Audio Note stepped atternator - hvordan kopple?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei! Vanligvis når jeg koppler et potmeter forholder jeg meg til 1,2 og 3 på pinnene, men med denne flotte AN atternatoren klør jeg meg litt i hode. Har søkt litt rundt på nettet, men finner ikke helt det jeg ser etter. Kunne noen forklart meg?
20221119_114342.JPG


Mvh lassemann 😊
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er ikke de store (2W) i serie med signalet og så shuntes det mot jord med 0.5W tantaler?

EDIT:

The Audio Note stereo stepped attenuator is now available in 50K and 100K. It features 23 steps with heavily silver-plated copper contacts, it is a shunt type with the main load / Series resistor being a 2W Audio Note Tantalum and the shunt resistors being 0.5W Audio Note tantalum.
Generelt skjema
 
Sist redigert:

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Er ikke de store (2W) i serie med signalet og så shuntes det mot jord med 0.5W tantaler?

EDIT:



Generelt skjema
Takk! Det der ser logisk ut utifra hvordan atternatoren er koplet. Har bare ikke jobbet med en slik før og har ikke nok kunnskap heller til å forstå når et slikt skjema ikke fulgte med på kjøpet.

Mvh
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Si i fra når det kommer ulyder når du vrir på den ;) Og ikke minst, når du finner ut hvordan det kan fikses :D
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Si i fra når det kommer ulyder når du vrir på den ;) Og ikke minst, når du finner ut hvordan det kan fikses :D
Har du skjekket om du kan ha DC spenning over potmeteret? Erfaring fra gitarforsterker med fancy DC blokking-kondesator som lekket gav spraking når volumekontrollen ble brukt. Ikke ulikt potentiometer med kontaktproblemer.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Du sliter fortsatt med ulyder med.din atternator? 😉

Bygger en rimelig ekstrem preamp her nå.. 😅 Vis vedlegget 869685
Ser heftig ut!

Den kom seg betraktelig, etter en solid rens av Olof. Vårt forsøk hjalp ikke så mye. Fremdeles et par av trinnene som ikke er helt lydløse, men ingen krise. De fleste rapporterer støy ved bruk av disse, så det forundrer meg ikke mye om du også får oppleve det.
 
Topp Bunn