Hei!
Audiolense er et korreksjonsprogram og lager en korreksjonsfil.
Du må altså ha en PC hvor du kan kjøre Audiolense som program. I Audiolense så velger du hva som er output/input (Dette vil jo da være i PCen lydkort). Hos meg velger jeg lynx Aurora. Så må du også lage et "setup" i Audiolense. Der spesifiserer du i grunn oppsettet ditt. Har du to vanlige høyttalere så er det vledig enkelt - da velger du bare fullrange høyre og venstre. I mitt tilfelle med 3 veis aktivt delt, så spesifiserer jeg tre kanaler til høyre og tre tilvenstre og spesifiserer også delefrekvensene.
Når et er gjort, så foretar du en måling. Da sender programmet ut sinussveip på det lydkortet du har valgt, og måler lyden i rommet gjennom mikrofon og den inngangen du har valgt.
Når du har gjort en måling, så filtrerer du målingen. Dette trinnet kan virke noe komplisert, men er helt automatisk. Du kan likefullt velge å justere filtrene etter egne preferanser, mens default verdien er veldig bra. Det man gjør i filtreringen er å luke bort de måledataene man ikke vil ta hensyn til når korreksjonsfilen skal lages - her bestemmer man feks gating.
Så må du legge inn en target kurve. Her kan man leke mye, men en rett linje som faller ca 5dB fra bunn til topp, men en slak avrulling i begge ender er en grei start.
Når det er gjort, er det bare å trykke på knappen som genererer filtert og lagre det med ønsket samplingsrate.
Og det er det du bruker Audiolense til.
Det filteret du har nå - er en "datafil" som forteller hva som skal gjøre med de ulike kanalene.
Jeg bruker JRiver, og da er det velding enkelt å gå inn i settings i Jriver, og under lydbehandlingsdelen, så ligger det en funksjon hvor man kan laste opp denne filterfilen også spiller Jriver med romkorreksjon!
Mvh
OMF