Ok, jeg starter selv. Rørbytte i Atma-Sphere forsterkere - i mitt tilfelle, MA-1. Jeg kjøpte forsterkerne brukt på Audiogon, fikk dem oppgradert og sjekket hos A-S, og sendt til Norge. Selgeren la ved NOS Sylvania driverrør, som er litt slitne, men spiller bra. Jeg har kjøpt nytt sett Kina-rør fra A-S, om de er bedre, er diskutabelt - de er mer lineære, låter mer solid-state, men jeg foretrekker nok NOS-rørene.
Mange sier at det som betyr noe, er driverrørene. Utgangsrørene spiller mindre rolle. Det er veldig fristende å tenke at dette er riktig, når man har 28 utgangsrør, det å skifte vil bli dyrt. Men min erfaring er at utgangsrørene også spiller en rolle. For en måned siden skiftet jeg alle 28 fra stock Svetlana Winged C og annen Sovtek/Kina - til NOS RCA. Jeg lot RCA-rørene stå på standby i 72 timer, som A-S anbefaler, som prekondisjonering. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer. Det er litt pluss og minus, som det ofte er med NOS / nye rør, men alt i alt foretrekker jeg NOS RCA. Mer musikalske.