Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kjapt spørsmål, mest fordi jeg er meget interessert, men også fordi jeg er meget interessert :p

    1. Vista og Winamp - etter hva jeg har sett fra nettsidene dine skal dette funke veldig bra. Stemmer dette?

    2. Jeg har en optisk utgang fra pc, som går til dac, som går videre.. Trenger jeg to utganger når jeg ikke skal bruke AL som delefilter? Har singlewire-ht.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Jeg tror dette skal fungere bra. Du må bare sørge for at det er en konvolusjonsplugin knyttet til winamp-en eller et annet sted på lydveien ut av PC-en.

    Men siden du har alt utstyr klappet og klart vil jeg anbefale deg å installere audiolense demoen, generere noen dummy filtre og teste hele oppsettet. Når du får output som er dempet 10dB og alt fungerer forøvrig så VET du at avspillingskjeden fungerer.

    Og når du er i gang så skal du også forsøke en måling i Audiolense. Det spiller ikke noen rolle om du har mikrofon eller ei. Ei heller om målingen blir bare tull. Nå er det vel et snaut år siden jeg var borti lydkort der vi ikke fikk til målesekvensen skikkelig. Men av og til må man prøve ut et par alternativer før det hele er i boks.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Bx skrev:
    Send meg en Itune eller to. Så skal jeg se på det så snart jeg har tid.
    Flott!! Blir handel hvis dette enkelt (relativt) kan implementeres i iTunes :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    tand skrev:
    Bx skrev:
    Send meg en Itune eller to. Så skal jeg se på det så snart jeg har tid.
    Flott!! Blir handel hvis dette enkelt (relativt) kan implementeres i iTunes :)
    Blir spennende! Audiolense implementert i iTunes tror jeg vil være interessant for en stor gruppe mennesker..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    thomand,

    Den ser spennende ut!

    Her som alltid bør man selvsagt tenke gjennom hvor mange utganger man behøver og hva man ønsker å benytte av interne / eksterne DAC'er. Jeg klarer ikke å se om det innebygde lydkortet er multikanals, så dette er kanskje ikke en sterk kandidat for hjemmekino eller aktive høyttalere. Men for stereo tror jeg dette kan være en glimrende løsning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Godt nytt år til alle på HFS!!!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    3.738
    Torget vurderinger
    1
    Godt Nytt År, Bernt.

    Audiolense bidro til at mitt 2008 ble spesielt godt!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Lige måde Bernt, skåål ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår!

    Nå ser det endelig ut at jeg kan begynne å kludre med Audiolense. Et dedikert skjermkort til HFXen har løst det meste.
    Er Zoomplayer pr. dags dato det eneste avspillingsprogrammet til Vista som har støtte for convolver? Sikkert et bra program for de som klarer å sette det opp, men det er jo helt ubrukelig rett opp av boksen. Jeg klarer ikke å legge til musikk biblioteket mitt en gang, men det sier kanskje mest om meg. ;D

    Forøvrig har jeg i dag testet Asio for første gang. Prøvde Albumplayer hvor man kan huke av for Asio. Sammenlignet først og frem tilbake med WMP og mente helt klart at Albumplayer med Asio aktivert spilte litt åpnere og renere. Lurte først om jeg ble lurt av volumøkning, men tror ikke det. Prøvde deretter Albumplayer alene hvor jeg huket på og av Asio og merket det samme. Til slutt prøvde jeg Albumplayer uten Asio vs. WMP i tilfellet det skulle være forskjeller i avspillingsprogrammene, men da slet jeg med å høre forskjell.
    Så Asio selv i i Vista hvor det brukes 32 floating, virker å ha noe for seg.

    I den forbindelse lurer jeg på om det har noe hensikt å prøve andre Asio drivere enn den som fulgte med driveren til lydkortet? Er det noe grunn til man skal få ulike resultater med ulike Asio drivere eller er vi inne på kabel og snake oil her?

    Albumplayer virker til å være et veldig bra program. Fin oversikt med album cover hvor man kan bestemme selv klassifisering, støtte for Asio og gapless avspilling. Synd det mangler convolver da, men kan være et bra program sammen med bruk av Console for de som har lydkort med rewiring muligheter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    I Vista går det an å benytte Virtual Audio Cable + Console, men da får man bare lyd i to kanaler.

    Så har man selvfølgelig Bidule eller Console kombinert med internal loopback.

    Dernest er det ZoomPlayer som gjelder. Jeg må dog innrømme at jeg også sliter med oppsettet her. Noen ganger får jeg Convolver til å fungere. Andre ganger ikke. Jeg har ikke forstått logikken bak oppsettet.

    Det enkleste for øyeblikket - for multikanals avspilling er å benytte windows XP.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Du må bruke virtual audio cable, samt route det videre til console, laste inn convolver i console, og kompensere for latency i videoavspillerprogrammet.

    edit: litt for sent
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med JR. River? På siden til Convolver står det at det skal være mulig med DirectX Host plug-in, men har ikke klart å finne noe annet leke EQ man kan legge til.

    Jeg tror nok Bidule eller Console sammen med internal loopback vil være det beste i mitt oppsett. Kan alltids gå over til XP, men på den måten får jeg ikke lydkorreksjon til Blu-ray. Pr.dags dato mangler jeg dog passende lydkort (internal loopback/rewire). Dessuten er det noe sier meg at jeg skal slite med å sette dette opp. Man: Hvor mye tar du i timen? ;)

    Og angående Bidule/Console. Da må vel sampingsrate endres manuelt. Det blir litt tungvint i et oppsett der man skifter mellom TV (2 kanals og 5 kanals), film (DVD og HD) og musikk. Taper man noe kvalitetsmessig på å låse samplingsraten på et fast høyt nivå med et bra lydkort?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    ...m.a.o så vil du altså ha global korreksjon, noe du visste du sansynligvis ga opp den gangen du returnerte lydkortet som du den gang kjøpte p.g.a støyproblemer mot effektforsterkeren... og heller gjøre ting på den tungvindte måten som Bx og alle andre har skissert. Jeg syns du kanskje var litt rask med å trekke konklusjoner m.h.t til lydkortet den gang...
    Løsningen er å bestille det på nytt, et ekstra lydkort, tilsvarende som du først kjøpte. Du trenger et slikt som et dummy-lydkort, da den har nærmest latency-fri loopback i selve driveren, i alle kanaler, og med kobling mot asio og ut det eksisterende lydkortet som du vil bruke. Da slipper du å tenke på forskjellige samplerates for det gjøres automatisk i Vista + du får korreksjon uansett hva du ser eller høres på i windows, og kan unngå latterlige program som f.eks zoomplayer. Så kan du heller gå for et XBMC-frontend med et lekkert skin og styre det fra ipod-touch. Nå vet jeg ikke om XBMC støtter BD akkurat nå, men jeg regner vel med at siden anydvd har cracket kopisikringen i BD, så skulle det ikke by på så mange problemer..

    Du må selv sette opp bass-management selv via plugins i console, pluss delay av surround/Center/Sub.
    Ut fra mediaavspillerprogrammet, i selve windows, og andre ting skal du sette alle kanaler på large, da bassmanagementet gjøres i console. Disse kommer i tilleg til convolverpluginen.

    Det er mange ting man må holde rede på men det er egentlig ikke så vanskelig.

    På den annen side så spør du etter noe som Audiolense ikke er, og selv om Bx er behjelpelig, så virker det som om folk egentlig at hele opplegget er tungvindt i praksis. Jeg syns derfor Bx burde ta en kikk på alternative måter, som vil la folk bruke PC'en som de er vant til (i motsetning til å bruke bestemte programmer med elendige brukergrensesnitt etc) , men med romkorreksjon i alle kanaler.
    For akkurat det kommer ikke til å løse seg over telefon + logmein.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Man,

    Jeg er åpen for alternative løsninger på dette området. Men jeg har ikke klart å finne noe som "gjør alt" og er så brukervennlig som man kunne ønske.

    Jeg vil for ordens skyld si at bass management dels ligger i de filtrene som blir generert, dels ligger i de config-fileene som blir laget. Alt man trenger for å få bassmanagement med Audiolense er (som regel) å trekke de rette knytninger mellom input, filter og output. Da får man korrekt summering, nivå og delay over hele fjøla. Den eneste gangen det er litt annerledes er når flere subber skal dele på samme jobben. Da må man dempe nivået på disse slik at de summerer til 0 dB.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    @Bx: Er et mulig å generere romkorreksjons-filtrene på en pc vha Audiolense, men å bruke filtrene under avspilling av musikk fra mac?

    mvh
    ivarlo
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    OK, greit nok. Du sier at convolverpluginen tar imot et 7.1 lpcm signal og har innebygd bass-management + delay+ nivå+romkorreksjon+ tar høyde for 10db høyere output i LFE?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man,

    Har ikke gitt opp ESI/Audiotrak med sin rewire løsning, men det nevnte kortet ble sendt tilbake både p.g.a. støyproblemer og ikke minst fordi det ikke holdt mål lydmessig. Jeg har kikket på ESI QuataFire XL, men har satt dette med lydkort på vent til jeg vet noe mer om høyttalerprosjektet. Og delvis fordi jeg hadde håpet det etterhvert skulle komme et proff lydkort med PAP og AAC sertifikasjon (åpner for HD audio). Vi kan eventuelt ta dette på pm.

    Så planen nå i første omgang er å bruke lydkortet jeg har (EMU 0404 USB) i tokanal med Audiolense, og så bruke surround receiveren min til multikanal.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jojo, men poenget er jo at du kan bruke det som et dummy-lydkort uansett. Opampene som er i sockets, kan du også skifte ut, og jeg syntes vel at før du returnerte det, kunne prøvd dette da de som følger med er kjipe, istedet for å ta det for gitt at det ikke er forskjell ;) Og hvis det er slik at convolver plugin'en tar seg av korreksjon,bass-management etc, så vil Console kun fungere som en ASIO-router til det egentlige lydkortet ditt, da du kan kjøre convolver som en VST-plugin i selve lydkortdriveren til ESI. Virker veldig forlokkende, spør du meg...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    ivarlo skrev:
    @Bx: Er et mulig å generere romkorreksjons-filtrene på en pc vha Audiolense, men å bruke filtrene under avspilling av musikk fra mac?

    mvh
    ivarlo
    Ja,

    Mener å huske at det finnes minst et par gode programmer for selve filtreringen på OSX.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Man skrev:
    OK, greit nok. Du sier at convolverpluginen tar imot et 7.1 lpcm signal og har innebygd bass-management + delay+ nivå+romkorreksjon+ tar høyde for 10db høyere output i LFE?
    Ja, og så lenge du kan benytter Convolver + de config filene som blir generert av Audiolense så er dette grei skuring. Litt mere mikk er det hvis man bruker en annen konvolusjonsmotor og må rute signalveiene manuelt.

    LFE-nivåkorreksjonen blir tatt hånd om av Dolby Digital dekodingen om jeg har forstått dette rett. Men om dette ikke skulle stemme så går det an å endre setup i Audiolense slik at LFE blir boostet 10dB (er det ikke det den skal) - mens resten av bassen håndteres på vanlig måte. Denne boosten ligger i config-fila og man må så benytte Convolver for å få det ferdigtygd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Man skrev:
    Jojo, men poenget er jo at du kan bruke det som et dummy-lydkort uansett. Opampene som er i sockets, kan du også skifte ut, og jeg syntes vel at før du returnerte det, kunne prøvd dette da de som følger med er kjipe, istedet for å ta det for gitt at det ikke er forskjell ;) Og hvis det er slik at convolver plugin'en tar seg av korreksjon,bass-management etc, så vil Console kun fungere som en ASIO-router til det egentlige lydkortet ditt, da du kan kjøre convolver som en VST-plugin i selve lydkortdriveren til ESI. Virker veldig forlokkende, spør du meg...
    Du er kanskje inne på noe interessant her Man. Vel og merke hvis du er obs på at både Bidule og Console kun kjører full duplex med asio. Det vil si at inngang og utgang må være på samme lydkortet. Og at du har en løsning rundt den utfordringen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    @orso,

    Tokanals foreløpig løsining: Virtual Audio Cable + Console.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Bx skrev:
    ivarlo skrev:
    @Bx: Er et mulig å generere romkorreksjons-filtrene på en pc vha Audiolense, men å bruke filtrene under avspilling av musikk fra mac?

    mvh
    ivarlo
    Ja,

    Mener å huske at det finnes minst et par gode programmer for selve filtreringen på OSX.
    Dette var interessant. Vet du hvilke programmer det dreier seg om?

    mvh
    ivarlo
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Du er kanskje inne på noe interessant her Man. Vel og merke hvis du er obs på at både Bidule og Console kun kjører full duplex med asio. Det vil si at inngang og utgang må være på samme lydkortet. Og at du har en løsning rundt den utfordringen.
    Såvidt jeg kan se, kjører man da Console i full duplex med denne løsningen. Man setter jo opp Console med ASIO inn/ut for det lydkortet som det skal komme lyd ut av, og ruter så lyden fra WDM fra det dummy-kortet til ASIO-grensesnittet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Utfordringen slik jeg ser det er i så fall å få lyden fra dummykortet til inngangen på det lydkortet man faktisk skal bruke. Går'e an de' a?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det kun ESI/Audiotrak som har denne løsningen Man?
    Mener noen nevnte at RME også kan gjøre det samme. Må innrømme at jeg har noe mer tillitt til produsenter som RME og Lynx, men godt mulig det er ubegrunnet. Et ESI Quatafire XL firewire kort med 8 utganger koster ikke mer enn 3500 kr, under halvparten av tilsvarende PCI/PCIe Lynx og RME kort. Noe må de vel spare inn på skulle man tro. Har ikke klart å finne ut hvilke DAC chip kortet bruker.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Er det kun ESI/Audiotrak som har denne løsningen Man?
    Mener noen nevnte at RME også kan gjøre det samme. Må innrømme at jeg har noe mer tillitt til produsenter som RME og Lynx, men godt mulig det er ubegrunnet. Et ESI Quatafire XL firewire kort med 8 utganger koster ikke mer enn 3500 kr, under halvparten av tilsvarende PCI/PCIe Lynx og RME kort. Noe må de vel spare inn på skulle man tro. Har ikke klart å finne ut hvilke DAC chip kortet bruker.
    Såvidt jeg vet, ja.
    Denne løsningen omgår også f.eks DRM på DVD-audio. Du kan f.eks route 5.1 kanaler fra et avspillerprogram inn i Nuendo og på den måten ta opp lyden, men hvis MS skulle legge inn en stopper for det, så er det godt å vite at Anydvd har fullt ut cracket DRM fra BD (sier de)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Man skrev:
    OK, greit nok. Du sier at convolverpluginen tar imot et 7.1 lpcm signal og har innebygd bass-management + delay+ nivå+romkorreksjon+ tar høyde for 10db høyere output i LFE?
    Ja, og så lenge du kan benytter Convolver + de config filene som blir generert av Audiolense så er dette grei skuring. Litt mere mikk er det hvis man bruker en annen konvolusjonsmotor og må rute signalveiene manuelt.

    LFE-nivåkorreksjonen blir tatt hånd om av Dolby Digital dekodingen om jeg har forstått dette rett. Men om dette ikke skulle stemme så går det an å endre setup i Audiolense slik at LFE blir boostet 10dB (er det ikke det den skal) - mens resten av bassen håndteres på vanlig måte. Denne boosten ligger i config-fila og man må så benytte Convolver for å få det ferdigtygd.
    LFE-korreksjonen er trenges kun å ta hensyn til om man bruker bass-management. D.v.s at om man kjører fullrange + LFE, så skal LFE økes 10db analogt. Om dette gjøres i subwooferutgangen, eller om man må skru opp volumet på subwoofer spiller ingen rolle. (det første brukes vel i receivere om det er gjort riktig, mens det siste brukes når man bruker PC+lydkort siden et 5.1 lydkort som regel er teknisk sett et vanlig 6 kanals lydkort hvor kanalen man bruker til LFE ikke har en 10db ekstra analogt headroom) Bruker man bass management (høyttalere på small + 80hz eller vilkårlig crossoverfrekvens, så må man teknisk sette senke alle kanaler 10db istedet for å øke LFE med 10db. Dette fordi man ellers risikerer å klippe LFE-signalet digitalt. Eventuelt må man senke bassen fra kanalene med 10db ETTER at man har brukt XO, om det er viktig at man MÅ beholde full oppløsning i resten av kanalene.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    ivarlo skrev:
    Bx skrev:
    ivarlo skrev:
    @Bx: Er et mulig å generere romkorreksjons-filtrene på en pc vha Audiolense, men å bruke filtrene under avspilling av musikk fra mac?

    mvh
    ivarlo
    Ja,

    Mener å huske at det finnes minst et par gode programmer for selve filtreringen på OSX.
    Dette var interessant. Vet du hvilke programmer det dreier seg om?

    mvh
    ivarlo
    Fikk aldri noe ordentlig svar så jeg prøver igjen:
    Alle har vel tilgang til en pc slik at en kan få generert romkorreksjons-filtre vha Audiolense. Om jeg har forstått dette riktig så kan disse filtrene brukes på OSX (mac) ved at output fra itunes går via en annen software som kjører korreksjons-filtrene.
    Dette vil åpne for bruk av audiolense-teknologien for alle som kjører mac, så jeg ville tro det var i produsentens interesse at denne muligheten ble kjent for alle interesserte. Jeg er interessert i å få vite hvilke programmer som kan kjøre dette under OSX og hvilket format filtene har.

    mvh
    ivarlo
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Ivarlo,

    Det stemmer nok at dette er interessant for flere. Men jeg har dessverre ikke kapasitet til å kartlegge og teste alle alternativer der ute. Ikke har jeg OSX her heller.


    Audiolense filtrene er på formatet waveformatextensible med 32 bit floating point ord. Dette er den siste generasjonen av wav-formater, og alle avspillere og lydkort som er rimelig up to date takler dette. Det er også det eneste wav-formatet som gir full støtte til multikanal og hirez.

    Jeg er litt forsiktig med å anbefale løsninger og oppsett som jeg ikke har testet selv. Men her er en OSX convolver: http://www.kvraudio.com/get/3055.html

    Jeg vet ikke om den pt støtter mer enn 44,1kHz sampling, men det kommer man jo langt med. Den er under utvikling, og brukergrensesnittet signaliserer et seriøst ambisjonsnivå, så jeg blir ikke overrasket om denne er bra allerede, eller blir det snart.

    Så trenger man en host til denne convolveren. Og en avspiller. Og et oppsett som gjør at lyden går fra avspilleren til hosten gjennom convolveren og ut til høyttalerne. Hva som finnes av slike i OSX-verdenen har jeg ikke oversikt over.

    Håper dette hjelper, men jeg tror nok OSX-entusiastene må gjøre litt research selv for å samle alle bitene.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takker, det er i alle fall noe å begynne å nøste i.. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Angående Mac og OSX:

    Her er en beskjed fra en mailgruppe jeg abonnerer på:

    At the time being, the easiest and cheapest way to convolve with Mac OS X is to download LAconvolver and to apply it with AU Lab, found in the developer tools. You also need Soundflower as virtual device.

    The concept is easy: you output the sounds of the whole mac or of the audio player of your choice to the first two channels of the soundflower audio device (there are 16 total). You set up AU Lab to take the sound from these two channels, to convolve it and to output it to the real sound card.
    AU Lab is not able to take sound from a device and output to another one, so you need to create an aggregate audio device (use "Audio MIDI Setup") made of soundflower as first device and the real audio card as second device. In AU Lab you will choose the latest two channels of this device as output, while normal applications will output to the first two channels of it.
    This should work also with 4ch and 6 channel devices, up to 16 channels.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Ikke for å virke vanskelig eller noe, men jeg må ærlig innrømme at den tekniske diskusjonen på en del av dette går meg langt over hodet! Kunne det vært mulig å satt opp noen bruksveiledninger/skjematiseringer som gjør dette lettere for meningmann?
    Grunnen til at jeg spør er fordi Audiolense virker uhyre interessant og jeg tipper det er flere enn meg som er interessert i dette bare de hadde forstått litt mer. Får jo aldri dette til å bli noe annet enn kun entusiast-mat hvis brukervennligheten ikke er tilstede?
    Kunne jo i værste fall ført til mer salg Bernt ;)

    Tenker meg følgende:

    1. PC/Mac
    2. Koble til lydkort type x,y avhengig av multikanal/stereo.
    3. Laste ned hvilke tilleggsprogrammer? Hva åpner man/hvordan settes dette opp? Hva skal brukes hvor og når?

    Jeg er ikke god på PC/Mac, men har lyst til å få til dette her. Det holder med et par feilmeldinger for min del så detter jeg av lasset...

    Fint om noen kunne kjørt en "teskje-forklaring" med fravær av dataspråk og dataforkortelser :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Hei SannaX,

    Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å henge med i svingene selv.

    Uansett hvordan man setter det opp så trenger man

    a) målemikrofon og et
    b) lydkort som får lyden ut og inn av PC-en.

    Jeg selger målekit med kalibrert mikrofon og mikrofonforsterker, og da trenger man en analog inngang til PC-en for å ta opp lyden. I tillegg så trenger man analoge utganger (eller digitale + dac) for å måle høyttalerne. Dette trenger man også om man skal benytte alternativ en som er:

    Enkle - å -komme igang med løsninger (som absolutt også er til å leve med og vel så det):

    1) PC + Squeezebox eller Transporter - med eller uten ekstern DAC. Dette har high-end potensial.
    - Kanskje den mest brukervennlige.
    - Inguz plugin. Gratis software som gjør lydfiltreringen i Slimserveren.
    2) Rimelig high-end, alt a:
    PC med LynxL22 eller LynxTwo B, Windows XP, Windows Media Player og gratisprogrammet Convolver.
    3) Rimelig high-end, alt b:
    PC + Benchmark Dac1 Pre USB, Win XP, WMP og Convolver
    4) Billig, og god lyd for pengene:
    PC bygd for hjemmeunderholdning der man benytter det innebygde lydkortet.Det er ofte betydelig bedre enn sitt rykte.
    5) Rimelig billig og rimelig bra lyd:
    Det finnes et utall gode lydkort etterhvert. PCI-kort er stort sett problemfrie å sette i drift. USB-kort bør man ikke kjøpe før
    man har browset nettet for eventuelle driverproblemer.
    6) Den anonyme boksen:
    En dedikert PC som kun filtrerer lyden. Trenger ikke være kraftig. Vær obs på støynivå fra vifte og harddisk. Men det har
    kommet noen småtasser nå som er rimelig bra og svært rimelige. Man trenger enten Bidule eller Console (de er nesten like til
    dette formålet). Og et lydkort som støtter ASIO. Igjen: Gjør research på USB-kandidater. Dette er også en aktuell kandidat
    for stereo-avspilling med aktiv deling. Det blir fort litt problematisk med antall utganger og innganger om man skal kjøre
    hjemmekino med denne.

    Flerkanalsløsninger:
    7) Rimelig Highend flerkanals - hjemmekino: WMP + XP fungerer i flere kanaler. Men da er man låst til WMP. I alle fall i startfasen
    intil man har funnet ut hvordan man egentlig vil ha det. I tillegg til LynxTwo B er RME 400 og 800 Firewire gode kandidater.

    8) (8-tallet har tydeligvis fått en ansiktsløftning) Rimelig og litt dyrere highend og digitale crossovers deling:
    Her anbefaler jeg en løsning der filtreringen sitter i en VST Host. Man trenger da et lydkort som har noe som på nynorsk
    heter: Internal Loopback. Denne loopbacken bruker man til å sende all lyd som blir avspilt på PC-en gjennom en VST-host.
    Bidule eller Console. RME Firefacene, Lynx Auroraene (8 og 16 kanaler) er aktuelle kandidater. Men nå er vi dypt inne i proff-
    segmentet og der fungerer det meste. Her er det fritt valg av softwarespiller.

    En kommentar på volumkontroll: Volumkontrollen i XP duger til billige/rimelige løsninger. Men når det nærmer seg high-end skal den stå på full styrke eller være utenfor loopen. Lynx kortene har en 24 bit volumkontroll som lett kan legges inn på tastaturet eller en fjernkontroll. Ved andre merker bør dette sjekkes ut hva som finnes. Her synes jeg det er viktig å tenke både på lydkvalitet og betjeningsvennlighet og egne preferanser. Noen sverger til analog volumkontroll og da kan det være aktuelt med en preamp for å få kabalen til å gå opp både lydmessig og betjeningsmessig. Jeg er sterk i troen på at det skal svært mye penger og øremessig velvilje til å finne en preamp som er like transparent som den digitale volumkontrollen i Lynx-kortene.

    Og så en kommentar om Vista: Med Vista mister man den enkle oppstartsmuligheten med WMP + Convolver. Og mange lydkort har drivere som sliter i Vista. Så Vista er ofte ikke en myk start på dette eventyret. Vista har i teorien en bedre lydhåndtering enn XP, men setter man opp WMP + Convolver, stenger av alle andre potensielle lydgeneratorer, har xp volumkontrollen på fullt hele tiden så har man en svært ren avspillingskjede. Noen hevder at denne er praktisk talt bitperfekt (bortsett fra den bitforbedringen som skjer gjennom Audiolense filtrene ) Andre mener at John River, Foobar og/eller XXHigh-end har bedre lydkvalitet. Men jeg tror det er rimelig konsensus om at WMP + Convolver er på høyde med svært gode transporter og kanskje vel så det - så dette er uansett et greit sted å starte.

    Og så en kommentar om digital deling: Det å sette opp et system med en VST host (Bidule, Convolver eller andre) er ofte mye mere plundrete enn WMP-varianten. Og direkte overgang til PC + aktiv deling kan være mye å ta i ett skritt. Hvis man ellers har utstyr for hånden kan det være greit å starte med PC og det antall høyttalere man allerede har - og så gå for en passiv tokanals eller surround-løsning med XP + WMP + Convolver.

    Og så en kommentar om USB versus PCI: Omkvedet blant mange audiofile er at USB er bedre for da kommer man på utsiden av maskinen. Jeg er ikke enig. Vanlig USB overføring er til forveksling lik en vanlig SPDIF-overføring. Men lyden skal igjennom en flaskehals av en windows-driver som er lagd for en lydkvalitet som er langt fra high end. Man risikerer masse driver-relaterte problemer på kjøpet. Det aller aller beste er relativt kostbare kvalitetsløsninger med digitale PCI-kort, alternativt Firewire, med eksterne enheter med klokkesynkronisering. Det finnes gode USB- alternativer, bl.a. Benchmark. Men i middlemarkedet er det mye rart som fungerer så som så. Så hvis man er gearet på USB skal man gjøre en grundig hjemmelekse på forhånd. Det er ikke gøy å sitte der med alt utstyret klappet og klart, og nylagde filtere - og så får man ikke til å spille musikk. Sånt skjer stadig vekk med USB. Det er mye plunder og noen ganger må kortene i retur.

    Det finnes et mylder av veivalgsmuligheter og fallgruber og fristelser når det gjelder PC og Hi-Fi. Det kan være fornuftig å ta ett skritt av gangen og ikke la den perfekte løsningen forhindre en fra å få en god, rask og smertefri start på noe som ofte fortoner seg som et lite hifi-eventyr. Start med å sett en PC inn i det eksisterende anlegget på enklest mulig måte. Det vil være rikelig med anledning til å videreutvikle systemet når man blir varm i trøya.

    Håper dette gir en viss oppklaring :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk Bernt!
    Dette er definitivt en bedre start, til tross for at jeg ser det er en del utfordringer her (for min egen del iallefall :)). Uansett, så virker måledataene dine ganske overlegne mye annet som er på markedet (i teorien iallefall).
    Jeg er litt smådedikert på å få til dette i løpet av 09. Min situasjon er å dele aktivt allerede nå. Jeg har nye diskanter i bestilling og tror Audiolense kan yte de rettferdighet.
    Jeg kommer mest sannsynlig til å være en utrolig irriterende, spørrende fyr ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Jeg liker "utrolig irriterende spørrende fyrer". ;) Det er erfaringer sammen med disse som gir retning for videreutvikling av Audiolense.

    Men hvis du går for en spesiell PC-løsning som ligger utenfor (min) allfarvei så har jeg begrensninger når det gjelder troubleshooting. Jeg gjør alltid så godt jeg kan, men det finnes mange her på hfs som kan mer om PC-er og lyd (bortsett fra lydkorreksjon) enn det jeg kan. Det å holde seg oppdatert på alle mulige avspillingsmuligheter er så krevende at det er knapt forenlig med å drive softwareutvikling.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Jeg har nå solgt en lisens til en New Zealender som går for et Mac / OSX oppsett. Det skal bli spennende å se om han får alt til å fungere 100%.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn