Høytalerene vell plasert i stuen. Det ble en svett jobb, men det er en annen historie.
Dytter Ruarkene Excalibur unna (høytalerene jeg har brukt gjennom de siste tre- fire år.) Plaserer Trancendent omtrent på samme stedet bare vinkelrett ut i rommet. setter tre stk Ceraball Universal under før jeg lar musiken strømme. Vurderte å ekspremitere med plasering før "føtter" ble plasert, men siden bassporten (eller hva en skal kalle dette hullet) sitter under er det greit å løftet de litt opp fra gulvet. Har spilt på de mesteparten av tiden med sub (Musc modell 18) da jeg ikke syns den har gitt noe negativt bidrag. Planner var å la Transcendentene spille "allene," men syns det har vært morro å høre på musikk med Muscen.
Det første som tankene faller mot da jeg setter meg for å hør på musikk er åpenheten og hurtighet. Det er mer "innsyn" i rommet som skapes, dette uten at detaljer blåses opp. Hurtigheten merkes særlig i bassen. Har ikke helt fått til bassen med mine høytalere.
En topp som strekker seg ut over hva jeg er vant til og det uten at ørene går av hengslene. Begynner å skru litt på delay pot. en på subben - å du hildranne du, bassen setter seg enda bedre. Blir morro da jeg evt. får ånden over meg å koble ut subben for å høre hvordan det da blir (håper ånden kommer over meg før høytalerene må leveres tilbake.)
Blir etterhvert bergtatt av dybden de spiller med (er det dette man omtaler som holografi?) Plasering av musikere/instrumenter ut forbi vinduet mitt er ikke hverdagskost her i heimen. Hadde besøk av en arb. kolega. Vi har pratet en del om lyd i ledige stunder på jobb. Etter å ha hørt på Transcendentene en stund komenterer han. "Nå forstår jeg hva du mener med dybde i lydbildet." Ikke bare bakover men også ut forbi høytalerene sideveis. Det siste kan vel ha en del å gjøre med at høytlerene står vinkelrett i rommet. Har prøvd det samme med andre høytalere uten å oppnå denne effekten. En annen ting jeg setter pris på med Avalonenene er; lydbildet "starter" bak høytalerene. Det er ingen musikkere/instrumenter jeg må dukke unna for de kommer mot meg. Trives ikke med høytalere som leverer lydbildet foran høytalerene.
Dynamikken er heller ikke vekke i denne Avalon modellen. Tar meg i å skvette til innimellom. Dette og som en følga av hurtigheten, ikke noe graut her. Det går fra det sarte, stille til det eksplosive.
Transcendentene er mer "tørst" på effekt en mine Ruarker, men Edge G8+ har ikke problemer å fore de. Må gi noen flere "knep" på CJ et3se en med Ruarkene men det blir høyt nok.
Håper jeg får ånden over meg å prøve uten sub og annen plasering. Men akkurat nå sliter jeg litt for dette spiller bedre en hva jeg har vært vant til