Audeze LCD3 vs Sennheiser HD800 - mine erfaringer og et spørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Ok. Da har jeg fått noen timer med både auralic taurus mki og schiit mjolnir, og sammenlignet lydkvaliteten på disse to forsterkerne ved hjelp av audeze lcd3. merk at ingen av de to forsterkerne er ordentlig innspilt enda - et grovestimat sier at de har under 100 timer hver. testen er selvsagt subjektiv. I mine ører er forskjellen på de to forsterkerne meget små. Jeg synes allikevel at taurus er et lite knepp bedre. Lydsignaturen på forsterkerne er helt lik, men taurus Har en mer oppløst og klarere lyd i mine ører. Litt klarere bass, litt klarere mellomtone litt klarere diskant. Det skal dog sies at forskjellene er små - veldig små men jeg tror jeg greit ville klart å skille de i en blindttest. Taurusens bedre oppløshet er ikke mer utpreget i noen lag av lyden, men er hørbar gjennom hele frekvensspekteret. Igjen må jeg understreke at det er marginale forskjeller og for å være ærlig synes jeg ikke taurus er verdt prisforskjellen med tanke på lydkvaliteten. Den er dog muligens verdt mere penger da jeg synes den har en bedre opplevd byggekvalitet, den er mindre og nettere, blir ikke fullt så varm, og og den har ikke et eneste snev av trafostøy i motsetning til mjolnir (trafostøyen er dog så lav at den ikke er til sjenanse med mindre man nesten legger øret ned på mjolniren). I tilleggg har man både ubalansert og balanserte hodetelefonutgang på taurus og den defor mere fleksibel i dette henseende. Hvis pris er en faktor synes jeg de scorer nesten like bra, men med en knapp seier til mjolnir pga at den er nesten halvparten så dyr som taurus.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ok. Da har jeg fått noen timer med både auralic taurus mki og schiit mjolnir, og sammenlignet lydkvaliteten på disse to forsterkerne ved hjelp av audeze lcd3. merk at ingen av de to forsterkerne er ordentlig innspilt enda - et grovestimat sier at de har under 100 timer hver. testen er selvsagt subjektiv. I mine ører er forskjellen på de to forsterkerne meget små. Jeg synes allikevel at taurus er et lite knepp bedre. Lydsignaturen på forsterkerne er helt lik, men taurus Har en mer oppløst og klarere lyd i mine ører. Litt klarere bass, litt klarere mellomtone litt klarere diskant. Det skal dog sies at forskjellene er små - veldig små men jeg tror jeg greit ville klart å skille de i en blindttest. Taurusens bedre oppløshet er ikke mer utpreget i noen lag av lyden, men er hørbar gjennom hele frekvensspekteret. Igjen må jeg understreke at det er marginale forskjeller og for å være ærlig synes jeg ikke taurus er verdt prisforskjellen med tanke på lydkvaliteten. Den er dog muligens verdt mere penger da jeg synes den har en bedre opplevd byggekvalitet, den er mindre og nettere, blir ikke fullt så varm, og og den har ikke et eneste snev av trafostøy i motsetning til mjolnir (trafostøyen er dog så lav at den ikke er til sjenanse med mindre man nesten legger øret ned på mjolniren). I tilleggg har man både ubalansert og balanserte hodetelefonutgang på taurus og den defor mere fleksibel i dette henseende. Hvis pris er en faktor synes jeg de scorer nesten like bra, men med en knapp seier til mjolnir pga at den er nesten halvparten så dyr som taurus.
    Det at den ikke har noe støy gjør den i mine øyne verdt mer, om ikke prisforskjellen så i alle fall mer. Vil takke deg for å bidra til å legge nysgjerrigheten min etter Mjolnir i kottet, for den er kratigere enn Taurus og det har gjort den til noe å lyste etter. Dog en støyende amp som ikke er bedre enn Taurus og hvor forskjellene er små er ikke like pirrende. Taurus er en ekstremt god amp imo. Du vil nok bli veldig glad i den, og når den kan bli litt for "perfekt" for noe musikk, så kan du alltid koble på V200.

    Hadde selv både AURALiC ARK MX+ og Taurus som jeg brukte med LCD-3 (og mye annet). Vanvittig bra. Det var villt oppløst, men samtidig litt smooth helt, helt øverst i toppen. Det var nok litt pga DAC'en, for Taurus kan bli smått kantete med "feil" DAC. Det er som du sier minute forskjeller her, så når man har såpass bra utstyr som du har nå, og du er fornøyd med lyden, så er i prinsippet flere hodetelefoner veien å gå hvis du vil ha litt annen lyd fra tid til annen.

    Bilde fra mitt tidligere oppsett (ser han som selger Taurus bruker det i sin annonse).
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke hørt Taurus - og har samtidig aldri hørt noe støy i noen hodetelefoner fra Mjolnir. Ingen. Og har hatt en del og ulike DAC-er.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kanskje han har vært drit uheldig med trafoen da?

    Ta kontakt med Schiit og hør hva de sier, Erlend.
     

    erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Har ikke hørt Taurus - og har samtidig aldri hørt noe støy i noen hodetelefoner fra Mjolnir. Ingen. Og har hatt en del og ulike DAC-er.
    Det er IKKE støy i hodetelefonene med mjolnir. Det er helt tyst i hodetelefonene. Du misforstår. Det er imidlertid en MEGET lav trafostøy som kan høres fra forsterkeren. Dette er helt normalt. Du hører det ikke med mindre du nesten legger hodet oppå mjolniren.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Grei presisering, erlend7. Jeg misforstår ikke - men enkelte som leser her i tråden har nok muligens et (over)heng til å tolke ting litt feil. Jeg er enig i at Mjolnir durer helt uskyldig når man legger øret helt nedpå topplaten.

    Ellers så er Mjolnir 100% tyst og er en perfekt partner til hodetelefoner med 4-pin-XLR.
     

    erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Ok. Da har jeg fått noen timer med både auralic taurus mki og schiit mjolnir, og sammenlignet lydkvaliteten på disse to forsterkerne ved hjelp av audeze lcd3. merk at ingen av de to forsterkerne er ordentlig innspilt enda - et grovestimat sier at de har under 100 timer hver. testen er selvsagt subjektiv. I mine ører er forskjellen på de to forsterkerne meget små. Jeg synes allikevel at taurus er et lite knepp bedre. Lydsignaturen på forsterkerne er helt lik, men taurus Har en mer oppløst og klarere lyd i mine ører. Litt klarere bass, litt klarere mellomtone litt klarere diskant. Det skal dog sies at forskjellene er små - veldig små men jeg tror jeg greit ville klart å skille de i en blindttest. Taurusens bedre oppløshet er ikke mer utpreget i noen lag av lyden, men er hørbar gjennom hele frekvensspekteret. Igjen må jeg understreke at det er marginale forskjeller og for å være ærlig synes jeg ikke taurus er verdt prisforskjellen med tanke på lydkvaliteten. Den er dog muligens verdt mere penger da jeg synes den har en bedre opplevd byggekvalitet, den er mindre og nettere, blir ikke fullt så varm, og og den har ikke et eneste snev av trafostøy i motsetning til mjolnir (trafostøyen er dog så lav at den ikke er til sjenanse med mindre man nesten legger øret ned på mjolniren). I tilleggg har man både ubalansert og balanserte hodetelefonutgang på taurus og den defor mere fleksibel i dette henseende. Hvis pris er en faktor synes jeg de scorer nesten like bra, men med en knapp seier til mjolnir pga at den er nesten halvparten så dyr som taurus.
    Det at den ikke har noe støy gjør den i mine øyne verdt mer, om ikke prisforskjellen så i alle fall mer. Vil takke deg for å bidra til å legge nysgjerrigheten min etter Mjolnir i kottet, for den er kratigere enn Taurus og det har gjort den til noe å lyste etter. Dog en støyende amp som ikke er bedre enn Taurus og hvor forskjellene er små er ikke like pirrende. Taurus er en ekstremt god amp imo. Du vil nok bli veldig glad i den, og når den kan bli litt for "perfekt" for noe musikk, så kan du alltid koble på V200.

    Hadde selv både AURALiC ARK MX+ og Taurus som jeg brukte med LCD-3 (og mye annet). Vanvittig bra. Det var villt oppløst, men samtidig litt smooth helt, helt øverst i toppen. Det var nok litt pga DAC'en, for Taurus kan bli smått kantete med "feil" DAC. Det er som du sier minute forskjeller her, så når man har såpass bra utstyr som du har nå, og du er fornøyd med lyden, så er i prinsippet flere hodetelefoner veien å gå hvis du vil ha litt annen lyd fra tid til annen.

    Bilde fra mitt tidligere oppsett (ser han som selger Taurus bruker det i sin annonse).
    Bare hyggelig å servere erfaringer. Imidlertid vil jeg påpeke at mjolnir på ingen måte er støyende. Trafostøyen er ikke hørbar med mindre du nesten legger øret helt oppå forsterkeren. Dette er helt normalt og jeg ville nok ikke vektlagt det om jeg skulle velge mellom de to. Til halv pris synes jeg mjolnir er et bedre kjøp en taurus :)
     

    erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Jeg har nad m51 dac og jeg vil tro den er bra match med taurus siden den er en dac som har et "mykt" - nesten analogt hvis det går an å si det lydbilde i forhold til mange andre dacer. Har man en "skarpere" dac er det mulig det matcher mjolnir enda bedre. Det er dog særs særs små nyanser vi snakker om her.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har du FW 1.43? (på NAD M51) Visstnok den FW som ansees å være den beste. Øvrige ansees å være "anmasende".
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Riktig. Jeg som tuller. 1.39 er den jeg bruker selv. Alle andre over det, anser man som Beta.
     

    erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Jeg har kjørt firmware 1.39 i lang tid siden jeg ikke likte 1.41. Nå ser jeg imidlertid at NAD har nylig har sluppet 1.43 som kan lastes ned på hjemmesiden. Er det noen som har fått prøvd denne versjonen her og kan kommentere på den kontra 1.39??
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt firmware 1.39 i lang tid siden jeg ikke likte 1.41. Nå ser jeg imidlertid at NAD har nylig har sluppet 1.43 som kan lastes ned på hjemmesiden. Er det noen som har fått prøvd denne versjonen her og kan kommentere på den kontra 1.39??
    Kan bare kommentere på 1.43 vs det jeg kjørte og har kjørt siden jeg kjøpte DAC'en (altså ganske tidlig) - og jeg lurer på om alt ble litt mer åpent og vellydende. Jeg lurer nesten på om jeg fikk en ørliten bass-bloom, men himmel og hvetebolle så placebo det er å gjøre noe slikt som å upgrade firmware og konkret lete etter / tenke seg forandringer.

    Selve oppgraderingen var noget nervepirrende - trodde faktisk jeg hadde detonert hele enheten da jeg upgradet firmware for så å skru den av for å skru den på igjen og resette. Den brukte besynderlig lang tid på å skru seg helt av - og ville ikke godta inputs før den var HELT av og på igjen. Satt og gråt litt og trodde jeg hadde ødelagt alt, men heldigvis lager NAD hardføre produkter som selv en klodrik som meg kan oppgradere og pusle med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn