Audio research PH6?

OGE

Medlem
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
udio research PH6
Hei. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med ARC PH6. Vurderer å erstatte min Riaa med denne. Har nå ECP 2, og preamp ARC REF 6, Linn LP 12. Håper på mange gode råd og tilbakemeldinger.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
PH-5 er i alle fall jævlig bra. PH-6 er neppe dårligere...
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Jeg har PH6. Godt fornøyd, men en ting å være klar over er at den har fast gain på 58 dB. Det kan bli en utfordring mtp hvilken pickup du har/kan velge. Du bør ikke gå under output på 0,4.

En fordel er at du kan skifte last med fjernkontrollen mellom 100, 200, 500, 1000 ohm og 47 kOhm.
Noen pickuper som f.eks Ortofon Cadenza, gir ikke særlig endring av lydbilde på de fem innstillingene, mens med Kiseki Purple Heart er det lett å høre hvilken last som er best (1000ohm)

Ellers støyfri og problemfri drift i mange år.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg vurderte å skifte min SP 10 til eit oppsett med annan ARC riaa. Men det er ikkje nok gain til at eg gjer dette. Lydmessig kjenner eg att ARC-signaturen , men er mest vand med gamle SP 10, så det einaste eg saknar er fjernkontroll. Trur nok eg må innrømme at PH6 er meir korrekt og objektivt sett "betre" enn gamleguten, men om det er like gøy.....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Noen pickuper som f.eks Ortofon Cadenza, gir ikke særlig endring av lydbilde på de fem innstillingene, mens med Kiseki Purple Heart er det lett å høre hvilken last som er best (1000ohm)

Jo lavere interimpedanse (5 Ohm for Cadenza, 42 Ohm for Kiseki), jo mindre følsom er typisk pickupen for variasjoner i last. Det er i alle fall min konsistente erfaring.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Om det er så enkelt vet jeg strengt tatt ikke, men det er som sagt min konsistente erfaring over noen tiår og en god del pickuper.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Ja, det er min erfaring også. Har også en Audio Techinca AT33sa, og den reagerer heller ikke særlig på last. Kiseki er en "gammel" konstruksjon som har høy internimpedanse, mens nyere pickuper oftere er designet med lav internimpedanse.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Kiseki er definitivt den beste. Cadenza black har vært den mest nøytrale, og kanskje ikke så "morsom". AT er veldig nærme Cadenza, ganske like i lydsignatur i mitt oppsett. Spiller mest med Kiseki, Cadenza blir snart pensjonert.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg plukket opp en FR XF-1L step-up forleden, til bruk sammen med AT-ART7 (12 Ohm int.imp, 0.12mV ut) og Benz Ebony TR (1 Ohm int.imp, 0.14mV ut), fordi den som en av svært få har 36dB gain. Den presenterer imidlertid en last på 11.8 Ohm for pickupen, så jeg var en smule redd for total crash sammen med ART7. Det gikk imidlertid helt fint og endringen i lydkarakter fra 70* Ohm > 30* Ohm > 11.8 Ohm er helt minimal.

Muligens har det også noe med konstruksjon å gjøre, heller enn/i tillegg til interimpedans. Ikke vet jeg.

* har ikke de nøyaktige verdiene i hodet og er ikke hjemme og kan sjekke.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Jeg har PH6. Godt fornøyd, men en ting å være klar over er at den har fast gain på 58 dB. Det kan bli en utfordring mtp hvilken pickup du har/kan velge. Du bør ikke gå under output på 0,4.
Har hatt pick-uper fra 0.6 til 0.3 på PH-5 og det fungerer fint. Selv om Audio Reasearch ikke anbefaler lavere enn 0.5...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Ja, det er min erfaring også. Har også en Audio Techinca AT33sa, og den reagerer heller ikke særlig på last. Kiseki er en "gammel" konstruksjon som har høy internimpedanse, mens nyere pickuper oftere er designet med lav internimpedanse.

Hverken AT eller Lyra pick-upene jeg har hatt reagerer nevneverdig på last....
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
En erfaring fra meg: Jeg har PH-5 med ZYX RS 1000 (lav output), og det har fungert tilfredsstillende. Prøvde etter anbefaling en SUT, og fikk en EAR MC4 på prøve, og for å si det kort: Jeg kjøpte den umiddelbart selv om den kostet noen kroner. Kan hende billigere SUTer gir samme gode resultat?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har lenge tenkt meg en ARC riaa og det kommer nok om litt men hva er egentlig greia med at de kjører så lite gain på riaa trinnene ? er det støy de er redd for?

mvh
 

OGE

Medlem
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg har PH6. Godt fornøyd, men en ting å være klar over er at den har fast gain på 58 dB. Det kan bli en utfordring mtp hvilken pickup du har/kan velge. Du bør ikke gå under output på 0,4.

En fordel er at du kan skifte last med fjernkontrollen mellom 100, 200, 500, 1000 ohm og 47 kOhm.
Noen pickuper som f.eks Ortofon Cadenza, gir ikke særlig endring av lydbilde på de fem innstillingene, mens med Kiseki Purple Heart er det lett å høre hvilken last som er best (1000ohm)

Ellers støyfri og problemfri drift i mange år.
Har DV 20X2
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
High output eller low output?

Ellers bør du tenke framover. PH6 begrenserutvalget av pickuper du kan bruke. Ønsker du bruke f. eks Ortofon Windfeld med bare 0,2 mV, så må du evt bruke en stepup.
 
Topp Bunn