Automatisk generering av tag for wav?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Jeg har vært så uklok å legge hele CD-samlinga mi over på på en harddisk i ukomprimert wav-format. Tanken var å ha den i original versjon på denne harddisken og så konvertere til andre format etter behov. Det tok jo sin tid å legge den over på harddisk og nå har jeg forsøkt å konvertere den til f.eks. Apple Lossless via iTunes for legge den inn på min AppleTV. Festlig nok er det først på dette stadie jeg oppdaget at wav ikke har tags slik at når jeg legger til eller konverterer wav-filene blir de ett kjempestort album. Det vil jo ta en liten evighet å konvertere å legge inn info album for album. Samlinga ligger nå sirlig sortert etter artist --> album struktur. Er det noen måte jeg kan få laget tag til wav-filene så jeg kan konvertere hele samlinga til f.eks. Apple Lossless i en vending? Alternativt, noen måte å skille opp og legge til tag automatisk etter å ha konvertert? Har forsøkt å google litt, men ikke funnet noen god løsning så langt.

    La over CD-ene via iTunes, men grunnet tanken om å ha ett bibliotek for nedlastet mp3 og ett bibliotek som jeg selv har rippet slettet jeg albumene fortløpende fra iTunes slik at evt. tags der er borte...

    Håper noen kan hjelpe! Fruen blir frustert om jeg begynner å rippe en gang til for det var ganske mange kvelder... ;)

    Mvh Lars Erik
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    Om all infoen er i mappene/filnavnene, så burde det i alle fall være mulig å skrive et bash-script som gjør dette. Det er nok ikke det aller enkleste om man ikke er helt stiv i scripting, men om du ikke finner noen annen måte å gjøre det på, så er i alle fall det en mulighet.

    Bash er et såkalt Unix-shell, og om du bruker Mac bør du ha tilgang til det, ellers kan det lastes ned til Windows også. Du trenger mulig hjelp av en litt IT-kyding bekjent om dette er helt gresk for deg.

    For selve scriptet, så er det bare å beskrive utfordringen så detaljert som mulig og poste på ett eller annet Linux-forum. Har du flaks, så kommer det ganske kjapt tilbake et forslag fra en hyggelig Linux-nerd. Den rasen er ofte SVÆRT hjelpsomme.

    Jeg håper du finner en enklere måte, men dette er slik jeg ville ha gjort det om jeg ikke fant noe program som fikser dette automagisk. Funker dog neppe til Apple Lossless, men det bør i alle fall funke til FLAC.

    Moralen er (som du sikkert har lært deg...): Wav bør man holde seg lagt unna til PC-audio. Svært upraktisk...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke noen løsning som gjør alt automatisk. Men jeg tror jeg ville gjort følgende.

    1. Enkode det hele i FLAC som gir mulighet for tags. Det er mulig gjøre i en batch. DBpoweramp Batch Converter gjør denne jobben med et par tastetrykk. Velg hovedkatalogen (med underkataloger) trykk på convert, velg hva du vil konvertere til (her kan du velge apple lossless også som alternativ hvis du foretrekker det), velg output location (samme folder eller en ny) trykk i gang prosessen og gjør noe annet mens det holder på.

    2. Bruk et egnet program som benytter seg av informasjonen i katakogstrukturen til å hente ned informasjon om albumet og tagge det.

    Jeg tror dette programmet er godt egnet til oppgaven: http://musicbrainz.org/doc/PicardTagger Prøv den.

    Liten intro til Picard:
    [video]uoM-PdJhtmk[/video]


    Skal du ha albumart i samme slengen er Album Art Downloader suverent.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    522
    WAV er noe styggedom, ja! Synd at ikke folk skjønner at AIFF er det riktige fullformatet.

    Ripp hele stasen til AIFF i Itunes! Da får du alle tags. Pluss albumsbilder for albumer som finnes i iTunes store (krever registrering der, men koster ingenting).

    Garantert No fuzz og sannsynligvis det kjappeste om maskinen din har litt motor ;)

    Dessverre vil ikke iTunes finne navn til album som ikke er rippet av iTunes.
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Må nok sette meg litt inn i bash-script skjønner jeg. Bruker Mac ja.

    Problemet med å konvertere først er at alt jeg konverterer legges inn i en felles mappe slik at jeg mister hele mappestrukturen. Dermed må jeg rydde opp i filstrukturen før jeg kan få lagt til tag. Har prøvd programmene Max og iTunes. Om noen vet om programmer som klarer å hente album og artistnavn fra filstruktur må dere gjerne skrike ut. Alternativtet er å sette seg ned å konvertere ett og ett album.

    Takk for tipse du michell. Saken er at jeg har brukt iTunes, men sletta albumene fortløpende for å ha separate bibliotek for nedlasta mp3 og rippa høykvalitetsformat. Grunnen til innlegget er at jeg ønsker å slippe å bruke kveldene i to nye uker på å rippe CD-ene på nytt, så tipset om å rippe med iTunes er nok noen uker for sent. iTunes finner navn etc. til wav når man ripper med iTunes, men det blir ikke tilknytta wav-filene, kun iTunes-biblioteket.
     

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Legg ut problemstillingen din på www.mac1.no
    Vil forundre meg om ingen der vet om et program som tagger ut fra mappestruktur. Jeg har vært borti et slikt program til mac, men klarer ikke å huske hva det heter dessverre.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    522
    Larsemann skrev:
    Bruker Mac ja.
    Og har rippet til WAV???
    Du må ha lest for mange dårlige råd her på forumet.

    Vet ikke om programmer som fikser ditt problem for du er nok en av de veldig få Macbrukere som har giddet å legge musikk i mappestruktur vil jeg tro ;).

    Men gjør et forsøk på www.versiontracker.com. Eller kanskje kan en få til noe med Applescript?

    Det er forøvrig ingenting i veien for å lage to separate iTunesbiblioteker. Ett høykvalitetsbibliotek (AIFF eller ALAC) og ett for iPoden din. Start iTunes med å holde tilvalgsknappen nede så kan du opprette nytt bibliotek eller velge hvilket bibliotek du vil benytte.

    Edit: Et skudd fra hofta: Om du oppretter et nytt, tomt bibliotek og legger musikken i din mappestruktur inn i iTunes Music-mappa kan det hende at Itunes kan finne utav ting? Google på rebuild iTunes library f.eks.

    Edit 2: Scenario 3 her kanskje. har ikke lest det, men... http://www.ilounge.com/index.php/ar...to-rebuilding-or-cleaning-your-itunes-library
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hvis du har alle WAV-filene i iTunesbiblioteket er det såre enkelt. Gitt at filene har navn og bandinformasjon osv i iTunes (som støtter dette for WAV men som selvsagt ikke kan innprente tagen i selve filen - så når åpner filen i et annet program står det intet) kan du gå inn i innstillinger i iTunes, velge Apple Lossless som standard enkoding, og så merker du alle albumene og ctrl-klikker og velger konverter til ALAC. iTunes vil da tagge ALAC-filene det lager med det du har skrevet inn av informasjon på WAV'ene.
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    He-he... Ja, bruker Mac ja michell ;) Men, er relativt fersk med mac, så mappestruktur henger igjen... Jeg undersøkte ikke noe før jeg satte igang. Siden jeg hadde 2TB lagringskapasitet så tenkte jeg at om jeg legger alt helt ukomprimert på den ene 1TB disken var det et bra utgangspunkt for videre konverteringer til f.eks. flac. Skulle nok lest litt først, men tenkte ikke tanken på at wav ikke støttet meta-data engang. Skal sjekke ut hofteskuddene dine :)

    Siden jeg fjerna albumene fortløpende fra iTunes-biblioteket for å ha separat album får jeg ikke benyttet meg av informasjonen som kunne ligget der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden utvalget i egnede programmer for Mac ser ut til å være et kritisk problem, som det ofte er, kan du bruke en ekstern harddisk og kopiere innholdet dit og ta den med til noen som har en PC i stedet. Da kan du gjøre det hele på en enkel og grei måte som beskrevet over. ::)
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Siden utvalget i egnede programmer for Mac ser ut til å være et kritisk problem, som det ofte er, kan du bruke en ekstern harddisk og kopiere innholdet dit og ta den med til noen som har en PC i stedet. Da kan du gjøre det hele på en enkel og grei måte som beskrevet over. ::)
    Har tenkt den tanken ja og prøve med f.eks. MediaMonkey. (evt. andre program som kan anbefales og som noen vet funker til dette?)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Forsøkte du tipset til Fidelio? Jeg vil også tro at denne løsningen vil fungere og hadde tenkt å foreslå akkurat det samme.

    Generelt vil jeg si at det er en stor fordel å først sette seg inn i hvordan noe fungerer før man baserer hele fremtiden på konseptet...;) Les deg opp på tags, coverart, formater, iTunes databasefil, iTunes bibliotek ol før du gjør noe!
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Greven skrev:
    Forsøkte du tipset til Fidelio? Jeg vil også tro at denne løsningen vil fungere og hadde tenkt å foreslå akkurat det samme.

    Generelt vil jeg si at det er en stor fordel å først sette seg inn i hvordan noe fungerer før man baserer hele fremtiden på konseptet...;) Les deg opp på tags, coverart, formater, iTunes databasefil, iTunes bibliotek ol før du gjør noe!
    Jeg har fjernet albumene fra iTunes-biblioteket fortløpende som jeg la de inn for å ikke blande sammen ukomprimert og mp3. Derfor ligger de pr. i dag ikke i selve bibliotekfila, men kun som mappestruktur på ekstern disk. Når jeg forsøker å legge de inn i iTunes på nytt legges all musikk i ett stort album. Jeg kan forsøke å legge til ved å konvertere, men vil da tro at det ikke utgjør noen forskjell så det fortsatt blir ett stort album.

    Leser meg som regel godt opp på denslags, men å konvertere til wav anså jeg som rimelig rett fram og intuitivt slik at jeg ville legge alt over ukomprimert for å ha et utgangspunkt for videre konverteringer. Men ja, Greven du har ett altfor godt poeng der...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Larsemann skrev:
    Leser meg som regel godt opp på denslags, men å konvertere til wav anså jeg som rimelig rett fram og intuitivt slik at jeg ville legge alt over ukomprimert for å ha et utgangspunkt for videre konverteringer. Men ja, Greven du har ett altfor godt poeng der...
    Nei det er jo i utgangspunktet ikke noe problem heller. Å konvertere til et annet format er som sagt en enkel jobb som kan gjøes i en engangsoperasjon med et egnet program. Det finnes også flere taggeprogrammer som kan bruke katalogstrukturen til å tagge filene med også, men det er jo litt begrenset hvilken informasjon som ligger lagret i den. Men ethvert taggeprogram med respekt for seg selv vil kunne gjøre den jobben greit, og de bedre av dem vil også kunne hente utfyllende informasjon av seg selv. Ditt overhengende problem er ikke at filene er wav og utagget men at de ligger på en Mac og at tilgangen på gode programmer for slike operasjoner kan synest svært begrenset på denne platformen. En Mac er utmerket så lenge du kun holder deg til standardproduktene fra Apple som f.eks. itunes. Men man utelukker samtidig en hel verden av kreative og uavhengige produkter og låser seg ute fra de fleste valgmuligheter og nyskapinger som finnes. Det er derfor i praksis er svært låst platform.

    Jeg bruker ikke itunes selv, men jeg er litt forundret over at det ikke lar seg gjøre å beholde den eksisterende katalogstrukturen ved konvertering og innlegging i biblioteket. Er virkelig ikke dette mulig og må man ta for seg en og en mappe for å legge inn samling i itunes?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg bruker ikke itunes selv, men jeg er litt forundret over at det ikke lar seg gjøre å beholde den eksisterende katalogstrukturen ved konvertering og innlegging i biblioteket. Er virkelig ikke dette mulig og må man ta for seg en og en mappe for å legge inn samling i itunes?
    Man kan velge - i innstillinger. Enten kan legge til filene i biblioteket uten at de flyttes (som kan bli rotete hvis man har filer rundt omkring), eller så kan iTunes kopiere alt man legger til i biblioteket i iTunes-mappen (og så kan man jo slette originalfilen.

    Da jeg brukte iTunes og hadde en blanding av lossless og aac, viste det seg å være enklest slik: Du lager to "smarte" spillelister, én der all lossless ligger og en der all mp3/aac ligger. Disse spillelistene er automatiske og oppdaterer seg selv, blir som to biblioteker. Slik slipper du å "blande". I tillegg kan du jo høyreklikke infolinjen i biblioteket og hake av for "vis type", da vil iTunes vise om filene er mp3 eller ALAC osv. ved siden av infoen om tid, album, artist og alt det der.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bruk scripts fra Doug's Applescripts for iTunes til å få iTunes til å gjøre alt du måtte ønske - forlengs og baklengs. Script-funksjonen i alle Apple-programmer gir deg tilnærmet ubegrensede muligheter til modifisering.

    Hundrevis av programmer hos Doug, og det tar fem minutter å fastslå at iTunes er uendelig modifiserbart.

    http://dougscripts.com
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Doug ser ut til å være en go'kar! Ser ut som om det må gå an å få en ok løsning. Tusen takk!
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Jeg har en løsning:

    Først er det viktig å forstå litt om hvordan iTunes er bygd opp. iTunes bruker en databasefil for å tagge alle filene man har importert til programmet. Dette gir fullverdig tag/coverartmulighet selv om filene i seg selv ikke nødvendigvis er tagget. Filene kan også hete akkurat hva du vil. Det spiller ingen rolle og om man har tagget rett vil man få opp rett informasjon i iTunes. Dette er jo selvfølgelig fordi iTunes da oppbevarer all info om låtene som filbane, navn, album, coverbilde osv i databasefilen. Den eneste ulempen ved å kun gjøre det på denne måten er om man vil flytte filene til andre maskiner, eller sletter de fra biblioteket og skal importere igjen. Da vil man i begge tilfellene oppdage at taggene er forsvunnet og man får kun spor med tittel som "Spor 1" og ukjent album og artist.

    Under "Valg" (OSX) eller "Instillinger" (Windows) har man imidlertid en mulighet under "Avansert" at iTunes skal organisere den mappen du har valgt som iTunes musikkmappe. Ved å krysse av for denne, vil først iTunes organsiere mappen på bakgrunn av taginfoen først på artist, deretter på album. I tillegg skrives all info som ligger i iTunesdatabasefilen direkte til filene. Dvs at filene nå får nye navn basert på låttittel og nummer på albumet. iTunes vil fortsatt bruke sin egen databasefil som grunnlag for visning i programmet, men man har på en måte en backup av denne skrevet direkte i filene. Om man nå importerer disse filene til en annen maskin, vil all info dukke opp på rett måte.

    Når du nå vet at wav ikke støtter slik direkte tagging til filene, forstår du nå hvorfor det så ut som all info lå der, men at denne plutselig var borte når du skulle importerte filene på nytt. De importerte filene vil allikevel ligge i rett mappestruktur fordi disse vil opprettes på bakgrunn av info iTunes finner om albumet når du importerer. Jeg vil også tro at filene har fått navn etter sangnavnet og ikke "Spor 1" osv.

    Fremgangsmåte:
    1) Start først opp iTunes samtidig som du holder inne "Alt". Du får da et valg om hvilke bibliotek du ønsker å starte opp eller velge et nytt. Dette er i prinsippet ikke nødvendig, men er kun for å starte med blanke ark uten å ødelegge det gamle biblioteket.
    2) Importer mappen med wav-filene.
    3) Last ned programmet Tune Up Media. Dette er et program som fungerer som Shazam på iPhone der en liten musikksnutt blir samenlignet mot en enorm database og programmet finner automatisk alle tags og coverart.
    4) Kjør programmet. Det tar sikkert lang tid.
    5) Nå har du igjen fått fine tags og coverart i iTunes på dine wav-filer. Som jeg tidligere skrev er imidlertid ikke dette ordentlige tags fordi de kun finnes i databasefilen til iTunes.
    6) Kryss av for "Organsier iTunes musikkmappen" og velg Apple Lossless under importinstillinger.
    7) Merk alle låtene -> Høyreklikk -> Konverter markerte til Apple Lossless
    8 ) Slett alle låtene som er i wav. Velg sorter etter type i iTunes og alle wav vil samles. Da blir det enkelt å slette dem.

    Dette tar helt sikkert lang tid, men når du er ferdig har du et nytt bibliotek som nå er i Apple Lossless (evt AIFF om du heller vil ha det. Velg da AIFF under pkt 7) og i tillegg har alle tags skrevet til filene.
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Takk Greven! Dette ser ut til å fungere glimrende! Kjører demoversjon av TuneUp nå, og må nok bli så jeg koster på meg en aktiviseringskode.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Larsemann skrev:
    Takk Greven! Dette ser ut til å fungere glimrende! Kjører demoversjon av TuneUp nå, og må nok bli så jeg koster på meg en aktiviseringskode.
    TuneUp takler ikke wav. Alternative løsninger uten å gå veien om skript? Sjekk spørsmål under "Den eplekjekke tråden".

    mvh Olav E
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Hvis alt ligger i artist/album/navnpåsang.wav, så er det bare å bruke DB til å konvertere sulamitten til alac. Og så bruke f.eks Tag & Rename til å tagge filene automatisk utifra mappestruktur og filnavn. Done.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker Mac og kjører Windows XP i en VM (VMware Fusion), der bruker jeg mp3tag som har en veldig enkel måte å gjøre filnavn > tags.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Siden wav formatet ikke støtter metatags, må en konvertere til et format som støtter dette. Selv foretrekker jeg FLAC.

    En oppskrift som fungerer.

    1. Konverter Wav til FLAC med dbpoweramp
    2. Bruk Tag and rename til enten
    a. Lage tags fra filnavn (du må etterpå tagge sjanger, år mm). Det går fort med nevnte program
    b. Hente tags fra freedb eller amazon

    Det er en ide å slette, erstatte eller flytte Wav filene ved konvertering til FLAC

    Se følgende bilder.

    Bilde "Flac1" er etter konvertering fra WAV til FLAC med dbpoweramp. Ha ikke wav i samme mappe som FLAC når du skal tagge.

    Bilde "Flac2". Merk alle filene og klikk for knappen der du henter albuminfo fra freedb.
     

    Vedlegg

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Bilde 3

    Sjekk at album er rett og sangene er med og klikk "Write tags".
     

    Vedlegg

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Den skarpøyde ser at Albumtittelen fra freedb er Yardbirds og ikke Roger the Engineer. Det fikser en på sekunder med funksjonen "Multi file tag editor" i programmet Tag and rename.

    Klikk i boksen for album og skriv "Roger the Engineer [Expanded]" og klikk "Save Tags".
    Se flac 5 og 6
     

    Vedlegg

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Skulle du velge et annet format enn Flac så er det gode muligheter for at Tag and rename støtter det også.
     

    Vedlegg

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Hei og takk for innspill.

    Kjørte nettopp en liten test. Tag&Rename klarer ikke å identifisere så mange spor som TuneUp. Jeg har endel samlealbum, deriblant HighFidelity sine cder, som skaper utfordringer. TuneUp henter også overaskende mange covere. Utfordringen med TuneUp er derfor format. Må velge enten MP3,M4A eller WMA. Så langt står jeg igjen med å convertere fra WAV til AIFF og legge inn album for album i iTunes eller convertere til M4A (AAC?) eller WMA og la TuneUp gjøre jobben.

    Kommentarer?

    mvh Olav E.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Mitt innspill vil fungere 100% med trådstarters problem, og den var kun myntet på trådstarter.
    2 automatiske operasjoner, og man er ferdig:
    Batchkonverter Flac til Alac med DBpower. Velg: Output Location Original folder, og Delete destination file on error, Delete source file.
    Bruke Tag and Rename til automatisk bruke katalognavn/filnavn til å tagge sangene.
    Dette er enkleste og i mine øyne eneste rette måten å gjøre det på.

    Frans sitt innspill er ikke den mest effektive fremgangsmåten akkurat (for å si det mildt), om den ikke var myntet på deg Olav E.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    Mitt innspill vil fungere 100% med trådstarters problem, og den var kun myntet på trådstarter.
    2 automatiske operasjoner, og man er ferdig:
    Batchkonverter Flac til Alac med DBpower. Velg: Output Location Original folder, og Delete destination file on error, Delete source file.
    Bruke Tag and Rename til automatisk bruke katalognavn/filnavn til å tagge sangene.
    Dette er enkleste og i mine øyne eneste rette måten å gjøre det på.

    Frans sitt innspill er ikke den mest effektive fremgangsmåten akkurat (for å si det mildt), om den ikke var myntet på deg Olav E.
    I skjermbildet til DBpower finner jeg ikke "Delete destination file on error" eller "Delete source file". Må jeg skaffe meg nye briller, eller henger jeg ikke helt med her? :-\

    Mvh Olav E.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Må legges inn som en "DSP". Men dette er ikke løsningen for deg. Den er kun myntet til trådstarter. Jeg kjenner ikke til hva slags problem du har, da du liksom bare kuppet denne tråden...
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    Må legges inn som en "DSP". Men dette er ikke løsningen for deg. Den er kun myntet til trådstarter. Jeg kjenner ikke til hva slags problem du har, da du liksom bare kuppet denne tråden...
    Jeg tok opp samme spørsmål som trådstarter i vennetråden for de eplekjekke og ba om en link dersom problemet var kommentert tidligere. Ved å følge linken kom jeg hit. Siden jeg ikke er en racer på data og ikke kjent med iTunes, hadde det vært hyggelig å bli veiledet til en løsning som gjør det enkelt å konvertere cdsamlingen som er rippet i wav over til iTunes der album, artist, tittel og cover følger med, eller lastes enkelt inn på nytt. Så viss du, eller andre, har lyst og anledning til å forsøke å forklare meg hvordan jeg løser oppgaven vha en "DSP" så vil jeg være takknemlig for det.

    Edit: Jeg har samlingen liggende på pc. Ligger kopi på ekstern disk.

    Mvh Olav E.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Olav E skrev:
    Man skrev:
    Må legges inn som en "DSP". Men dette er ikke løsningen for deg. Den er kun myntet til trådstarter. Jeg kjenner ikke til hva slags problem du har, da du liksom bare kuppet denne tråden...
    Jeg tok opp samme spørsmål som trådstarter i vennetråden for de eplekjekke og ba om en link dersom problemet var kommentert tidligere. Ved å følge linken kom jeg hit. Siden jeg ikke er en racer på data og ikke kjent med iTunes, hadde det vært hyggelig å bli veiledet til en løsning som gjør det enkelt å konvertere cdsamlingen som er rippet i wav over til iTunes der album, artist, tittel og cover følger med, eller lastes enkelt inn på nytt. Så viss du, eller andre, har lyst og anledning til å forsøke å forklare meg hvordan jeg løser oppgaven vha en "DSP" så vil jeg være takknemlig for det.

    Edit: Jeg har samlingen liggende på pc. Ligger kopi på ekstern disk.

    Mvh Olav E.
    Hva slags program har du rippet wavfilene med?
    Har du filene sortert i en katalogstruktur som tilsvarer artist/album/navnpåsang.wav ?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    Hva slags program har du rippet wavfilene med?
    Har du filene sortert i en katalogstruktur som tilsvarer artist/album/navnpåsang.wav ?

    Har rippet i Windowa Media Player som har håndtert artist/ album/ navnpåsang og albumart fortreffelig. Jeg har kun hentet albumart på noen få album samt latt noen være blanke, i hovedsak HighFidelitys testplater.

    Mvh Olav E.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Da går du først i RIP MUSIC settings i WMP. Trykker på filename-knappen. Krysser av, fra øverst til nederst. Tracknumber, Artist, Album, Genre (om du vil), songtitle. Bruk "dash" som seperator.

    Så går du i "library". 3de nederste og 2de nederste skal være krysset. Altså kryss for Rename Music using rip music settings, og rearrange music in rip music folder, using rip music settings.

    Da er du halvveis. Så bruker du DBpoweramp til å konvertere wavfilene til ALAC til en ny katalog.
    Så bruker du Tag and Rename til å hente taggene fra filnavnet og tagge filene. Velg hele musikkmappen, slik at dette blir gjort i et eneste jafs.

    Så importerer du alac filene til iTunes. Det greieste er å la iTunes kopiere filene til sin egen musikkmappe ved å dra musikkmappen og slippe i Itunes Vinduet. Men du kan også peke iTunes sin musikkmappe til katalogen hvor de konverterte Alac-filene er for å spare tid. Om du har krysset av for at iTunes skal håndtere katalogstruktur, så vil filene bli seende slik ut: Artist/Album/xx sangnavn.m4a.
    Da er du egentlig i mål. Bortsett fra samlealbum:

    Når det gjelder samlealbum, så må du søke på albumnavn, f.eks high fidelity 21. Da kommer alle sangene i albumet High Fidelity 21 opp, velg alle filene og høyreklikk for info. I Album Artist putter du i enten High Fidelity, eller Various Artists. Så krysser du av for "compilation" til yes.
    Gjør dette med alle samlealbum. Ferdig.
    (Samle Album blir samlet i underkatalogen "compilations")
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk Man for grundig veilledning. Skal forsøke dette i kveld.

    Mvh Olav E.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Alle filene er nå konvertert. Ser jeg må sette meg litt inn i Tag&Rename. Må jeg gjøre noe med standard innstillinger?

    Mvh Olav E.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Velg en vilkårlig katalog/album.
    Trykk på tab'en som heter "get tags from filename", her skal du redigere "mask".
    Kryss gjerne for replace underscores with spaces, og på "Case" , Capitalize First Letter.
    Hvis du har gjort følgende i WMP: "Tracknumber, Artist, Album, Genre (om du vil), songtitle. Bruk "dash" som seperator.", vil filene hete
    f.eks 01 - Bon Jovi - Slippery When Wet - Let It Rock.m4a

    mask i T&R skal da være %6 - %1 - %3 - %2
    Har du tatt med genre så ta med dette også (%5)
    (Du trenger ikke ha katalogstruktur med i masken, da alt du trenger er i selve filnavnet)


    Trykk på preview for å forsikre deg om at det stemmer. Hvis alt stemmer kan du gå tilbake og denne gangen velge hovedkatalogen med hele sulamitten i, etter at T&R har scannet alle filene, så går du på edit : Select all. Så trykker du "Write Tags". Dette vil ta en god stund, men bare la det jobbe til det er ferdig. Etterpå importerer du filene inn iTunes og fikser på samlealbumene manuelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn