Diverse Audiofile juletradisjonar?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det rituale innan det audiofile domenet som de berre må gjere kvart år?
    Sjølv må eg spele Raimrez Misa Criola på Philips-vinyl kvar julemorgon. Men no fann eg ein svært tankevekkjande versjon på Spotify. Trur ikkje han finnest på vinyl, og det er for seint å bestille CD. Så eg vurderer å endre tradisjon...
    På den andre sida (av juletreet enn der stereoen står) vert det bukkeribbe, karamellpudding og moltefromasj uansett...
    Ha ei fantastisk god jul, forresten, alle saman, både meiningsfeller og de andre stribukkar som krydrar vårt cybersosiale liv!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bachs "Jauchzet, frohlocket" fra juleoratoriet er fast innslag her hver julaften.Titelen sier i grunn alt. For meg symboliserer det stykket den gledesfesten som er julens egentlige innhold.

mvh

Edit: Her i "ytre strok i Hordaland" kan det seff bare finnes en julemeny: Pinnekjøtt!:)

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Julestjerna henger jeg seff opp med en Cardas superduper gulltullkabel med atomsikker strømpe. Kryonisert juletre-fot er et must.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    På grensen, men la gå
    De siste åra har jeg alltid sett askepott på "mute" og spillt musikk på mitt audiofile stereoannlegg, dialogen kan jeg nesten på rams.
    Platene er somregel ymse sjangere.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spiller Juleoratoriet i løpet av julen, men ofte kantate for kantate.
    Denne er en relativt ny favoritt for 1. dag. Snart tradisjon også. Jeg bare må høre den:

Praetorius_Mass_4392502.jpg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jauchzet, frohlocket er standard, men ikke nødvendigvis på julaften.
    Her i huset spilles Bach også hele året, Valentino.

Jeg sitter oppe mens jeg skriver dette. Her går hele juleoratoriet mens jeg forbereder (Les: vasker og rydder til jul), og nede går Carl Philip Emmanuel Bach på det store anlegget mens madammen gjør samme jobben der.:)

mvh

Edit: God jul, forresten

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Her går det på nyere utgivelser; Oslo Gospel Coir, Tre Tenorer og sånt. Vi ( jeg ) har ikke noen spesiell audiofil juletradisjon, ut over at det spilles julemusikk. Skulle gjerne hatt fatt i Kim Larsen's versjon av "Deilig er jorden" - den var heilt rå!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Min julemusikalske tradisjon er å forlate et par butikklokaler i adventstider, tyst bannende mellom sammenbitte tenner over Whams 'last christmas'.

Hjemme spiller jeg alt mulig rart, som ellers.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvorfor? Jeg vet hva jeg skrev, og det var med vilje. Så, igjen, hvorfor?

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Hører nå på Mahalia Jackson: Silent night. Herlig treig, hvilepuls. Favorittene mine er disse to som og påkaller hvilepuls! Bugge wesseltoft-s.jpg Solveig Slettahjell-en natt i.jpg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Nevnte verk av J.S. Bach, Walter Becker ”11 Tracks of Whack” og The National Bank ”The National Bank”. Ikke spør hvorfor – det er bare blitt tradisjon! (Men Becker har en strofe om julenissen som kom sent hjem en kveld og var blitt full på julevin - "Book of Liars")

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.267
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Serveren på "random songs" med bare kategoriene "Christmas" og "Holiday" avkrysset. Det gir noen interessante overganger mellom mer og mindre seriøse forsøk på julesanger. "Grandma Got Run Over by a Reindeer" passerte nettopp uten forvarsel, midt mellom Elvis og Ol' Blue Eyes.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No kunne eg utdjupe det, i form av å seie eitkvart om sjølvmotseiing eller noko sånt, men er det ikkje like greitt at eg flåsar det vekk med t.d. noko om eit nyttårsforsett om å verte ein meir firkanta norsklærar?
    God jul, forresten.

C

Cyber

Gjest
    Må snurre litt Bing Crosby hver jul. Har aner fra Amerika som alltid spilte av de da jeg var liten så den får en gjennomspilling.

Ellers lite, spilte Dylan sin julecd i bilen i dag - en innspilling som virkelig trenger hver eneste korist som bidrar sårt.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.109
    Her går det på nyere utgivelser; Oslo Gospel Coir, Tre Tenorer og sånt. Vi ( jeg ) har ikke noen spesiell audiofil juletradisjon, ut over at det spilles julemusikk. Skulle gjerne hatt fatt i Kim Larsen's versjon av "Deilig er jorden" - den var heilt rå!
    Kan lastes ned fra WIMP hvis du har tilgang der.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg er founding member of Chilluminati.
    Vårt ordspråk er som følger: "You can't see us, but you can smell us".
    Litt OT, men i jula er alt lov. Man kan til og med spise kakedeig kl.06.00.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå spilles "Sluket suger julen inn" med Vidar Vacuum og Avløpsrørene. Knall julepunk!

(den har du ikke i samlingen, Cash!)

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Foreløpig litt lett variert her, Melissa Horn, Odd Børretzen & Lars Martin Myhre's siste ( føler på at jeg kommer til å savne hr. Børretzen..) og litt sånn musikk. Den klassiske avdelingen, kommer seinere på kvelden - etter pinnekjøttet.

I dag har jeg mosjonert meg sjøl og et par irsksettere, litt over ei mil flott tur i Bodømarka. Nå kjenner jeg at matlysta kommer sigende. Ha en fin nyttårsfeiring, alle sammen og godt nytt år!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser fram mot julebord med vårt kjære hornorkester. Holdes i øvingslokalet, og jeg skal ete lutefisk. De unge rynker på nesen, og jeg misjonerer og sprer det glade lutefisk-budskap. Og den liflige lutefisk-lukten fra mine eksesser skal sitte i veggene langt utover øvinsgsøkta vi skal ha der dagen derpå.
    Potensielt anstrengende helg, ja, men vi tror vi liker det.

Hjemme pusses støvet av Juleoratoriet med Jochum på vinyl.
    Kan ikke fordra den der hopp-og-sprett versjonen med Gardiner. Skramlemusikk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Audiofilt??
    Tja jeg må selvsagt ha "Last Christmas". ( Sorry Zomby! :rolleyes: ) Den hører bare med.
    Og "Driving home for Christmas" er også et must!
    "Julekveld i skogen" hører med like selvsagt som "Musevisa".
    "White Christmas" er også noe som MÅ være med.

Og de siste tre, eller fire?, årene har "Nordnorsk Julesalme" av Trygve Hoff også
    vært nødvendig. Hørte den i vår lokale kirke som avslutning på julegudstjenesten,
    framført solo av verdens cooleste prest! ( Dame! )
    Hun sang a cappella så nakkehårene reiste seg. Lille "jenta" fyllta hele kirken med
    sang. En sjelsettende opplevelse!

Når det kommer til klassiske innspillinger på LP er det varierende fra år til år. Men
    Juleoriatoriet bruker å være en gjenganger. Forleden år var jeg i Trondhjem og fikk
    tak i billetter da Nidarosdomens Oriatoriekor satte opp Juleoriatoriet i Domen. DET
    burde ha vært en tradisjon, og ville nok ha vært det hvis jeg bodde i byen eller i
    rimelig nærhet. Den akustikken som finnes i Domen er helt utrolig, og jeg tror ikke
    ( med hånden på hjertet ) at jeg har hørt et anlegg som klarer å formidle 100% av
    den opplevelsen det er å være tilstede i den gamle kirken.

Sist redigert:

ol-fa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    THE SINGING NUNS SPILLES PÅ HØYT VOLUM LILLE JULAFTEN, GJERNE MED EN LITEN JULEØL TIL !!!

T

TT.

Gjest
    Jeg hører minst mulig på radio i november og desember for å slippe julesanger i alle varianter og ditto reklame. Derimot spiller jeg en brent kopi av "Julegløggen" når julen er der, dvs kvelden før kvelden, 23. desember og noen dager fremover mot nytt år. All julemusikk forsøkes unngått før denne dato! "Julegløggen" er en cd utgitt i 2003 med Frode Alnæs (Dance with a st), Arild Andersen og Stian Carstensen. Fantastisk lyd på denne utgitt på Kirkelig Kulturverksted.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.655
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar fram denne Proprius LP`n hver jul.

Liker Hagegård`s O Helga Natt best av alle versjoner.
    (Inkludert Jussi Bjørling)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Disse hører med hver jul;

Bugge Wesseltoft-It`s Snowing on my piano.jpg

Bugge Wesseltoft-It`s Snowing on my piano.

Denne er bare utrulig bra.

Jethro Tull-Christmas Album.jpg

Jethro Tull-Christmas Album.

Bra skive, som setter deg i julestemning. Lyden på CD er dog ikke noe å skryte av.

Bob Dylan - Christman in the Heart.jpg

Bob Dylan - Christman in the Heart.

Heller ingen høydare lydmessig på CD, men gir likevel god julestemning.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg MÅ spille "O helga natt" med Jussi Bjørling, før tegnefilmene fra Disney begynner, hvis ikke så blir det liksom ikke ordentlig jul i heimen.
    R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn