Avdemping av flytende opphengt drivverk

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Mitt utgangspunkt er en vinylhaug på nærmere 2000 lp-er liggende på "lager". Meningsløst, egentlig. Men problemet er som følger: jeg får ikke vinylsnurren, som i utgangspunktet er mer enn god nok for meg, til å låte i nærheten av skikkelig uten en veggmontert hylle (og DA låter det erfaringsmessig BRA!). Men slik hylle, som jeg hadde på Leca-vegg i stua tidligere, er møtt med absolutt veto fra fruen. Intet mindre. Og så lenge hun er mer verdt enn vinylsnurren, har jeg altså begrenset handlingsrom. Snurren står i dag totalt uaktivisert og kun til almenn beskuelse på spikes på et Quadrasphire-rack.

Problemstilling: relevant avdemping av et flytende remdrevet drivverk av Linn Sondek-typen (min Ariston Audio-combo er uaktuell å skifte ut, jeg vet hva den har av potensiale i ).

Ideer/erfaringer vedr denne typen problem mottas med STOR takk!

mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Alternativet til å angripe det tekniske, kunne kanskje være å devaluere fruen?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Vet ikke om det kan være et alternativ, men jeg har fått en Thorens TD 160B MkII til å spille utmerket på toppen av et diy-rack (3 stk gjengestenger) med en tung skiferplate øverst. På andre underlag bortsett fra vegghylle, har den vært relativt umulig å få til. Om du prøver med et alternativt tungt underlag på toppen av racket ditt, kan det muligens hjelpe?

Ettersom å bytte ut spilleren ikke er et alternativ, kan kanskje en spiller med en annen konstruksjon være et alternativ i tillegg til den du har. Hva med å sjekke ut hva Art Dudley skriver om platespillere i siste Stereophile?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Lille_Adam skrev:
Alternativet til å angripe det tekniske, kunne kanskje være å devaluere fruen?
Ja, eller søk på nettet til du finner et bilde av det styggeste/jævligste racket som er å oppdrive og fortell henne at du ha et slikt i og med at du ikke kan bruke vegghylle. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Min platespeller med flytende oppheng står på toppen av et rack. Mener at det ble bedre da jeg forankra racket i veggen med vinkeljern. Men nå har jo jeg sakene mine i en kjellerstue da. Og fliser på gulvet.

S

slowmotion

Gjest
Vel, siden du ikke får lov av sjefen til å skru fast platespillern i veggen,
så får du vel skru den fast i gulvet, da...
Sag et hull i gulvet, mur et tårn fra kjellergulvet og opp til stuegulvet,
og sett spilleren på toppen av tårnet.
Da burde sjefen din være fornøyd...

Hvis det ikke går, så kan du vel alltids sette noe meget mykt,
for eksempel en sykkelslange med akkurat nok luft i til at det ikke bånner,
mellom platespillern og racket. Siden platespillern din har flytende oppheng,
kan du få problemer med den løsningen....

Du kan lage en dekorativ kasse som du setter på gulvet,
og fyller helt opp med ovnstørret sand. Dekkes på toppen med byggplast
så ikke sanden flyr av gårde, og avluttes med en tung plate som du setter platespillern på.
Platen må ikke være i kontakt med kassen, den skal bare hvile på sanden.

Få tak i et dekorativt veggskap som er stort nok til at du får plass til platespillern inni,
fjern bakveggen på skapet og sett det intil veggen der platespilern skal stå.
Skru fast en platespillerhylle på veggen inni skapet.

Spør sjefen din hva du må gjøre for henne for å få lov til å skru fast platespillern på veggen.
Alle har sin pris..... det er opp til deg om du er villig til å betale....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.244
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det beste flytande oppheng eg veit om, er Dual 701. Ein sær spelar, men akseptabel om ein tek han for det han er. Denne spelaren gjev blaffen i underlaget, og kostar toppen 2 -3 tusenlappar...
Eg har prøvd å gjere liknande ting som framlegga her, mellom anna laga ei sandkasse på 300 kg. Likevel kan det ikkje samanliknast med lydkvaliteten på ei vegghylle. Då eg prøvde ein 701, synte det seg at lyden ikkje endra seg når eg bytte underlag for spelaren. Så å seie ikkje i det heile tatt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Stavros skrev:
Problemstilling: relevant avdemping av et flytende remdrevet drivverk av Linn Sondek-typen (min Ariston Audio-combo er uaktuell å skifte ut, jeg vet hva den har av potensiale i ).

Ideer/erfaringer vedr denne typen problem mottas med STOR takk!

mvh
Vær klar over at det flytende subchassiet ikke bare skal forhindre vibrasjoner fra omverdenen, men like mye for å hindre vibrasjoner fra motoren. Mao. hvis du hindrer det flytende subchassiet å virke som det skal vil du få en lyd som er mye dårligere enn spilleren skal ha.

Men det hjelper vel fint lite å si til den noe sære fruen din ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiophile-Arve skrev:
Det beste flytande oppheng eg veit om, er Dual 701. Ein sær spelar, men akseptabel om ein tek han for det han er. Denne spelaren gjev blaffen i underlaget, og kostar toppen 2 -3 tusenlappar...
Eg har prøvd å gjere liknande ting som framlegga her, mellom anna laga ei sandkasse på 300 kg. Likevel kan det ikkje samanliknast med lydkvaliteten på ei vegghylle. Då eg prøvde ein 701, synte det seg at lyden ikkje endra seg når eg bytte underlag for spelaren. Så å seie ikkje i det heile tatt.
Jeg kan fullt og helt skrive under på akkurat dette med 701. Du kan ennå få kjøpt motoren til denne, helt ny, til 6-7 lapper, men spilleren kan du være heldig å få kjøpt for omtrent en tusenlapp.
Jeg opplever at det er en viss forskjell mellom spillere med flytende underchassis og type Dual 701 med chassis som hviler på 4 fjærer. De gamle tunge Lenco har også samme type oppheng som Dual, og er på mange måter like insensitive for underlaget.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.244
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trond Kjetil skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Jeg kan fullt og helt skrive under på akkurat dette med 701. Du kan ennå få kjøpt motoren til denne, helt ny, til 6-7 lapper, men spilleren kan du være heldig å få kjøpt for omtrent en tusenlapp.
Jeg opplever at det er en viss forskjell mellom spillere med flytende underchassis og type Dual 701 med chassis som hviler på 4 fjærer. De gamle tunge Lenco har også samme type oppheng som Dual, og er på mange måter like insensitive for underlaget.
Det stemmer at også Lenco hadde ord på seg for å vere glimrande på dette feltet. Dei har eg ikkje prøvd på veldig mange år, og aldri i mitt lytterom. Kunsten er å finne spelarar som er i god nok stand, og deretter ein matchande pickup. Kombinasjonen Shure V15 II + Dualarm tykkjer eg er "grei nok", men dette forløyser ikkje det fulle potensialet til pickupen. Kanskje ein litt meir moderne pickup kan gjere susen?

249386

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
1
Min Oracle Delphi står på en Rega vegghylle med Larvikitt stein under.Spikes har jeg lagd av en spesiell blylegering.Funker utmerket:)

Vedlegg

Topp Bunn