Audionote AN-E klone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Etter flere års søken etter brukt Snell E-ii / Audionote AN-E så har jeg kjøpt nye element for å bygge min egen versjon. De ble kjøpt hos Hi-fi collective i England. Prisen på elementene er rimelig hvis en sammenligner med ferdig produkt fra

    Byggebeskrivelse har jeg funnet hos Gravesen
    IMG_4212.jpeg
    Jeg vil også teste samme kabinett med noen andre basselement fra Seas og Vifa.

    Kassen blir bygd i furu eller poppel kryssfiner.

    Delefilter lages i første omgang med elektrolyttkondensatorer.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har begynt å kappe til delene til kabinettet.
    En plate på 1,2x2,4 meter holder til 2 høyttalere.

    Jeg har kjøpt 18 mm kryssfiner av furu (Radiata Pine).
    Veldig fint materiale med ikke for mye liv i overflate.
    furu kryssfiner.jpg


    Håper jeg får til hull til elementene.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Supert prosjekt! Har du pappelementer eller blå hamp?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er pappelement. Kjøpt nye som er på vei fra England.
    Har sett kommentarer om at enkelte foretrekker lyden fra disse.

    Fint at en kan få kjøpt elementene såpass rimelig.

    2 x SPKR-T-STD-CU-PLA-B1: Audio Note tweeter (SPKR-031) - £166.98 (£83.49 each)

    2 x SPKR-STD-CU-P-22-6: Audio Note Woofer, 6 Hole Fixing, 22cm dia. - £350.66 (£175.33 each)
    audionote_spk_002_paper_6hole_22_350.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Anbefaler terminal med biwiring (eller en ekstra 4 pol Speakon) sånn at du kan eksperimentere med delefilteret dvs ha det eksternt. Og / eller til og med drive dem aktivt med miniDSP hvis du får lyst.

    Jeg gjør det sånn:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    De kabinettene kan ha nytte av 2/3 dekning innvendig med 3mm asfalt fra Biltema limt med Casco/Bostik gulvlim.

    Ref Stereophile review samt min egen private 🤭 samtale med Falcon konstruktøren fra UK
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tenkte å ha delefilter på utsiden.
    Vil bruke standard verdier i filter.
    Og legg litt ekstra i kondiser og spoler. Selv liker jeg røde Jantzen Superioer kondiser, ikke ekstremt dyre. Og så har jeg brukt flatspoler med lav motstand.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kjør standard filter først og kos deg med det, men med gode komponenter. Pass bare på at dcr verdiene på spolene blir korrekte!

    Senere, når du har kost deg med dem og prøvd forskjellige forsterkere, så kjøper du en laaaang signalkabel, Wiim mini streameren som har EQ og PEQ og sist men ikke minst HouseCurve appen til telefonen. Da kan du utrette mirakler og ikke minst lage filter nr 2. plugn play, gled deg :)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Heisann, dette går unna, veldig gode råd fra @Hornlyd spesielt med bitumenplater, jeg limer også slike inn. Jeg kjøper fra Biltema, men altså ikke stol på det selvheftende limet, må limes med ordentlig lim. Vedlagt er målingen fra Stereophile som viser to store resonanser, disse blir mye bedre på din DIY.
    1704492395163.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10

    googlet litt og jeg tror dette er et originalt AN/E filter på foto under. Diskant til venstre. Bass høyre.
    Den rare motstanden foran er seriemotstanden som demper diskanten. Den har et belte som kan løsnes og skyves frem og tilbake for å fintune dempingen. Det er en Peter Snell idee for å kunne si at man har «matched pair». Du trenger ikke den.

    Anyway. Her er det Obos komponenter. Gjør det noe? Tja. Føles det godt med røde Jantzen 😍 👍👏.

    Men….. ikke kjøp foliespoler med veldig lav motstand (dcr) før vi har kartlagt sånn ca de som skal stå i originalt. Særlig bassen.

    Spørsmål fra meg: det ser ut som at det er ordinære luftspoler. Da gjetter jeg på bakgrunn av synsing at 1,7 mH seriespolen i bassen har ganske høy motstand. Typisk 1 Ohm dcr? Fordi den er relativt liten og at jeg ikke kan se en jernkjerne. Hvis det stemmer er dette valget tatt for å heve Q og gjøre bassen litt fyldigere. Kanskje lurt det mtp Audio Note sin fantasidype bassrespons nedover……..dog i følge i reklamen 🤭

    IMG_8819.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder tuning av diskanten kan du putte inn et lite utvalgt med motstander for å kunne velge -1 / 0 / +1 med to små vippebrytere. Motstander koster ikkeno og brytere får du på Clahs Olsson. Da får du en veldig enkel og ikke minst kvalitetsmessig godt utført diskantjustering.

    Jeg har prøvd meg litt frem.


    W.Sand og Inselwind har drevet mye med det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei. Med respekt å melde, hvis ikke høyttalerne blir bygd så originalt som mulig, så har det jo absolutt ingenting med Audio Note å gjøre. Alt annet er etter min mening bare tull og tøv. Bygger må jo selvfølgelig få bygge slik han vil, men som sagt, så har det ikke noe med AN å gjøre. Målinger og helt andre deler er etter min mening helt fullstendig feil. Og da blir det heller ikke mye lyden av Audio Note slik den bør være. Det handler blant annet om musikalitet, for de som forstår hva det er.

    Mvh
    Kjell
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Med respekt å melde, hvis ikke høyttalerne blir bygd så originalt som mulig, så har det jo absolutt ingenting med Audio Note å gjøre. Alt annet er etter min mening bare tull og tøv. Bygger må jo selvfølgelig få bygge slik han vil, men som sagt, så har det ikke noe med AN å gjøre. Målinger og helt andre deler er etter min mening helt fullstendig feil. Og da blir det heller ikke mye lyden av Audio Note slik den bør være.

    Mvh
    Kjell

    Mvh Kjell
    Da bør man IMO kjøpe elektrolyttkondensatorer, spoler fra «Tyskland» og få tak i sånn ruglete motstand også. All or nothing 😉
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Sånn, så likt originalen som mulig

    Youre welcome 🤭


    Jeg er helt uenig i ideen om å kopiere den dårlige komponentkvaliteten på kondensatorene, og ruglemotstanden er dyr og unødvendig. Spolene med slappe viklinger gir meg reflux.

    Komponentverdiene derimot må kopieres slavisk!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Et veldig viktig innspill her nå. Ser på foto at det er Snell E2 på bildet av filteret. Men erfaringsmessig er standard AN/E nærmest en blåkopi av E2. Godeste AN-Kvårtrupp kjøpte jo designet og lagde lekre kabinetter. Så alle mine innspill står jeg fortsatt for 🙂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Skal en lage en kopi (klone) av noe er det jo ikke noe poeng i å kopiere det som er dårlig når det på en enkel måte kan gjøres bedre!! Det blir jo uansett ingen original, liksom..
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde aldri brukt de komponentene Jantzen kondensatorer og spoler og Mills motstander. Men det er meg.Skal ikke blande meg mere opp i det. God helg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Og for the record, Peter Snell står på pallen av høyttalerkonstruktører i min bok siste 50 år. Tenk å få så engasjerende lyd for enkle midler 👏
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde aldri brukt de komponentene Jantzen kondensatorer og spoler og Mills motstander. Men det er meg.Skal ikke blande meg mere opp i det. God helg.
    Helt enig. Nøyaktig hva jeg skal bruke. Røde Jantzen, bakte Jantzen foliespoler forutsatt ok dcr verdi og ja, Mills motstander leser jeg veldig mye bra om (de røde Path Sluket har kjøpt er også tøffe(st) ). Disse småtingene koster lite når det er DIY og gir en stor byggeglede.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Sånn, så likt originalen som mulig

    Youre welcome 🤭


    Jeg er helt uenig i ideen om å kopiere den dårlige komponentkvaliteten på kondensatorene, og ruglemotstanden er dyr og unødvendig. Spolene med slappe viklinger gir meg reflux.

    Komponentverdiene derimot må kopieres slavisk!
    Etter min mening, så velger man deler etter hvordan de høres ut sammen, og ikke etter pris og annet fjas.

    Mvh
    Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Gøy med meninger. Helt ærlig 👍 litt temperatur* liker vi.

    Men kjellben, den Tonegen diskanten er vel ikke state of the art, hvor mye hører du forskjell på seriemotstand og kondensator når disse allerede av er topp kvalitet? OG når man vet at rød Jantzen ikke låter spisst eller forvrengt (for de som har gullører?) da sover man godt 🤭

    Jeg satte på Duelund sølv i olje som bypass på blå Jantzen på berylliumsdrivern. Hørte ikke forskjell. Men jeg føler at det låter hinsides dyrt pr gram 😎

    * bare å øke på her

    IMG_8821.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    kjellben

    Jeg tenker at når man først bruker et tresifret antall timer på kosearbeid og så bruke noen ekstra tusenlapper på kvalitetskomponenter så er det fint. Troels Gravesen, Humbleman m flere har beskrevet nyansene.

    At man som legman på kjøkkenbenken skal kunne forske seg frem til en symbiose av klangforskjeller her tviler jeg på, det dreier seg om å sove godt på natta som hifi nevrotiker. Også blir det pent da 😊

    Men, jeg tviler ikke på at du som rørmann kan høre klangforskjeller i kondensatorer i signalveien på gode rørforsterkere. Det er mye mer fintfølende saker enn en høyttaler IMO.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Gøy med meninger. Helt ærlig 👍 litt temperatur* liker vi.

    Men kjellben, den Tonegen diskanten er vel ikke state of the art, hvor mye hører du forskjell på seriemotstand og kondensator når disse allerede av er topp kvalitet? OG når man vet at rød Jantzen ikke låter spisst eller forvrengt (for de som har gullører?) da sover man godt 🤭

    Jeg satte på Duelund sølv i olje som bypass på blå Jantzen på berylliumsdrivern. Hørte ikke forskjell. Men jeg føler at det låter hinsides dyrt pr gram 😎

    * bare å øke på her

    Vis vedlegget 984118
    Som alle mennesker har vi vel forskjellig oppfattelse av lyd. Også du og jeg. Jeg vet for eksempel, at to deler kan måle helt likt men høres forskjellig ut. Hva sier for eksempel det? Jo, at blant annet er målinger helt verdiløse. Og da er det tid og erfaring som trengs, og ikke kalkulator og lysten til og krangle som en del(nevner ikke navn) her på Sentralen har som stor prioritet. Som jeg blant annet mener, så kan man ikke måle musikalitet og musikalsk utrykk.

    Mvh
    Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke krangle på det 👍😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23

    Rød Jantzen "bass/DC-felle" foran drivere til 100k++
    Kunne jeg brukt rimeligere? Definitivt.
    Kunne jeg brukt dyrere? Jo, selvsagt.
    Mister jeg nattesøvnen over dette? Premie for riktig svar kan ikke påregnes 🤭

    rød jantzen.png


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kort fortalt fra meg:

    * Hører ikke / lite forskjell
    * Er ydmyk (prøver) for andres erfaringer og meninger
    * Prøver å finne ut hva som er allment akseptert uten å gå til ytterligheter
    * Leser meg litt opp på hvordan erfarne fjellfolk erfarer og beskriver ting

    …..også velger jeg en rødvin som er «krydret og fyldig» for det er min preferanse, treffer som regel 😎
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Jeg vet for eksempel, at to deler kan måle helt likt men høres forskjellig ut.
    Det her har jeg set mange gange før. Hver gang jeg så spørger om hvad der måler helt lik, får jeg dog intet svar....har du et eksempel på to deler der måler helt likt?



    To højttalere måler helt likt: 44cm i bredden. Men høres helt forskjellige ud. Konklusion: Målinger duer ikke!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Men jeg er enig i det også. Men vanskelig å bevise. Jeg har en hangup for papirmembran i midbass/mellomtone. En følelse kanskje? Men den har fulgt meg i årevis.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Kort fortalt fra meg:

    * Hører ikke / lite forskjell
    * Er ydmyk (prøver) for andres erfaringer og meninger
    * Prøver å finne ut hva som er allment akseptert uten å gå til ytterligheter
    * Leser meg litt opp på hvordan erfarne fjellfolk erfarer og beskriver ting

    …..også velger jeg en rødvin som er «krydret og fyldig» for det er min preferanse, treffer som regel 😎
    Flott du nevner vin, for der er det også et univers av hva en liker. Noen kjenner hav av forskjeller, mens andre mener alt smaker likt og er som saft.
    Du skal vite at jeg har respekt også for dine meninger. Det viktigste i denne tråden er at vi må alle håpe på at "Pekaill" blir fornøyd med det han bygger.

    Mvh
    Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    +1

    Utfordringen med denne «drøftelsen» rundt delefilterkomponenter er at jeg fikk inntrykk av at trådstarter ikke hadde lyst til å bygge en jigg for å teste et utvalg av komponenter med identisk verdi. Men det hadde vært svært interessant.
    Så da var det bare å gøtse på noe som er bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn