Matte, gåter og vitenskap Autisme

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor det?
Fordi det handler om en perfekt forståelse for flylogistikk på et nivå som forutsetter ekstremt fokus. Fordi dette er hans fagfelt og jeg forventer at han forstår hva jeg snakker om. Og jeg på en måte oppmuntrer ham til å se på aspier som gode kandidater.

Jeg vet jeg er på tynn is her, men jeg tror at om man finner den riktige apsien så finner du ikke noen bedre flygeledere. Det er det perfekte yrke for de få utvalgte.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Du er nok på tynn is. Asperger og genialitet er ikke synonymt. Å sortere inntrykk er en av de tingene en med autismelidelse har problemer med. Som sagt tidligere, glem Rain Man. Den eneste scenen der som beskriver en autist er når han krysser gaten på grønn mann og det skifter til rødt før han kommer over. Da stopper han midt i gaten for å vente til det blir grønn mann igjen.
Idiot savant er mer i den gaten du tenker. Noen av disse har autisme i tillegg til Savant syndrom.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du er nok på tynn is. Asperger og genialitet er ikke synonymt. Å sortere inntrykk er en av de tingene en med autismelidelse har problemer med. Som sagt tidligere, glem Rain Man. Den eneste scenen der som beskriver en autist er når han krysser gaten på grønn mann og det skifter til rødt før han kommer over. Da stopper han midt i gaten for å vente til det blir grønn mann igjen.
Idiot savant er mer i den gaten du tenker. Noen av disse har autisme i tillegg til Savant syndrom.

Hvordan vil du stille deg ifht autismespekterforstyrrelser og det som på fagspråk kalles "splinter skills" - dvs at en slik person har et særlig anlegg for noe, på et spesifikt, men ofte veldig avgrenset område?
Har sett tv-programmer hvor slike personer har blitt presentert, der det tydelig fremkommer det som innenfor musikkutøvelse kalles "absolutt gehør" - dvs å f x kunne spille et rimelig avansert pianostykke etter å ha hørt det en gang - og uten noen sinne å ha rørt et piano tidligere, pluss mennesker som etter EN helikoptertur over London har vært i stand til å tegne store deler av byens bygninger og gater med uhyrlig nøyaktighet.
Om dette har med genialitet å gjøre, er vel heller tvilsomt, men at det er noe særegent, det kan vi gjerne være enige om.

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Du er nok på tynn is. Asperger og genialitet er ikke synonymt. Å sortere inntrykk er en av de tingene en med autismelidelse har problemer med. Som sagt tidligere, glem Rain Man. Den eneste scenen der som beskriver en autist er når han krysser gaten på grønn mann og det skifter til rødt før han kommer over. Da stopper han midt i gaten for å vente til det blir grønn mann igjen.
Idiot savant er mer i den gaten du tenker. Noen av disse har autisme i tillegg til Savant syndrom.

Hvordan vil du stille deg ifht autismespekterforstyrrelser og det som på fagspråk kalles "splinter skills" - dvs at en slik person har et særlig anlegg for noe, på et spesifikt, men ofte veldig avgrenset område?
Har sett tv-programmer hvor slike personer har blitt presentert, der det tydelig fremkommer det som innenfor musikkutøvelse kalles "absolutt gehør" - dvs å f x kunne spille et rimelig avansert pianostykke etter å ha hørt det en gang - og uten noen sinne å ha rørt et piano tidligere, pluss mennesker som etter EN helikoptertur over London har vært i stand til å tegne store deler av byens bygninger og gater med uhyrlig nøyaktighet.
Om dette har med genialitet å gjøre, er vel heller tvilsomt, men at det er noe særegent, det kan vi gjerne være enige om.

mvh
Proffen
Søker du på "Idiot Savant" eller "Savant syndrome" på Youtube popper det opp haugevis av snutter som omhandler dette. Husk at Savante kan ha en autismediagnose som tilleggsdiagnose. Idiot savant er ikke noe som følger med autisme. En annen ting er at hvis en person er spesielt interessert i noe så vil han ofte tilegne seg spesielle kunnskaper om dette. Poden i huset her hadde dilla på å få saker og ting til å snurre som en snurrebass. Tilslutt fikk han en sigarettpakke til å spinne som en snurrebass. Dette var på den tiden hvor Beyblades var populært og brorens kamerater var mektig imponerte når poden fikk disse til å spinne, uten å bruke "opptrekkeren"
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.496
Antall liker
1.027
Du liker vel å lese, Deph? Kan anbefale denne.

tungtidstale.jpg
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.560
Antall liker
7.884
Torget vurderinger
0
Min datter er høyt fungerende autist, Asperger, tror jeg.Vet ikke sikkert men veldig mistenkelig. Hun har fullført lege-utdanning men jeg er i tvil om hun kan fullføre turnus i distrikt. Kan bli krevende for henne.
Alene lege på vakt og mange krevende avgjørelser.
De liker ikke folk vet du. Isolerer seg.Store sosiale/ mellomfolkelige problemer. Jeg ser at etter en arbeidsdag er hun veldig sliten av å ha forsøkt å være normal og vil være alene og hvile.
Merkelige greier. Stor variasjon av Asperger, noen er veldig borte og har ikke språk engang. (lavt fungerende asperger)

Det er vel ingen behandling for dette heller. Må bare leve som det blir
Min yngste bror hadde nok Asberger, i tillegg til lese skrivevansker. Han klarte faktisk å få sin medisinske embedseksamen. Han jobbet i mange år rundt om som kommunelege. Var meget, og da mener jeg MEGET populær hos sine pasienter som så ham som en utrolig hyggelig og omsorgsfull lege som virkelig brydde seg om pasientene. Hans Asberger ble aldri diagnostisert, men sammen med min eldste bror, også lege, har vi etter broderes død konkludert med at han hadde Asberger. Og grunnen til at han fungerte så godt med pasientene var, tror vi, at han "spillte en rolle", han spillte "Doktor Omsorgsfull". På privaten var han dessverre ganske hjelpeløs, hadde store problemer med å forholde seg til folk ( nærmeste familie ). Han ville så gjerne men fikk det ikke riktig til, er nok en grei beskrivelse av hans privatliv.

Broders datter har også en slik diagnose, også hun er lege, psykiater, og det ser ut til å fungere greit det. Hun er også klar over sin tilstand.

Eldste bror har en datter som har et lass med bokstaver og en Asberger. Lynende god i matte, men har store, seriøst store problemer med å forholde seg til andre mennesker. Hun er pt. trygdet.

Søskenbarn har en sønn også med Asberger, han tok en meget krevende matematikkutdannelse i Amsterdam. Typ 20 stk pr år fra hele verden som kommer inn på studiet. Igjen problemer med fremmede, men tall det knuser han som ingen ting. Jobber så vidt jeg har forstått som "assessor" i et forsikringsselskap. Regner ut risko i prosent for ulike "syke" forsikringsobjekter. Alene i sitt kontor er han verdensmester, men sammen med perifer familie som undertegnede m.fl.sliter han.

Selv var jeg tilstrekkelig "middelhavsfarer" på skolen til at jeg ikke regner meg for å være i faresonen, det samme med ungene heldigvis!

Selv om de med Asberger, uten for mange andre diagnoser, virker å være rimelig greit fungerende så vet jeg gjennom virket i Overformynderiet at vårt samfunn pr i dag ikke er lagt opp for slike med denne type handicap. De fungerer til tross for samfunnet og ikke på grunn av samfunnet!

En av mange skampletter på vårt så "vellykkede" samfunn.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.926
Antall liker
1.928
Sted
Sortland
Jeg har lært, etter hvert, at jeg fungerer dårlig sammen med mennesker jeg ikke kjenner.
Men - jeg har også erfart at det å ta på seg en faglig maske virker godt. (På dugnad: vær i seriøs bakrus - da sier du bare ja-ha...jepp ok,jada...)
Å gå inn i en omsorgsfunksjon går helt greit - fordi det kan betraktes som en rolle man skal spille - og det er relativt enkelt å lære seg grepene.
Det er også en 'billig' måte å ha sosial omgang på.
(Man kan omgås andre mennesker, de snakker om seg selv (som alle andre også gjør...) og man har betalt for å høre på dem. Har de et reelt problem kan vi løse det.( Enkelt. Smil litt bedre. Se ut som om du bryr deg. Skriv ut en resept. osv.) Sitter de bare å syter kan også vi hjelpe)
Og i og med at intellektet er tilstede, så lærer man seg denne rollen lett. (jmfr legen(e?) i innleggene ovenfor.)
Men, det koster selvsagt. Blir sliten og ressursene tar slutt etter en tid.
(Jeg regner med at dette er en av årsakene til selvmordsratene blant leger og tannleger. En dag var ressursene tomme.)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du liker vel å lese, Deph? Kan anbefale denne.

Vis vedlegget 558694
Jeg skal ta en tur på biblioteket og ta med denne. Har ikke lest den men jeg aner kvaliteter som miner meg om Tarjei Vesaas.

Det er vel ikke akkurat en forlystende boktittel for å si det forsiktig, men siden du anbefaler boken i denne tråden så tar jeg den utfordringen.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Pink,og alle som har Autisme/asperger nært, er vel de som vet mest om dette. Min erfaring er at de er lynskarpe på snevert felt, de sliter vel med følelser empati.

Mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
^ Riktig, det er på det sosiale området problemene er store, selv for en høytfungerende autist. Empati/sympati er fraværende.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Har barnet ditt lært seg empati?

Sorry, teit spørsmål.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Ikke teit spørsmål. Nei, han har ikke lært seg empati. Egentlig ikke så veldig mye han har lært seg, samtidig som han ikke slutter å overraske.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det går fint å lære somme autistar empati, det vil seie, noko som for andre opplevast som empati. Korleis autisten opplever det han gjer, er usikkert, men så lenge det fungerer, er det heilt greitt. Det går på innøvd mimikk, smalltalk og anna som for dei fleste av oss går av seg sjølv. På same måte som ein dyslektikar må øve i massevis på høgfrekvente småord, og memorere den visuelle utsjånaden av desse. Slikt er knallhardt arbeid, og det kan sjølvsagt gå ut over anna arbeid. Vi ser stadig i skulen at undervisning i einetimar må ta elevar bort frå klassen si øvrige undervisning. Og når autisten (eller andre som treng individuell oppfølgjing) går glipp av fagtimar det berre er ein av (det skjer når vi underviser i økter på ca 70 minutt i staden for 45 som vi gjorde før), vert det hol i kompetansen, sjølv om eleven kan vere vel så oppegåande som klassekameratane. Dette er ein av årsakane til at eg har særs lite tru på leksefri skule....
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Du er en fin fyr Arve, men her snakker du rart. Motorikk mimikk er en ting, spør barnet til Pink om låten til Townes

Mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.746
Antall liker
103.772
Torget vurderinger
23
Pink,og alle som har Autisme/asperger nært, er vel de som vet mest om dette. Min erfaring er at de er lynskarpe på snevert felt, de sliter vel med følelser empati.

Mvh

Nautisme er hardocre... - politikere som ikke klarer den ENE oppgaven en gang.....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du er en fin fyr Arve, men her snakker du rart. Motorikk mimikk er en ting, spør barnet til Pink om låten til Townes

Mvh
Fekk nokre assosiasjonar til slikt eg har vore med på i jobbsamanheng, men har relativt avgrensa erfaringar frå arbeid i vanleg skule med autistar, der det har gått greitt å øve seg til "empatisk åtferd", for å seie det på den måten. Men det vil naturlegvis ikkje vere ei løysing for alle.
Eg ser ein parallell til arbeidsmåtar på andre felt, men for den som har autistar tettare på seg, vert det kanskje litt søkt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.694
Antall liker
35.668
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg vet jeg er på tynn is her, men jeg tror at om man finner den riktige apsien så finner du ikke noen bedre flygeledere. Det er det perfekte yrke for de få utvalgte.
Tror ikke det. En person i den delen av spekteret vil nærmest eksekvere et program helt etter boken hver gang. Å håndtere uventede situasjoner med håndfast dømmekraft er ikke en del av repertoaret. Hvis det ikke finnes en regel som man allerede har pugget går det helt i stå. En rolle som flygeleder låter nærmest livsfarlig. Laborant eller regnskapsfører vil passe bedre. SJ-type personlighet i Myers-Briggs er noe annet.
 
Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Kanskje det viktigste angående Autisme/asberger er vel følelser. Må dra frem massemorderen Aab, man klarer jo ikke det hvis man ikke har en smule av empati, lærte seg å gråte av sin egen lagde video osv, men helt mørk når de refererte drapene . Men 99.9999 av de med diagnosen er jo skjønne. Donald har jo garantert en diagnose
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg vet jeg er på tynn is her, men jeg tror at om man finner den riktige apsien så finner du ikke noen bedre flygeledere. Det er det perfekte yrke for de få utvalgte.
Tror ikke det. En person i den delen av spekteret vil nærmest eksekvere et program helt etter boken hver gang. Å håndtere uventede situasjoner med håndfast dømmekraft er ikke en del av repertoaret. Hvis det ikke finnes en regel som man allerede har pugget går det helt i stå. En rolle som flygeleder låter nærmest livsfarlig. Laborant eller regnskapsfører vil passe bedre. SJ-type personlighet i Myers-Briggs er noe annet.
Det var et overbevisende argument og jeg må si meg mye enig.

.. men jeg tror du undervurder aspier litt, de er ofte i sin egen verden og de er ofte fokuserte. Tony Atwood refererer til flere med autisme/asbergers som har endt opp som psykologer fordi de er så gode til å observere. Tenk litt på den.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt mer Temple, jeg liker henne mye. .. og hun vet hva hun snakker om. Hun har skrever noen veldig bra bøker om dere ikke vet om det allerede. Sterk anbefaling fra meg og litt google så finer du dem lett.

 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Du klarer ikke å finne sjarm i Hannibal ol. De fleste er harmløse. Hadde jeg vært Putin og ville satt en kule mitt i panna på donald, så er det jo smart å finne en hitman eller en uten empati

Mvh
 

Plodder57

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2016
Innlegg
52
Antall liker
46
Litt mer Temple, jeg liker henne mye. .. og hun vet hva hun snakker om. Hun har skrever noen veldig bra bøker om dere ikke vet om det allerede. Sterk anbefaling fra meg og litt google så finer du dem lett.

Utrolig dame! Blir både ydmyk og glad over hva hun har fått til. Tror vi alle har mye å lære av henne uansett om vi er på et spekter eller ikke.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Du klarer ikke å finne sjarm i Hannibal ol. De fleste er harmløse. Hadde jeg vært Putin og ville satt en kule mitt i panna på donald, så er det jo smart å finne en hitman eller en uten empati

Mvh
Hva har dette med autisme å gjøre? Ikke klistre diagnoser på massemordere.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Litt lettere å utføre masse drap når du ikke har følelser, dette gjelder jo ikke 99.9999 av de som har diagnosen, men Brevik er vel der

Mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Litt lettere å utføre masse drap når du ikke har følelser, dette gjelder jo ikke 99.9999 av de som har diagnosen, men Brevik er vel der

Mvh
I dagene etter 22. Juli satt vi som på nåler i frykt for at ABB ville bli betegnet som Autist/Asperger. Det hadde stigmatisert alle som har diagnose innen autismespekteret og gjort dem til en pariakaste. Heldigvis ble fokuset dreiet vekk fra eventuelle diagnoser. Du ser hvordan Greta Thunbergs diagnose blir brukt mot henne av hennes motstandere.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Ok, respekt for det. Men mener Greta blir brukt.

At det er grunnet miljø, er jo bra. Men hun blir så brukt, stakkars lille jente

At du er den som vet mye, kanskje mest i praksis, er jo viktigst av alt, så beklager hvis jeg har lest meg opp

Morten
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Ok, respekt for det. Men mener Greta blir brukt.

At det er grunnet miljø, er jo bra. Men hun blir så brukt, stakkars lille jente

At du er den som vet mye, kanskje mest i praksis, er jo viktigst av alt, så beklager hvis jeg har lest meg opp

Morten
:) Du har ikke noe å beklage.
Mulig Greta blir litt brukt, men hun er en meget sterk pike. Særdeles sterk. Hennes diagnose gjør at hun kan gå konkret rett på sak, uten høflighetsfraser og uten å forestille seg. Husk at Aspergere har vansker med å lyve (eller spille skuespill) Hun er meget dedikert i saken og har stor kunnskap. Det er gøy å se hvordan verdens mektigste menn er livredde den lille jentungen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Litt lettere å utføre masse drap når du ikke har følelser, dette gjelder jo ikke 99.9999 av de som har diagnosen, men Brevik er vel der

Mvh
Dette har vel ikkje med diagnose å gjere. Aspergerar har kjensler. Dei er berre annleis, og vanskelege å forstå. Men dei fylgjer sin eigen logikk.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Man kan vel ikke se på tall her, men mener de lærer seg empati (tror de fleste skjønner at Breivik tårene var falske, nå har vel ikke han fått diagnosen, han ville vel heller ikke at de skulle rote i hjernen hans)

Men er vel litt enig, men mener de sliter med følelser altså
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.560
Antall liker
7.884
Torget vurderinger
0
For å bare avkrefte det med at en asberger skulle være en god flygeleder så er det helt feil. Ikke så rart at noen kan finne på å tro det dog, for hva vi egentlig driver med er ganske ukjent for menigmann.

En ting er at en flygeleder skal forholde seg til et sett regler, men hvis det skulle være nok for å bli god så forutsetter det i allefall at alle piloter er 100% flinke og at de også følger alle regler til punkt og prikke. Det gjør de ikke!

Man må forholde seg til flere fly samtidig, piloten kan faktisk konsentrere seg og sitt eget, man må være "ryddig" i tankegangen slik at man får "lurt" disse flyene inn i en fornuftig rekkefølge. Man må ha hodet klart og stå på sin besluttning selv om den kan vise seg å være feil. Skal forklare den litt nærmere. Du kan i "kampens gang" oppleve at det mest fornuftige ville vært at fly "C" skule ha kommet før fly "A". Da kan det være fornuftig å ha "besluttningsfasthet" og fortsatt holde fly "C" som neste etter fly "B" istedet for å stokke om i siste liten. Slik at det kommer i rekkefølge "A", "B" og "C". Vår venn "C" vil kunne bli grinete fordi han må holde seg i luften lenger enn strengt tatt nødvendig, men samtidig må flygelederen være obs på at "last minute changes" er en risky business som kan føre til virkelig store problemer. Opdager du "blæmma" tidlig nok og kan områkkere på en "safe" måte så bevares, da gjør man det. Men å gjøre noe uoverveid bare fordi han med fire striper i venstresetet i fly "C" begynner å kjefte, det skal man ikke gjøre. Men må av og til være brutal nok til å si "Shut the fuck up! You fly your plane as I tell you to! Any complaints call me on the phone after landing!" Har gjort det et par ganger. Samtidig må man som sagt være fleksibel og man må ha simultankapasitet slik at man kan forholde seg til flere slike situasjoner på same tid. Den graden av improvisasjon som er nødvendig vil gjøre en slik jobb meget vanskelig for en med Asberger. Man kunne tro at "et fly er et fly" men flyene de har ingen egen vilje, de styres av mennesker som er veldig ulike og preges av opplæring, bakgrunn og kulturen i det flyselskapet de flyr i, blant flere andre faktorer. Uten å kaste dritt på noe spesifikt selskap så VET en flygelder at når det kommer et SAS fly vil det "normalt" bli flydd slik og slik. SAS er gode på å ha en enhetlig kultur i selskapet og det gjør flygelders jobb noe enklere. Andre selskap er ikke så gode. For å si det slik, det er en grunn til at jeg ALLTID, hvis overhodet mulig flyr SAS. Widerøe har også dyktige piloter som kan faget sitt. Men flyene er mindre og flyplassene de flyr på er små slik at det er ikke like bekvemt å fly med WIF som med SAS. Tar derfor heller en ekstra overnatting i Oslo enn å ta SAS til Tromsø og så Widerøe rundt Finnmarkskysten. Men de er ikke mindre trygge enn SAS å fly med. Det er bare at "en gammel mann" setter pris på komfort! Flyvertinnene til WIF er gjerne yngre om det skulle være av interesse! ;D

Flygeledere velges ut etter et lass med psykologiske prøver, samt litt til. Autisten/Asbergeren faller fra allerede her. Det yrket som faktisk er mest sammenlignbart er en proff fotballspiller. Man må ha et medfødt talent for dette her, det kan ikke bare læres. I likhet med mange fotballspillere kan nok mange flygeledere bli litt "høye på seg selv", vi har et rimelig greit, eller "svært" ego og er nok ganske vanskelige å være gift med. Stikkordet her er "besluttningsfasthet". Sjelden at en flygeleder avslutter en disputt med sin kjære med mannfolks typiske "JA selvsagt kjære!" Vi holder ikke bare på vår besluttning, men forklarer henne grundig hvorfor vi har rett! Kvinner flest er ikke vant til slikt! Jeg har flere ganger i fagforeningssammenheng uttalt at Helvete på jord må være å bli gift med en kvinnelig kollega. Etter en en smule forklaring så er faktisk mange av damene enige.

Yrket er på mange måter et "håndverk" der talenet spiller stor rolle, og på den bakgrunn kan det også sammenlignes med en kunstners hverdag der fantasi har stor betydning.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.694
Antall liker
35.668
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
en uten empati
Det er noe helt annet. Totalt fravær av empati tyder på en dyssosial personlighetsforstyrrelse. Innehaveren av en slik kalles gjerne psykopat. I noen situasjoner og yrker kan det være en fordel å ikke ha for mye empati med andre menneskers lidelse, men det kan også bli farlig.

Autisten/aspergerens problem er ikke fravær av empati, men at vedkommende oppriktig ikke forstår signalene fra disse rare to-beinte vesenene rundt seg. Det er ikke helt uvanlig at en asperger interesserer seg for psykologi og leser masse om temaet i et forsøk på å lære seg hvordan jordboere fungerer. Greeting, Earthlings. Det er ikke noe problem å ha empati og medfølelse hvis man bare oppfatter hva andre mennesker følger.

Psykopaten vil tvert imot lese omgivelsene som en åpen bok og se etter ethvert tegn på svakhet som kan utnyttes til egen fordel. Han eller hun gir blanke faen i hvordan det oppleves i mottakerenden. I verste fall vil psykopaten finne tilfredsstillelse i å påføre andre lidelse. Psykopaten behøver ingen oppslagsbok for å se det, men er totalt blottet for medfølelse.

Kan ikke og må ikke forveksles.
 
Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
en uten empati
Det er noe helt annet. Totalt fravær av empati tyder på en dyssosial personlighetsforstyrrelse. Innehaveren av en slik kalles gjerne psykopat. I noen situasjoner og yrker kan det være en fordel å ikke ha for mye empati med andre menneskers lidelse, men det kan også bli farlig.

Autisten/aspergerens problem er ikke fravær av empati, men at vedkommende oppriktig ikke forstår signalene fra disse rare to-beinte vesenene rundt seg. Det er ikke helt uvanlig at en asperger interesserer seg for psykologi og leser masse om temaet i et forsøk på å lære seg hvordan jordboere fungerer. Greeting, Earthlings. Det er ikke noe problem å ha empati og medfølelse hvis man bare oppfatter hva andre mennesker følger.

Psykopaten vil tvert imot lese omgivelsene som en åpen bok og se etter ethvert tegn på svakhet som kan utnyttes til egen fordel. Han eller hun gir blanke faen i hvordan det oppleves i mottakerenden. I verste fall vil psykopaten finne tilfredsstillelse i å påføre andre lidelse. Psykopaten behøver ingen oppslagsbok for å se det, men er totalt blottet for medfølelse.

Kan ikke og må ikke forveksles.
Psykopat er vel utspekulerende, sjarmerende osv men tom for empati, som du sikkert har lest. Ofte høye stillinger smart, veldig smarte. Men min erfaring med tanke på autisme asberger, er at de også sliter med empati, 1 til 2 ting de er utrolig smarte på (togtider, høyde på fotballspillere osv) prat om følelser, så sliter de fleste, ikke alle såklart.

Mvh
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Men her mener jeg type Pink vet mye mer enn en psykolog som har lest seg opp
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.211
Antall liker
9.534
Hvis du våkner om morgenen og befinner deg i Kina for 3000 år siden så har du litt om hvordan en autist har det. Fremmed språk, fremmed sosial setting, fremmede mennesker, fremmed kroppsspråk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Social entrepreneurship and social innovation are in demand and essential to make the world spin around more smoothly. They extend and strengthen civil society. Lars has changed what traditional policy has been able to do by creating profitable businesses in new and ingenious ways. In his talk from TEDxArendal - he tells you about his company that mainly hires people with Asperger syndrome.

As a former broker manager Lars got bored with the financial sector and started his own IT company where he employs only people with Asperger syndrome or autism. Where few leaders dare to hire outside the norm, Lars Johansson-Kjellerød has made it his business idea.

 
Topp Bunn