Innlegget er skrevet i en ironisk tone. Derfor skal innlegget leses med motsatt fortegn. Alle oppgraderinger som jeg har foretatt opp gjennom årene har medført forbedringer. Hvis noen tror at man velger å bruke penger på en oppgradering som ikke medfører forbedringer, da er man ganske naiv. Aller helst hadde jeg sett at utstyret var nesten gratis. For da hadde jeg spart mange penger. Jeg mener at jeg har vært heldig som har fått lov til å ha så mye forskjellig utstyr i oppsettet mitt opp gjennom årene. Alt fra relativt billigt utstyr til det som enkelt her på sentralen definere som idiotisk dyrt. Jeg har også vært så heldig å få anledning til å lytte til utstyr i andre oppsett som er av meget høy kvalitet. På grunn av denne allsidige erfaringen som jeg har vært så heldig å få, sett i mine egne øyne, kanskje ikke andre sine øyne, så tro jeg at jeg er i stand til å skille klinten fra hveten. Sagt med andre ord, å vurdere om en oppgradering medfører en lydforbedring eller ikke.
I tillegg til dette har jeg proffesjonelt i de siste 9 år holdt på med å analysere innholdet i lydopptak/real-time lyd ifm å skape ett bilde på hva som befinner seg på rundt en neddykket ubåt, både på overflaten og i dypet rundt den. Dette har jeg blitt utdannent til både i Sjøforsvaret i Norge og også i UK Navy. Denne erfaringen med å plukke detaljer og nyanser ut av ett lydbilde, har og er fortsatt en stor bonus for meg i denne hobbyen.
Jeg har enda til gode å oppleve at "de objektive" her på sentralen kommer med noe matnyttig som kan hjelpe meg videre i denne hobbyen.
Du har helt rett i at jeg ikke kan vite om en av mine tidligere kabelserier passer inn i dagens oppsett. Det kan godt være mulig. Jeg har aldri påstått dette heller. Hvis du har lest en del tidligere innlegg fra meg, har du sikkert fått med deg at jeg gjentatte ganger har poengtert at jeg er åpen for alt som kan medfører forbedringer. Kan derfor tipse deg om at jeg enda ikke er ferdig med kabler i mitt oppsett. Holder nå på med omfattende tester og utprøving av forskjellige kabler. Vi får se hva vi ender opp med. Kanskje jeg går tilbake til en produsent som har vært i oppsettet mitt før? Eller kanskje noe helt nytt? Spørsmålet er om jeg skal gidde å dele disse nye erfaringene med lesere på hifi-sentralen. Det er jo alltid noen surpomper her på sentralen som har det som sin livsoppgave å fortelle alle andre her på sentralen at siden de har brukt mer penger enn det de selv har på denne hobbyen, så har de ikke nok kunnskaper om hvordan man skal sette sammen et skikkelig oppsett som spiller fantastisk bra.
Så til siste del av innlegget ditt.
Det hadde jo vært kjekt å kunne hatt all de komponetene som har vært i oppsettet mitt opp gjennom årene stablet opp i naborommet til der hvor anlegget står. Dette er av praktiske årsaker ikke mulig.(les; kjekt å kunne selge det gamle utstyret for å delfinanisere nyinvisteringene.)
Det kunne jo godt tenkes at noe av det gamle kunne passet inn i dagens system.
Jeg har heller ikke påstått at dette ikke er mulig noen gang.
Når dette er sagt.
Dagens oppsett er det beste som jeg lydmessig noen gang har hatt.
Ut i fra mine lydpreferanser har jeg enda til gode å høre noe som spiller bedre. At det er mulig å sette sammen andre oppsett som jeg mener er like bra eller bedre, det er helt sikkert.
mvh
NB! Har samme erfaring som Roysen. Flere mindre forbedringer, gir i sum en stor forbedring. Dette skal man ikke kimse av.
[/quote]
Hei Endre!
Du sier innleggget er "farget" av ironi, men hva mener du egentlig?
Du bruker uttrykket "forskjeller" i de konkrete tilfellene ved navngite komponenter, mens du innledningsmessig bruker "at det ikke har medført lydmessige forbedringer" (ironisk ment)
Jeg for min del oppfatter det (bortenfor ironien) som du mener at enhver oppgradering for deg har vært en lydmesig forbedring i den rekkefølgen de er foretatt.
Det jeg da lurer på er (siden jeg har oppfattet at du vel mener at ting skal matche) hvordan du i etterkant kan vite hvorvidt en av dine tidligere kabelserier kanskje ikke kunne vært en bedre match enn den siste eller den nest siste?
Det samme med andre komponenter, for situsajonen er vel den at under veis er det flere kombinasjoner av det du har eid som aldri fikk muligheten til å bli prøvd så langt jeg har klart å følge med
.
Jeg sitter med det inntrykket at du nå mener at det (siste) anlegget etter din mening er det beste (matchmessig) og at ingen andre (tidligere) enkeltkomponenter ( i et tenkt innbytteeksempel) kunne vært en forbedring.
Dersom det er rett, hvordan kan du (eller andre i tilsvarende situasjoner ) vite det?
Mvh.KW
[/quote]