Minitest av Audeze EL8 Open
Nå har jeg drevet å testet el8 open en stund. Det er en rar hodetelefon på mange måter. Først vil jeg si at det må være den beste designen Audeze har kommet med og en av de beste hodetelefonene jeg vet om sånn designmessig. Den er veldig komfortabel selv om den veier hele 460 gram. Designet i seg selv er supercleant og jeg synes de er flotte å se på. Jeg kan sitt med dem i timesvis uten noe ubehag i det hele tatt. De er i tillegg bygget som noen tanks. Alt virker ekstremt solid og flott. Blandingen av tre og aluminium er ekstremt godt gjennomfør og jeg ville ikke nølt med å brukt den lukkede modellen på bussen. Beats ta deg en bolle! Man får faktisk en litt sånn luksus-følelse med dem. Jeg synes ikke lcd-serien er stygge. Men de er litt rare og designet tiltrekker meg ikke noe særlig.
Når jeg tok de ut av esken og prøvde dem for første gang ble jeg forbløffet. For her var det jo oppløsning oppover i frekvensene. De kan spille diskant som ikke er pakket inn i et koselig teppe av varm lyd. Det er faktisk ting her som gjør dem gravende. Jeg er kjent for å like lysere og mer oppløst lyd opp over i frekvensene så det er ingen hemmelighet at jeg ble positivt overrasket og nesten ekstatisk. Audeze har klart å lage en hodetelefon som er vakker og ikke så mørk! Det var som å komme til himmelen for en diskantonanist som meg. Mine favoritt-hodetelefoner er stax sr-009, sennheiser hd800 men også hifiman he6 og mrspeakers ether flow. De er alle detaljerte og kanskje litt på den lyse siden.
Så hva med bassen? De har en flott bass med god fylde og kropp. Kanskje ikke helt i lcd2 liga, men den er god. Røyksopp med running to the Sea er flott med disse hodetelefonene. Det trøkker kjellerdypt og jeg tenker på en blanding av HD800 og lcd2 her. Bare at mellomtonen ikke er så tilbaketruket og distansert som HD800. Men de har ikke luftigheten heller. De er mer intime og selv om de er åpne føles de kanskje litt for intime en det jeg liker. Skulle jeg moddet disse hodetelefonene skulle jeg skiftet ut det flotte gitteret med noe mer åpent. Om man ikke har lyd på klokkene så hører man alt som skjer rundt seg veldig godt, men ikke like bra som med for eks hd800. De er ikke seminåpne, men det er kanskje ikke så langt unna.
Lyden er ren, crisp og flott oppløst og de kan trøkke skikkelig. Mellomtonen gjør at stemmer kommer godt frem og bassen lager et godt fundament. De har også bra med dynamikk og jeg tenket ofte på el8 som mye dyrere en de faktisk er. Men de har noen problemer som ikke er til å komme fra. De har noen peaker i nedre og øvre diskant som kan gjøre dem ganske slitsomme med noen sanger. Som med HD800 har de en peak rundt 4khz som ikke bare gjør dem lyse, men det gjør også at de kan få en ringing som er helt uutholdelig av og til og jeg må rett og slett skru ned volumet. Det gjør dem litt rare og til å være audeze så er det veldig rart. Jeg kan ikke annet en å beskrive dem som lyse i noen situasjoner. Og det er jo ikke akkurat Audeze kjent for. Men de er heller ikke kjent for god byggekvalitet, men det er det her!. Putene er gode å ha på og alt føles så utrolig solid. Jeg hiver på noe Jarre igjen og godlyden kommer med en bass som er bunnløs, før disse ruller ikke av før godt under 20hz. Problemet er vel kanskje at de ruller i en slak motbakke oppover og kan bli litt lyse. For noen vil dette skape lyttetretthet ganske fort. Men de er gravende og ekstremt detaljerte. Det er ikke ord jeg har brukt på Audeze sine hodetelefoner for ofte.
Og så var det disse pluggene inn til ørekoppene. Jeg ser de må ha tatt inspirasjon fra apple her. For denligner på noen store lightening koblinger. Jeg er klumsete. Jeg tråkker på ting, mister ting og søler der jeg kan søle. Med disse hodetelefonene har Audeze hvertfall løst et faremoment. Tråkker jeg på kabelen så detter de bare ut og ingen skade skjedd! Det er veldig flott for en klumsete person som meg. Jeg digger lyden av disse og de høres dyrere ut en de er. Men de har altså en diskantpeak som kan gjøre dem litt trøblete. Men for undertegnede er de den beste Audeze jeg har hatt æren av å prøve. Kanskje med unntak av Sine og Sine dx som er helt fantastiske. Man har selvfølgelig lcd4 men som er i en helt annen prisklasse. Men Sine når ikke helt opp til detaljnivået man får hos el8. Men så har de ikke den kvasse diskanten heller.De er vanvittig lette å drive og med en dragonfly red så er man der. Bassen er flott og fylding som jo en Audeze skal være. Men de har noen utfordringer. Selv kommer jeg ikke til å selge disse her med de første. De er hands down de mest velbyggende og detaljerte hodetelefonene de har laget. Mer detaljert en Lcd3, men selvfølgelig ikke på nivå med Lcd4 som koster ørten tusen kroner mer også. Av en eller annen grunn skal Audeze slutte å produsere dem og de selger dem derfor ut veldig billig! Så løp og kjøp. Eller klikk og kjøp er det vel nå til dags. For disse hodetelefonene er verdt hver eneste krone. Og er man glad i modding så er jeg sikker på at man kan gjøre dem enda mye bedre.
De er testet på Chord Hugo2, Chord Mojo og Woo Audio wa6 med superduperrør.