Audiolab M-dac

L

lasse5214

Gjest
Har noen her testet Audiolab sin nye M-Dac?

Om så er, hvordan spiller den?

Hva er den Norske prisen?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Skulle ikke forundre meg om HD20 får juling av den der. (Bare spekulerer)

Output Level @ 1KHz, RCA 2.25Vrms ±0.1, XLR 4.5Vrms ±0.1

Frequency Response, Ref. 1kHz, 20Hz to 20KHz ±0.2dB

THD 1KHz, 0dB, 20Hz to 20kHz BW RCA & XLR <0.0015%

Crosstalk 1kHz, RCA >120dB, XLR >130dB

Dynamic Range Awtd, RCA =>114.5dB, XLR =>121.5dB

• 32Bit 84.000MHz 512 Element MultiBit Array DAC

• Asynchronous USB supporting 24 Bits / 96kHz with Remote Control of PC / MAC Media Player via HID support

• x2 192KHz 24Bits Coax SPDIF Digital Inputs

• x2 96KHz Optical Digital Inputs

• High Current, High Linearity RCA Single Ended & XLR True Balanced with fully discrete JFET CROSS* Class A Output stage’s

• High Current, High Linearity CROSS* JFET Class A Headphone Amplifier

• Triple cascaded Jitter attenuation stages, with triple cascaded Asynchronies Clock domain isolation – all but eliminating the First order effects of Jitter from the external input sources on the Digital to Audio Conversion process

• Selectable DAC Mode or Digital Pre-Amplifier Mode, allowing direct connection to Power Amplifiers and Active speakers in Digital only systems

• 2.7” High contrast OLED display

• “Bit Perfect” Digital Data source analyzer

• Intelligent real-time Bit Depth analysis engine – Displays the “True” Bit depth of the Digital input source

• Digital Data Decorrelation Engine – Decorrelates the fixed “LSB’s” data pattern within the Audio data stream when less then 24Bits. Data decorrelation at the DAC substrate level reduces both Digital and Analogue Second order effects within the DAC at the silicon Die level

• MS Windows LSB Data restoration for “Bit Perfect” reply – corrects Windows’ LSB rounding errors. Allows Bit Perfect “Plug and Play” with Windows Media Player

• ASYNC USB Buffer level display to insure correct functionality and diagnostics of the USB HOST device in ASYNC Audio streaming mode

• “Actual” or “Nominal” Sampling Frequency display – displays the TRUE input sampling frequency with 1Hz resolution

• Digital level meters in dB with Peak hold

• CD / DVD SPDIF subcode embedded Track and Time Display

• Advanced De-Jittered Optical and Coax Digital SPDIF Output, including USB Audio

• Selectable Optical or Coax Clock-Lock interface – allowing “Jitter Free” Clock-Locked connection with compatible CD transports etc

• Full Remote Control + External Remote / BUS I/O loop

• 26 Internal Regulated supply rails

• 10 Ultra Low Noise, Low Impedance Discrete Regulators

• 7 User Selectable Digital Filters – Fully Software upgradeable via the USB Port

• Master Clock Jitter less then 3pS Short Term - Measured directly at DAC “XOut”

• Organic Ultra Low ESR capacitors, High Tolerance Polypropylene film / Foil capacitors, Ultra Stable Very Low VCR 0.1% MELF SMD resistors, 4 Layer PCB

• External upgradeable Power supply interface for a future upgrade path

John Westlake (designer)

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
46
Noen som har fått lyttet til denne?

L

lasse5214

Gjest
Hei

Denne kommer til Danmark i slutten av måneden.
Så da den er her kanskje ei uke eller to ute i Mars.

Lasse :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Ett veldig fonuftig og realiserbart produkt fra Audiolab dette. Denne har ett 32 bit SABRE chipsett fra ESS.
Man tar høyde for att i prisklassen den skal konkurrere er det blitt "etter hvert" ganske vanlig att man snuser på "aftermarket" psu's som en "smerre" oppgradering eller mer.

Man har bygd opp den interne lavvolt reguleringen med en flottilje av regulatorer og fjernet psu'en fra selve kabinettet, som jo hjelper i denne prisklassen om man gjør kretsene istand til å utnytte dette da.

Produktet kan selges for halve prisen av tilsvarende, kanskje?
Kunden oppgraderer psu i ettertid, men kan utnytte separeringen av støy i mellomtiden pga den eksterne psu'en.

Jeg tror Audiolab har tenkt følgende...
De gjør dette fordi de planlegger å kjøpe inn alt som vil komme fremover av eksterne psu's som kan passe,og lære av designa.
Det er fryktelig få eksperter på lavveleltronikk psu's der ute nå, vi snakker en 5 -6 virkelige superstjerner i miljøene.
Kanskje man kan kontakte den man finner er den beste av dem og ha ett samarbeide i fremtiden.

Alt i alt en innertier av en dac/pre/headamp dette fra Audiolab. (Har ikke hørt den enda... selv) Men fornuften lyser som gladmusikk ut av speclista!
Her har man en leder i Audiolabs som har grep om dagens marked!!! Det må jeg si!!! Her planlegger man særs fornuftig, ikke minst for kundene sine, litt fremover i tid!

Denne ser spennende ut! Denne kan jo nermest alt mulig og må jo være ett supert utgangpunkt for ett skikkelig bra moderat dyrt annlegg!

mvh

O

Oblivion

Gjest
Spesifikasjonene tilsier at det er en ES9018 basert sak som bruker 8bit quantizer,
og som har implementert en variant av mine LSB algoritmer.
Det blir morsomt å se om de har implementer LSB algoritmene riktig ;D
Noe jeg nå tviler på etter å ha lest spesifikasjonene en gang til...
Tåkepraten om "Windows..." gjør meg litt misstenksom ...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Du har sannelig høye tanker om deg selv Oblivion... :p Har du samarbeidet med dem, siden du vet de bruker dine greier?

mvh

O

Oblivion

Gjest
Imperial skrev:
Du har sannelig høye tanker om deg selv Oblivion...  :p Har du samarbeidet med dem, siden du vet de bruker dine greier?

mvh
Selvfølgelig ;D (tankene og ikke samarbeidet)

Jeg har da holdt på noen år for å overbevise både HW produsenter og SW produsenter om feilen i standardene.
Jeg har dokumentert i public domain konseptene langt tilbake i tid...
De som jeg har sammarbeidet med har implementert dette korrekt.
Hva andre nå gjør ved å hive seg på "bølgen" vet jeg ikke,
men det spesifikasjonene for dette produktet sier gjør at jeg tror det er rimelig store muligheter for at implementasjonen ikke er korrekt (i forhold til mine spesifikasjoner)  ;D
Men det vil være enkelt å sjekke ut når en har produktet fysisk tilstede..

Ser ikke bort fra at endel SW leverandører / produsenter også vil kommer etter på LSB bølgen.
Kan nevne noen "brand" som er kjente her på HFS som har fått beskrivelsene:
J.River, Pure Music, Audiolense, Sox, Weiss...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Ja, for ett produkt å få "not going into oblivion" og No brainer status samtidig, det skal litt til skjønner jeg da.

Uansett. Du driver med det jeg kaller grunnforskning. Realiseringer på ditt nivå ligger litt frem i tid, jeg tror att produkter idag,funker helt supert med bl.a dine prinsipper i barnestadiet. Såpass tiltro til dine kunnskaper har nemlig jeg. ;D og produsentene som lager greier, du også har peiling på, vi kan jo si det slik... ;)

Nå driver John Westlake å "tenker" på en bedre mdac psu for tiden, en lettere oppgradering fra den som følger med, originalt.
skal bli spennende å se hva de kommer opp med,men jeg anntar dette er noe frem i tid.
Og Ifølge What Hifi låter Mdac så uvanlig bra (bl.a til prisen) allerede att det har skapt litt av en furore, og sikkert ett par kontroverser, som bl.a det vi nå snakker om..

mvh

O

Oblivion

Gjest
Imperial skrev:
Uansett. Du driver med det jeg kaller grunnforskning. Realiseringer på ditt nivå ligger litt frem i tid, jeg tror att produkter idag,funker helt supert med bl.a dine prinsipper i barnestadiet. Såpass tiltro til dine kunnskaper har nemlig jeg.  ;D
Det er derfor jeg har publisert LSB problematikken (både årsak og løsning, men ikke alle komplikasjonene en må ta i betraktning for å implementere korrekt) tilbake i tid...
Da er det ingen som kan få patent og alle produsenter kan dra nytte av dette - noe som igjen gjør at alle forbrukere kan få bedre lyd uten å måtte betale noe ekstra.....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
lasse5214 skrev:
Har noen her testet Audiolab sin nye M-Dac?
Trykk på fisken... ;D

Det er 3 - 4 separate tråder, jeg linker via "fisken" til den første av dem...

Happy reading! ;D

mvh

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Oblivion skrev:
Imperial skrev:
Uansett. Du driver med det jeg kaller grunnforskning. Realiseringer på ditt nivå ligger litt frem i tid, jeg tror att produkter idag,funker helt supert med bl.a dine prinsipper i barnestadiet. Såpass tiltro til dine kunnskaper har nemlig jeg. ;D
Det er derfor jeg har publisert LSB problematikken (både årsak og løsning, men ikke alle komplikasjonene en må ta i betraktning for å implementere korrekt) tilbake i tid...
Da er det ingen som kan få patent og alle produsenter kan dra nytte av dette - noe som igjen gjør at alle forbrukere kan få bedre lyd uten å måtte betale noe ekstra.....
Genialt Egon ;D ;D ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.981
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvorfor skulle denne være noe bedre enn Exadac18 ?
mvh
Leif

A

aair

Gjest
Todd skrev:
Noen som har fått lyttet til denne?
Jupp, hadde den i stua noen timer i jula, men for kort tid i mitt oppsett til å si noe vettugt om den.
Brodern kjøpte den i UK for flere måneder siden og i hans anlegg låt det meget bra ift parametrene oppløsning og basstrøkk.

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
Da er M-dac endelig sendt fra UK etter måneder med venting ;D Skal bli spennende dette.

U

Utgatt11378

Gjest
Gleder oss til rapport, den ser bare så lekker ut :p
Vh
S

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.210
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hornet skrev:
Da er M-dac endelig sendt fra UK etter måneder med venting ;D Skal bli spennende dette.
Denne ser jeg frem til Hornet :)
Iallefall herlig yttre på denne, så får vi høre med om hvordan den oppleves ;)

gismo

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Ble det lyd?

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
bjornh skrev:
Ble det lyd?
Ja lyd ble det!
For å si det enkelt så synest jeg den er er meeeget bra, skal gi den noe innspillingstid før jeg sier så veldig mye mere, men den virker lovende til nå.

corwin

Medlem
Ble medlem
23.07.2006
Antall liker
0
Så at du har hatt emotiva xda... hvordan er mdac sammenlignet med denne?

L

lasse5214

Gjest
Ser bra ut. Gi oss beskjed hvordan den spiller

Lasse :)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.422
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Gratulerer Hornet :) Spent på hva dine tilbakemeldinger blir. Den ser fin ut, men er det veggvorte psu?

OU812

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.210
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Gratulerer Hornet, rå tøff også i "ditt design" ;) ;)
Blir spennende å høre etter hvert, men du....gi den et skikkelig PSU 8)

gismo

Edit: Hva skal denne fores med av DC?

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
corwin skrev:
Så at du har hatt emotiva xda... hvordan er mdac sammenlignet med denne?
Em Xda er bra til prisen, men M-dac er mye bedre på alle plan.
Har ikke fått lyttet veldig mye ennå, men jeg merker detaljer i bass,mellomtone og diskant som jeg ikke har hørt før.

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
ou812rh skrev:
Gratulerer Hornet :) Spent på hva dine tilbakemeldinger blir. Den ser fin ut, men er det veggvorte psu?

OU812
Ei vorte er det men ikke ei veggvorte ;D

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
gismo skrev:

gismo

Srtømforsyningen er neste prosjekt for denne dacen.

På vorta står det output: 2xAC 13.8V-0,5A

corwin

Medlem
Ble medlem
23.07.2006
Antall liker
0
Hadde vært morsomt med en head to head sammenligning med hegel hd20:) gratulerer med ny DAC. vurderer denne sterkt selv!

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.210
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hornet skrev:
gismo skrev:

gismo

Srtømforsyningen er neste prosjekt for denne dacen.

På vorta står det output: 2xAC 13.8V-0,5A
Skjønner deg godt Hornet ;)
Du har en PM.

gismo

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
Ja ellers kan jeg si at jeg er meget fornøyd med lyden som kommer ut av denne lille boksen. Sammenligningsgrunnlaget mitt er nok noe begrenset, jeg har ikke hørt på veldig mange dacer. Jeg har eid Abrahamsen V6.0 men denne kom til kort i forhold til Emotiva XDA-1
og nå Audiolab M-Dac som er i en annen liga lydmessig enn de som er nevnt tidligere.

Om man skal kikke på noe her så så vil jeg si at strømkontakten som går inn på selve dacen (
Custom 9-pin (b) mini-DIN with strain relief) sitter litt løst og faller lett ut om man flytter litt på dacen.

Topp Bunn