AVC-A10H – ny nestkommanderende AV-forsterker fra Denon

DanonAVC-A10H (14 of 16).jpg


Denon introduserer AVC-A10H. Dette er Denon sin nyeste AV-forsterker i A-serien, og produsenten sier at de henter inspirasjon fra flaggskipet A1H-modellen for å levere uovertruffen lydytelse og innovasjon for hjemmekinoanlegg.

Denon sin A-serie er der vi finner de ypperste toppmodellene fra denne produsenten, som har en lang og stolt historie med å være i forkant av AV-receivere og forsterkere. Denne serien topper den langt mer omfangsrike X-serien, og den rimeligste S-serien fra Denon.

Mitt første nærmøte på testbenken med A-serien var i testen av den kolossale Denon AVC-A1XVA i 2006. Litt nærmere vår tid ble det lansert en jubileumsmodell i 2020, kalt AVC-A110, der «110» selvfølgelig indikerte Denon sitt 110-års jubileum det året. Denne modellen ble i begynnelsen av 2023 erstattet av AVC-A1H, en modell som fremdeles sitter på tronen i Denon sitt hierarki.

Men den modellen som ble annonsert sist onsdag går inn i hierarkiet som Denon sin nestkommanderende AV-forsterker. Og da snakker vi om AVC-A10H, som får AVC-X6800H som nærmeste nabo nedover i sortimentet....

Les hele nyhetsartikkelen om AVC-A10H i Audiophile.no

DanonAVC-A10H-D (8 of 33).jpg
 

Kommentarer

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.519
Antall liker
968
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Fordelen med denne kontra AVC 6800 er at det kan kjøres med 9.4.4 uten ekstra effekt forsterker. :)
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.646
Antall liker
3.938
Torget vurderinger
6
De blir produsert i Japan, blir vel litt frakt til USA også?
Selvfølgelig blir det frakt til USA. Men dem kjøper nok inn vesentlig større kvanta og kan fint fylle flere konteinere og får muligens bedre innkjøpsavtale?
Spennende å se prisen.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.244
Antall liker
1.120
Torget vurderinger
1
Jeg tipper at veil. pris blir 53.998,- :cool:
Det vil gi omtrent samme forhold mellom pris i USD og NOK som AVC-X6800H og AVC-A1H. D.v.s. ca. 11,5
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.764
Antall liker
3.988
Torget vurderinger
96
Jeg lurer på hva disse receiverne klarer å pumpe ut av effekt, når det går for seg i action filmer med et 2 sifret antall kanaler i sving. Det kan ikke være rare greiene med den puslete strømforsyningen og 2 små kjøleribber.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.936
Antall liker
1.114
fortsatt mange klasse ab med ørten kanaler.. lurer også på hvorfor jeg ikke har sett en eneste multikanals forsterker med TPA3255 eller lignende, billig men vanskelig å få ytelse fra?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.244
Antall liker
1.120
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på hva disse receiverne klarer å pumpe ut av effekt, når det går for seg i action filmer med et 2 sifret antall kanaler i sving. Det kan ikke være rare greiene med den puslete strømforsyningen og 2 små kjøleribber.
Som nevnte i artikkelen har Denon (og Marantz) en garanti om det skal leveres minst 70% effekt med 5 kanaler i drift, i forhold til oppgitt effekt med 2 kanaler i drift.

Nå er det selvfølgelig stor forskjell på 5- og 13 kanaler samtidig, men på en annen side er det ganske utopisk at en AV_forsterker skal bli bedt om å avlevere full effekt i alle kanlaer samtidig. Mange av disse kanalene vil typisk bli mikset med høyde- eller surroundeffekter.

Det at man eventuelt velger å sette opp et 13.4-oppsett, betyr ikke nødvendigvis at man ønsker et mye høyere lydtrykk enn i et 2-kanals eller 5.1-oppsett, men at man ønsker en bedre fordeling av lyden i rommet. Derfor tenker jeg at det bare er de aller heftigste lydtrykknerdene eller de med store rom og/eller tungdrevne høyttalere som har effektbehov som ikke dekkes av denne- eller andre toppmodeller AV-forsterkere. Og de vil kanskje ha større effektbehov også i 2- eller 5 kanaler, og kan supplere med separate effektforsterkere til noen av kanalene.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.469
Antall liker
1.384
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på hva disse receiverne klarer å pumpe ut av effekt, når det går for seg i action filmer med et 2 sifret antall kanaler i sving. Det kan ikke være rare greiene med den puslete strømforsyningen og 2 små kjøleribber.
Selv når det går hardt for seg er det frontrekka og aktiv sub som får kjørt seg. Resten av effektkanaler på siden, bak og i taket har langt lettere arbeidsbetingelser.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.046
Link til alle artikler
430
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Pi6 og Pi8 – Tredje generasjon TWE fra Bowers & Wilkins

Pi6 og Pi8 – Tredje generasjon TWE fra Bowers & Wilkins

  • 0
Bowers & Wilkins har lansert sin tredje generasjon TWE. Eller kanskje vi på norsk heller skal kalle det HTØ – Helt Trådløse Øretelefoner? Tidligere i sommer var vi invitert til en digital...
Fortsett
Audiophile.no
Ein ikonisk høgtalar, og dampande øl – Stig Arne si dagbok Juli 2024

Ein ikonisk høgtalar, og dampande øl – Stig Arne si dagbok Juli 2024

  • 5
Eg har hatt desse lenge. Eg og Edvin, som budde i kjellaren hjå meg, pakka dei opp i hagen i Gullfjordungsvegen, der eg budde før, på Voss ein solfylt sumardag. Me slepte dei ned frå hovudvegen...
Fortsett
Audiophile.no
Gold 6G – Ny generasjon i Monitor Audio sin gullrekke

Gold 6G – Ny generasjon i Monitor Audio sin gullrekke

  • 1
Monitor Audio har lansert sjette generasjon av sin tradisjonsrike Gold-serie, en serie som befinner seg over mellomklasseserien Silver, men som likevel ikke strekker seg opp i Platinum sitt nivå...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Test av hele Google sin Pixel 8-serie - Pixel 8 Pro, Pixel 8 og Pixel 8a

TEST: Test av hele Google sin Pixel 8-serie - Pixel 8 Pro, Pixel 8 og Pixel 8a

  • 10
Google lanserte to nye mobiltelefoner sist høst, og en ny modell i mellomklassen i mai. I hvert fall har den mellomklassepris, men 8a har mange egenskaper som hører hjemme i en premiummobil. Vi...
Fortsett
Audiophile.no
H400 – ny integrert i toppklasse fra Hegel

H400 – ny integrert i toppklasse fra Hegel

  • 0
I fjor sommer lanserte Hegel en ny toppmodell av integrerte forsterkere sammen med den nye CD-spilleren i tilsvarende prissegment, etter at de året før hadde skapt det separate forsterkersettet...
Fortsett
Audiophile.no
Google TV Streamer – Chromecast har blitt skikkelig voksen

Google TV Streamer – Chromecast har blitt skikkelig voksen

  • 0
For to år siden kom Chromecast med Google TV til Norge, og vi kastet oss begjærlig over en test av denne nyvinningen. Nå har Google TV blitt enda mer voksen, og er ikke lenger en forvokst dongle...
Fortsett
Topp Bunn