Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har testet et par alternativer, og endte opp med Trafomatic Head 2. En kanonmatch med de rette rørene. The Headphoneer sin review av ampen og LCD-3 beskriver godt hva jeg også hører.
    Jeg er også veldig enig med Mr.Headphoneer akkurat der, faktisk ,) Head 2 er dyr og deilig. Skal man smelle til med en grom-amp er det vrient å gå feil med den.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Har testet et par alternativer, og endte opp med Trafomatic Head 2. En kanonmatch med de rette rørene. The Headphoneer sin review av ampen og LCD-3 beskriver godt hva jeg også hører.
    Jeg er også veldig enig med Mr.Headphoneer akkurat der, faktisk ,) Head 2 er dyr og deilig. Skal man smelle til med en grom-amp er det vrient å gå feil med den.
    Vært litt kjedelig om du ikke hadde vært enig med headphoneer da ardilla..! :cool:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har testet et par alternativer, og endte opp med Trafomatic Head 2. En kanonmatch med de rette rørene. The Headphoneer sin review av ampen og LCD-3 beskriver godt hva jeg også hører.
    Jeg er også veldig enig med Mr.Headphoneer akkurat der, faktisk ,) Head 2 er dyr og deilig. Skal man smelle til med en grom-amp er det vrient å gå feil med den.
    Vært litt kjedelig om du ikke hadde vært enig med headphoneer da ardilla..! :cool:
    Det hender det skjer :rolleyes: :p
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med bytte fra skinn til vegtan pads på LCD-3? Har i utgangspunktet akkurat fått nye skinnputer, men undres på om komfort og lyd endrer seg vesentlig med nye puter.

    Jeg er egentlig ekstremt lykkelig med mine lcd-3, men samtidig tydeligvis litt søkende og undrende til annet. Burde sikkert prøvd lcd-4, men prisen begynner å bli interessant. Mulig NAD M51-dac eller Schiit Mjolnir burde vært byttet ut, men i hva? Undres også litt på om jeg heller vil ha hifiman he1000 v2. Noen som kan si meg hva jeg "mister" ved å gå fra LCD-3 til 1000v2
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du mister den gode varme Audeze-lyden og trøkket i bassen. Men du får større oppløsning og mye større hurtighet, noe som fører til et mer organisk lydbilde i mine ører. Men he1000 v1 er veldig laid back i presentasjonen. Nesten søvndyssende. Den våkner med en kraftig forsterker. Schiit ragnarok var en skikkelig god match med he-1000. Det er to veldig forskjellige hodetelefoner. Jeg liker dem begge to...
    Synes du bør titte på MrSpeakers Ether 2.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er noe begrenset på muligheten til å prøvelytte, men noterer meg MrSpeakers Ether 2. Jeg tror kanskje jeg savner mer rom og detaljer i LCD-3 - men jeg er veldig usikker. Jeg har også en mistanke om at jeg nærmest ikke kan "få" mer og samtidig beholde lyden til LCD-3 - den litt mørke, fete og dype lyden jeg er veldig glad i.

    Jeg solgte mine HD-800 da de ikke ble brukt noe særlig, så hvor mye mer detaljer og rom jeg ønsker kan tydeligvis diskuteres.

    Noen som helst vits i å endre DAC / amp?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er noe begrenset på muligheten til å prøvelytte, men noterer meg MrSpeakers Ether 2. Jeg tror kanskje jeg savner mer rom og detaljer i LCD-3 - men jeg er veldig usikker. Jeg har også en mistanke om at jeg nærmest ikke kan "få" mer og samtidig beholde lyden til LCD-3 - den litt mørke, fete og dype lyden jeg er veldig glad i.

    Jeg solgte mine HD-800 da de ikke ble brukt noe særlig, så hvor mye mer detaljer og rom jeg ønsker kan tydeligvis diskuteres.

    Noen som helst vits i å endre DAC / amp?
    Jeg har både LDC-3 og HE1000mk2 (minimal forskjell på mk1 og mk2, har hatt begge). Begge er flotte, men som du sier, den litt mørke, fete lyden ti LCD-3 er noe for seg selv. HE1000mk2 er deilig, men litt laid back på en slikemyk måte - full av detaljer, men ikke skarp. Så den er absolutt ikke noen dårlig oppgradering fra LCD-3.

    LCD-3 responderer godt på forsterkerbytte og er oppløst nok til at kildens detaljnivå har mye å si for detaljnivået. Hva har du i dag av dac og amp?
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er noe begrenset på muligheten til å prøvelytte, men noterer meg MrSpeakers Ether 2. Jeg tror kanskje jeg savner mer rom og detaljer i LCD-3 - men jeg er veldig usikker. Jeg har også en mistanke om at jeg nærmest ikke kan "få" mer og samtidig beholde lyden til LCD-3 - den litt mørke, fete og dype lyden jeg er veldig glad i.

    Jeg solgte mine HD-800 da de ikke ble brukt noe særlig, så hvor mye mer detaljer og rom jeg ønsker kan tydeligvis diskuteres.

    Noen som helst vits i å endre DAC / amp?
    Jeg har både LDC-3 og HE1000mk2 (minimal forskjell på mk1 og mk2, har hatt begge). Begge er flotte, men som du sier, den litt mørke, fete lyden ti LCD-3 er noe for seg selv. HE1000mk2 er deilig, men litt laid back på en slikemyk måte - full av detaljer, men ikke skarp. Så den er absolutt ikke noen dårlig oppgradering fra LCD-3.

    LCD-3 responderer godt på forsterkerbytte og er oppløst nok til at kildens detaljnivå har mye å si for detaljnivået. Hva har du i dag av dac og amp?
    Schiit Mjolnir 1 / NAD M51. Jeg skal medgi at jeg er litt skeptisk til at jeg drastisk kan forbedre lyden, fordi jeg er en grinete skeptiker.

    Kilde er primært Spotify premium. Har vurdert bytte til Apples tjeneste.

    Jeg får se om jeg klarer å få sneket til meg test av HE1000MK2. Ser for meg at de er noe lysere og med mer rom og kanskje en tanke mer detaljer. Samtidig passer ikke det perfekt med noe av det litt fetere og tyngre av elektronisk jeg hører på, og heller ikke shitty innspillinger av jazz. "Egentlig" er nok LCD-3 ganske perfekt, men jeg føler kjøpetrollet rope til meg...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er noe begrenset på muligheten til å prøvelytte, men noterer meg MrSpeakers Ether 2. Jeg tror kanskje jeg savner mer rom og detaljer i LCD-3 - men jeg er veldig usikker. Jeg har også en mistanke om at jeg nærmest ikke kan "få" mer og samtidig beholde lyden til LCD-3 - den litt mørke, fete og dype lyden jeg er veldig glad i.

    Jeg solgte mine HD-800 da de ikke ble brukt noe særlig, så hvor mye mer detaljer og rom jeg ønsker kan tydeligvis diskuteres.

    Noen som helst vits i å endre DAC / amp?
    Jeg har både LDC-3 og HE1000mk2 (minimal forskjell på mk1 og mk2, har hatt begge). Begge er flotte, men som du sier, den litt mørke, fete lyden ti LCD-3 er noe for seg selv. HE1000mk2 er deilig, men litt laid back på en slikemyk måte - full av detaljer, men ikke skarp. Så den er absolutt ikke noen dårlig oppgradering fra LCD-3.

    LCD-3 responderer godt på forsterkerbytte og er oppløst nok til at kildens detaljnivå har mye å si for detaljnivået. Hva har du i dag av dac og amp?
    Schiit Mjolnir 1 / NAD M51. Jeg skal medgi at jeg er litt skeptisk til at jeg drastisk kan forbedre lyden, fordi jeg er en grinete skeptiker.

    Kilde er primært Spotify premium. Har vurdert bytte til Apples tjeneste.

    Jeg får se om jeg klarer å få sneket til meg test av HE1000MK2. Ser for meg at de er noe lysere og med mer rom og kanskje en tanke mer detaljer. Samtidig passer ikke det perfekt med noe av det litt fetere og tyngre av elektronisk jeg hører på, og heller ikke shitty innspillinger av jazz. "Egentlig" er nok LCD-3 ganske perfekt, men jeg føler kjøpetrollet rope til meg...
    Kanskje du burde testet Tidal med cd-kvalitet kontra Spotify. Det er godt mulig du hører forskjell. Kilde har litt å si med godt utstyr.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Jeg har hatt begge, og du har en god kombo. Jeg ville heller byttet amp enn dac. Auralic Taurus, feks. Jeg er også svak for LCD-3 med gode rørforsterkere som WA22 eller Leben CS300XS
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Jeg har hatt begge, og du har en god kombo. Jeg ville heller byttet amp enn dac. Auralic Taurus, feks. Jeg er også svak for LCD-3 med gode rørforsterkere som WA22 eller Leben CS300XS
    Hva tenker du endrer seg med bytte av forsterker? Jeg vet Mjolnir har mer enn nok kraft. Dumt spørsmål, men tenker man seg at man kan forbedre størrelse på lydbilde eller detaljerikdom. Eventuelt jobbe det "noe "lysere enn komboen Mjolnir / LCD-3?
    Rent logisk "burde" jeg høre en heller voldsom forskjell på Mjolnir som kostet 7-8000 da jeg kjøpte den (ser den ligger på cirka 11-12 nå) og Taurus 2 til nesten 20.000.

    Tricky å bo i Fredrikstad og ikke være i Oslo ofte for å prøvelytte merker jeg ...

    Også tricky å ha kanskje en time per kveld til rådighet til musikk - knapt det - og skulle forsvare en slik oppgradering. Dette fra mannen som også liker klokker ...
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Har tidligere vekslet litt på LCD-3 og HD800 på samme DAC/amp kombo som deg, men nå har Mjølniren vært i USA ganske lenge så jeg bestilte en Little Dot MK VI+ balansert rørforsterker som uventet dukket opp i forrige uke. Og for å gjøre det kort så er kombinasjonen LD MK VI+ og HD800 det beste fra Mjølnir/HD800 og Mjølnir/LCD-3, fritt etter hukommelsen. LD og LCD-3 har jeg også prøvd såvidt, men ikke helt overbevist om at det er riktig kombinasjon. Skulle gjerne hatt tilbake Mjølniren så jeg kunne sammenlignet direkte.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har tidligere vekslet litt på LCD-3 og HD800 på samme DAC/amp kombo som deg, men nå har Mjølniren vært i USA ganske lenge så jeg bestilte en Little Dot MK VI+ balansert rørforsterker som uventet dukket opp i forrige uke. Og for å gjøre det kort så er kombinasjonen LD MK VI+ og HD800 det beste fra Mjølnir/HD800 og Mjølnir/LCD-3, fritt etter hukommelsen. LD og LCD-3 har jeg også prøvd såvidt, men ikke helt overbevist om at det er riktig kombinasjon. Skulle gjerne hatt tilbake Mjølniren så jeg kunne sammenlignet direkte.
    Akkurat samme som jeg gjorde tidligere, da jeg også hadde HD-800. Det var ikke noe galt med Mjolnir / HD-800 for min del, men kanskje heller ingen "magi"? Vanskelig å si - jeg fikk et lavt "sum" fra HD-800 og Mjolnir, og jeg noterte meg at jeg stort sett brukte LCD-3 uansett, så jeg solgte 800'ene. Akkurat da gikk mine LCD-3 i stykker og jeg har vel vært uten i nesten åtte måneder?

    Jeg får pønske lenge og vel. Det ligger en veldig pent priset Taurus 2 ute, men det er fremdeles veldig mye penger føler jeg - når jeg muligens egentlig er veldig fornøyd med det jeg har. Bare et forferdelig jag etter "bedre".

    Forstår jeg deg slik at du opplever LD MK VI+ som bedre på både LCD-3 og HD800? Den så hysterisk lekker ut - og jeg savner rør-glød, men fikk alltid dårlig samvittighet over at jeg ofte kombinerte gaming og musikk. Brenne rør for slik kjettersk handling var vanskelig å svelge ...
     
    Sist redigert:

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    LD MK VI+ opplever jeg som klart bedre enn Mjølnir med HD800. Med LCD-3 er jeg betydelig mer usikker og det kan godt hende jeg foretrekker Mjønir når den en gang kommer tilbake. Har kun prøvd orginal rørene.

    Også verdt å nevne at LD MK VI+ blir varm og har to vifter som ikke er lydløse. De plager ikke meg når jeg spiller musikk.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Alle tre macene og iphone spiller helt fint. Det funker på pcen til guttungen og telefonen til Kona. Har ikke peiling på hva som kan være problemet. Tidal kan være litt treg av og til.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Alle tre macene og iphone spiller helt fint. Det funker på pcen til guttungen og telefonen til Kona. Har ikke peiling på hva som kan være problemet. Tidal kan være litt treg av og til.
    Video spiller helt fint - så det er sånn passe absurd at musikken ikke spiller. Det skjer absolutt ingen ting om man velger et track og trykker "play".

    Uansett - med litt flaks / uflaks kan det tenkes jeg ryker på en Auralic Taurus MK2 - får se om jeg evner å magisk hoste opp noen kroner på litt uventet tidspunkt.

    Takk for all hjelp så langt!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Alle tre macene og iphone spiller helt fint. Det funker på pcen til guttungen og telefonen til Kona. Har ikke peiling på hva som kan være problemet. Tidal kan være litt treg av og til.
    Video spiller helt fint - så det er sånn passe absurd at musikken ikke spiller. Det skjer absolutt ingen ting om man velger et track og trykker "play".

    Uansett - med litt flaks / uflaks kan det tenkes jeg ryker på en Auralic Taurus MK2 - får se om jeg evner å magisk hoste opp noen kroner på litt uventet tidspunkt.

    Takk for all hjelp så langt!
    Taurus er en kjempegod forsterker! Den kan bli den forsterkeren som vil gjøre deg glad omtrent uansett hvilken hodetelefon du kaster på den. Det er det ikke mange forsterkere som klarer. Den kan til og med drive mine AKG K1000 med utrolig godt resultat. Den eneste hodetelefonen jeg vet om som den sliter litt med er Hifiman HE6. Beyerdynamic T1 og andre vanskelige hodetelefoner er piece off cake. Den er kanskje bittelitt på den varme siden. Den låter hvertfall ikke dødt og klinisk i det hele tatt. Det gjør at jeg har brukt HD800 og Beyerdynamic T1 på den med bra resultat. Selve konstruksjonen er jo basert på en gammalt mixebord. Neve 8087 som er brukt av utallige band. Noen mener Pink Floyd og Dire Straits får sin legendariske levende og organiske lyd fra Neve 8087. Det er hvertfall et legendarisk miksebord og et brukt eksemplar kan gå for vanvittige summer.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tester Tidal nå - og er ytterst fascinert. Den nekter å faktisk spille av musikk med programmet. Er dette virkelig hva de tenker er greit for 200 kr per måned? Jeg leser mange har problemer med det, men det er jo litt komisk at dette har vært et problem siden sommeren.

    Hva tenker dere ellers om DAC / amp combo her? Når "vinner" jeg noe i detaljer eller lydbilde på å bytte?
    Alle tre macene og iphone spiller helt fint. Det funker på pcen til guttungen og telefonen til Kona. Har ikke peiling på hva som kan være problemet. Tidal kan være litt treg av og til.
    Video spiller helt fint - så det er sånn passe absurd at musikken ikke spiller. Det skjer absolutt ingen ting om man velger et track og trykker "play".

    Uansett - med litt flaks / uflaks kan det tenkes jeg ryker på en Auralic Taurus MK2 - får se om jeg evner å magisk hoste opp noen kroner på litt uventet tidspunkt.

    Takk for all hjelp så langt!
    Taurus er en kjempegod forsterker! Den kan bli den forsterkeren som vil gjøre deg glad omtrent uansett hvilken hodetelefon du kaster på den. Det er det ikke mange forsterkere som klarer. Den kan til og med drive mine AKG K1000 med utrolig godt resultat. Den eneste hodetelefonen jeg vet om som den sliter litt med er Hifiman HE6. Beyerdynamic T1 og andre vanskelige hodetelefoner er piece off cake. Den er kanskje bittelitt på den varme siden. Den låter hvertfall ikke dødt og klinisk i det hele tatt. Det gjør at jeg har brukt HD800 og Beyerdynamic T1 på den med bra resultat. Selve konstruksjonen er jo basert på en gammalt mixebord. Neve 8087 som er brukt av utallige band. Noen mener Pink Floyd og Dire Straits får sin legendariske levende og organiske lyd fra Neve 8087. Det er hvertfall et legendarisk miksebord og et brukt eksemplar kan gå for vanvittige summer.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er pent brukt Auralic Taurus MK2 bestilt, og posten vil garantert tulle dette til så det synger etter.

    Men - test på headphoneer gir meg et vagt håp om at jeg faktisk skal merke en viss forskjell. Worst case får jeg flott amp som også driver en del andre hodetelefoner vanvittig bra - og jeg kan donere min Mjolnir til en god venn som trenger amp, eventuelt legge den ut rimelig på finn. Det er jo fakfisk en topp amp enda som ikke viser tegn på å slite eller ha utfordringer.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ok, så låt dette helt fantastisk - Auralic Taurus MKII, NAD M51 og Audeze LCD-3 phazored + Tidal når tidal faktisk vil spille.

    Jeg "tror" bassen er enda litt mer tilstedeværende, og med litt mer punch, tyngde og snert. I tillegg mener jeg bestemt jeg har fått noe større lydbilde / scene, og kanskje enda et hakk crispere detaljer. Mistenker også at diskanten har kommet enda mer frem. Her skal jeg prøve meg litt frem med balansert utgang vs phono - har ikke funnet ut av hvor pokker jeg har gjemt converteren.

    Eneste aber akkurat nå er at på null volum på "knappen" til Taurus så får jeg fremdeles svært svak lyd fra hodetelefonene. Kan ikke huske Mjolnir gjorde dette. Er det potmeter som kanskje har fått for mye sterk juledrikk?

    Uansett - meget fornøyd - tusen takk for gode tips og innspill. Dette var en utrolig deilig kombo.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ok, så låt dette helt fantastisk - Auralic Taurus MKII, NAD M51 og Audeze LCD-3 phazored + Tidal når tidal faktisk vil spille.

    Jeg "tror" bassen er enda litt mer tilstedeværende, og med litt mer punch, tyngde og snert. I tillegg mener jeg bestemt jeg har fått noe større lydbilde / scene, og kanskje enda et hakk crispere detaljer. Mistenker også at diskanten har kommet enda mer frem. Her skal jeg prøve meg litt frem med balansert utgang vs phono - har ikke funnet ut av hvor pokker jeg har gjemt converteren.

    Eneste aber akkurat nå er at på null volum på "knappen" til Taurus så får jeg fremdeles svært svak lyd fra hodetelefonene. Kan ikke huske Mjolnir gjorde dette. Er det potmeter som kanskje har fått for mye sterk juledrikk?

    Uansett - meget fornøyd - tusen takk for gode tips og innspill. Dette var en utrolig deilig kombo.
    Supert! At potmeteret lekker litt er ikke helt uvanlig, vel.

    Du kan kjøre ubalansert lyd ut av xlr pluggen ved å trykke på BAL/STD knappen
     

    Alexr80

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    35
    Antall liker
    13
    Hvor stor oppgradering vil det være å gå fra LCD-2 fazor til LCD-3?

    Akkurat fått tilbake lcd-2'ene mine fra service hvor alt bortsatt fra bambus ringene ble byttet og er kjempe fornøyd.
    Men vurderer selvfølgelig neste oppgradering allerede :)
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Alt bortsett fra bambusringene? På garanti eller utenfor tida? Slike ord skremmer meg fra å kjøpe noe som helst fra Audeze, selv om jeg tror de ville passet godt mtp lydsignatur.
     

    Alexr80

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    35
    Antall liker
    13
    Byttet på reklamasjon.
    Høyre element tok kvelden etter 4 år. De bytter elementer matchende, så da blir begge sider byttet.
    Nye puter er inkludert når dette gjøres visstnok.

    Jeg kjøpte ny hodebøyle separat :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Minitest av Audeze EL8 Open

    Nå har jeg drevet å testet el8 open en stund. Det er en rar hodetelefon på mange måter. Først vil jeg si at det må være den beste designen Audeze har kommet med og en av de beste hodetelefonene jeg vet om sånn designmessig. Den er veldig komfortabel selv om den veier hele 460 gram. Designet i seg selv er supercleant og jeg synes de er flotte å se på. Jeg kan sitt med dem i timesvis uten noe ubehag i det hele tatt. De er i tillegg bygget som noen tanks. Alt virker ekstremt solid og flott. Blandingen av tre og aluminium er ekstremt godt gjennomfør og jeg ville ikke nølt med å brukt den lukkede modellen på bussen. Beats ta deg en bolle! Man får faktisk en litt sånn luksus-følelse med dem. Jeg synes ikke lcd-serien er stygge. Men de er litt rare og designet tiltrekker meg ikke noe særlig.

    Når jeg tok de ut av esken og prøvde dem for første gang ble jeg forbløffet. For her var det jo oppløsning oppover i frekvensene. De kan spille diskant som ikke er pakket inn i et koselig teppe av varm lyd. Det er faktisk ting her som gjør dem gravende. Jeg er kjent for å like lysere og mer oppløst lyd opp over i frekvensene så det er ingen hemmelighet at jeg ble positivt overrasket og nesten ekstatisk. Audeze har klart å lage en hodetelefon som er vakker og ikke så mørk! Det var som å komme til himmelen for en diskantonanist som meg. Mine favoritt-hodetelefoner er stax sr-009, sennheiser hd800 men også hifiman he6 og mrspeakers ether flow. De er alle detaljerte og kanskje litt på den lyse siden.

    Så hva med bassen? De har en flott bass med god fylde og kropp. Kanskje ikke helt i lcd2 liga, men den er god. Røyksopp med running to the Sea er flott med disse hodetelefonene. Det trøkker kjellerdypt og jeg tenker på en blanding av HD800 og lcd2 her. Bare at mellomtonen ikke er så tilbaketruket og distansert som HD800. Men de har ikke luftigheten heller. De er mer intime og selv om de er åpne føles de kanskje litt for intime en det jeg liker. Skulle jeg moddet disse hodetelefonene skulle jeg skiftet ut det flotte gitteret med noe mer åpent. Om man ikke har lyd på klokkene så hører man alt som skjer rundt seg veldig godt, men ikke like bra som med for eks hd800. De er ikke seminåpne, men det er kanskje ikke så langt unna.

    Lyden er ren, crisp og flott oppløst og de kan trøkke skikkelig. Mellomtonen gjør at stemmer kommer godt frem og bassen lager et godt fundament. De har også bra med dynamikk og jeg tenket ofte på el8 som mye dyrere en de faktisk er. Men de har noen problemer som ikke er til å komme fra. De har noen peaker i nedre og øvre diskant som kan gjøre dem ganske slitsomme med noen sanger. Som med HD800 har de en peak rundt 4khz som ikke bare gjør dem lyse, men det gjør også at de kan få en ringing som er helt uutholdelig av og til og jeg må rett og slett skru ned volumet. Det gjør dem litt rare og til å være audeze så er det veldig rart. Jeg kan ikke annet en å beskrive dem som lyse i noen situasjoner. Og det er jo ikke akkurat Audeze kjent for. Men de er heller ikke kjent for god byggekvalitet, men det er det her!. Putene er gode å ha på og alt føles så utrolig solid. Jeg hiver på noe Jarre igjen og godlyden kommer med en bass som er bunnløs, før disse ruller ikke av før godt under 20hz. Problemet er vel kanskje at de ruller i en slak motbakke oppover og kan bli litt lyse. For noen vil dette skape lyttetretthet ganske fort. Men de er gravende og ekstremt detaljerte. Det er ikke ord jeg har brukt på Audeze sine hodetelefoner for ofte.

    Og så var det disse pluggene inn til ørekoppene. Jeg ser de må ha tatt inspirasjon fra apple her. For denligner på noen store lightening koblinger. Jeg er klumsete. Jeg tråkker på ting, mister ting og søler der jeg kan søle. Med disse hodetelefonene har Audeze hvertfall løst et faremoment. Tråkker jeg på kabelen så detter de bare ut og ingen skade skjedd! Det er veldig flott for en klumsete person som meg. Jeg digger lyden av disse og de høres dyrere ut en de er. Men de har altså en diskantpeak som kan gjøre dem litt trøblete. Men for undertegnede er de den beste Audeze jeg har hatt æren av å prøve. Kanskje med unntak av Sine og Sine dx som er helt fantastiske. Man har selvfølgelig lcd4 men som er i en helt annen prisklasse. Men Sine når ikke helt opp til detaljnivået man får hos el8. Men så har de ikke den kvasse diskanten heller.De er vanvittig lette å drive og med en dragonfly red så er man der. Bassen er flott og fylding som jo en Audeze skal være. Men de har noen utfordringer. Selv kommer jeg ikke til å selge disse her med de første. De er hands down de mest velbyggende og detaljerte hodetelefonene de har laget. Mer detaljert en Lcd3, men selvfølgelig ikke på nivå med Lcd4 som koster ørten tusen kroner mer også. Av en eller annen grunn skal Audeze slutte å produsere dem og de selger dem derfor ut veldig billig! Så løp og kjøp. Eller klikk og kjøp er det vel nå til dags. For disse hodetelefonene er verdt hver eneste krone. Og er man glad i modding så er jeg sikker på at man kan gjøre dem enda mye bedre.

    De er testet på Chord Hugo2, Chord Mojo og Woo Audio wa6 med superduperrør.
     
    Sist redigert:

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stor oppgradering vil det være å gå fra LCD-2 fazor til LCD-3?

    Akkurat fått tilbake lcd-2'ene mine fra service hvor alt bortsatt fra bambus ringene ble byttet og er kjempe fornøyd.
    Men vurderer selvfølgelig neste oppgradering allerede :)
    Jeg lurer også litt på dette med hvor stor forskjell det er på lcd-2 med fazor til lcd-3? Prisen er jo dobbelt så høy, men kan den store prisforskjellen forsvares i forhold til ytelse mellom de to? Er det ingen her som har hatt begge modellene og sammenlignet?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Lcd3 er hakket hvassere på alt. Men den prisen de forlanger for den kan dessverre ikke forsvares. Jeg synes de er for dyre kontra lydkvaliteten. Lcd2c får man mye for pengene. Men om man liker fazor eller ikke fazor forblir en smaksak. Jeg likef lcd best uten fazor. De blir litt varmere og litt mer lush i lyden. De får også litt mer trøkk i bassen uten fazor. Med fazor blir de mer konsentrerte og fokuserte. Detaljene kommet mer frem. Prisen på lcd3 er ganske horribel og selv om den er bedre på det meste er den ikke over dobbelt så god som prisen antyder. Jeg har også hatt besøk av folk som likte bedre sine lcd2 med fazor kontra mine gamle lcd3 uten fazor. Håper dette gjorde dere enda mer forvirret.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Minitest av Audeze EL8 Open.....
    Takk for super test, Erlendb! Helt enig i at EL8 er en bra hodetelefon, spesielt til prisen. Har selv EL8C - den lukkede. Den fikk litt mer lunkne kritikker da den kom enn den åpne (som ble godt mottatt) men etter at jeg fikk byttet til den nye versjonen (produsert i 2016 eller senere) pga en reklamasjon, synes jeg det ble mye bedre balansert i øvre mellomtone der jeg opplevde at det var noe rart før. Og EL8 er med god margin de mest solide og behagelige Audeze hodetelefonene som finnes. Tre-imitasjonen kunne de spart seg, men ellers er det industridesign og utførelse av høyeste kvalitet. Jeg begriper ikke hvorfor de avsluttet EL8-serien.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Minitest av Audeze EL8 Open.....
    Takk for super test, Erlendb! Helt enig i at EL8 er en bra hodetelefon, spesielt til prisen. Har selv EL8C - den lukkede. Den fikk litt mer lunkne kritikker da den kom enn den åpne (som ble godt mottatt) men etter at jeg fikk byttet til den nye versjonen (produsert i 2016 eller senere) pga en reklamasjon, synes jeg det ble mye bedre balansert i øvre mellomtone der jeg opplevde at det var noe rart før. Og EL8 er med god margin de mest solide og behagelige Audeze hodetelefonene som finnes. Tre-imitasjonen kunne de spart seg, men ellers er det industridesign og utførelse av høyeste kvalitet. Jeg begriper ikke hvorfor de avsluttet EL8-serien.
    Takk for det min venn! Nei jeg begriper rett og slett ikke hvorfor de avslutter den serien. Jeg elsker mine el8 open og bruker dem veldig ofte. Nå selger de den ut til superpriser! Jeg synes audeze el8 er bedre en lcd2/3. Men det er rett og slett fordi de blir litt for mørke for meg. Noe annet jeg har funnet ut er at chord mojo demper den litt harde diskanten som kan oppstå med noen frekvenser. De er også helt rå på rørampen min. Selv om frekvens-responsen peker svakt oppover har de en bass som er magisk.
    Alle hodetelefoner har svakheter. Men du kjennet følelsen av å ikke kunne legge dem fra seg. De er helt fantastiske på streng instrumenter, men kan bli for skarpe til kjempekomprimert dødsmetall. Da hadde jeg heller gått for lcd2 classic. Men det er fryktelig synd at de skal slutte å lage dem.. Kanskje Audeze rett og slett er redd for å lage hodetelefoner med crisp og klar oppover i frekvensene? Den solgte antagelig ikke godt nok. Og med tanke på lyd/byggekvalitet synes jeg nesten de var for lavt priset for jeg mener helt klart at de er bedre en lcd2 og jeg liker dem bedre en lcd3. Men alt er smak og behag i denne hobbyen og jeg vet jeg er litt spesiell således.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Minitest av Audeze EL8 Open.....
    Takk for super test, Erlendb! Helt enig i at EL8 er en bra hodetelefon, spesielt til prisen. Har selv EL8C - den lukkede. Den fikk litt mer lunkne kritikker da den kom enn den åpne (som ble godt mottatt) men etter at jeg fikk byttet til den nye versjonen (produsert i 2016 eller senere) pga en reklamasjon, synes jeg det ble mye bedre balansert i øvre mellomtone der jeg opplevde at det var noe rart før. Og EL8 er med god margin de mest solide og behagelige Audeze hodetelefonene som finnes. Tre-imitasjonen kunne de spart seg, men ellers er det industridesign og utførelse av høyeste kvalitet. Jeg begriper ikke hvorfor de avsluttet EL8-serien.
    Takk for det min venn! Nei jeg begriper rett og slett ikke hvorfor de avslutter den serien. Jeg elsker mine el8 open og bruker dem veldig ofte. Nå selger de den ut til superpriser! Jeg synes audeze el8 er bedre en lcd2/3. Men det er rett og slett fordi de blir litt for mørke for meg. Noe annet jeg har funnet ut er at chord mojo demper den litt harde diskanten som kan oppstå med noen frekvenser. De er også helt rå på rørampen min. Selv om frekvens-responsen peker svakt oppover har de en bass som er magisk.
    Alle hodetelefoner har svakheter. Men du kjennet følelsen av å ikke kunne legge dem fra seg. De er helt fantastiske på streng instrumenter, men kan bli for skarpe til kjempekomprimert dødsmetall. Da hadde jeg heller gått for lcd2 classic. Men det er fryktelig synd at de skal slutte å lage dem.. Kanskje Audeze rett og slett er redd for å lage hodetelefoner med crisp og klar oppover i frekvensene? Den solgte antagelig ikke godt nok. Og med tanke på lyd/byggekvalitet synes jeg nesten de var for lavt priset for jeg mener helt klart at de er bedre en lcd2 og jeg liker dem bedre en lcd3. Men alt er smak og behag i denne hobbyen og jeg vet jeg er litt spesiell således.
    Vel, du er ikke alene om å ha litt problemer med at Audeze tenderer mot det mindre intense i toppen...

    Ang. hvorfor de sluttet å lage den: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/8h510g/what_happened_to_the_audeze_el8_why_was_it/

    Jeg hadde problem med hodebåndet og de sendte meg et par nye.Men de kunne jo forbedret designen heller enn å avslutte det hele. Det handler vel som alltid om at de ikke solgte nok ift kotsnad. Audeze virker veldig profesjonelle nå. De har sikkert en eller annen strategisk ide om å kjøre LCD-design på det meste.

    Interessant at det påståes at Mobious har de samme driverne. Jeg kan forøvrig merke at det rykker i lommeboka di mens jeg skriver det, Erlendb.. :rolleyes:;D
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Minitest av Audeze EL8 Open.....
    Takk for super test, Erlendb! Helt enig i at EL8 er en bra hodetelefon, spesielt til prisen. Har selv EL8C - den lukkede. Den fikk litt mer lunkne kritikker da den kom enn den åpne (som ble godt mottatt) men etter at jeg fikk byttet til den nye versjonen (produsert i 2016 eller senere) pga en reklamasjon, synes jeg det ble mye bedre balansert i øvre mellomtone der jeg opplevde at det var noe rart før. Og EL8 er med god margin de mest solide og behagelige Audeze hodetelefonene som finnes. Tre-imitasjonen kunne de spart seg, men ellers er det industridesign og utførelse av høyeste kvalitet. Jeg begriper ikke hvorfor de avsluttet EL8-serien.
    Takk for det min venn! Nei jeg begriper rett og slett ikke hvorfor de avslutter den serien. Jeg elsker mine el8 open og bruker dem veldig ofte. Nå selger de den ut til superpriser! Jeg synes audeze el8 er bedre en lcd2/3. Men det er rett og slett fordi de blir litt for mørke for meg. Noe annet jeg har funnet ut er at chord mojo demper den litt harde diskanten som kan oppstå med noen frekvenser. De er også helt rå på rørampen min. Selv om frekvens-responsen peker svakt oppover har de en bass som er magisk.
    Alle hodetelefoner har svakheter. Men du kjennet følelsen av å ikke kunne legge dem fra seg. De er helt fantastiske på streng instrumenter, men kan bli for skarpe til kjempekomprimert dødsmetall. Da hadde jeg heller gått for lcd2 classic. Men det er fryktelig synd at de skal slutte å lage dem.. Kanskje Audeze rett og slett er redd for å lage hodetelefoner med crisp og klar oppover i frekvensene? Den solgte antagelig ikke godt nok. Og med tanke på lyd/byggekvalitet synes jeg nesten de var for lavt priset for jeg mener helt klart at de er bedre en lcd2 og jeg liker dem bedre en lcd3. Men alt er smak og behag i denne hobbyen og jeg vet jeg er litt spesiell således.
    Vel, du er ikke alene om å ha litt problemer med at Audeze tenderer mot det mindre intense i toppen...

    Ang. hvorfor de sluttet å lage den: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/8h510g/what_happened_to_the_audeze_el8_why_was_it/

    Jeg hadde problem med hodebåndet og de sendte meg et par nye.Men de kunne jo forbedret designen heller enn å avslutte det hele. Det handler vel som alltid om at de ikke solgte nok ift kotsnad. Audeze virker veldig profesjonelle nå. De har sikkert en eller annen strategisk ide om å kjøre LCD-design på det meste.

    Interessant at det påståes at Mobious har de samme driverne. Jeg kan forøvrig merke at det rykker i lommeboka di mens jeg skriver det, Erlendb.. :rolleyes:;D
    Mobius kommer ikke i hus. Når de hodetelefonene som virker å være deres mest solide er det noe rart med Audeze. For meg virker de vanvittig bra bygget! Og det er godt mulig de har blitt forbedret med tiden. Generelt har jo Audeze hatt problemer med kvaliteten på det meste de har sluppet. Men el8 låter bra, virker godt bygget og har deilig komfort. Det holder for meg. Nettop vært på eu-kontroll med begge bilene så det blir nok ikke noen bye kjøp med det første.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mobius kommer ikke i hus. Når de hodetelefonene som virker å være deres mest solide er det noe rart med Audeze. For meg virker de vanvittig bra bygget! Og det er godt mulig de har blitt forbedret med tiden. Generelt har jo Audeze hatt problemer med kvaliteten på det meste de har sluppet. Men el8 låter bra, virker godt bygget og har deilig komfort. Det holder for meg. Nettop vært på eu-kontroll med begge bilene så det blir nok ikke noen bye kjøp med det første.
    Pass på der koppen er festet til hodebøylen, det er den som brakk for meg. Noe lignende det her:
    https://www.head-fi.org/threads/fatal-flaw-with-audeze-el-8.764120/page-6#post-12506629
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mobius kommer ikke i hus. Når de hodetelefonene som virker å være deres mest solide er det noe rart med Audeze. For meg virker de vanvittig bra bygget! Og det er godt mulig de har blitt forbedret med tiden. Generelt har jo Audeze hatt problemer med kvaliteten på det meste de har sluppet. Men el8 låter bra, virker godt bygget og har deilig komfort. Det holder for meg. Nettop vært på eu-kontroll med begge bilene så det blir nok ikke noen bye kjøp med det første.
    Pass på der koppen er festet til hodebøylen, det er den som brakk for meg. Noe lignende det her:
    https://www.head-fi.org/threads/fatal-flaw-with-audeze-el-8.764120/page-6#post-12506629
    Audeze...Til og med de som tilsynelatende er bygget som tanks blir ødelagt. Ingenting overrasker meg over det firmaet lenger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mobius kommer ikke i hus. Når de hodetelefonene som virker å være deres mest solide er det noe rart med Audeze. For meg virker de vanvittig bra bygget! Og det er godt mulig de har blitt forbedret med tiden. Generelt har jo Audeze hatt problemer med kvaliteten på det meste de har sluppet. Men el8 låter bra, virker godt bygget og har deilig komfort. Det holder for meg. Nettop vært på eu-kontroll med begge bilene så det blir nok ikke noen bye kjøp med det første.
    Pass på der koppen er festet til hodebøylen, det er den som brakk for meg. Noe lignende det her:
    https://www.head-fi.org/threads/fatal-flaw-with-audeze-el-8.764120/page-6#post-12506629
    Audeze...Til og med de som tilsynelatende er bygget som tanks blir ødelagt. Ingenting overrasker meg over det firmaet lenger.
    Det er vel ikke noe særegent for Audeze, egentlig. De færreste produsenter klarer å lage produkter uten svakheter. Men du har jo erfaring fra proff-verdenen, der funksjon og robusthet er viktigere enn design.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig jeg er ødelagt av proff bransjen der ting faktisk må fungere under svært krevende forhold. Og gjærne på veien i mange år..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Godt mulig jeg er ødelagt av proff bransjen der ting faktisk må fungere under svært krevende forhold. Og gjærne på veien i mange år..
    Vel - proffbransjen har kunder som kjøper ting de tror kan tåle en trøkk. Hodetelefoner til bruk i hifikroken til far er det ikke alltid så hard belastning på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn