Jeg tillater meg å låne tråden da tittelen antyder en samletråd?
En mine dingsebomser i et at mine anlegg begynte oppføre seg rart, så jeg sendte beskjed til butikken hvor den ble kjøpt med hendelsesforløpet og spørsmål om det var noe jeg kunne gjøre selv. De videresendte henvendelsen til serviceverksted som konkluderte med at den måtte sendes inn. Fikk denne informasjonen via butikken, så de var klar over det hele. Dingsebomsen var kjøpt ny i fjor og jeg kjøpte den brukt privat i løpet av fjoråret.
Etter at dingsebomsen var kommet tilbake fikset, henvendte jeg meg til butikken og ønsket mine utlegg i forbindelse med reparasjonen dekket og fikk blankt avslag. Jeg sendte da mail tilbake med henvendelse til lovverket hvor det står at jeg skal ha mine utlegg dekket og fikk svar tilbake at dette måtte jeg ta opp med tidligere eier, siden den var blitt kjøpt brukt. Ny mail tilbake til butikken med ny henvendelse til loven at siden tidligere eier brukte den privat, så falt kravet til forrige salgsledd. Fikk da til svar at de hadde kontaktet forbrukerrådet som hadde sagt at det var ikke slik loven var ment å bli tolket, men kunne aller nådigst få dekket mine utlegg til frakt med Posten, men ikke en sjans å få dekket mine utlegg i forbindelse med frakt til og fra inn/utleveringsted selv om jeg kjørte ens ærende både for å sende og hente. Dette beløpet har jeg fått overført.
Jeg sendte da en henvendelse til forbrukerrådet hvor jeg beskrev forløpet og fikk etter et par uker et utvetydig svar tilbake: "Alle tap som du kan dokumentere å ha blitt påført på grunn av mangelen kan du kreve dekket av selger", noe som er 100% i overensstemmelse med lovteksten. Dette var veldig forskjellig fra hva butikken hevdet og hva de påstod forbrukerrådet hadde sagt til dem, så jeg sendte dem (butikken) en mail med hva jeg hadde fått til svar. Dette fikk kundebehandleren i butikken til å tilte vinkel og lirer av seg setninger som at nå må jeg slutte å masse mer om dette osv osv, jeg hadde godtatt å få det det kostet med Posten og kunne dermed ikke kreve mer i ettertid osv osv. Jeg nevnte ingenting om at jeg ønsket å få alle min utlegg dekket, nevnte ikke penger i det hele tatt, jeg ønsket bare å opplyse dem om at mitt svar var i 100% samsvar med lovteksten og nærmest totalt forskjellig fra det de hevdet at de hadde fått vite fra forbrukerrådet. Da jeg opplyste dem om hensikten, har jeg ikke fått noe mere svar...
Hvorfor bruke så mye tid og energi med å vri seg unna loven de har å forholde seg til når det med all tydelighet viser at avsender kjenner til disse? Er det verdt å påstå at teksten i loven egentlig ikke betyr det som står, men noe helt annet? Er det slik man utvikler et godt kundeforhold? Kommer jeg til å handle der i fremtiden?