Du har faktisk fått en forklaring på hva en strømrenser er. Du kan selv lese på hjemmesiden til PS Audio og eventuelt oppdatere deg på informasjon derfra. Hva er vitsen med å spørre etter informasjon hvis du selv ikke gidder å sette deg inn i problematikken.teddyh skrev:Sunt bondevett har aldri vært feil......
Hvis strømleverandøren kunne garantere "audiofil" strømkvalitet med ultrasnevre toleranser på spenning, frekvens, harmoniske komponenter og innstrålt støy så ville jeg antagelig vært villig til å betale en del mer, ja. Nå er det ikke teknisk mulig å kjøpe en "del-leveranse" med et par kilowatt audiofil strøm stående klar til bruk på en separat kurs, og det er vel heller ingen strømleverandør som er i stand til å levere noe sånt, så dette forblir et ubenyttet markedssegment...Ketil skrev:Jeg aner et nytt markeds segment.Pink_Panther skrev:Det neste nå er vel en audiofil strømleverandør. ;DAudiofil strøm = 10 x pris på vanlig
![]()
Det vil nok ikke skje, men at du modereres for kverulering og usaklighet samt går til frontalangrep på noe du etter eget sigende ikke aner hva er, se det er muligteddyh skrev:Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
Vel, la meg forsøke. Det finnes flere forskjellige typer "strømrensere", f eks nettfilter, skilletrafo og regenerator. De løser litt forskjellige problemer. Et alminnelig nettfilter fjerner høyfrekvent forvrengning fra nettspenningen. Det vil alltid være overharmonisk støy på nettet, kanskje opptil flere % i nivå og så høyt som 13. og 17. orden. Et slikt filter kan være en "padde" med støpsler, eller kanskje innebygget i nettbrønnen på effektforsterkeren. Det består gjerne av kondensatorer og (kanskje) noen spoler og kan være kombinert med overspenningsvern i tilfelle lynet slår ned i nærheten. Jeg har sånne filtre på alt som har med hifi å gjøre. Hos meg gir det en merkbar forbedring i form av mindre "hardhet".teddyh skrev:Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
Ja takk, og takk for et saklig og seriøst svar (i motsetning til enkelte andre her inne)Asbjørn skrev:Vel, la meg forsøke. Det finnes flere forskjellige typer "strømrensere", f eks nettfilter, skilletrafo og regenerator. De løser litt forskjellige problemer. Et alminnelig nettfilter fjerner høyfrekvent forvrengning fra nettspenningen. Det vil alltid være overharmonisk støy på nettet, kanskje opptil flere % i nivå og så høyt som 13. og 17. orden. Et slikt filter kan være en "padde" med støpsler, eller kanskje innebygget i nettbrønnen på effektforsterkeren. Det består gjerne av kondensatorer og (kanskje) noen spoler og kan være kombinert med overspenningsvern i tilfelle lynet slår ned i nærheten. Jeg har sånne filtre på alt som har med hifi å gjøre. Hos meg gir det en merkbar forbedring i form av mindre "hardhet".teddyh skrev:Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
Skilletrafoen gjør omtrent det samme, men fjerner også eventuelle DC-komponenter fra nettspenningen. En regenerator (som den PS-saken) likeretter strømmen til DC og regenererer ren AC derfra. Dermed vil den også korrigere for eventuelle frekvensfeil på nettet i tillegg til de øvrige tingene og kan levere konstant spenning. Frekvensfeil er forøvrig ikke et problem på det norske nettet, ettersom de store vannkraftturbinene er rimelig stabile i frekvens, men det hender ofte at spenningen driver litt opp eller ned. Akkurat nå har jeg 229 V på kursen til datamaskinen jeg skriver dette på. Og så snart jeg hadde skrevet den setningen var spenningen 231 V, gitt. En slik regenerator kan holde spenningen konstant også med variasjoner i belastning. Det er det som menes med "lav impedans" - spenningen ut av boksen varierer lite med strømforbruk.
Klarere nå?
ærlig talt, så utrolig usaklig du var her da !Ketil skrev:Min oppfordring er å forlate den audiofile verden og dra tilbake til potittåkeren...teddyh skrev:Sunt bondevett har aldri vært feil......
tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølgeAsbjørn skrev:En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.
Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
Et forum med mange brukere og en viss sirkulasjon av medlemmer vil automatisk gjenta seg selv.Serial skrev:Virker som du er hårsår i forhold til at folk opplever foskjeller i lyden når de forandrer påteddyh skrev:Veldig OT var det. Tåler du ikke det finnes noen som er uenig med "menigheten" og stiller spørsmål, eller ??Serial skrev:Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!teddyh skrev:Hva er det denne strømrenser gjør da ? Hva er det den renser bort fra strømmen som din strømleverandør leverer ? Ettersom den har så utrolig mye å si for kvaliteten på lyden ? Har du en fornuftig forklaring på dette, så kjøper eg selv en slik strømrenser tvert !
Beste mening selvfølgelig :![]()
Eller er det eg som er hårsår og har misforstått fullstendig her![]()
visse ting. Kontakter, strømrensere og kabler f.eks.
Ta deg en runde runt på forumet før du utgyder dine meninger. Alt er sagt hundrevis av
ganger før. Begynner å lukte spam.
Hvor OT, er subjektivt.
1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
Min reaksjon hadde en del med tonen til personen i tale. Det var kommentarer i en annen trådAnonym skrev:Et forum med mange brukere og en viss sirkulasjon av medlemmer vil automatisk gjenta seg selv.Serial skrev:Virker som du er hårsår i forhold til at folk opplever foskjeller i lyden når de forandrer påteddyh skrev:Veldig OT var det. Tåler du ikke det finnes noen som er uenig med "menigheten" og stiller spørsmål, eller ??Serial skrev:Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!teddyh skrev:Hva er det denne strømrenser gjør da ? Hva er det den renser bort fra strømmen som din strømleverandør leverer ? Ettersom den har så utrolig mye å si for kvaliteten på lyden ? Har du en fornuftig forklaring på dette, så kjøper eg selv en slik strømrenser tvert !
Beste mening selvfølgelig :![]()
Eller er det eg som er hårsår og har misforstått fullstendig her![]()
visse ting. Kontakter, strømrensere og kabler f.eks.
Ta deg en runde runt på forumet før du utgyder dine meninger. Alt er sagt hundrevis av
ganger før. Begynner å lukte spam.
Hvor OT, er subjektivt.
Du skrev "Litt OT,men finnes det en slags forum-renser som fjerner visse debatanter, så kjøper jeg øyeblikkelig!". Hva med å vise litt folkeskikk ovenfor andre debattanter selv om de har andre meninger enn deg.
Oki, 5 % forvrengning var mye ja. Må gruble litt mer på dette.Asbjørn skrev:1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølge
http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1500I&total_watts=50
Kan du vise meg hvor eg var usaklig ? i beste mening fra min sideTrondmeg skrev:Det vil nok ikke skje, men at du modereres for kverulering og usaklighet samt går til frontalangrep på noe du etter eget sigende ikke aner hva er, se det er muligteddyh skrev:Venter fortsatt på en forklaring ang hva denne strømrenser gjør....
Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.. Og du ber om det faktisk.
Videre oppfattet jeg deg veldig negativt innstilt til nettfiltere/strømrensere/you name it samtidig som du utba en forklaring på hvordan disse fungerer. Ikke synonymt med saklighet i min bok det heller.teddyh skrev:Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølgeAsbjørn skrev:En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.
Jeg bruker enkle nettfiltre som T+A PowerBar og en Supra "padde" med innebygget filter. Holder i massevis for min del. Lett hørbar forbedring var det også. Prøvde også med skilletrafo, men den lagde så mye durelyder at det ikke var mulig å ha den i samme rom som anlegget. Har ikke prøvd PS Power Plant eller tilsvarende, blant annet fordi jeg bygget effektforsterkerne med regulerte strømforsyninger som tilpasser seg variasjoner i nettspenning.
Joda, sikkert litt over kanten den. Men til tider kan det virke som om internett formelig flommer over av selvutnevnte bedrevitere. Et firma som PS Audio har for eksempel brukt en halv mannsalder på å utvikle produkter for strømrensing til Hifi anlegg, og mange med meg har hatt godt utbytte av å bruk denne type produkter i anleggene våre. Så kommer det altså en eller annen og sier; "hæ, hva er dette for noe tulleprodukter?". Og det uten å ha tatt et eneste lite søk på google for å orientere seg litt. Da føler man kanskje irritasjonen stige en smule.teddyh skrev:ærlig talt, så utrolig usaklig du var her da !Ketil skrev:Min oppfordring er å forlate den audiofile verden og dra tilbake til potittåkeren...teddyh skrev:Sunt bondevett har aldri vært feil......
da vil eg oppfordre deg til å ta et kurs i alminnelig folkeskikk, snarest
Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?JK skrev:Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølgeAsbjørn skrev:En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.
På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
Prøve rene strømrensere som finnes i alle prisklasser......
Og prøv å høre på dei som faktisk har reelle erfaringer å komme med......
Ser at eg burde hengt på en slikTrondmeg skrev:Denne synes jeg var veldig usaklig:
Videre oppfattet jeg deg veldig negativt innstilt til nettfiltere/strømrensere/you name it samtidig som du utba en forklaring på hvordan disse fungerer. Ikke synonymt med saklighet i min bok det heller.teddyh skrev:Nå er det vel like før en moderator sletter mine innlegg ettersom eg blandt de troløse, og ikke tlhører menigheten.
Ellers er det ikke din påståtte uenighet jeg reagerer på, men den krasse tonen i innleggene dine som jeg opplever provoserende uavhengig av hvilke meninger du forfekter. Jeg har ikke og tar foreløbig ikke stilling til hva du egentlig mener, så noen uenighet i så måte er det ikke.
Det er vel benevnt som TDH...Anonym skrev:Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?JK skrev:Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølgeAsbjørn skrev:En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.
På min PPP som måler støy inn/ut så er det maksimale jeg har sett 1,2% inn og da ligger den vel på 0,3 ut.
Sett at det er harmoniske inntil 21. harmoniske så er jo ikke 1.2% noe problem.
Med inntil 1.2% THD ser jeg ikke hva en ønsker å forbedre, det er en lav verdi.JK skrev:Det er vel benevnt som TDH...Anonym skrev:Hva slags forvrengning er det snakk om? Harmoniske?JK skrev:Det der er en strøm "bacup", har ingen ting med strømrensing å gjøre! 5% forvrengning er vel ekstremt mye, og er som jeg er blitt fortalt at disse faktisk genererer støy!teddyh skrev:tenkte på en slikhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606331 1500 VA og sinusbølgeAsbjørn skrev:En UPS gjør omtrent det samme, men en alminnelig UPS kan ikke gi nok strøm til en effektforsterker, og det er ikke godt å si hvilken bølgeform den genererer. Jeg tipper at den gir "skitnere" strøm ut enn hva den tar inn.
Sett at det er harmoniske inntil 21. harmoniske så er jo ikke 1.2% noe problem.
Ja det kan nå være, men PPP gjør mer med lyden enn dette. Tror regenereringen er viktigere. Og så har jeg faktisk bedre rensing av støy med Schaffner filteret. Dette er et multifilter som er spesielt bra på høyfrekvent støy, fungerer fantastisk!Anonym skrev:Jeg tviler ikke på at det fungerer hos deg.
Men hvis en skal være litt kritisk så kan man se på standarden EN 50160 som sier at THD inntil 8% er akseptabelt. Så kan man spørre seg selv hva som er galt med utstyret når det fungerer dårlig med et støynivå på 15% av øvre verdi iht europeisk standard. Landsgjennomsnittet er forøvrig 1.4% THD og det er lavt i europeisk sammenheng.
Hvis du hadde hatt en varmeovn på 500 watt på kursen ville du også fått ca 0.3% THD, altså samme resultat som med strømrenseren din.
Her kan du få bekreftet at en liten varmeovn ville gitt deg samme resultat som PPP, kapittel 5.2 som er aktuelt.
http://www.statsbygg.no/FoUprosjekter/FoU-prosjekter-i-Statsbygg/teknologi/2000/50215-Elektrisk-stoy-i-yrkesbygg/
Slike filtre står orginalt i mange forsterkere. Bl.a CJ preamper har jeg sett har slike innebygget!LydMekk skrev:Btw JK, handlet inn 2 stk. 2090 Schaffner og monterte de i mine nye monoblokker. Funker utmerket og fjerner grugge fra nett. Mye jevnere strømkvalitet i frontene nå. Anbefales. Skal prøve en til i racket sammen med PPP (kilder, preamp, DAC) senere.
W.O.T. Det er kanskje ikke så vanskelig å lage en høvelig sinusgenerator - en «logaritmisk DAC» bestående av et skiftregister og passende motstander, drevet av et passende krystall (frekvens = utfrekvens*2Xantall trinn i skiftregisteret), hekt på et litt brutal båndpassfilter så kan den gi forsvinnende lite støy og forvrenging. Da trengs det bare en passende stor mono effektforsterker og en passende stor utgangstransformator så har man en regenerator av beste sort.1500 VA er en hel del, men hvis poenget er å filtrere vekk noen få % harmonisk forvrengning, skal det ikke store avviket fra en ren sinus til før det blir minst like ille. Det er ikke helt lett å syntetisere en sinusspenning. Det går selvsagt an å prøve, men jeg ville ikke forventet stort. Produsenten oppgir en toleranse på 5 % forvrengning ved full last.teddyh skrev:tenkte på en slikKomplett.no - APC Smart-UPS 1500VA LCD 230V 1500 VA og sinusbølge
APC Smart-UPS 1500VA LCD 230V
Kan man betale for strømmen med Jydske dollars ?Etter jeg begynte å bruke strøm fra Jydsk Atomkraft A/S | Forside så er alt bedre i mitt anlegg.
En riktig audiofil strøm, største forskjellen er jeg har mye mer PRAT!
med Overklokket strøm så begynner vi å snakke sammen
Jydsk Atomkraft A/S | Overclocket str�m
Les bruker anmeldelsen nedenfor.
Den bestiller man direkte hos Jydsatomkraft og den går i gjennom DC kabelen fra Jylland til Norge og i en spesiell buffer i sør Norge før den veksles igjen til 100Hz i audiofil kvaliteter