Digitale avspillere Auralic Vega DAC - Ny generasjon DAC?

U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har høret og lest mye godt om Auralic Vega DAC til veil.pris 24k NOK - der den sies å yte på samme nivå som DACer som koster godt over 100k NOK. Dette er noe nytt fra Kina/Hong Kong. Den har blant annet fått mye skryt i Stereophile.

Har noen hørt eller sammenliknet Auralic Vega mot mer etablerte DAC-merker? Jeg tenker f.eks. på Luxman DA-06, T+A eller Weiss?

Fint hvis noen har erfaringer eller innspill :)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.623
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Spennende produkter fra Auralic ja. Lyd og bilde har testet den sammen med dacer fra blant annet Electrocompaniet og Bryston:
Auralic Vega | Lyd & Bilde

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.780
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Bare for å ha sagt det: jeg har ikke hørt Auralic Vega. Min høyst subjektive oppfatning er at lydmessige framskritt på DAC siden er i ferd med å stagnere ift fremgangen det har vært fram til nå. Jeg får derfor inntrykket at pressen dermed i øke de grad må løpe bransjens ærend med å berømme nye DACer som mye bedre enn tidligere modeller. Forskjellene blir kanskje blåst litt opp...

U

Utgatt24668

Gjest
Bare for å ha sagt det: jeg har ikke hørt Auralic Vega. Min høyst subjektive oppfatning er at lydmessige framskritt på DAC siden er i ferd med å stagnere ift fremgangen det har vært fram til nå. Jeg får derfor inntrykket at pressen dermed i øke de grad må løpe bransjens ærend med å berømme nye DACer som mye bedre enn tidligere modeller. Forskjellene blir kanskje blåst litt opp...
Enig i ditt resonnement! Det er mye som er blåst opp i denne bransjen, og man må ta alle anmeldelser med et vogntog med salt. Det som likevel kan være litt spesielt med akkurat med denne DACen er at den blir sammenliknet med DACer som ligger langt over dens prissegment. Spørsmålet kan da være om ikke de dyre DACene står i fare for å bli sterkt utfordret av at noen i Kina/Hong Kong har klart å masseprodusere en teknologi som fra før har vært forbeholdt de som kan/ønsker å betale mellom 50 og 150k NOK for en DAC.

DAC ligger vel nærmere computerbransjen og det er vel muligens her det vil/kan komme størst forskjeller på teknologien/R&D. Innen høyttalere og forsterkere er vel framskrittene ikke akkurat like raske - mer sakte evolusjon enn revolusjon.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.780
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Tyske Stereoplay har testet Vega og gitt den poengscore ihht sitt vanlige system. Den får hhv 67/66/64 poeng på hhv 24/192, 24/96 og CD oppløsning. Det er i den høye enden av rangen, men heller ikke oppsiktsvekkende på noen måte. Til sammenligning får feks NAD M51 en score på 67/65/63 og Weiss DAC 202 69/68/66. Høyeste score er Nagra HD DAC/MPS med 71/69/68, bare for å sette det litt i perspektiv.

U

Utgatt24668

Gjest
Tyske Stereoplay har testet Vega og gitt den poengscore ihht sitt vanlige system. Den får hhv 67/66/64 poeng på hhv 24/192, 24/96 og CD oppløsning. Det er i den høye enden av rangen, men heller ikke oppsiktsvekkende på noen måte. Til sammenligning får feks NAD M51 en score på 67/65/63 og Weiss DAC 202 69/68/66. Høyeste score er Nagra HD DAC/MPS med 71/69/68, bare for å sette det litt i perspektiv.
Interessant at den scorer litt bedre enn NAD - og at Weiss med andre toppspillere ikke ligger langt unna. Dette forteller en annen historie en prislappene for å si det forsiktig.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hva er en god DAC?
Mange foretrekker DAC'er som farger lyden litt. Gir en viss musikalsk og ikke øretrettende klang. Andre igjen mener en DAC skal være 100% transparent og nøytral.

Luxman DA 06 tilhører den første kategorien. Auralic Vega oppfatter jeg også å ligge litt i samme kategori. Hørtes litt fyldigere ut nedover enn et nøytralt ideal tilsier. Vil karakterisere lyden som analog i den sammenhengen jeg hørte denne.

Final

U

Utgatt24668

Gjest
Hva er en god DAC?
Mange foretrekker DAC'er som farger lyden litt. Gir en viss musikalsk og ikke øretrettende klang. Andre igijen mener en DAC skal være 100% transparent og nøytral.

Luxman DA 06 tilhører den første kategorien. Auralic Vega oppfatter jeg også å ligge litt i samme kategori. Hørtes litt fyldigere ut nedover enn et nøytralt ideal tilsier. Vil karakterisere lyden som analog i den sammenhengen jeg hørte denne.

Final
Gode innspill! Hvem vil du si er bedt av DA06 og Vega ? Prisen tilsier DA06 mens responsen i magasinebe tilsier muligens Vega? Skal låne Vega og høre selv men hyggelig med innspill.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg må ta det forbehold at jeg ikke har hørt begge DAC'er i samme oppsett. Når det er sagt så ville jeg nok gått for Auralic hvis valget sto mellom mellom de to nevnte. Mitt lydinntrykk av den er best av de to.

I tillegg kommer det at Luxmanen har et rele som slår seg av og på for hvert eneste spor. Dette er enkelt hørbart på et par meters avstand. Releet slår inn selvom man spiller 44.1Khz.Hørte ingen lydmessige negative effekter av dette, men releer har en levetid. De blir slitt.

Final

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Har eid Vega en periode. Synes den hadde et sinnsykt detaljnivå og naturtrohet, men kanskje litt kjedelig og behersket. Minner litt om T+A Dac 8 bare litt bedre på alt. Min favorittdac er Hegel HD25 som i tillegg til å ha mye hifi innabords også har et lite skyv ekstra på dynamikken. I hvert fall i mitt oppsett den gangen med Densen b150+ og gallo strada 2 med suber.

PS: Beklager litt stakato språk, knoter i vei på nettbrett.

U

Utgatt24668

Gjest
Har eid Vega en periode. Synes den hadde et sinnsykt detaljnivå og naturtrohet, men kanskje litt kjedelig og behersket. Minner litt om T+A Dac 8 bare litt bedre på alt. Min favorittdac er Hegel HD25 som i tillegg til å ha mye hifi innabords også har et lite skyv ekstra på dynamikken. I hvert fall i mitt oppsett den gangen med Densen b150+ og gallo strada 2 med suber.

PS: Beklager litt stakato språk, knoter i vei på nettbrett.
Det virker litt som at du og final har forskjellig mening. Er den nøytral og kjedelig eller analog ala luxman d06.? Gleder meg å høre.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Interessant at den scorer litt bedre enn NAD - og at Weiss med andre toppspillere ikke ligger langt unna. Dette forteller en annen historie en prislappene for å si det forsiktig.
Ville tatt scorene til stereoplay med en klype salt da de ga Wadia 121 65/64/63 og den havnet i klasse B i stereophile pga at de opplevde den som sløret. Billigste DACer i klasse A hos stereophile koster ca 300USD til sammenlikning. Personlig så ser jeg fram til når Stereophile får summet seg til å ta en skikkelig DAC shootout. Blir fort mye smak og behag når man setter scores på en DAC sin lyd i rene tall. Er gjerne anmeldelsen med beskrivelse av lyden og sammenlikninger med tilsvarende produkter (gjerne noen man kjenner) som man må gå etter.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Man må ta tester også i Stereophile med en stor klype salt. Stereophile som andre magasiner tester produkter fra annonsører. Ingen annonse ingen test. Da spiller det liten rolle hvor godt produkter objektivt sett er.

Final

Sist redigert:

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.623
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Auralic Vega har jo også variabel analog utgang. Er det noen som har erfaring med Vega som pre? Hvordan står den seg i forhold dacer med tilsvarende funksjonalitet?
Min ringe erfaring med dacer er at de dyrere er bedre spesielt når den variable utgangen benyttes

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.780
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ville tatt scorene til stereoplay med en klype salt da de ga Wadia 121 65/64/63 og den havnet i klasse B i stereophile pga at de opplevde den som sløret. Billigste DACer i klasse A hos stereophile koster ca 300USD til sammenlikning. Personlig så ser jeg fram til når Stereophile får summet seg til å ta en skikkelig DAC shootout. Blir fort mye smak og behag når man setter scores på en DAC sin lyd i rene tall. Er gjerne anmeldelsen med beskrivelse av lyden og sammenlikninger med tilsvarende produkter (gjerne noen man kjenner) som man må gå etter.
Selvsagt, helt enig, en bør ta ALLE tester med en klype salt. Stereoplay skal likevel ha respekt for å tilnærme seg tester på en tilsynelatende mer robust og strukturert måte enn rene "synse" blader.

U

Utgatt24668

Gjest
Auralic Vega har jo også variabel analog utgang. Er det noen som har erfaring med Vega som pre? Hvordan står den seg i forhold dacer med tilsvarende funksjonalitet?
Min ringe erfaring med dacer er at de dyrere er bedre spesielt når den variable utgangen benyttes
Hvis man ikke trenger variabel output og skal maksimere "investeringen" i DAC - finnes det noen gode alternativer da?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.780
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvis man ikke trenger variabel output og skal maksimere "investeringen" i DAC - finnes det noen gode alternativer da?
Jeg har selv en NAD M51 på hytta, og det er i mine ører en meget bra DAC i klassen 10,000-20,000. Den virker på meg å være forholdsvis tett på min McIntosh MCD1100 som langt mer. Siden jeg er McOholiker så ville jeg sjekket opp McIntosh D100 også. Begge var volumkontroll som du ikke behøver å bruke.

U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har selv en NAD M51 på hytta, og det er i mine ører en meget bra DAC i klassen 10,000-20,000. Den virker på meg å være forholdsvis tett på min McIntosh MCD1100 som langt mer. Siden jeg er McOholiker så ville jeg sjekket opp McIntosh D100 også. Begge var volumkontroll som du ikke behøver å bruke.
Er egentlig D100 spesielt bra? Jeg tenker at den integrerte DACen i MA7900 muligens er like bra, men jeg har ikke hørt den.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.680
Torget vurderinger
4
Man må ta tester også i Stereophile med en stor klype salt. Stereophile som andre magasiner tester produkter fra annonsører. Ingen annonse ingen test. Da spiller det liten rolle hvor godt produkter objektivt sett er.

Final
Det er sikkert derfor de testet, og nærmest slaktet Nola Metro Grand Reference Gold i novemberutgaven.....uten annonse.

Og ja, den såkalte objektive kvaliteten kan jo bare måles, hvilket Sterophile gjør. Så da spiller det visst en rolle likevel hvor godt produktet er objektivt sett.

Utover det er jeg selvsagt enig i at alle tester og omtaler må leses mes en klype salt, eller i det minste i en viss sammenheng, dvs i sammenheng med hva annet skribenten har skrevet og ment.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.716
Torget vurderinger
49
Auralic Vega er utrolig bra til og grave frem detaljer, og man fornemmer hele opptaksrommet.
Men den spiller litt pent og pyntelig forhold til Hegel Hd25 og Bryston.
Kommer litt an på type musikk man spiller, blir det mye vokal og typiske lydplater er den "hard to beat", på blues og rock hadde jeg valgt Hegel Hd25 eller Bryston.

For ordens skyld, jeg har eid alle tre i 3-4mnd samtidig.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4

Final
Det er sikkert derfor de testet, og nærmest slaktet Nola Metro Grand Reference Gold i novemberutgaven.....uten annonse.

Og ja, den såkalte objektive kvaliteten kan jo bare måles, hvilket Sterophile gjør. Så da spiller det visst en rolle likevel hvor godt produktet er objektivt sett.

Utover det er jeg selvsagt enig i at alle tester og omtaler må leses mes en klype salt, eller i det minste i en viss sammenheng, dvs i sammenheng med hva annet skribenten har skrevet og ment.
Eksempel: Emm labs annonser av prinsipp ikke i Stereophile og andre magasiner. Deres produkter blir derfor heller ikke testet.

"I will schratch your back if you will schratch mine"

Final

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Antall liker
5.422
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Har på planen å få testet Vega DAC'en!
Har testet noen i prisklassen, og likte Primare DAC30 bedre en Hegel HD25 (hadde de samtidig)
Men var alikevell noe med LM Audio 502ca som gjor at valget falt på den! Liker også at det er en ren DAC, uten volumkontroll o.l som jeg ikke trenger.

Skal sies at den beste DACen jeg har prøvd i eget anlegg er Audio-gd Master 7 DAC (20'000.-)

McIntosh D100 likte jeg også bedre en HD25.

Slik jeg leser enkelte tester får de minus for å ikke ha volumkontroll, det blir feil å trekke for i en DAC.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.541
Og dette er John Atkinsons oppsummering i Stereophiles Recommended Components:

The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price.

De har begge A+ rating. NAD koster altså det halve...

U

Utgatt24668

Gjest

The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price.

Jeg kan ikke forstå annet enn at det er svært hørbare forksjeller mellom NAD og Auralic. Hvis det på samme tid stemmer at forskjellene mellom Auralic Vega og langt dyrere DACer er svært små - som beskrevet av flere uavhengige kilder - må det samme gjelde også for NAD. Hvis dette medfører riktighet kan jeg ikke annet enn å konkludere (teorietisk) med at forskjellene mellom alle DACer over 10,000 NOK er svært små - der prisen går eksponensielt opp med minimal effekt/forbedring.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Forskjellene er i min bok tildels store. Er man på jakt etter en nøytral DAC så vil to 100% nøytrale og transparente DAC'er låte likt. Uavhengig av pris. Jitter og selve overføringen fra PC via USB eller SPDIF gjør stor forskjell.

Ønsker man DAC ' er som farger spiller også jitter , som alltid låter stygt, en stor rolle.Ellers blir det hele en smakssak. Kvalitet henger da ikke sammen med pris, nødvendigvis.
DAC'er med høy forvrengning kan subjektivt oppfattes som kroppslige og gode gjengivere, særlig på ukomplisert klassisk musikk gjengitt over planarer og elektrostater. Store symfoniorkestere, se det blir en annen sak. Da klumper det seg sammen.

Final

U

Utgatt24668

Gjest
Forskjellene er i min bok tildels store. Er man på jakt etter en nøytral DAC så vil to 100% nøytrale og transparente DAC'er låte likt. Uavhengig av pris. Jitter og selve overføringen fra PC via USB eller SPDIF gjør stor forskjell.

Ønsker man DAC ' er som farger spiller også jitter , som alltid låter stygt, en stor rolle.Ellers blir det hele en smakssak. Kvalitet henger da ikke sammen med pris, nødvendigvis.
DAC'er med høy forvrengning kan subjektivt oppfattes som kroppslige og gode gjengivere, særlig på ukomplisert klassisk musikk gjengitt over planarer og elektrostater. Store symfoniorkestere, se det blir en annen sak. Da klumper det seg sammen.

Final
Har du eksempler på DACer med høy forvregning?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.518
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
PS audio er en DAC med høy forvrengning som mange mener mye om i den ene eller andre retning. Har en egen tråd her på forumet: "For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC".

Playback Design er også en DAC med høy forvrengning, relativt sett, og som anses som meget musikalsk.

Hvis jeg var på jakt etter en "musikalsk" DAC ville jeg nok også sjekket ut ARC DAC 8. Jeg har hørt den i oppsett som har hørtes meget bra ut.

Final

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
PS audio er en DAC med høy forvrengning som mange mener mye om i den ene eller andre retning. Har en egen tråd her på forumet: "For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC".

Playback Design er også en DAC med høy forvrengning, relativt sett, og som anses som meget musikalsk.

Hvis jeg var på jakt etter en "musikalsk" DAC ville jeg nok også sjekket ut ARC DAC 8. Jeg har hørt den i oppsett som har hørtes meget bra ut.

Final
Takk for gode inspill. Det var relativt få svar men høy kvalitet. Det må være et godt tegn mht overskrift :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Jeg kan ikke forstå annet enn at det er svært hørbare forksjeller mellom NAD og Auralic. Hvis det på samme tid stemmer at forskjellene mellom Auralic Vega og langt dyrere DACer er svært små - som beskrevet av flere uavhengige kilder - må det samme gjelde også for NAD. Hvis dette medfører riktighet kan jeg ikke annet enn å konkludere (teorietisk) med at forskjellene mellom alle DACer over 10,000 NOK er svært små - der prisen går eksponensielt opp med minimal effekt/forbedring.
Har ikke hørt Auralic Vega, men har testet Auralic MX+ og Nad mot hverandre. De objektive forskjellene er små, men min subjektive opplevelse av de skapte to nesten forskjellige anlegg. Det ene høflig og glatt, mens den andre var potent og dynamisk.

U

Utgatt24668

Gjest

Har ikke hørt Auralic Vega, men har testet Auralic MX+ og Nad mot hverandre. De objektive forskjellene er små, men min subjektive opplevelse av de skapte to nesten forskjellige anlegg. Det ene høflig og glatt, mens den andre var potent og dynamisk.
Antar at det var Auralic MX+ som var mer dynamisk?

U

Utgatt24668

Gjest
Etter hjemmelån av Auralic Vega fant jeg ut følgende: 1) jeg klarer meg ikke uten og 2) det er ingen vits å lete lenger med mindre jeg skal ha noe til over 100k.

Det endte med umiddelbart kjøp! 😄🎉

Topp Bunn