Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Flotte høyttalere! Veldig flotte må jeg si. Hvilke høyttalere har du sammenlignet med? Audionote?
    Mange tak. Det er nogle rigtig gode højttalere hvor man få utrolig meget for pengene. Har ikke sammenlignet med så meget i eget setup, da de ramte lige det som jeg søgte for såvel ører samt pengepung 😉

    Men jeg har eget forskellige højttalere gennem tiden fra bla. hORNS, ProAc, Harbeth, Eggleston, B&W, Zingali m.fl. Så jeg har ejet lidt af hvert inden jeg nåede til Thivan.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det som stod i, og tydeligvis var roten til alt ondt…
    Vis vedlegget 724723
    Det ble erstattet med et GE 12AU7A-rør.

    Forslag til alternativer som kan løfte denne til nye høyder? 😃
    Får gå litt mot strømmen her og si at jeg egentlig synes Ei er ganske bra. Har vel også prøvd GE engang og det var ikke helt min greie, men det finnes vel diverse årganger av disse går jeg ut fra. Ei-røret var ikke utslitt? Mener å huske at GE var mer detaljert og fokusert enn Ei, men med mindre bass og dårligere musikalitet. Ikke rart det styres og krangles så busta fyker på diverse fora når lyden kan oppleves så forskjellig i ulike ører og settinger.

    Du er vel lei av folk som anbefaler hollansk Philips og Mullard (og kanskje også Brimar) så jeg skal ikke si noe mer om det. PrimaLuna folkene er forresten notoriske rørbyttere så det meste er vel dekket i den tråden går jeg ut fra....
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Får gå litt mot strømmen her og si at jeg egentlig synes Ei er ganske bra. Har vel også prøvd GE engang og det var ikke helt min greie, men det finnes vel diverse årganger av disse går jeg ut fra. Ei-røret var ikke utslitt? Mener å huske at GE var mer detaljert og fokusert enn Ei, men med mindre bass og dårligere musikalitet. Ikke rart det styres og krangles så busta fyker på diverse fora når lyden kan oppleves så forskjellig i ulike ører og settinger.

    Du er vel lei av folk som anbefaler hollansk Philips og Mullard (og kanskje også Brimar) så jeg skal ikke si noe mer om det. PrimaLuna folkene er forresten notoriske rørbyttere så det meste er vel dekket i den tråden går jeg ut fra....
    Jeg har ikke målt det Ei-røret, men det suste mer enn jeg kunne takle, så ut røk det :). Philips og Mullard er jo kjente greier, så jeg må nok teste disse. Sitter bare ett ECC82-rør i predelen, så de store kostnadene blir det uansett ikke (selv om jeg ser Mullard NOS går for svimlende summer!).
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Får gå litt mot strømmen her og si at jeg egentlig synes Ei er ganske bra. Har vel også prøvd GE engang og det var ikke helt min greie, men det finnes vel diverse årganger av disse går jeg ut fra. Ei-røret var ikke utslitt? Mener å huske at GE var mer detaljert og fokusert enn Ei, men med mindre bass og dårligere musikalitet. Ikke rart det styres og krangles så busta fyker på diverse fora når lyden kan oppleves så forskjellig i ulike ører og settinger.

    Du er vel lei av folk som anbefaler hollansk Philips og Mullard (og kanskje også Brimar) så jeg skal ikke si noe mer om det. PrimaLuna folkene er forresten notoriske rørbyttere så det meste er vel dekket i den tråden går jeg ut fra....
    Ellers er jeg enig at GE har en tydelig slankere lydsignatur.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    PQ anbefaler vel vanligvis Philips. Skal du kikke etter årganger så har vel de aller eldste firkantig getter (slutten av 50-tallet),. Deretter følger stor rund getter (første halvdel av 60-tallet). Så liten rund getter (siste halvdel av 60-tallet), og til sist "dimple" getter (fra 70-tallet). Det er jo koder også selvfølgelig, men et greit utgangspunkt.

    Enjoy som de sier...
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det giver et kæmpe løft! Det var en artikel af Jeff Day, der fik gjort mig opmærksom på EL84/E84L-HARMA CRYO fra Watford Valves. De spiller meget mere engageret og underholdende end Sovtek. Sovtek er kedelige til sammenligning. Har også nogle forskellige NOS rør liggende. Men disse EL84/E84L-HARMA CRYO er for mig det klare førstevalg i Oto - ANBEFALES 😎

    Da har jeg hatt ca 10timer på EL84/E84L-HARMA CRYO rørene, og kan støtte din uttalelse! Disse rørene er ett godt knepp opp fra original Sovtek. Mer bunn, mer topp mer dynamikk og liv! I LIKE IT! 😍🤩🕺🕺
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg blitt eier av en tungt modifisert Audio Note dac Kit 1.1, kjøpt av en trivelig kar her på HFS.

    Har hatt noen timer med den nå, og kan bare si at jeg er strålende fornøyd med kjøpet! Alt jeg håpte å høre har jeg fått; det høres uanstrengt, oppløst, varmt og bare riktig ut.

    Nesten så man kan bli litt stresset over tanken på hva som er mulig å få videre oppover på rangstigen til Audio Note hva gjelder dac’er🙄 Men akkurat nå skal jeg glemme det og glede meg over hvor flott musikken gjengis via den jeg har i hus🤗😃
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg blitt eier av en tungt modifisert Audio Note dac Kit 1.1, kjøpt av en trivelig kar her på HFS.

    Har hatt noen timer med den nå, og kan bare si at jeg er strålende fornøyd med kjøpet! Alt jeg håpte å høre har jeg fått; det høres uanstrengt, oppløst, varmt og bare riktig ut.

    Nesten så man kan bli litt stresset over tanken på hva som er mulig å få videre oppover på rangstigen til Audio Note hva gjelder dac’er🙄 Men akkurat nå skal jeg glemme det og glede meg over hvor flott musikken gjengis via den jeg har i hus🤗😃
    Får vi ikke se bilder??!? 🤩
     

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    Før og etter-bilder av min (en gang) M3 Phono, som er til oppgradering i Sandefjord i helgen. :love: :love:🤩

    Vis vedlegget 742244
    Vis vedlegget 742245
    Hei.
    Jeg har samme forforsterker (Audio Note M3 Phono - 2009). Skulle gjerne hatt noe hjelp med den da jeg har endel skurring på den ene volumpotten.
    IMG_0293.JPG


    Den skurrer i den grad at forforsterkeren ikke kan brukes uten fare for å skade høyttaler. Det er 2 stk. mono 23 - trinns stepped attenuatorer som sitter i den - nå utgått fra produksjon hos Audio Note. Forsterkeren er av de første modellene som
    kom etter at lageret av Noble potmeterne var brukt opp. Skulle gjerne hatt kontakt med denne karen i Sandefjord hvis det er mulig ? Er bosatt i Vestfold.
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Sist redigert:

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    Hei, takk for svar.
    Ser fra hificollective.co.uk at det potmeteret som du linker til sannsynligvis er identisk med det som sitter i min modell av Audio Note M3. De kommer i 50K og 100K utgaver. Kan du eventuelt ta jobben med den, og hvordan kan overleveringen samt bestillingen av deler utføres ?

    PS: Jeg har prøvd det du nevner med å spraye med el-rens uten at det har vært til hjelp. Problemet startet ganske tidlig etter at forsterker var ny, og har eskalert. Antar vel at det må være feil på det ene potmeteret da det andre fungerer som det skal.
     
    Sist redigert:

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Dette er vel et kjent problem. Det er heller ikke bare spraye med all slags rens på disse sølv stepped attenuatorer. Jeg har brukt følgende med bra resultat fordi den etterlater ikke noe film og er heller ikke aggressiv slik at den kan øddelegge kontaktene over tid: TUNER 600 | KONTAKT CHEMIE.
    Denne blir tør igjen i noe få sekund og har lydmessig en positiv effekt på grunn av rens.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grattis! Ser grom ut den pre'en nå :)
    Vet du vilken modell de c-kjerne utgangstrafoene er? Basic iHiB eller er det enda grommere ?
     

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    IMG_0310.JPG

    .........Da ordnet det seg med de to stepped attenuatorene på Audio Note M3. Disse måtte demonteres og renses. Attenuatorene er helt støyfrie nå.

    Skal følge rådet jeg fikk om å vri disse opp på maksimum og tilbake et par ganger før påslag til en fast prosess. Dette i seg selv vil kunne bidra til å holde kontaktpunktene rene.


    Spesielt viktig å gjøre på denne type volumkontroller slik jeg forsto det...........
     
    Sist redigert:

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Heisann, jeg er ny her i tråden, har handlet meg en ny Tonmeister Silver og en eldre DAC3, lurte litt på om noen kunne fortelle meg om det går an å fjerne analogt filter på DAC3, for å forbedre lydkvaliteten?

    Mvh
    Thor Inge
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Den Meishu Tonmeisteren er nydelig! Den skulle jeg mer enn gjerne hørt! :D

    Litt usikker på hva du mener når det gjelder dac, tenker du på digitalt filter?
     

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Den Meishu Tonmeisteren er nydelig! Den skulle jeg mer enn gjerne hørt! :D

    Litt usikker på hva du mener når det gjelder dac, tenker du på digitalt filter?
    Er du på Vestlandet Atle, må du bare svinge innom 👍🏻

    Har bare hørt at en kan fjerne et filter i DAC’en som gjør at den lyder bedre, dette er visstnok gjort på nyere utgaver, en kar hadde sendt den inn til Audio Consult i Danmark, men det er bare en 10 min jobb sies det.

    Ellers er jeg på jakt etter en brukt CDT/Transport Two/II eller bedre, kanskje cd spiller, nivå 2 eller 3 går også!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er vel digitalfilteret det er snakk om. Meg bekjent er det ikke noe analogt filter i disse. Har hørt både gammel og ny dac, med og uten filter/oversampling. Begge har sin sjarm :)
    Men du er sikker på at denne har filter i det hele tatt? Ser at den har 1865 konverter-chip. Mulig at det ligger i selve receiver-chipen. I så fall kan den byttes veldig enkelt. Men som nevnt over, @Olof Lilja er mye bedre til å svare på dette enn meg :D
     

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Den Meishu Tonmeisteren er nydelig! Den skulle jeg mer enn gjerne hørt! :D

    Litt usikker på hva du mener når det gjelder dac, tenker du på digitalt filter?
    Er du på Vestlandet Atle, må du bare svinge innom 👍🏻
    Det er vel digitalfilteret det er snakk om. Meg bekjent er det ikke noe analogt filter i disse. Har hørt både gammel og ny dac, med og uten filter/oversampling. Begge har sin sjarm :)
    Men du er sikker på at denne har filter i det hele tatt? Ser at den har 1865 konverter-chip. Mulig at det ligger i selve receiver-chipen. I så fall kan den byttes veldig enkelt. Men som nevnt over, @Olof Lilja er mye bedre til å svare på dette enn meg :D
    Takk for svar Atle, skal studere det litt nærmere 😃
    Var foresten deg jeg kjøpte AN CDT Zero av, men nå er jeg klar for å oppgradere et par hakk opp innenfor AN.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Er du på Vestlandet Atle, må du bare svinge innom 👍🏻

    Har bare hørt at en kan fjerne et filter i DAC’en som gjør at den lyder bedre, dette er visstnok gjort på nyere utgaver, en kar hadde sendt den inn til Audio Consult i Danmark, men det er bare en 10 min jobb sies det.

    Ellers er jeg på jakt etter en brukt CDT/Transport Two/II eller bedre, kanskje cd spiller, nivå 2 eller 3 går også!

    Hei,

    Ja det sitter analog filter i de første AN dacene. Det ble fjernet tidlig 2000 tal.
    Filtret sitter i to av de 4 mu-metall kannene. I grunn bare en spole som man lasker over (i de to andre sitter I/V trafo).
    Ellers begynner det nok nærme seg tiden for å bytte ut papir, kopper/olje kondensatorene. Men er man heldig holder dem en god stund til.
    På den gode siden har denne 8414/1865 digital kort så det går an å holde liv i den i mange år fremover.
    Pleier å spille flott disse gamle dacene selv om de mere tilsvarer dagens AN uk Dac 1.1x konstruksjonsmessig. :)


    Mvh
    Olof
     
    Sist redigert:

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Hei,

    Ja det sitter analog filter i de første AN dacene. Det ble fjernet tidlig 2000 tal.
    Filtret sitter i to av de 4 mu-metall kannene. I grunn bare en spole som man lasker over (i de to andre sitter I/V trafo).
    Ellers begynner det nok nærme seg tiden for å bytte ut papir, kopper/olje kondensatorene. Men er man heldig holder dem en god stund til.
    På den gode siden har denne 8414/1865 digital kort så det går an å holde liv i den i mange år fremover.
    Pleier å spille flott disse gamle dacene selv om de mere tilsvarer dagens AN uk Dac 1.1x konstruksjonsmessig. :)


    Mvh
    Olof
    Takk for svar Olof, vil kanskje se meg om etter en mer moderne DAC, eller muligens en AN CD spiller med innebygd DAC, lite erfaring med dem, kan få tak på en brukt CD 3.1X/II til rundt 45’ 😊

    Mvh
    Thor Inge
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Takk for svar Olof, vil kanskje se meg om etter en mer moderne DAC, eller muligens en AN CD spiller med innebygd DAC, lite erfaring med dem, kan få tak på en brukt CD 3.1X/II til rundt 45’ 😊

    Mvh
    Thor Inge

    Nå spørs det selvfølgelig vad man liker. Men personlig digger jeg dac. Da har man mulighet til å koble in for eksempel både cd transport og streamer. Men rimelig kostbare de nyere dacene som er ok. Nyere type dac 3.1 balanced er brukbar og har «riktig» konstruksjon sånn at den er fin å oppgradere til et nivå hvor den blir skikkelig god ved seinere anledning. Skal man ha noe som er skikkelig bra rett ut av boksen må man veldig høyt opp i pris. Men det morsomme med AN er at det spiller musikk på en fantastisk måte uansett om det er billig eller dyrt. Nytt eller gammelt. 😊
    Så jeg er helt overbevist om at Dac 3 som du har vill skape masse musikkglede i lang tid fremover med!
     

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Nå spørs det selvfølgelig vad man liker. Men personlig digger jeg dac. Da har man mulighet til å koble in for eksempel både cd transport og streamer. Men rimelig kostbare de nyere dacene som er ok. Nyere type dac 3.1 balanced er brukbar og har «riktig» konstruksjon sånn at den er fin å oppgradere til et nivå hvor den blir skikkelig god ved seinere anledning. Skal man ha noe som er skikkelig bra rett ut av boksen må man veldig høyt opp i pris. Men det morsomme med AN er at det spiller musikk på en fantastisk måte uansett om det er billig eller dyrt. Nytt eller gammelt. 😊
    Så jeg er helt overbevist om at Dac 3 som du har vill skape masse musikkglede i lang tid fremover med!
    Takk for svar Olof 😊

    Jeg står i ferd med å anskaffe meg en nyere CD Transport, da gjerne en CDT Two/II som står mer i stil til DAC3, eller muligens kjøpe en CD 3.1 X/II med innebygget DAC.

    Er liksom ikke låst på noe, men enig i at det kan være kjekt å koble opp en streamer eller lignende 👍🏻

    Derfor alltid kjekt med tilbakemeldinger fra dere som har prøvd ut endel produkter hos Audio Note

    Mvh
    Thor Inge
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Er du på Vestlandet Atle, må du bare svinge innom 👍🏻


    Takk for svar Atle, skal studere det litt nærmere 😃
    Var foresten deg jeg kjøpte AN CDT Zero av, men nå er jeg klar for å oppgradere et par hakk opp innenfor AN.
    Hyggelig å høre at drivverket du kjøpte gav mersmak nok til å satse mer. Var jo det samme som skjedde hos meg :) Jeg skal faktisk til Vestlandet i helgen, men er dessverre fullt opptatt med to konfirmasjoner o_O

    Ellers støtter jeg Olof i at separat dac er å anbefale. Jeg mener å ha like bra lyd fra streamer som fra CD-drivverk nå, og det er gøy. Har forresten hatt nesten lik dacen din, og den ga mye musikkglede!

    Ser frem til å høre om fortsettelsen :)
     

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Hyggelig å høre at drivverket du kjøpte gav mersmak nok til å satse mer. Var jo det samme som skjedde hos meg :) Jeg skal faktisk til Vestlandet i helgen, men er dessverre fullt opptatt med to konfirmasjoner o_O

    Ellers støtter jeg Olof i at separat dac er å anbefale. Jeg mener å ha like bra lyd fra streamer som fra CD-drivverk nå, og det er gøy. Har forresten hatt nesten lik dacen din, og den ga mye musikkglede!

    Ser frem til å høre om fortsettelsen :)
    Konfirmasjon ja, er selv på hytta, så da får vi ta lyttingen ved en annen anledning 😊

    Heller nok litt mot separat DAC og CD ja 👍🏻
    Hvilken kombinasjon har du i oppsettet ditt?

    Mvh
    Thor Inge
     

    T.C.B.

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har CDT-Two/ii drivverk og en Audio Note Kit dac, bygget av nevnte Olof :)
    Holdt på å kjøpe en CDT/II jeg også, for en tid tilbake, men den ble solgt før jeg kom så langt.
    Har hatt noe AN Kit tidligere, integrert, DAC og 300B Kit one, alle meget musikalske produkter 👍🏻

    Var nettopp i kontakt med Audio Consult, da gikk jeg glipp av en brukt CD 4.1

    Virker som det selges mye brukt Audio Note utstyr, da det er bestillingstid på endel nytt og prisene har gått opp 12-15% etter Brexit 😊
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hatt AN-J tidligere på hytta i "mitt forrige liv" ;) og likte de veldig godt. Var en rimelig modell de jeg hadde.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    AN-J er svært gode høyttalere. Men prisen har dessverre skutt voldsomt i været de siste årene. Ikke så lenge siden J/LX Hemp kostet under det halve. Det gjelder for så vidt for mye annen hifi og. LItt vanskelig å forstå; økningen er langt sterkere enn den generelle kostnadsøkningen skulle tilsi. Brexit er kanskje også en årsak, men likevel... Angrer på at jeg ikke kjøpte J'er da de var betalbare:-(
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn