Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bestilte du fra 2juki eller noe sånt?
    Veldig bra du er fornøyd, litt trist om andre synes det ikke er bra når man selv er entusiastisk jo....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Ja, har kjøp alle 3 EV33 derfra. Kanskje litt kjedelig med 3 stykk fra samme produsent men den spiller så bra på den gamle DD spilleren at denne kommer til å bli tatt i bruk igjen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Fylden som manglet med OM30 er der nå, og den gamle DD spilleren spiller overaskene bra. Har vel spilt 12-13 plater på den nå, men det låt bra fra første plate.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    469
    Torget vurderinger
    2
    Vel,hvordan låter PTG II kontra EV ? Og hvordan er den mht rillestøy kontra EV,mer følsom for justering pga nålesliping? Men rett justert;mindre støy?

    mvh Filip
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    PTGII står i stua sammen med P9 som har en DV-20XL, EV på Raven i et annet rom så det er vanskelig å sammenligne. Ikke noe problem med rillestøy på noen av de.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det stor enighet om at denne låter som den skal rett ut av esken eller må man påregne seg ett ex antall timer før den "slipper"?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.586
    Antall liker
    171
    Sted
    Trondheim
    AT33EV låt strålende rett fra esken hjemme hos meg.
    PTGII kan jeg ikke svare for.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Man kan ikke legge ut videoer her, bare linke til de?
    må innrømme jeg ikke merket noen videre forskjell på PTG II etter en stund. Fra første øyeblikk noterte jeg meg enorm separasjon, utrolig dybde og evnen til å plasere alt i ulik høyde i lydbildet. Den er helt tyst i rillen også, avhenger av platen jo, men prøv en Clearaudio skive og man får virkelig høre hva kvaliteten på selve vinylen betyr. Meget god pickup til prisen.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er uansett meget imponert over hva man får til prisen, PTG/II danker ut min referanse DV20x2L på det aller meste.
    DV har nok noe mer punch helt nederst og litt høyere detaljgrad i mellombassen, men PTG/II svarer med og være ravende musikalsk og utrolig smooth.
    Det er morsommere og spille musikk på den, selv om når det skal dras på skikkelig savnes kanskje det lille punchet til DV desto mer. Når det er sagt så har den ikke fått mange timene på nåla og mye kan endre seg i akkurat det området. Ikke minst litt leking med innstillinger, per nå er VTA nøytral og VTF 2.0g etter annbefalingene fra produsenten.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vermin, har du Hoodoo Man Blues med Junior Wells fra Delmark? Tror vel denne opprindelig er fra 1965 eller noe sånt. Lyden er sånn høyre og venstre og litt i senter for variasjonens skyld. Min plate er helt ny, ikke vasket og har etter et par avspilninger ganske mye støy i rillerne. Uansett, hva er det med vokalen på den plate noen ganger, vanskelig å forklare, men det virker litt som om noe dynamisk kompresjonsgreier der ikke helt virker som det skal og får det til å lyde litt forvrengt. Underligt, for resten av lyden, guitarer, harmonika, bass og så videre er veldig god.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei Niels
    Nei den platen har jeg ikke, men skal oppdatere dersom jeg opplever lignende med noen av mine plater. Sålangt har det ikke vært noenting.
    Jeg ser lenger baki tråden at du kjører med VTF2.1g, har du prøvd deg frem til dette eller har du spillt der siden starten?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Brukte 2,0 g. , men så spilte jeg Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes, og da hørte jeg litt forvrenging, bare på det nummeret og satte nåletrykket litt opp, det hjalp ikke. Har bare ikke flyttet det tilbake endda.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    522
    Antall liker
    819
    Torget vurderinger
    8
    En alldeles fantastisk musikalsk spiker

    Hvilken impedans/last er å anbefale for PTG/II? Hva bør jeg begynne med når jeg første gang kobler denne opp.? eks. 100, 280, 475, 660 eller 1000 Ω ? Jeg har også muligheter å velge flere verdier mellom disse på min riaa. Hvordan påvirker i så fall disse endringene lyden i PTG/II ?
    atletico
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.586
    Antall liker
    171
    Sted
    Trondheim
    En alldeles fantastisk musikalsk spiker

    Hvilken impedans/last er å anbefale for PTG/II? Hva bør jeg begynne med når jeg første gang kobler denne opp.? eks. 100, 280, 475, 660 eller 1000 Ω ? Jeg har også muligheter å velge flere verdier mellom disse på min riaa. Hvordan påvirker i så fall disse endringene lyden i PTG/II ?
    atletico
    Jeg hadde startet på 280 og prøvd meg oppover etterhvert.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Min er fast på 100, savner ikke noe, men eksperimenter litt og se, kommer an på ditt ideal og system.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    522
    Antall liker
    819
    Torget vurderinger
    8
    Fått AT33 PTG/II på plass i Concepten og det låter bare utrolig bra, overtoner i akustiske gitarer og luftighet som jeg ikke har hørt før i min stue fra vinyl..Kjempekjøp dette.
    Justert inn helt nøytral VTA og VTF nøyaktig på 2,00 gr. Fant ganske fort ut at 475 Ω load på min riaa låter veldig nærme mitt lyd ideal. Skal prøve meg med litt andre laster når nåla har fått noen flere timer, men igjen ; kan det bli bedre enn dette ??
    atletico
    DSCF0390.jpg
     
    Sist redigert:

    Lp only

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    298
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Hei.når det gjelder innspillingstid på picpuper er det lite som forandrer seg synes jeg.Det er min erfaring iallefall.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg merket ikke noen forskjell på min heller.
    Der er noe med PTG II som du skriver, overtoner, dynamikk, luft, separasjon, detaljering, alt plasert i høyde og dybde, forskjellene fra lp til lp er store men det vet vi jo.
    Virkelig en best-buy pickup.

    Vermin, hvilken plate er du spiller på videoen?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg merket ikke noen forskjell på min heller.
    Der er noe med PTG II som du skriver, overtoner, dynamikk, luft, separasjon, detaljering, alt plasert i høyde og dybde, forskjellene fra lp til lp er store men det vet vi jo.
    Virkelig en best-buy pickup.

    Vermin, hvilken plate er du spiller på videoen?
    Nyeste Bjørn Berge skiva, ekstremt bra!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette synes jeg virker som en svært spennende PU. Tenker spesielt på 33EV. Og siden jeg er på utkikk etter oppgradering av Riaa så tenker denne gang å være mer nøye med å matche PU og ny Riaa.

    Spørsmålet er om noen har formening om 33EV hadde passet bra med Jolida JD9?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Har da bestilt meg en PTG/II fra Japan til ca 2500,- pluss toll og moms når det kommer hit til lands. Må da være en bra pris, for igår hadde han over 10 stk til salgs, og idag var det bare en igjen som jeg sikret meg. Gleder meg til å prøve den på min "nyinnkjøpte" brukte Pro-Ject RPM 5.1 med 9c arm, og min nye IFI-Audio Iphono RIAA.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd om PTG/II passer i Rega 303 armen? Eller om rett og slett EV utgaven passer bedre.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det er ingen tilpasnings-forskjell mellom PTG / EV ...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ok, mener å ha lest noe her inne om høyere egendemping i cantileveren på den ene, men er ikke kar om å huske hvor jeg leste det.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den overså jeg da jeg leste igjennom første gang. Takk Cobra :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fornøyd?


    Har da bestilt meg en PTG/II fra Japan til ca 2500,- pluss toll og moms når det kommer hit til lands. Må da være en bra pris, for igår hadde han over 10 stk til salgs, og idag var det bare en igjen som jeg sikret meg. Gleder meg til å prøve den på min "nyinnkjøpte" brukte Pro-Ject RPM 5.1 med 9c arm, og min nye IFI-Audio Iphono RIAA.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har montert min nye AT33PTG i en Rega RB300/Thorens 321/Thorhauge Riaa-Step up.
    Håpet var at lyden ville nærme seg mitt forrige oppsett med AT33EV/SME309/Thorens 126/ASR Mini Basis Exclusive.
    Der tok jeg ganske så mye feil... 33PTG'en sammen med Thorhauge nærmest grisebanker min forrige konstellasjon.
    Detaljer, luft, dybde, størrelse, det meste og litt til.
    Dagens store positive overraskelse :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kryssposter denne fra egen tråd:

    AT-33EV Noen inntrykk.
    AT-33EV har nå fått noen timer på baken, og inntrykkene er i ferd med å feste seg. Egentlig er det noe vanskelig å formidle inntrykk fra én enkelt komponent, uten for mange referanser. Ikke kan jeg skilte med all verdens erfaring med ulike PU´r , og i det oppsettet der PU´n står har jeg kun benyttet én PU tidligere. Det direkte sammenlikningsgrunnlaget er dermed særs begrenset, og inntrykkene er dermed mer eller mindre kun basert på hvordan jeg opplever AT-33EV i akkurat dette oppsettet.

    Dvs – dette oppsettet er TD-2001 m/GSP Reflex C Riaa koblet mot to forskjellige htlf oppsett:


    • Stax SR-007 (late) MkI/SRM-007 tII
    • Ultrasone Edition 8/Violectric HPA V200.




    Det første jeg egentlig fikk erfare er at AT-33EV virker å være meget følsom for VTA. I og med at den bygger noe lavere enn den forrige PU´n som satt på spilleren, hadde jeg tydeligvis slurvet litt med justering av armhøyden og ikke kompensert tilstrekkelig for dette – dvs. armen helte svakt nedover mot PU. Et veldig lite avvik egentlig, men dette var nok til at det omtrent midtveis på en plateside begynte å forvrenge og med all tydelighet varsle om feil sporing. Ved forsøk litt lengre inn på platesiden var resultatet kun hakking/hopping. Så – det gjelder å være meget nøye med VTA-justeringen;)

    Jeg kan jo ikke akkurat si at jeg angrer på at jeg valgte akkurat denne PU´n. I de nevnte oppsett fungerer den glimrende og jeg innbiller meg at jeg ikke kunne gjort noe nevneverdig mye bedre valg – om vi holder oss til PU´r i et ”edruelig” prisleie:).

    Kort oppsummert vil jeg karakterisere den som - behagelig engasjerende. Tonalt balanserer den fint, med en presis bass, som er tilstede med tilstrekkelig dybde og volum. Mellomtonen har veldig god fokus og fremstår som detaljrik med en litt mørk karakter. Jeg vil tro det man betegner som organisk mellomtone må stemme bra her.

    Mulig enkelte kanskje vil mene at den er litt (for) snill i toppen, men slik jeg opplever den er det kanskje mer relatert til matching og/eller preferanser, enn at det ”mangler” noe. Jeg har preferanser i retning av en diskant som ikke høres, men bare er der – og på det punktet innfrirAT-33EV. Om man skulle oppleve lyttetretthet med en AT-33EV i headshellet, så må det trolig være noe alvorlig feil et eller annet sted i kjeden.

    Lytting gjennom både SR-007 og Edition 8 (tildels htlf generelt) er forholdsvis avslørende mot kildematerialet og evt. unoter gjør seg tydeligere gjeldende enn ved lytting over et anlegg med høyttalere. I så måte er det lettere å avduke rillestøy og knitring fra slitte plater osv. Her synes jeg AT-33EV er temmelig tilgivende.

    Flere bør nok ha denne med på short-list når ny PU skal anskaffes:).
     

    losnatas

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2011
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Sted
    Bærums verk
    Vurderer ny pu, har dv 10 x5 nå, og har lyst å prøve noke nytt. Sikler litt på ptg-2.evt 33ev Men vil den passe med transrotor 2.6? Av riaa har eg musical surroundings phonomena 2
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vet du massen på din arm? Da kan du bruke kalkulatoren på vinylengine og se om det passer. PTGII har komplianse på ca. 18 ved 10 hz.
     

    losnatas

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2011
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Sted
    Bærums verk
    Ser ut som det skal gå, vist eg har sett riktig på tabellen, transrotor 2.6 er en modda rb 250. massen på 250 er 12 gram i følge vinylengine
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.016
    Torget vurderinger
    12
    Driver og tenker på en 33PTG på en andre arm på Blackbird. Origin live eller rega kanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn