Klipper inn synspunkt fra min egen tråd etter å ha sammenlignet Aura MK2 med Rega Aria.
Er vel på tide å konkludere litt for meg selv etter å ha spilt på Aura MK2 RIAA en stund. Sammenligningsgrunnlaget er fremdeles Rega Aria RIAA. Siden sist har Håkon Rognlien konkludert med at Aura MK2 er årets produkt av det han har testet.
Utseendemessig er den ikke all verden å skryte av, men nytt chassis skal komme i slutten av januar. Da får jeg byttet inn den sølvfargete versjonen som ikke passer inn i racket her hos meg. Ny modell blir tilgjengelig i svart, og den blir litt bredere og ikke så dyp. Kommer til å passe fint inn her
Aura MK2 stiller seg inn etter PU uten noen justeringer (skal visst vente ca 1 minutt etter den er slått på før dette er i orden). For en lat kar som meg er jo dette ren magi
Har ingen indikasjoner på at dette ikke fungerer annet enn riktig så bra.
Det lydmessige er jo selvfølgelig det viktigste. Det er helt klart forskjeller mellom de to RIAAene. Aura MK2 oppleves som mer dynamisk enn Rega Aria. Anslag på transienter og klangfarger gjør at Aria på en del innspillinger føles litt grå og kjedelig sammenlignet med MK2. Når folk sammenligner høres det gjerne ut som forskjellene de opplever er som natt og dag. Selv prøver jeg å være litt mer nøktern. Forskjellene her er ikke natt og dag, men helt klart tydelig tilstede ved fokusert lytting.
Som jeg skrev på førsteinntrykket, opplever jeg fremdeles at det er en utfordring nederst i bassen med Aura MK2. Mer presist er kanskje at MK2 oppleves som tydeligere i bassområdet enn Aria, men dette gir seg utslag i en fremhevet bass som forvrenger litt/ blir litt upresis på noen innspillinger. Det må her sies at dette ikke oppleves som sjenerende på mine vanlige lyttevolum, men når jeg passerer 90dB blir det litt sjenerende på enkelte innspillinger. Jeg opplever noe av det samme med Aria, men ikke i samme grad. Jeg har til nå bare brukt Denon DL103R PU. Når jeg bytter PU blir det interessant å høre om det jeg opplever i bassen på høyt volum handler om PU eller kanskje litt manglende størrelse på strømforsyningen i Aura MK2.
Konklusjonen så langt er at Aura MK2 oppleves som mer «fremoverlent» og «levende» enn Rega Aria. Dette gjør at MK2 oppleves som mer engasjerende å lytte til sammenlignet med Aria. På høyt volum har Aura MK2 noen utfordringer nedover i bassen. Noe av det samme oppleves med Rega Aria, men ikke i samme grad. Hadde jeg skulle kvittet meg med en av RIAAene, ville Aura MK2 blitt værende
Vis vedlegget 524573