Bladet het faktisk AUDIO og ble gitt ut fra og med 1947...av Frank Sherry
En av de første abonentene het C.J. LeBel (Som drev med Quarterly journal of speech, og det ifra sålangt tilbake som 1915...) og etter å ha lest en av de første utgavene tok han til orde
for å starte en forening rundt dette emnet... foreningen heter nå AES...
Men det var ikke så sent man begynte med å måle innefor audio, det var MYE tidligere!!!
Jeg mener bestemt att grunnarbeidet ble gjordt av Robert Alexander Watson-Watt (En av mennene bak radarens utvikling) i årene fra 1924 til 1927.
Artikkel fra Stereophile med litt bakgrunns-info rundt koblingen radar og hifi...
Så overtok Paul W. Klipsch på 30 tallet stafettpinnen... Men samtidig var det en russer som drev å eksperimenterte i det kalde nord..
han het Khustov.
Tyskerne hadde faktisk det første opptaksstudioet... det het Babelsberg Studios og ble startet i 1912... altså hvor de drev med da "kvalitets fokuserte opptak.." De første audiofile?
Uansett AES annerkjenner i 2004 1912 som året da det hele startet...
1912 altså... da begynte sludderet...
Nå skall jeg si noe som jeg tror de færreste av dere vet om... Foobar har innebygd en ABX tester... som er skrevet for dette bruk...
Modulen er laget av en svenske...
Uansett, det jeg vil frem til er at Det begynte ikke med Atkinson, og det er ikke noe sludder, det er en MEGET kompleks vev
der begge sider har sine vekslende perioder så mange som 5 - 6 vekslinger har det vært siden ca da 1924 (lytteren..) Eller i 1912 da (måleren)
Hvis man virkelig er hugen på å følge utviklingen innenfor high-end og alt dette så kan man faktisk bestille:
QUARTERLY JOURNAL OF SPEECH [0033-5630]
Vols. 1-92. Annandale; Philadelphia, 1915-2006. Partly reprint.
Complete set $ 4,060.-
Per volume $ 70.-
Ifra
http://www.periodicals.com/index.html ... da har man antakelig oversikten...
Men da spørs det om man planlegger å bli skikkelig kranglefant og da...
mvh