Automatisk platespiller med tangential arm

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
På grunn av dårlig grep i fingrene sliter jeg med å betjene en manuell platespiller. Har eid en Yamaha PX2 med tangentialarm som jeg brukte sammen med en Koetsu Black pickup.

Er det noen som vet om et noenlunde tilsvarende produkt i dagens marked, eller blir det å tråle bruktmarkedet?

Mvh

Ole
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet ikke om noen nye, men B&O's bestrebelser med fjernstyrt tangential-arm er uvanlig lett betjente og attpåtil vellydende nok for de fleste. Men det blir nok brukt.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Yamaha PX 2 var en god spiller i sin tid. En venn av meg har en enda, og armstyringen gir opp rett som det er.Det er visstnok et vanlig problem. Deler er helt umulig å oppdrive, så jeg vil rett og slett ikke anbefale deg å gå skoa av deg for å finne en. Pioneer hadde på den tiden sin PL-1000, som nok ble solgt i større antall. Den sees fra tid til annen brukt, og er en god spiller om du ikke har high-end-ambisjoner.
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Takker for tips.

Har gjort noen forsøk på å få tak i en av PX'ene. Fikk tak i en PX 3 med armproblemer (den slapp pick upen ned på plata uten noen demping) rimelig i fjor, men det var som du nevnte impulse, delene som satte en stopper for det prosjektet.

Liker PX'ene godt på grunn av Micro Seiki armen.

Hørte forresten at han som kjøpte min for mange år siden aldri pakket den ut! Den står i garasjen i en pappeske. Har prøvd å få kjøpt den tilbake, men han vil ikke selge........ Trist!
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Er det forresten noen som kjenner til Sonys platespillere med T arm ?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Du har jo utmerket smak mht platespillere, Niels. Gammel Micro Seiki-eier og allting. ;) Men dette er ikke Revox´lyseste øyeblikk IMHO. Jeg hadde en sånn til utprøving i 1980, og problemet var mangelen på klaring mellom arm og plate. Mange elementer kunne rett og slett ikke brukes, og de som passet, ble til alt overmål ekstremt følsomme for bulkete plater på grunn av dette. En litt heftig bulk kunne mose opphenget på no time. Og sånt blir fort dyrt og frustrerende.

Er han ikke litt vel optimistisk mht prisforlangende her, forresten? Eller har vintagemarkedet gått helt av hengslene i løpet av den siste uka? ;)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.102
Antall liker
288
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En pent brukt Technics SL10 burde også være aktuelt. Ortofon lager fremdeles en del bra pu med Tp4-fatning. Har en selv som nummer to-spiller og den er en drøm å bruke.
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
takker for tips folkens :)

Husker Technics Sl 10 godt, den hadde jeg selv før jeg kjøpte Yamahaen og den kan kanskje være et alternativ

Er det noen som har hørt denne i det siste, og hvilke pick uper av god kvalitet kunne være aktuelle?
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.102
Antall liker
288
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jg har en Ortofon X1-MCP (high-output mc) og denne har rimelig god lyd til en fornuftig penge.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
olemar skrev:
takker for tips folkens :)

Husker Technics Sl 10 godt, den hadde jeg selv før jeg kjøpte Yamahaen og den kan kanskje være et alternativ

Er det noen som har hørt denne i det siste, og hvilke pick uper av god kvalitet kunne være aktuelle?
Eg forkasta SL 10 pga den "mindreverdige" T4P-fatninga til pickupen. Det gjorde at eg ikkje kunne bruke dei "fornuftige" pickupane eg ville ha.
Men i det siste har eg vore på besøk med Stig Arne Skilbrei, som har greidd å få relativt godlyd ut av denne spelaren. Det er ingen grunn til at denne skal vere god, eigentleg, men Stig er ein luring.... Hugsar ikkje kva pickup han hadde sett på.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
han som kjøpte har den i en pappeske i garasjen og vil ikke selge tilbake

makan da gitt... :)
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Audiophile-Arve skrev:
olemar skrev:
takker for tips folkens :)

Husker Technics Sl 10 godt, den hadde jeg selv før jeg kjøpte Yamahaen og den kan kanskje være et alternativ

Er det noen som har hørt denne i det siste, og hvilke pick uper av god kvalitet kunne være aktuelle?
Eg forkasta SL 10 pga den "mindreverdige" T4P-fatninga til pickupen. Det gjorde at eg ikkje kunne bruke dei "fornuftige" pickupane eg ville ha.
Men i det siste har eg vore på besøk med Stig Arne Skilbrei, som har greidd å få relativt godlyd ut av denne spelaren. Det er ingen grunn til at denne skal vere god, eigentleg, men Stig er ein luring.... Hugsar ikkje kva pickup han hadde sett på.
Artig at en så erfaren type som Skillbrei har mekket på denne spilleren

Husker også denne som en god spiller med godt utgangspunkt for god lyd, men det var det med pick upen da....

Hadde vært spennende å høre om hvilke løsninger som har vært brukt for å få større fleksibilitet i utvalget av pick uper.

Vet du noe om tilgjengeligheten på denne spilleren i bruktmarkedet? Kan ikke huske å ha sett den tilsalgs her i Norge noengang.
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
ivar skrev:
han som kjøpte har den i en pappeske i garasjen og vil ikke selge tilbake

makan da gitt... :)
Skjønner ikke hvorfor han kjøpte den i utgangspunktet. Trist, for spilleren fungerte perfekt da jeg solgte den. Men 10-12 år nedpakket i garasje med temperatursvingninger osv er vel ikke noen helsekur for en platespiller, så det er vel tvilsomt at den fungerer særlig godt nå dessverre :-\
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
olemar skrev:
Audiophile-Arve skrev:
olemar skrev:
takker for tips folkens :)

Husker Technics Sl 10 godt, den hadde jeg selv før jeg kjøpte Yamahaen og den kan kanskje være et alternativ

Er det noen som har hørt denne i det siste, og hvilke pick uper av god kvalitet kunne være aktuelle?
Eg forkasta SL 10 pga den "mindreverdige" T4P-fatninga til pickupen. Det gjorde at eg ikkje kunne bruke dei "fornuftige" pickupane eg ville ha.
Men i det siste har eg vore på besøk med Stig Arne Skilbrei, som har greidd å få relativt godlyd ut av denne spelaren. Det er ingen grunn til at denne skal vere god, eigentleg, men Stig er ein luring.... Hugsar ikkje kva pickup han hadde sett på.
Artig at en så erfaren type som Skillbrei har mekket på denne spilleren

Husker også denne som en god spiller med godt utgangspunkt for god lyd, men det var det med pick upen da....

Hadde vært spennende å høre om hvilke løsninger som har vært brukt for å få større fleksibilitet i utvalget av pick uper.

Vet du noe om tilgjengeligheten på denne spilleren i bruktmarkedet? Kan ikke huske å ha sett den tilsalgs her i Norge noengang.
Trur ikkje han har gjort dei store inngrepa...spelaren såg ikkje spesielt modifisert ut. Stig er veldig flink når det gjeld matching, så det er kan hende her han har "trylla"? Og så hugsar eg ikkje pickupen han hadde på...
Eg må innrømme at eg har skydd alt som luktar av T4P heilt fram til dette besøket med Stig i påska...så eg har rett og slett ikkje oversikt.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.102
Antall liker
288
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kan det være en Ortofon TMC 200. Dette er TP4-utgaven av MC 200. Jeg hadde denne pu på spilleren en gang i tiden. Det er lenge siden, men maken til lettflytende lyd, med fantastisk oppløsning, skal man lete lenge etter. Kan vel i dag sammenlignes med MC 3000 og oppover. Den eneste ulempen var den lave utgangsspenningen.

Ellers er orginalpickupen, Technics EPC-P 310MC en meget god pickup.

Dette er bare noen gjetninger om hvilken pu som kan ha stått på spilleren.
 
L

Lars.N

Gjest
Noen som har noe liggende av TP4 utgaven Technics eller Yamaha ? Jeg bytter gjerne med en standar Ortofon Mc200 med få timer på baken , den spiller bare knall bra ( MC 0,09mv )

Mvh

Laban
 

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
735
Antall liker
2.166
Torget vurderinger
13
olemar skrev:
På grunn av dårlig grep i fingrene sliter jeg med å betjene en manuell platespiller. Har eid en Yamaha PX2 med tangentialarm som jeg brukte sammen med en Koetsu Black pickup.

Er det noen som vet om et noenlunde tilsvarende produkt i dagens marked, eller blir det å tråle bruktmarkedet?

Mvh

Ole
Hei Ole,
Vil tipse deg om du finner en Yamaha PX-2
på US e-bay nå. Den ser ut til å være i fin stand også :)
hilsen
Eddie
(fornøyd px-2 eier)
 
Topp Bunn