Denne tråden er utledet av "Tips på anlegg som spiller "dårlige" innspillinger bra."-tråden.
Alle innspillinger, bra eller dårlige, har et visst musikalsk innhold. Noen typer (som regel litt dyrere ting)elektronikk er bedre til å frem de musikalske sidene i musikken uten at "dårlig lyd" trigger det hele til å bli et sant helvete å høre på.
Skal jeg sette sammen et anlegg til min søster eller foreldre, så er elektronikk i denne klassen ikke å oppdrive, da det rett og slett blir for dyrt. Løsningen syns jeg er å gå for rimelig, men passe nøytral elektronikk, og matche med litt mørke/søte(som i sweet) høyttalere som har god oppløsning i mellomtone og kanskje litt fet bass. Og har overbevisende "klang". M.a.o høyttalere hvor diskanten *ikke* er oppjustert noen hakk for å gi inntrykk av mer oppløsning enn den egentlig har.Denne typen høyttalere er normalt heller ikke så kresen m.h.t til elektronikk. Mine foreldre/søster bryr seg ikke om spesifikasjoner, de skal ikke ha bassfeller i hjørner og bassabsorbenter på vegge. Det som teller er selve lyden. Jeg vil i tilleg minne om at Sean Olive og resten av Harman har funnet ut at en vannrett frekvensgang *ikke* oppfattes som nøytralt. Det står svart på hvitt at farget lyd foretrekkes av de aller fleste. (og hvorfor skulle det da være galt å pynte enda litt på dette med et par eufoniske rør når det er allerede er slått fast at det er farget lyd som oppfattes som nøytralt? Men det er vel en annen diskusjon) Litt av et paradoks siden skeptikerne liker å linke til han her mannen. Altså de som finner seg i kald og spiss lyd siden det på papiret er "nøytral" og skal bekjempe dette med alskens tiltak. Nå er dette satt på spissen, så jeg håper jeg ikke støter noen.
Med et (mye) større budsjett kan man begynne å kikke på andre typer høyttalere. Og jo bedre høyttalere, jo mer vil de avsløre oppover kjeden oppover, og med virkelig oppløste høyttalere så blir det som regel elektronikk deretter. Det er nå slik (IMHO) at høyttaleren (forutsatt at de ikke er direkte feilkonstruerte) vil avsløre forsterkeren, og forsterkeren vil avsløre kilden. Ørene er det som tilslutt avslører høyttalerne /anlegget som helhet. Skeptikerne mener dette går motsatt vei evt begge veier.
Jeg nøyer meg med å nevne alt dette, men ikke nødvendigs konkludere, selv om det sikkert er tydelig hva jeg mener selv.
Dette er vel et scenario som de fleste har vært borti, å sette sammen et anlegg for bekjente som vil ha "god lyd", som de kan spille musikken sin av på best mulig måte, og det hadde vært interessant å vite hvilken tilnærming dere har brukt.
Tenker dere da som audiofile eller musikkelskere? (igjen satt på spissen) For meg er det faktisk relevant da min søster skal ha seg et par nye høyttalere på nyåret en gang
Alle innspillinger, bra eller dårlige, har et visst musikalsk innhold. Noen typer (som regel litt dyrere ting)elektronikk er bedre til å frem de musikalske sidene i musikken uten at "dårlig lyd" trigger det hele til å bli et sant helvete å høre på.
Skal jeg sette sammen et anlegg til min søster eller foreldre, så er elektronikk i denne klassen ikke å oppdrive, da det rett og slett blir for dyrt. Løsningen syns jeg er å gå for rimelig, men passe nøytral elektronikk, og matche med litt mørke/søte(som i sweet) høyttalere som har god oppløsning i mellomtone og kanskje litt fet bass. Og har overbevisende "klang". M.a.o høyttalere hvor diskanten *ikke* er oppjustert noen hakk for å gi inntrykk av mer oppløsning enn den egentlig har.Denne typen høyttalere er normalt heller ikke så kresen m.h.t til elektronikk. Mine foreldre/søster bryr seg ikke om spesifikasjoner, de skal ikke ha bassfeller i hjørner og bassabsorbenter på vegge. Det som teller er selve lyden. Jeg vil i tilleg minne om at Sean Olive og resten av Harman har funnet ut at en vannrett frekvensgang *ikke* oppfattes som nøytralt. Det står svart på hvitt at farget lyd foretrekkes av de aller fleste. (og hvorfor skulle det da være galt å pynte enda litt på dette med et par eufoniske rør når det er allerede er slått fast at det er farget lyd som oppfattes som nøytralt? Men det er vel en annen diskusjon) Litt av et paradoks siden skeptikerne liker å linke til han her mannen. Altså de som finner seg i kald og spiss lyd siden det på papiret er "nøytral" og skal bekjempe dette med alskens tiltak. Nå er dette satt på spissen, så jeg håper jeg ikke støter noen.
Med et (mye) større budsjett kan man begynne å kikke på andre typer høyttalere. Og jo bedre høyttalere, jo mer vil de avsløre oppover kjeden oppover, og med virkelig oppløste høyttalere så blir det som regel elektronikk deretter. Det er nå slik (IMHO) at høyttaleren (forutsatt at de ikke er direkte feilkonstruerte) vil avsløre forsterkeren, og forsterkeren vil avsløre kilden. Ørene er det som tilslutt avslører høyttalerne /anlegget som helhet. Skeptikerne mener dette går motsatt vei evt begge veier.
Jeg nøyer meg med å nevne alt dette, men ikke nødvendigs konkludere, selv om det sikkert er tydelig hva jeg mener selv.
Dette er vel et scenario som de fleste har vært borti, å sette sammen et anlegg for bekjente som vil ha "god lyd", som de kan spille musikken sin av på best mulig måte, og det hadde vært interessant å vite hvilken tilnærming dere har brukt.
Tenker dere da som audiofile eller musikkelskere? (igjen satt på spissen) For meg er det faktisk relevant da min søster skal ha seg et par nye høyttalere på nyåret en gang