Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Selv om V200 er svært bra (passer mine preferanser), så er Mjolnir GULL på LCD-X via Q-Audio kabler (4-pin-miniXLR til 4-pin-XLR).
    Nå er det sikkert vanskelig å svare på, men hvor mye lysere er LCD-X m/ Mjolnir kontra LCD-2? Skala fra 1-10! :p
    Vet at feks med sangen "London Grammar - Hey Now", så er det ikke langt ifra at det blir får lyst for meg.
    (Bruker Mjolnir + LCD-2)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Riktig vanskelig spørsmål, ja. :) Jeg er mer der at jeg hører på musikk - fremfor å analysere en eller annen sang. Det vil si; det er derfor jeg har trukket meg litt mer tilbake og ikke poster så mye om ditt og datt. Hvorvidt noen sanger her og der stikker av i diskant eller andre ting, gjør liksom ikke noe så lange totalopplevelsen er GULL. På samme måte som noen vil si at LCD-2 er for mørk på enkelte partier i enkelte sanger i forhold til LCD-X. At lags at alle kan ingen gjera - hvis man da ikke senker skuldrene og lar millimetre være nettopp det på den lange reisen med musikk.

    Håper du finner utav det mellom LCD-2 og LCD-X.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    For meg virker det som jo mer watt du gir Audeze, jo bedre høres de ut.
    Ved mitt tilfelle var differansen ganske stor (fra under 1W @ 50ohm til 5W @ 50ohm).
    Men ta feks V200 vs Mjolnir, hvor differansen er på "kun" 2,3W, mister du da den kraftfulle lyden som Mjolnir gir med sine 5W @ 50ohm?

    Amatør spørsmål! lol 8)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    LCD-2 og 3 trenger trekker ca. 0,5W ved 120dB. 5V og 100mA. Det som trolig forandrer lyden mest fra forsterker til forsterker er output impedance. Har forsterkeren eksempelvis 48 ohm output impedance istede for 0.1 må forsterkeren levere 7V for å oppnå 0,5W og 120dB på Audeze. Voltnivå i relasjon til ampere øker proposjonalt med økt output impedance. Generelt vil jeg si at det beste rent teknisk er høyest mulig ampere nivå i relasjon til volt, eller sagt på en annen måte lavest mulig voltnivå før man oppnår ønsket lydnivå fordi det i alle tilfeller gir mer elektrisk demping, mer kontroll og lavere THD. Tror forskjellig output impedance verdi er det som skiller de fleste forsterkere fra hverandre mer enn noe annet. Audeze i eksempelet over trekker eksempelvis kun 71mA på 49 ohm output impedance, kontra 100mA med nær 0ohm output impedance som er teknisk best. Høyere motstand kompanserer med økt spenningsnivå for å oppnå ønsket effekt på 0,5W.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Da trekker V200 ca 5V og 100mA (0,5W) for å drive Audeze til ca. 120dB. Det er bare å måle for den som kan.

    X og XC seriene som har bare halvparten av impedance nivået har enda bedre forutsetninger for å prestere teknisk bedre enn LCD-2, og trenger bare 2,4V for å oppnå 120dB lydnivå.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Så visst jeg ønsker å ha en forsterker som kan ha nogenlunde lik kraftfull lyd, så bør jeg se på output impedance?
    Mjolnir har 1.5 ohm (ifølge nettsiden), men det er vel kanskje ikke det Audeze trekker
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror det er lett å gå seg vill i tekniske tall her. V200 og Mjolnir er begge svært kapable forsterkere til Audeze LCD-2. Lydsignaturen er derimot litt ulik. Mjolnir spiller bredere (men ikke så dypt lydbildemessig) enn V200 og morsommere lyd - mens V200 har flott dybde i musikken og mer "kjedelig" lyd enn Mjolnir.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    På et rent teknisk nivå for å prestere best teknisk, ønsker man generelt mest mulig ampere i relasjon til volt før man oppnår ønsket effektnivå. Men impedance (motstand) forutsetter spenning, og mer motstand forutsetter mer spenning, som er dumt hvis man ønsker å holde spenningsnivået så lavt som mulig.

    Audeze LCD-2 har 50ohm impedance og kan ikke ha lavere motstand enn dette. Output impedance kommer opppå det igjen.

    Eks. 0,1 omh output impedance og LCD-2 = 50,01ohm.
    Eks. 48 ohm output impedance + LCD-2 = 98 ohm.

    Første eksempel trenger 5V for å oppnå 120 dB SPL nivå. Eksempel to trenger to volt mer for å oppnå det samme. Senker du motstanden slik Audeze har gjort med LCD-X (22ohm), trenger man bare 2,4V for å oppnå 120dB SPL nivå med 0,1 ohm output impedance. Man får enda lavere spenning, mer elektrisk demping og mer kontroll, men også en tregere hodetelefon. Det er i hovedsak hurtighet som veies opp mot kontroll. I en perfekt verden ville man hatt begge deler, men dessverre lever vi ikke i en slik verden.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min kommentar over var kun i relasjon med LCD-2 på enten V200 eller Mjolnir. :)

    Rent teknisk så er V200 slik at dempefaktor for 50 ohm er 800, så utgangsimpendsen er rent teknisk 0,0625 ohm - og dét er lite - og teknisk überbra. Imidlertid, så låter nok enkelte rørforsterkere like bra - og de har vel en utgangsimpedans x 300 av V200.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Joda. Men da snakker du om din subjektive opplevelse av lyden og hva du synes låter bra. Og det kan ingen ta i fra deg, kanskje jeg til og med er enig med deg hvis jeg hadde hørt det samme oppsettet selv. Men rent teknisk er det dårligere med rørforsterkere som ofte har høyere output impedance.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Så output impedance er som en vannlekkasje? Så siden V200 lekker mindre enn Mjolnir, kan den høres like kraftfull ut som Mjolnir, men med mindre effekt? Og det er bare Mjolnirs lydbilde som får den til høre ut som Tor's hammer?
    Jepp her må det inn med teskje :p
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ikke som en vannlekasje, men en forsterker med høyere output impedance trenger å levere mer spenning (høyere vanntrykk) for å fylle den samme bøtta opp på samme tid. LCD-2 (bøtta) er 50ohm. Output impedance kommer oppå det igjen.

    Effekten hodetelefonen trekker er den samme ved alle forsterkere 120dB ved 0,5W). Det som kan variere er mengden volt i forhold til ampere. Eks. 71mA/7V (98ohm) eller 100mA/5V (50ohm) er begge 0,5W og denne forskjellen vil gi utslag i lydkvaliteten/balansen, ikke volumnivå.

    Vet ikke om Violectric oppgir hvordan V200 måler, eller om Schiit oppgir meningsfulle tall om Mjolnir, og hvilken output impedance de har. Men har begge samme output impedance bør de låte veldig likt hvis begge måler en perfekt flat "frekvensrespons". Det er naturligvis vanskelig, eller på grensen til umulig for meg å anslå hvordan den samme hodetelefonen vil låte på to forsterkere uten tilgjengelig data og når ingen forsterkerprodusenter oppgir denne dataen. Det er til og med vanskelig å anslå hvordan den vil låte selv med denne dataen tilgjengelig! Men har de samme output impedance, og en av dem gir mer bass betyr det enten:

    En av forsterkerene har mere framhevet bassparti (EQ).
    En av forsterkerene har mere nedjustert mids/treble (EQ).
    Eller en kombinasjon av de to.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Så output impedance er som en vannlekkasje? Så siden V200 lekker mindre enn Mjolnir, kan den høres like kraftfull ut som Mjolnir, men med mindre effekt? Og det er bare Mjolnirs lydbilde som får den til høre ut som Tor's hammer?
    Jepp her må det inn med teskje :p
    Du kan jo prøve å koble en motstand i kretsen mellom hodetelefon og forsterker og høre om V200 blir mer "kraftfull". Den må da levere mer kraft for å oppnå det samme som uten denne motstanden tilstede.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Forøvrig interessant å bemerke nå som Tylls målinger av LCD-X er kommet, at Aiwa og X måler veldig veldig likt på mange områder. Spesielt tonal balanse. Da må X være en meget god hodetelefon. :p

    - X er raskere, og har mer "air". Den har også litt lavere impedance og er mer lettdreven.

    Hvordan vil du beskrive treble på X Loevhagen? Kan den ha et hint av tizzieness? Simbiliant?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Reprise fra 20.5 timer tilbake. :)

    Riktig vanskelig spørsmål, ja. :) Jeg er mer der at jeg hører på musikk - fremfor å analysere en eller annen sang. Det vil si; det er derfor jeg har trukket meg litt mer tilbake og ikke poster så mye om ditt og datt. Hvorvidt noen sanger her og der stikker av i diskant eller andre ting, gjør liksom ikke noe så lange totalopplevelsen er GULL. På samme måte som noen vil si at LCD-2 er for mørk på enkelte partier i enkelte sanger i forhold til LCD-X. At lags at alle kan ingen gjera - hvis man da ikke senker skuldrene og lar millimetre være nettopp det på den lange reisen med musikk.

    Håper du finner utav det mellom LCD-2 og LCD-X.
    Jeg lytter nå og nyter mer enn jeg måler. Dét er riktig for meg i det lange løp, selv om jeg måler romresons, stiller høyttalere opp geometrisk riktig og studerer frekvensgrafer til hodetelefoner. Det siste blir litt kjedelig og analt i lengden. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fra diskant til bass, hvordan er bassen på LCD-X kontra LCD-2? Observerer at flere mener sistnevnte har mer kvantitet.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I overført betydning, så er denne faktisk (tuller ikke - og essensen er 01:40) ganske god som tankeeksperiement. Alt er relativt. Det betyr ikke at man nødvendigvis kan sammeligne X mot Y, men at det også er ting innen Y som gjør at X oppfattes slik den gjør. :)

    Og JohnnyH; nei dette er ikke tull / avsporing. :) Jeg tuller faktisk for lite.

    Dan Ariely bør sees på TED. :)

     
    Sist redigert:

    Xtri

    Medlem
    Ble medlem
    18.09.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og venter på LCD-2, har ventet i over 2 uker nå! Har HE-500 fra før av men vet at LCD-2 er litt mer "slam" i og det er det jeg leter etter. Kan trygt si at det er mer enn nok "sub bass" i HE-500, men føler jeg trenger den ekstra "slam'en" for å bli helt fornøyd :D. Igjen, har det latterlig gøy med rørforsterker for øyeblikket (takk Tittentei!), skal muligens skaffe meg en ordentlig rectifier (USAF 596) :D Gleder meg!

    Eller denne:

    http://www.sophiaelectric.com/images/se/274B-web.jpg

    Uff, blir gal av dette :D

    Samtidig til alle som har LCD-2 / HE-500/400, M83 - Oblivion med Susanne Sundfør er en ekstremt kul sang med de hodetelefonene!
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Reprise fra 20.5 timer tilbake. :)

    Riktig vanskelig spørsmål, ja. :) Jeg er mer der at jeg hører på musikk - fremfor å analysere en eller annen sang. Det vil si; det er derfor jeg har trukket meg litt mer tilbake og ikke poster så mye om ditt og datt. Hvorvidt noen sanger her og der stikker av i diskant eller andre ting, gjør liksom ikke noe så lange totalopplevelsen er GULL. På samme måte som noen vil si at LCD-2 er for mørk på enkelte partier i enkelte sanger i forhold til LCD-X. At lags at alle kan ingen gjera - hvis man da ikke senker skuldrene og lar millimetre være nettopp det på den lange reisen med musikk.

    Håper du finner utav det mellom LCD-2 og LCD-X.
    Jeg lytter nå og nyter mer enn jeg måler. Dét er riktig for meg i det lange løp, selv om jeg måler romresons, stiller høyttalere opp geometrisk riktig og studerer frekvensgrafer til hodetelefoner. Det siste blir litt kjedelig og analt i lengden. :)

    "If you dont know were your going, any road will take you there"
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sitter og venter på LCD-2, har ventet i over 2 uker nå! Har HE-500 fra før av men vet at LCD-2 er litt mer "slam" i og det er det jeg leter etter. Kan trygt si at det er mer enn nok "sub bass" i HE-500, men føler jeg trenger den ekstra "slam'en" for å bli helt fornøyd :D. Igjen, har det latterlig gøy med rørforsterker for øyeblikket (takk Tittentei!), skal muligens skaffe meg en ordentlig rectifier (USAF 596) :D Gleder meg!

    Eller denne:

    http://www.sophiaelectric.com/images/se/274B-web.jpg

    Uff, blir gal av dette :D

    Samtidig til alle som har LCD-2 / HE-500/400, M83 - Oblivion med Susanne Sundfør er en ekstremt kul sang med de hodetelefonene!
    Det er utvilsomt stor stas når alt sitter, ikke bare på utstyrsfronten, men emosjonelt og ift. dagsform også. Har du begynt å gråte enda, da? ;D Gjør det tidevis selv. Loevhagen er også kjent for å sippe til HE-500 og PSii, haha. LCD-2 har slam, men det finnes bedre hodetelefoner for det formålet, men da får man ikke samme overall lydkvalitet.

    Bassen i TRON Legacy albumet er ganske digg. Chill musikk.

    PS: Vær forsiktig med ørene dine!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Og, Xtri; En ikke-opptatt-av-headfi kompis av meg testet HD 650, LCD-2 og D7000 her. Han sa; jeg vil ha slammet i D7000, komfåren til HD 650 og lydkvaliteten til LCD-2. Det er helt på kornet av det jeg vil ha, men dessverre finnes det ikke enda.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ Litt sånn som sjømannsdefinisjonen på drømmedama det!

    Akkurat når det går for deg forvandler hun seg til dine 4 beste kompiser, og en kasse øl! Finnes ikke enda hun heller desverre;.)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Sitter og venter på LCD-2, har ventet i over 2 uker nå! Har HE-500 fra før av men vet at LCD-2 er litt mer "slam" i og det er det jeg leter etter. Kan trygt si at det er mer enn nok "sub bass" i HE-500, men føler jeg trenger den ekstra "slam'en" for å bli helt fornøyd :D. Igjen, har det latterlig gøy med rørforsterker for øyeblikket (takk Tittentei!), skal muligens skaffe meg en ordentlig rectifier (USAF 596) :D Gleder meg!

    Eller denne:

    http://www.sophiaelectric.com/images/se/274B-web.jpg

    Uff, blir gal av dette :D

    Samtidig til alle som har LCD-2 / HE-500/400, M83 - Oblivion med Susanne Sundfør er en ekstremt kul sang med de hodetelefonene!
    Det er utvilsomt stor stas når alt sitter, ikke bare på utstyrsfronten, men emosjonelt og ift. dagsform også. Har du begynt å gråte enda, da? ;D Gjør det tidevis selv. Loevhagen er også kjent for å sippe til HE-500 og PSii, haha. LCD-2 har slam, men det finnes bedre hodetelefoner for det formålet, men da får man ikke samme overall lydkvalitet.

    Bassen i TRON Legacy albumet er ganske digg. Chill musikk.

    PS: Vær forsiktig med ørene dine!

    hehe...! lov å vise følelser, så lenge man er helt alene...! thi hi hi :cool:
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje en Crayon CHA-1? Tenke.... Vurdere.... ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fy faen, $4500 for en hodetelefonforsterker. Det synes jeg er sykt, med mindre det er 30 nye patenter på grensesprengende teknologi inne i den. Den er kul å se på, men $4500 betyr sikkert en pris på rundt 50000-60000 her liksom. USA er jo billigere på McIntosh, og de har ikke merverdiavgift og importørledd før forhandlerleddet.

    Gleder meg til det kommer noen bilder av hva som er under lokket.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Fy faen, $4500 for en hodetelefonforsterker. Det synes jeg er sykt, med mindre det er 30 nye patenter på grensesprengende teknologi inne i den. Den er kul å se på, men $4500 betyr sikkert en pris på rundt 50000-60000 her liksom. USA er jo billigere på McIntosh, og de har ikke merverdiavgift og importørledd før forhandlerleddet.

    Gleder meg til det kommer noen bilder av hva som er under lokket.
    DU eller brosjan blir først i Norge! Bare vent:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Det blir nok ikke meg i alle fall :)

    Det er synd de priser seg så høyt, men er jo litt forventet også. De vil nok omtales blant andre high end produkter som STAX SR-009 o.l., så det er nok grunnen, men annet enn et ekstremt pent kabinett, så vil jeg vite hva som er grunnen til prisen.

    SR-009 er for øvrig ikke så himla dyr fra Japan. Like under $2500 nå, og det er vel cirka halvparten av hva de går for i USA.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    De må prise det så høyt, uansett innhold i kassa, for å bli tatt alvorlig i "high end" segmentet. Mest sannsynlig så kunne de solgt den for 5000kr og tjent penger, men da ville fiffen solgt mcintoshen sin billig på finn for å slippe bli assosiert med bermen. Elektronikk har vel adri vært billigere å produsere, men image koster like mye som ellers å opprettholde.

    De skal vel komme med en hodetelefon også, (over)prisa til 2000 dollar så da kan man jo velge å se på det sånn: for rundt prisen av 2 simple hodetelefoner så får du en hel forsterker!! KUPP!!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn