Jeg har et par Woods avfuktere i kjelleren. La helt enkelt en stump hageslange til sluk for å bli kvitt kondensvannet. Det funker helt OK, men de er basert på et kjøleelement. På vinteren rimer de totalt igjen og må avfrostes, som Pittar også opplevde, eller så får man sette på litt varme og la temperaturforskjellen mellom inne- og uteluft gjøre jobben. Tommelfingerregel: 7 grader oppvarming fra ute til inne => mindre enn 50 % luftfuktighet.
Jeg prøvde å bytte til en portabel Meaco DD8L Zambesi absorpsjonsavfukter, men den gikk i stykker ganske fort. Sten død. Heldigvis fortsatt innenfor garanti, så jeg fikk en ny, men den døde også etter første sesong. Jeg ser at modellen fortsatt selges, forhåpentligvis utbedret utgave. Det sies at problemet er en termisk sikring som ryker hvis luftfilteret blir for tett, men det er litt dustete at maskinen selvdestruerer heller enn å sette av en alarm om å rense filteret.
Toppmodellen Meaco DD8L Zambezi - avansert avfukter med stillegående tørkerotor og program for effektiv klesvaskstørk. Perfekt for alle temperaturer.
bedre-inneklima.no
I garasjen har jeg en Arial AES 200 absorbsjonsavfukter fra F-tech. Den bare fungerer, problemfritt. En annen fordel med det prinsippet er også at de ventilerer ut eventuelt radon fra grunnen, mens ulempen er at de drar en del strøm og blåser varm luft ut i omgivelsene. Tror kanskje ikke F-tech selger den modellen lenger:
Lufting kan gjøre vondt verre i en fuktig garasje fordi det tilfører mer fukt, mens avfuktere gir full kontroll på luftfuktigheten.
f-tech.no
I Sverige har jeg tilsvarende fra Corro-Venta i både kjeller (CTR300-TT2) og garasje (CTR STD-TT). De funker også helt fint, men har hatt litt servicebehov innimellom. Måtte bytte viftemotor på den ene, rotormotor på den andre.
www.corroventa.no