Audiofil stikkontakt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....

    Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    teddyh skrev:
    Sunt bondevett har aldri vært feil......
    Du har faktisk fått en forklaring på hva en strømrenser er. Du kan selv lese på hjemmesiden til PS Audio og eventuelt oppdatere deg på informasjon derfra. Hva er vitsen med å spørre etter informasjon hvis du selv ikke gidder å sette deg inn i problematikken.

    Etter min mening er det store paradokset at internett opprinnelig ble oppfunnet med tanke på deling av informasjon mellom akademiske institusjoner, mens det isteden har det blitt en tumleplass for halvstuderte røvere og sutreunger. Min oppfordring er å forlate den audiofile verden og dra tilbake til potittåkeren...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det neste nå er vel en audiofil strømleverandør. ;D
    Jeg aner et nytt markeds segment. :) Audiofil strøm = 10 x pris på vanlig :p
    Hvis strømleverandøren kunne garantere "audiofil" strømkvalitet med ultrasnevre toleranser på spenning, frekvens, harmoniske komponenter og innstrålt støy så ville jeg antagelig vært villig til å betale en del mer, ja. Nå er det ikke teknisk mulig å kjøpe en "del-leveranse" med et par kilowatt audiofil strøm stående klar til bruk på en separat kurs, og det er vel heller ingen strømleverandør som er i stand til å levere noe sånt, så dette forblir et ubenyttet markedssegment...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    teddyh skrev:
    Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....

    Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
    Det vil nok ikke skje, men at du modereres for kverulering og usaklighet samt går til frontalangrep på noe du etter eget sigende ikke aner hva er, se det er mulig :). Og du ber om det faktisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    teddyh skrev:
    Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
    Vel, la meg forsøke. Det finnes flere forskjellige typer "strømrensere", f eks nettfilter, skilletrafo og regenerator. De løser litt forskjellige problemer. Et alminnelig nettfilter fjerner høyfrekvent forvrengning fra nettspenningen. Det vil alltid være overharmonisk støy på nettet, kanskje opptil flere % i nivå og så høyt som 13. og 17. orden. Et slikt filter kan være en "padde" med støpsler, eller kanskje innebygget i nettbrønnen på effektforsterkeren. Det består gjerne av kondensatorer og (kanskje) noen spoler og kan være kombinert med overspenningsvern i tilfelle lynet slår ned i nærheten. Jeg har sånne filtre på alt som har med hifi å gjøre. Hos meg gir det en merkbar forbedring i form av mindre "hardhet".

    Skilletrafoen gjør omtrent det samme, men fjerner også eventuelle DC-komponenter fra nettspenningen. En regenerator (som den PS-saken) likeretter strømmen til DC og regenererer ren AC derfra. Dermed vil den også korrigere for eventuelle frekvensfeil på nettet i tillegg til de øvrige tingene og kan levere konstant spenning. Frekvensfeil er forøvrig ikke et problem på det norske nettet, ettersom de store vannkraftturbinene er rimelig stabile i frekvens, men det hender ofte at spenningen driver litt opp eller ned. Akkurat nå har jeg 229 V på kursen til datamaskinen jeg skriver dette på. Og så snart jeg hadde skrevet den setningen var spenningen 231 V, gitt. En slik regenerator kan holde spenningen konstant også med variasjoner i belastning. Det er det som menes med "lav impedans" - spenningen ut av boksen varierer lite med strømforbruk.

    Klarere nå?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Asbjørn skrev:
    teddyh skrev:
    Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
    Vel, la meg forsøke. Det finnes flere forskjellige typer "strømrensere", f eks nettfilter, skilletrafo og regenerator. De løser litt forskjellige problemer. Et alminnelig nettfilter fjerner høyfrekvent forvrengning fra nettspenningen. Det vil alltid være overharmonisk støy på nettet, kanskje opptil flere % i nivå og så høyt som 13. og 17. orden. Et slikt filter kan være en "padde" med støpsler, eller kanskje innebygget i nettbrønnen på effektforsterkeren. Det består gjerne av kondensatorer og (kanskje) noen spoler og kan være kombinert med overspenningsvern i tilfelle lynet slår ned i nærheten. Jeg har sånne filtre på alt som har med hifi å gjøre. Hos meg gir det en merkbar forbedring i form av mindre "hardhet".

    Skilletrafoen gjør omtrent det samme, men fjerner også eventuelle DC-komponenter fra nettspenningen. En regenerator (som den PS-saken) likeretter strømmen til DC og regenererer ren AC derfra. Dermed vil den også korrigere for eventuelle frekvensfeil på nettet i tillegg til de øvrige tingene og kan levere konstant spenning. Frekvensfeil er forøvrig ikke et problem på det norske nettet, ettersom de store vannkraftturbinene er rimelig stabile i frekvens, men det hender ofte at spenningen driver litt opp eller ned. Akkurat nå har jeg 229 V på kursen til datamaskinen jeg skriver dette på. Og så snart jeg hadde skrevet den setningen var spenningen 231 V, gitt. En slik regenerator kan holde spenningen konstant også med variasjoner i belastning. Det er det som menes med "lav impedans" - spenningen ut av boksen varierer lite med strømforbruk.

    Klarere nå?
    Ja takk, og takk for et saklig og seriøst svar (i motsetning til enkelte andre her inne)

    Overspenningsvern har eg ikke noen problem med å se behovet for, så lenge de er koblet til et jordet uttak, er vel liten hensikt i et ujordet uttak.
    Har vel blitt litt for mye "provosert" av beskrivelsen strømrenser og påstander om at kvaliteten på strømmen her i landet er så fryktelig dårlig.
    Nettfilter, kan så absolutt være forsøket verdt, så lenge de ikke er ekstremt overpriset ( noe hifi produkter har en tendens til å bli)

    Kan det tenkes at en ups/nødstrømbatteri beregnet på data/alarm/overvåkning utstyr kan gjøre mye av det samme som denne regenerator ? og det til en betydelig lavere pris ?

    Tror eg må flytte min ups/nødstrøm fra kontoret og inn på stuen, og teste den på forsterker, dac, cd-spiller o.s.v.... men først er det landskamp no-dk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Ketil skrev:
    teddyh skrev:
    Sunt bondevett har aldri vært feil......
    Min oppfordring er å forlate den audiofile verden og dra tilbake til potittåkeren...
    ærlig talt, så utrolig usaklig du var her da !
    da vil eg oppfordre deg til å ta et kurs i alminnelig folkeskikk, snarest
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er blitt frarådet å bruke UPS på anlegget da disse har mye støy på utgangene. Jeg har prøvd mye rart men er fornøyd med det jeg bruker nå. PS Audio PPP gjør mye godt med lyden, i tillegg til at den leverer nygenerert sinuskurve så holder den konstant spenning ut.
    Det den ikke er god på, merkelig nok er høyfrekvent EMI/RFI. Fikk fantastisk resultat med å lage et støyfilter av et "industri" Schaffner EMI/RFI filter som jeg bruker før PPP.
    Bruker i tillegg et lite Schaffner filter på data/TV. Mye bedre bilde! Mulig jeg er mer plaget med støy på strømnettet enn det som er vanlig, men i følge Post og Teletilsynet som her vert her å målt så er jeg nede på "normalt" støynivå nå. Dette skulle tilsi at mange har mye å hente her tydligvis.......
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Asbjørn skrev:
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Serial skrev:
    teddyh skrev:
    Serial skrev:
    teddyh skrev:
    Hva er det denne strømrenser gjør da ? Hva er det den renser bort fra strømmen som din strømleverandør leverer ? Ettersom den har så utrolig mye å si for kvaliteten på lyden ? Har du en fornuftig forklaring på dette, så kjøper eg selv en slik strømrenser tvert !
    Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!

    Beste mening selvfølgelig ::)
    Veldig OT var det. Tåler du ikke det finnes noen som er uenig med "menigheten" og stiller spørsmål, eller ??
    Eller er det eg som er hårsår og har misforstått fullstendig her :)
    Virker som du er hårsår i forhold til at folk opplever foskjeller i lyden når de forandrer på
    visse ting. Kontakter, strømrensere og kabler f.eks.

    Ta deg en runde runt på forumet før du utgyder dine meninger. Alt er sagt hundrevis av
    ganger før. Begynner å lukte spam.

    Hvor OT, er subjektivt.
    Et forum med mange brukere og en viss sirkulasjon av medlemmer vil automatisk gjenta seg selv.

    Du skrev "Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!". Hva med å vise litt folkeskikk ovenfor andre debattanter selv om de har andre meninger enn deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    teddyh skrev:
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.
    http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1500I&total_watts=50
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Serial skrev:
    teddyh skrev:
    Serial skrev:
    teddyh skrev:
    Hva er det denne strømrenser gjør da ? Hva er det den renser bort fra strømmen som din strømleverandør leverer ? Ettersom den har så utrolig mye å si for kvaliteten på lyden ? Har du en fornuftig forklaring på dette, så kjøper eg selv en slik strømrenser tvert !
    Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!

    Beste mening selvfølgelig ::)
    Veldig OT var det. Tåler du ikke det finnes noen som er uenig med "menigheten" og stiller spørsmål, eller ??
    Eller er det eg som er hårsår og har misforstått fullstendig her :)
    Virker som du er hårsår i forhold til at folk opplever foskjeller i lyden når de forandrer på
    visse ting. Kontakter, strømrensere og kabler f.eks.

    Ta deg en runde runt på forumet før du utgyder dine meninger. Alt er sagt hundrevis av
    ganger før. Begynner å lukte spam.

    Hvor OT, er subjektivt.
    Et forum med mange brukere og en viss sirkulasjon av medlemmer vil automatisk gjenta seg selv.

    Du skrev "Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!". Hva med å vise litt folkeskikk ovenfor andre debattanter selv om de har andre meninger enn deg.
    Min reaksjon hadde en del med tonen til personen i tale. Det var kommentarer i en annen tråd
    samtidig (Magus nettkabel) som trigget meg. Lignende oppløp forrige helg også.

    Nå ser det ut til at ting har kommet inn på sporet i denne tråden ved hjelp av tålmodige
    og flinke medlemmer som Asbjørn her.

    Og som sagt; OT. Nå kan kanskje en moderator fjerne disse unødige og forstyrrende
    innleggene.

    Om noen er støtt: Jeg beklager

    MVH. Serial
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Asbjørn skrev:
    teddyh skrev:
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.
    http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1500I&total_watts=50
    Oki, 5 % forvrengning var mye ja. Må gruble litt mer på dette.
    Takk, så langt.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Trondmeg skrev:
    teddyh skrev:
    Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....

    Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
    Det vil nok ikke skje, men at du modereres for kverulering og usaklighet samt går til frontalangrep på noe du etter eget sigende ikke aner hva er, se det er mulig :). Og du ber om det faktisk.
    Kan du vise meg hvor eg var usaklig ? i beste mening fra min side
    Når det gjelder påstand om kverulering, så antar eg at det er mer eller mindre basert på at vi har ulike meninger. Å være uenig og ha andre meniger er ikke kverulering.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Denne synes jeg var veldig usaklig:

    teddyh skrev:
    Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
    Videre oppfattet jeg deg veldig negativt innstilt til nettfiltere/strømrensere/you name it samtidig som du utba en forklaring på hvordan disse fungerer. Ikke synonymt med saklighet i min bok det heller.

    Ellers er det ikke din påståtte uenighet jeg reagerer på, men den krasse tonen i innleggene dine som jeg opplever provoserende uavhengig av hvilke meninger du forfekter. Jeg har ikke og tar foreløbig ikke stilling til hva du egentlig mener, så noen uenighet i så måte er det ikke.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    teddyh skrev:
    Asbjørn skrev:
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!
    På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
    Prøve rene strømrensere som finnes i alle prisklasser......
    Og prøv å høre på dei som faktisk har reelle erfaringer å komme med......
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    teddyh skrev:
    Ketil skrev:
    teddyh skrev:
    Sunt bondevett har aldri vært feil......
    Min oppfordring er å forlate den audiofile verden og dra tilbake til potittåkeren...
    ærlig talt, så utrolig usaklig du var her da !
    da vil eg oppfordre deg til å ta et kurs i alminnelig folkeskikk, snarest
    Joda, sikkert litt over kanten den. Men til tider kan det virke som om internett formelig flommer over av selvutnevnte bedrevitere. Et firma som PS Audio har for eksempel brukt en halv mannsalder på å utvikle produkter for strømrensing til Hifi anlegg, og mange med meg har hatt godt utbytte av å bruk denne type produkter i anleggene våre. Så kommer det altså en eller annen og sier; "hæ, hva er dette for noe tulleprodukter?". Og det uten å ha tatt et eneste lite søk på google for å orientere seg litt. Da føler man kanskje irritasjonen stige en smule.

    Nå er jo internett det nye mediet, og med følger en ny form for interaktivitet som ingen medier tidligere har hatt mulighet for. Man kan jo se det som en del av demokratiseringen av samfunnet, og det er helt klart av det positive at man for eksempel på et Hifi forum som dette kan stille spørsmål ved verdien av produkter som bransjen leverer. Men samtidig krever det kanskje en viss opplæring i debattteknikk for ikke å ende opp i meningsløse tulledebatter som man dessverre ser rundt omkring f.eks. på en del nettaviser.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    teddyh skrev:
    Asbjørn skrev:
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!
    På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
    Prøve rene strømrensere som finnes i alle prisklasser......
    Og prøv å høre på dei som faktisk har reelle erfaringer å komme med......
    Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?

    Sett at det er harmoniske inntil 21. harmoniske så er jo ikke 1.2% noe problem.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Trondmeg skrev:
    Denne synes jeg var veldig usaklig:

    teddyh skrev:
    Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
    Videre oppfattet jeg deg veldig negativt innstilt til nettfiltere/strømrensere/you name it samtidig som du utba en forklaring på hvordan disse fungerer. Ikke synonymt med saklighet i min bok det heller.

    Ellers er det ikke din påståtte uenighet jeg reagerer på, men den krasse tonen i innleggene dine som jeg opplever provoserende uavhengig av hvilke meninger du forfekter. Jeg har ikke og tar foreløbig ikke stilling til hva du egentlig mener, så noen uenighet i så måte er det ikke.
    Ser at eg burde hengt på en slik ;) etter det innlegg du mener var usaklig, ettersom det faktisk var ment i en spøkefull tone. Skjønner nå at det ikke ble oppfattet slik det var ment.

    Når det er sagt så skjønner eg at vi har forskjellig oppfatning når det gjelder "takhøyde" for meninger her inne, og hva som er saklig eller ikke.
    Er det å stille spørsmål ang et produkt det samme som å være negativt innstillt ?
    Krass tone i mine innlegg ? som er provoserende ?
    Dersom du mener at eg har vært krass i tonen og provoserende i denne tråden, så har vi en himmelvid forskjellig oppfatning om hva som er en krass og provoserende tone. Tror nok eg legger listen en del høyere for hva som er provoserende eller ikke, og det gjelder også svarene eg får her inne.

    Dersom takhøyden her inne er så lav at mine tidligere innlegg her defineres som krasse og provoserende så er det i praksis en arena som er kneblet og uten rom for andre meninger (nå har eg heldigvis, i ettertid opplevd at så ille er det ikke)

    Må bare beklage og si at eg ikke er enig med deg her.

    Beklager også til andre brukere, at det ble litt mye OT her nå :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    OK. Helt uproblematisk å være uenig om dette.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    JK skrev:
    teddyh skrev:
    Asbjørn skrev:
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!
    På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
    Prøve rene strømrensere som finnes i alle prisklasser......
    Og prøv å høre på dei som faktisk har reelle erfaringer å komme med......
    Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?

    Sett at det er harmoniske inntil 21. harmoniske så er jo ikke 1.2% noe problem.
    Det er vel benevnt som TDH...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Anonym skrev:
    JK skrev:
    teddyh skrev:
    Asbjørn skrev:
    En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.

    Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
    tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
    Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!
    På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
    Prøve rene strømrensere som finnes i alle prisklasser......
    Og prøv å høre på dei som faktisk har reelle erfaringer å komme med......
    Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?

    Sett at det er harmoniske inntil 21. harmoniske så er jo ikke 1.2% noe problem.
    Det er vel benevnt som TDH...
    Med inntil 1.2% THD ser jeg ikke hva en ønsker å forbedre, det er en lav verdi.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det funker, belive you me...... ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tviler ikke på at det fungerer hos deg.

    Men hvis en skal være litt kritisk så kan man se på standarden EN 50160 som sier at THD inntil 8% er akseptabelt. Så kan man spørre seg selv hva som er galt med utstyret når det fungerer dårlig med et støynivå på 15% av øvre verdi iht europeisk standard. Landsgjennomsnittet er forøvrig 1.4% THD og det er lavt i europeisk sammenheng.

    Hvis du hadde hatt en varmeovn på 500 watt på kursen ville du også fått ca 0.3% THD, altså samme resultat som med strømrenseren din.

    Her kan du få bekreftet at en liten varmeovn ville gitt deg samme resultat som PPP, kapittel 5.2 som er aktuelt.
    http://www.statsbygg.no/FoUprosjekter/FoU-prosjekter-i-Statsbygg/teknologi/2000/50215-Elektrisk-stoy-i-yrkesbygg/
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    Jeg tviler ikke på at det fungerer hos deg.

    Men hvis en skal være litt kritisk så kan man se på standarden EN 50160 som sier at THD inntil 8% er akseptabelt. Så kan man spørre seg selv hva som er galt med utstyret når det fungerer dårlig med et støynivå på 15% av øvre verdi iht europeisk standard. Landsgjennomsnittet er forøvrig 1.4% THD og det er lavt i europeisk sammenheng.

    Hvis du hadde hatt en varmeovn på 500 watt på kursen ville du også fått ca 0.3% THD, altså samme resultat som med strømrenseren din.

    Her kan du få bekreftet at en liten varmeovn ville gitt deg samme resultat som PPP, kapittel 5.2 som er aktuelt.
    http://www.statsbygg.no/FoUprosjekter/FoU-prosjekter-i-Statsbygg/teknologi/2000/50215-Elektrisk-stoy-i-yrkesbygg/
    Ja det kan nå være, men PPP gjør mer med lyden enn dette. Tror regenereringen er viktigere. Og så har jeg faktisk bedre rensing av støy med Schaffner filteret. Dette er et multifilter som er spesielt bra på høyfrekvent støy, fungerer fantastisk!
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Btw JK, handlet inn 2 stk. 2090 Schaffner og monterte de i mine nye monoblokker. Funker utmerket og fjerner grugge fra nett. Mye jevnere strømkvalitet i frontene nå. Anbefales. Skal prøve en til i racket sammen med PPP (kilder, preamp, DAC) senere.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    LydMekk skrev:
    Btw JK, handlet inn 2 stk. 2090 Schaffner og monterte de i mine nye monoblokker. Funker utmerket og fjerner grugge fra nett. Mye jevnere strømkvalitet i frontene nå. Anbefales. Skal prøve en til i racket sammen med PPP (kilder, preamp, DAC) senere.
    Slike filtre står orginalt i mange forsterkere. Bl.a CJ preamper har jeg sett har slike innebygget!

    Jeg har et Schaffner 2070-25 med to uttak. Det ene går til PPP og det andre til effektforsterker.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Trenger to nye doble innfelte stikkontakter. Har egen 16A kurs til kontaktene. Noen audiofile elektrikere som kan anbefale noen stikkontakter som egner seg svært godt?
    Ser Elko er nevnnt. Anyone?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Vært innom der men de har desverre ingen doble som passer i ett vanlig nettutak.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg bruker 2 stk av denne fra clas ohlson. Belagt med ekte aluminium som gir et meget eksklusivt og audiofilt preg i min stue. Anbefales. Kan monteres i 16A kurs.

    8873346662430.jpg


    Pris kr 119,- pr stk. For innfelling!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @ Norcane: Furutech innfete karbonkontakter finnes, de. Hør med Paul!
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Innfelte doble Furutech bruker halvannen boks som Elko Plus. I vanlig boks får du plass til enkel stikkontakt.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Vil ha innfelt kontakt med de beste forutsetningene for lyd og gode støpsler der kontakten sitter godt. De jeg har nå er jeg ikke så imponert over selv om de er nesten helt nye. Den fra Claes Ohlson så grei ut den men er den like bra på baksiden?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    teddyh skrev:
    tenkte på en slikKomplett.no - APC Smart-UPS 1500VA LCD 230V 1500 VA og sinusbølge
    1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.
    APC Smart-UPS 1500VA LCD 230V
    W.O.T. Det er kanskje ikke så vanskelig å lage en høvelig sinusgenerator - en «logaritmisk DAC» bestående av et skiftregister og passende motstander, drevet av et passende krystall (frekvens = utfrekvens*2Xantall trinn i skiftregisteret), hekt på et litt brutal båndpassfilter så kan den gi forsvinnende lite støy og forvrenging. Da trengs det bare en passende stor mono effektforsterker og en passende stor utgangstransformator så har man en regenerator av beste sort.

    mvh
    KJ
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Etter jeg begynte å bruke strøm fra Jydsk Atomkraft A/S | Forside så er alt bedre i mitt anlegg.

    En riktig audiofil strøm, største forskjellen er jeg har mye mer PRAT!
    med Overklokket strøm så begynner vi å snakke sammen
    Jydsk Atomkraft A/S | Overclocket str�m

    Les bruker anmeldelsen nedenfor.
    Den bestiller man direkte hos Jydsatomkraft og den går i gjennom DC kabelen fra Jylland til Norge og i en spesiell buffer i sør Norge før den veksles igjen til 100Hz i audiofil kvaliteter

    De anvender også test prosedyrer på utstråling
    http://www.jydskatomkraft.dk/international_news.html
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Etter jeg begynte å bruke strøm fra Jydsk Atomkraft A/S | Forside så er alt bedre i mitt anlegg.

    En riktig audiofil strøm, største forskjellen er jeg har mye mer PRAT!
    med Overklokket strøm så begynner vi å snakke sammen
    Jydsk Atomkraft A/S | Overclocket str�m

    Les bruker anmeldelsen nedenfor.
    Den bestiller man direkte hos Jydsatomkraft og den går i gjennom DC kabelen fra Jylland til Norge og i en spesiell buffer i sør Norge før den veksles igjen til 100Hz i audiofil kvaliteter
    Kan man betale for strømmen med Jydske dollars ?
    www.jydskedollars.dk
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Alt er enkelt og greit.

    Tåler noe en blindtest? Dersom nei så er det ikke verdt å være tema. Dersom ja, da er det noe i det.

    Ingen tvil om at mange har gjort flere tiltak som ikke har noe for seg og som samtidig blir fordyrende og bare dumt, det har jeg selv sett og vært en del av, dog har jeg for egen del kastet toskeskapen på dynga og gått over til den hørbare fornuft - kjenner dog fortsatt mange som tviholder på idiot-tweaks uten mening (dem finnes i min nære omgangskrets og har ikke tatt til fornuft enda).

    Nå vet jeg ikke om dette har noe for seg, noe det kan ha for alt jeg vet, og da har det definitivt betydning. Men bruk ørene i så fall, gjerne i blinde så man ikke lurer seg selv (noe mange gjør og jeg har selv vært en av dem). Tåler det ikke en blindtest så dropp det hele, er for mange som sitter med åpne øyne og ser på sitt oppsett og tenker at noe som ikke har noe for seg har noe for seg, det tross dem opplever ingen forskjell fra eller til og kan peke på forandringer - blindtester er veldig avslørende i så måte.

    Men igjen, jeg har ikke prøvd strømfilter selv så jeg vet ikke om dette har noe for seg eller ikke. Jeg stoler dog ikke på erfaringer mange har med åpne øyne, jeg har tidligere lurt både meg selv og andre og er ikke dummere enn at jeg vet at andre kan gjøre det samme, vet også at noen er villig til å holde på sitt lydforbedrings-snakk selv etter at dem er "busted" som en som reelt ikke klarer å høre forskjell med og uten i blindtest - det blir for dumt å opphause noe som alfa og omega dersom personen ikke klarer å skille det ene fra det andre i en blindtest, men slikt forekommer i aller høyeste grad og jeg lukket igjen for fornuft og logikk selv en gang i tiden så jeg skal ikke dømme noen for å være like sta som jeg en gang var.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn