg regner med at den oppleves å ha rikelig med krefter og kontroll ?

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Spennende Norcane. Som en direkte sammenligning mot 6000 signatur er dine betraktninger av største interesse

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Neida , jeg skjønner den , men har bra tro på at ATI leverer meget bra kvalitet uten for mye jåleri.
    Den nye Hypexbaserte 500 watter'n til ATI tipper jeg henter potensialet i Tower :)
    En annen ting som imponerer på AT6000 er hvor stille den er. Ingen trafosrøy og overhode ingen susing i høyttalerne.
    Dette kan dessverre ikke sies om mye annet jeg har testet uavhengig av prisklasse

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting som imponerer på AT6000 er hvor stille den er. Ingen trafosrøy og overhode ingen susing i høyttalerne.
    Dette kan dessverre ikke sies om mye annet jeg har testet uavhengig av prisklasse
    Ja en totalt støyfri tilverelse er en god start og forbedrer nattesøvnen :)

Jeg prøvde f.eks å ha en Antimode Dualcore mellom pre og effekt en stund , men den genererte en del sus i anlegget , og slikt klarer jeg ikke å leve med.

Men med Yamaha rett i Mac'ene er det helt tyst :)

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Hadde vært stilig med en sammenligning og ATI 542 er relativ lett i forhold til AT6000 så tar gjerne turen en dag eijo for en liten test..

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ja det hadde vært spennende med slik liten test :)

BEF.

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært stilig med en sammenligning og ATI 542 er relativ lett i forhold til AT6000 så tar gjerne turen en dag eijo for en liten test..
    Har hørt det og det er en morsom test å gjøre! Vil ikke røpe noe og ødelegge gleden dere vil få :)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som kan fortelle litt om de nye effektene? Hvor bra er dem???????

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Har du en egen pre så kan vi godt bytte låne så får jeg låne Marantzen din?.. Det er en heftig sak for og si det sånn:)

Noen som kan fortelle litt om de nye effektene? Hvor bra er dem?������

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Du kan komme innom en dag og låne min Cary Cinema 11a, og få testet den mer. Holder på å pusse opp, så kjellerstua blir brukt som lagringsrom.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Det tror jeg at jeg vil:) Har vurdert Cinema 11a og 12 en rekke ganger men har slått det fra meg hver gang da det har vært mye knot med de..

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Bare lurte på om dere har fått gjennomført en slik test?

Norcane: lyst til å si litt om hvordan 542 står seg nå som førsteinntrykket kanskje har lagt seg?

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei Rune.
    Det har det dessverre ikke blitt tid til

Einar

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg nok at jeg skal smøre meg med litt mer tålmodighet :)

Er strengt tatt på tide å finne nok krefter til disse tårnene, men det er jo omtrent umulig å finne noe fornuftig om forskjellene mellom disse modellene...

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så enkelt å koble til og fra her grunnet litt trangt om plassen, og å dra med seg 6000 Signatur for testing er heller ingen liten oppgave

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Som nevnt tar jeg gjerne med min ett eller annet sted som vil teste. Aller helst teste den oppimot en annen effekt i dyrere eller samme prisleie. Men helst i området +-

Har ikke blitt veldig mye musikk men noe har det. Kraftig liten sak uten tvil. Spiller med stor autoritet med skikkelig kontroll i bassen. Syns heller ikke det går nevneverdig utover oppløsningen i toppen men er kanskje en bitte liten smule snillere allikevel kontra ATI6000.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn