Hei SannaX,
Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å henge med i svingene selv.
Uansett hvordan man setter det opp så trenger man
a) målemikrofon og et
b) lydkort som får lyden ut og inn av PC-en.
Jeg selger målekit med kalibrert mikrofon og mikrofonforsterker, og da trenger man en analog inngang til PC-en for å ta opp lyden. I tillegg så trenger man analoge utganger (eller digitale + dac) for å måle høyttalerne. Dette trenger man også om man skal benytte alternativ en som er:
Enkle - å -komme igang med løsninger (som absolutt også er til å leve med og vel så det):
1) PC + Squeezebox eller Transporter - med eller uten ekstern DAC. Dette har high-end potensial.
- Kanskje den mest brukervennlige.
- Inguz plugin. Gratis software som gjør lydfiltreringen i Slimserveren.
2) Rimelig high-end, alt a:
PC med LynxL22 eller LynxTwo B, Windows XP, Windows Media Player og gratisprogrammet Convolver.
3) Rimelig high-end, alt b:
PC + Benchmark Dac1 Pre USB, Win XP, WMP og Convolver
4) Billig, og god lyd for pengene:
PC bygd for hjemmeunderholdning der man benytter det innebygde lydkortet.Det er ofte betydelig bedre enn sitt rykte.
5) Rimelig billig og rimelig bra lyd:
Det finnes et utall gode lydkort etterhvert. PCI-kort er stort sett problemfrie å sette i drift. USB-kort bør man ikke kjøpe før
man har browset nettet for eventuelle driverproblemer.
6) Den anonyme boksen:
En dedikert PC som kun filtrerer lyden. Trenger ikke være kraftig. Vær obs på støynivå fra vifte og harddisk. Men det har
kommet noen småtasser nå som er rimelig bra og svært rimelige. Man trenger enten Bidule eller Console (de er nesten like til
dette formålet). Og et lydkort som støtter ASIO. Igjen: Gjør research på USB-kandidater. Dette er også en aktuell kandidat
for stereo-avspilling med aktiv deling. Det blir fort litt problematisk med antall utganger og innganger om man skal kjøre
hjemmekino med denne.
Flerkanalsløsninger:
7) Rimelig Highend flerkanals - hjemmekino: WMP + XP fungerer i flere kanaler. Men da er man låst til WMP. I alle fall i startfasen
intil man har funnet ut hvordan man egentlig vil ha det. I tillegg til LynxTwo B er RME 400 og 800 Firewire gode kandidater.
8) (8-tallet har tydeligvis fått en ansiktsløftning) Rimelig og litt dyrere highend og digitale crossovers deling:
Her anbefaler jeg en løsning der filtreringen sitter i en VST Host. Man trenger da et lydkort som har noe som på nynorsk
heter: Internal Loopback. Denne loopbacken bruker man til å sende all lyd som blir avspilt på PC-en gjennom en VST-host.
Bidule eller Console. RME Firefacene, Lynx Auroraene (8 og 16 kanaler) er aktuelle kandidater. Men nå er vi dypt inne i proff-
segmentet og der fungerer det meste. Her er det fritt valg av softwarespiller.
En kommentar på volumkontroll: Volumkontrollen i XP duger til billige/rimelige løsninger. Men når det nærmer seg high-end skal den stå på full styrke eller være utenfor loopen. Lynx kortene har en 24 bit volumkontroll som lett kan legges inn på tastaturet eller en fjernkontroll. Ved andre merker bør dette sjekkes ut hva som finnes. Her synes jeg det er viktig å tenke både på lydkvalitet og betjeningsvennlighet og egne preferanser. Noen sverger til analog volumkontroll og da kan det være aktuelt med en preamp for å få kabalen til å gå opp både lydmessig og betjeningsmessig. Jeg er sterk i troen på at det skal svært mye penger og øremessig velvilje til å finne en preamp som er like transparent som den digitale volumkontrollen i Lynx-kortene.
Og så en kommentar om Vista: Med Vista mister man den enkle oppstartsmuligheten med WMP + Convolver. Og mange lydkort har drivere som sliter i Vista. Så Vista er ofte ikke en myk start på dette eventyret. Vista har i teorien en bedre lydhåndtering enn XP, men setter man opp WMP + Convolver, stenger av alle andre potensielle lydgeneratorer, har xp volumkontrollen på fullt hele tiden så har man en svært ren avspillingskjede. Noen hevder at denne er praktisk talt bitperfekt (bortsett fra den bitforbedringen som skjer gjennom Audiolense filtrene ) Andre mener at John River, Foobar og/eller XXHigh-end har bedre lydkvalitet. Men jeg tror det er rimelig konsensus om at WMP + Convolver er på høyde med svært gode transporter og kanskje vel så det - så dette er uansett et greit sted å starte.
Og så en kommentar om digital deling: Det å sette opp et system med en VST host (Bidule, Convolver eller andre) er ofte mye mere plundrete enn WMP-varianten. Og direkte overgang til PC + aktiv deling kan være mye å ta i ett skritt. Hvis man ellers har utstyr for hånden kan det være greit å starte med PC og det antall høyttalere man allerede har - og så gå for en passiv tokanals eller surround-løsning med XP + WMP + Convolver.
Og så en kommentar om USB versus PCI: Omkvedet blant mange audiofile er at USB er bedre for da kommer man på utsiden av maskinen. Jeg er ikke enig. Vanlig USB overføring er til forveksling lik en vanlig SPDIF-overføring. Men lyden skal igjennom en flaskehals av en windows-driver som er lagd for en lydkvalitet som er langt fra high end. Man risikerer masse driver-relaterte problemer på kjøpet. Det aller aller beste er relativt kostbare kvalitetsløsninger med digitale PCI-kort, alternativt Firewire, med eksterne enheter med klokkesynkronisering. Det finnes gode USB- alternativer, bl.a. Benchmark. Men i middlemarkedet er det mye rart som fungerer så som så. Så hvis man er gearet på USB skal man gjøre en grundig hjemmelekse på forhånd. Det er ikke gøy å sitte der med alt utstyret klappet og klart, og nylagde filtere - og så får man ikke til å spille musikk. Sånt skjer stadig vekk med USB. Det er mye plunder og noen ganger må kortene i retur.
Det finnes et mylder av veivalgsmuligheter og fallgruber og fristelser når det gjelder PC og Hi-Fi. Det kan være fornuftig å ta ett skritt av gangen og ikke la den perfekte løsningen forhindre en fra å få en god, rask og smertefri start på noe som ofte fortoner seg som et lite hifi-eventyr. Start med å sett en PC inn i det eksisterende anlegget på enklest mulig måte. Det vil være rikelig med anledning til å videreutvikle systemet når man blir varm i trøya.
Håper dette gir en viss oppklaring