Distinctive
Æresmedlem
Hva med 'et agrikulturelt ekskavatorredskap'?jeg kan fortsatt kalle en spade for en spade og ikke en diggius gravius eller noe annet lurt..?
Vi skal nok få det til, selv om det er aldri så enkelt.
Hva med 'et agrikulturelt ekskavatorredskap'?jeg kan fortsatt kalle en spade for en spade og ikke en diggius gravius eller noe annet lurt..?
Eller "En masseforflytningsanordning omfattende et i den ene enden plant legeme innrettet til å trenge ned i en løs masse og i den andre enden et langstrakt legeme innrettet til manuell inngripen av en brukers hender"Hva med 'et agrikulturelt ekskavatorredskap'?jeg kan fortsatt kalle en spade for en spade og ikke en diggius gravius eller noe annet lurt..?
Nå kjente jeg at jeg bare MÅ ha en slik spade.Man kan godt dra frem kvantefysikk for å forklare hvordan en spade virker også. Jord og sand ramler ikke gjennom stålet i bladet på spaden. Det skyldes den elektrostatiske frastøtingen mellom elektroner og protoner i metallet og i jorden, og at metallet er bundet i et krystallinsk gitter. Ditto for håndtaket. I sin tur skyldes dette Paulis eksklusjonsprinsipp som sier at to fermioner ikke kan innta samme kvantemekaniske tilstand. Vips, en kvantefysisk spade.
Så kan man fabulere om obskure måter å få fermionene til å marsjere i takt på, eksitere dem til høyere energitilstander (dvs varme opp spaden), eller utstyre den med et håndtak av et Bose-Einstein-kondensat (do not try this at home) for å kunne selge spaden til høyere pris.