Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Andreas skrev:
    Rune S skrev:
    Er ikke det B+ som er merket med VCC nest øverst til høgre i input/drivertrinn skjemaet? Spenningen droppes til ønsket verdier over R15,R8,R4a og R4b?
    Stemmer det, men jeg stusset på var at VCC hentes fra skjerm/fang - gitter på EL34 røret om du ser på neste kretstegning og ikke direkte fra psu-en. Det har jeg ikke sett før.
    Den neste kretstegningen hadde jeg ikke fått med meg,og utifra de 2 ser det hele litt merkelig ut,men viss man ser på den neste tegningen som viser hele skjema,så ser det ut som B+ er koblet inn mellom R15 og motstanden mot gitter på EL34 røret.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Må bare få komme en snartur innom ANs venner for å skryte av Olof i Upgrade Audio og en oppgradering han har gjort av min AN DAC 1. Den er fra slutten av 90-tallet, og hadde flust med forbedringspotensiale, for å si det sånn..

    Det er kanskje ikke helt i forumets ånd med slik direkte reklame, men siden gleden ved AN er oppgradering av det du allerede har, er slik hjelp for oss uten loddebolt uvurderlig. Og vel verdt å ta vare på.

    Det ble satt inn godt med Black Gates, to kondensatorer fra AN, en choke til strømforsyninga og litt annet smått. Det ble en kjempefin oppgradering ikke bare av boksen, men først og fremst av gleden ved å høre på musikk!! :D

    p
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    patro skrev:
    Må bare få komme en snartur innom ANs venner for å skryte av Olof i Upgrade Audio og en oppgradering han har gjort av min AN DAC 1. Den er fra slutten av 90-tallet, og hadde flust med forbedringspotensiale, for å si det sånn..

    Det er kanskje ikke helt i forumets ånd med slik direkte reklame, men siden gleden ved AN er oppgradering av det du allerede har, er slik hjelp for oss uten loddebolt uvurderlig. Og vel verdt å ta vare på.

    Det ble satt inn godt med Black Gates, to kondensatorer fra AN, en choke til strømforsyninga og litt annet smått. Det ble en kjempefin oppgradering ikke bare av boksen, men først og fremst av gleden ved å høre på musikk!! :D

    p
    Jeg støtter meg til skrytet ditt, veldig bra med Upgrade Audio for oss kløner! :D
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Har et lite problem med min nye Audio Note OTO SE Line. Når volum-knappen står i bunn, kommer det en snerrelyd fra høyttalerne som er hørbar fra lytteposisjon. Lyden blir tilnærmet borte når volum-knappen skrus opp til ca kl 10, men kommer tilbake noe høyere når volumet skrus ytterligere opp. Bruker Audio Note E-LX (ikke hamp) m. 94 dB følsomhet. Lyden høres akkurat ut som mekanisk trafo-snerring, men er ikke det (ingen mekaniske ulyder fra trafoen). Når jeg skrur av strømbryteren forsvinner lyden, selv om det er reststrøm i forsterkeren. Noen som har ideer om hva dette kan skyldes?

    For øvrig: Dette er en glimrende forsterker. Komboen Oto SE og AN-E anbefales varmt ;D ;D ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Høres ut som en jordingsak. Finnes det en "jordingskrue" på baksiden av den?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Det du hører er 50 eller 100Hz brum, antageligvis. Slike feil er vanskelig å diagnostisere per mail, og det bør nok utbedres. Lever den til en flink diy-er eller fagmann som kan fikse det. Først kan du imidlertid stadfeste at feilen ligger i Oto-en ved å koble fra alle kilder og så se (høre) om brummet forsvinner eller ikke.
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Takk for gode innspill! Det finnes to jordskruer bak på forsterkeren; en til signaljord og en til chassis-jord. Er det mulig å benytte disse til utsjekking av jordfeil på noen måte? Fronten på chassiset er i plexi-glass. Kan problemet skyldes dårlig jording av pot-meteret?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er også mulig at det er dårlig jording av potmeter. (Hører du forskjell om du berører på volumknotten?)

    Tenkte egentlig å utelukke potmeter siden denne er fabrikksbygd.
    En annen ting du kunne teste er å bruke en ujordet kabel til nettstikket ditt.
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Jepp. Det blir mer brum når jeg berører volumknotten. Og da mer tradisjonell mørk brum (ikke snerring).

    OTOen er koblet til ujordet uttak.

    Har en oppfølging på gang også i forhold til Audiocomp/Peter Q. God service der og, men med den fagkompetansen og responstiden som er på forumet her, virker det som om forumet her er en vel så effektiv måte å finne ut av ting på ;)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Det er fortsatt slik at du må finne ut om feilen ligger inni eller utenfor denne forsterkeren. Det er mange mulige kilder til slike problemer du beskriver, og det gjelder å få lokalisert problemet i størst mulig grad slik at du kan få fiksa riktig komponent.

    - prøv med jordet stikk. Hva skjer.
    - Prøv uten kilder tilkoblet. Hva skjer. (kortslutt evt inngangene med en 10k resistor)
    - Prøv med andre kilder om problemet forsvinner når du kobler fra de vanlige.
    - Kan brummet lokaliseres til en av kanalene i ampen.
     
    J

    jahnmar

    Gjest
    Hei!

    Hvor finner jeg norske priser på denne OTO SE forsterkeren? Har sett på upgradeaudio, men fant ikke helt hva jeg leitet etter... :p
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    I Norge er det ikke så mye som er rimelig, men Audio Note har virkelig gode priser her. Med dagens kronekurs koster OTO SE LINE over 27 000 NOK i Danmark, mens den her ligger noe over 20 000. Et smykke av en forsterker :)

    Men jeg har altså et lite problem med snerring. Det er der uansett om andre apparater er tilkoblet eller ikke. Og like sterkt om jeg bruker jordet uttak eller ujordet. Like sterkt i begge kanaler. Når volumet står omkring kl 10 er den tilnærmet stille, mens det altså blir høyere snerring når jeg skrur den opp. Ned mot null stiger også snerringen, men er da noe svakere enn ved høyt volum.

    Hadde vært fantastisk å få den like stille som den er rundt kl 10, hele veien.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tom,den skal vere stille.Viss den er under garantitid så er det vel Audiocompaniet du må høre med.
    Kanskje noe galt med volumpotmeteret,eller dårlig kontakt i en eller annen jordforbindelse rundt potmeteret,eller noe annet galt ......

    Lykke til og gratulerer med en forsterker jeg gjerne skulle ha hørt! Jeg liker utrolig godt EL84 røret :)

    Mvh
    Rune
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Tror også på feil med potmeteret, og kanskje at feilen lager en jordsløyfe som fører til støy. Ampen skal uansett til en fagperson for utbedring. Tror absolutt ikke dette er noen brukerfeil.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde samme problemet med min L3 pre da jeg bygget den. Måtte dra en jordingskabel fra potmeter til M2 psu delen. Det hjalp da.
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Mange takk for gode innspill!

    Bortsett fra snerringen er dette silke. Har spilt ca 25 timer på den, og nå begynner ting å falle på plass. Åpent, uanstrengt og utrolig lettflytende. Har foreløpig bare brukt Marantz 7001 SA KI Signature og Copland 266 som programkilder. Er i ferd med å sette opp vinylriggen som består av Voyd Valdi, SME 309, Benz Micro Glider og ASR Mini Basis RIAA. Håper dette blir bra.

    Kommer også til å investere i Audio Note Lexus høyttalerkabel og Audio Note interlink-kabler i alle sammenhenger (er foreløpig litt usikker på hvilke). Så langt har jeg brukt gammel Monster kobberkabel.

    Høyttalerne (AN/E Lexus) står foreløpig på hver sin ølkasse. Har kjøpt originale AN stativer som jeg monterer med det første.

    Følger opp med noen kommentarer om hvordan dette utvikler seg etterhvert.

    Hilsen Tom
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Grats med en flott amp.
    Synd med "duringen", håper du finner ut av det.
    Hatt en OTO SE Phono sjøl, knallamp :)

    /jan
     
    J

    jahnmar

    Gjest
    Er det noen andre "bruktbørser" hvor slike Audio Note amp'er selges? Er vel ikke ofte sånt snadder ramler innom her. Har ikke peng til og kjøpe den ny hverfall... :mad:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Uansett hvor godt jeg liker AN så er ikke direkte linking til bruktannonser tillatt. Et innlegg er derfor fjernet.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Finner stadig vekk noko på http://global.ebay.com
    Merk, forskjellige treff på "Audio Note" og "Audionote" :)
    Finner mye godis der :)
    Men igjen, det finns endel AN her på bjerget også, som ikke nødvendigvis blir lagt ut for salg på børsen her.
    Ønskes kjøpt annonse kan være en ide.

    /jan
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er ufattelig lite Audio Note å oppdrive i Sverige, men i Danmark er det endel.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    impulse skrev:
    Det er ufattelig lite Audio Note å oppdrive i Sverige, men i Danmark er det endel.
    Helt korrekt :)
    Synd prisene i DK er såpass "stive" men verdt en sweep på hifi4all, stadig vekk noe der.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bambadoo skrev:
    De svenske prisene kan dere så på.

    www.audionote.se
    Skal vel ikke beskylde svenskene for å være billig 8)

    Oto Phono SE - 34.650 sek :eek:
    M2 RIAA - 30.500 sek :eek:

    Skal jeg selge M2'n (neppe men hvis) så legges den ut i sverige og danmark først !

    /jan
     

    TomVe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Men danskene er dyrere:
    OTO SE Phono:
    I Danmark = 27 000 DKK = 32 400 NOK
    I Sverige = 34 650 SEK = 28 932 NOK

    Har brukt kurser på hhv 1,20 (DKK) og 0,835 (SEK)

    For en gangs skyld glad for å bo i Norge :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Prisene her er vel bortimot de laveste (i europa?), på AN produkter, mener jeg å ha hørt.

    Ikke det at jeg kjøper så mye nytt men endå.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    JanR skrev:
    Skal jeg selge M2'n (neppe men hvis) så legges den ut i sverige og danmark først !

    /jan
    Er nok ingen dum tanke det.
    Tanken på å selge er dum ;)

    Solgte jo OTO'n til danmark, ikke noe problem det.
    Synd på en måte, utrolig god amp OTO SE. Burde blitt her hjemme.

    /jan
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, for da kunne eg lånt den. Og så kjøpt den. Og så solgt den tilbake til deg.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Synspunkter på Creek OBH-12 som forforsterker på Audio Note P1? Bare for å få ein ekstra input + fjernkontroll?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Synspunkter på Creek OBH-12 som forforsterker på Audio Note P1? Bare for å få ein ekstra input + fjernkontroll?
    Prøv og feil, evt prøv og lykkes :)
    Ikke mye hjelp men jeg er litt sånn "prøv først"

    Teori og praksis er ikke alltid enig 8)

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Utrolig mye godis der du :)
    Har jo moddet rommet litt også 8)

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan røpe så mye at det er kommet endel nyere snaksne saker i det oppsettet på haugalandet siden de bildene ble tatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn