Avisolering av Nordost høyttaler / signalkabel, Red Dawn lignende

D

dustcap

Gjest
Jeg har for lenge siden kjøpt litt løsmeter av denne orginale Nordost kabelen. Er det meningen å bruke spesiatang for å avisolere den?





IMG_1441.JPG
 
D

dustcap

Gjest
Jeg fant en vanligere kabel, som er greiere å avisolere ;)
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.937
Antall liker
4.490
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
eller så kan du jo kanskje splitte en og en leder på nordost kabelen med en tapetkniv ell lign for så og avisolere en og en :) litt pirk men kan jo gå , ellers usikker på hva slags tang du skulle brukt :) nordost red dawn er jo en god kabel ellers :)
når jeg avisolerer kabler pleier jeg bare å bruke det jeg har og tia tiil hjelp om jeg ikke har helt riktig utstyr :)
mvh
ivan
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
2.021
Antall liker
11.099
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Jeg avisolerte lignende kabel for en stund siden, og kom frem til at det enkleste er å holde den enden som skal avisoleres over et lys (flamme)/lighter, deretter etter noen sekunder legge kabelen på et slett underlag og enkelt skave av isoleringen med en kniv. Enkelt & effektivt:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Jeg avisolerte lignende kabel for en stund siden, og kom frem til at det enkleste er å holde den enden som skal avisoleres over et lys (flamme)/lighter, deretter etter noen sekunder legge kabelen på et slett underlag og enkelt skave av isoleringen med en kniv. Enkelt & effektivt:)
Disse kablene er vel isolert med PTFE, også kjent som teflon. Da er nok ikke lighter-trikset så veldig lurt, siden:

A) denne plasten er særdeles motstandsdyktig mot varme.

B) denne plasten avgir giftige gasser når den blir varmet opp (over 400 grader C?).
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.586
Antall liker
89.585
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Tror Oslo HiFi Center sitter med nødvendig verktøy for denne type kabler. Går kanskje an å få hjelp derfra?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
804
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Her må man bare, og dette er veldig veldig viktig, kun benytte dette verktøyet! :
FL021 Nordost Flatline Stripping Tool

Pris er selvfølgelig kun på forespørsel, men benyttes feil verktøy ødelegges hele kabelen.

Jørgen
Dette er selvfølgelig bare tull, jeg regner med at alle forstod dette.
Men man kan aldri vite..

Kan selvfølgelig bruke hva som helst slags verktøy, det eneste som er viktig er at alle ledere er avisolert til bart metall før terminering.

Det aller beste er å bruke en annen litt mer fornuftig kabel.


jørgen.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
2.021
Antall liker
11.099
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Jeg avisolerte lignende kabel for en stund siden, og kom frem til at det enkleste er å holde den enden som skal avisoleres over et lys (flamme)/lighter, deretter etter noen sekunder legge kabelen på et slett underlag og enkelt skave av isoleringen med en kniv. Enkelt & effektivt:)
Disse kablene er vel isolert med PTFE, også kjent som teflon. Da er nok ikke lighter-trikset så veldig lurt, siden:

A) denne plasten er særdeles motstandsdyktig mot varme.

B) denne plasten avgir giftige gasser når den blir varmet opp (over 400 grader C?).

Hadde ihvertfall selv ingen problemer med å fjerne "teflonplasten" med denne metoden. Vdr giftige gasser, sett deg ute med en maske. Men du har jo uansett funnet deg en annen kabel, så da ordna det seg;).
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
944
Antall liker
717
Torget vurderinger
10
Prøv å legg enden i Aceton . Det fjerner i alle fall coatingen på flueliner ... Bare å la den ligge til coatingen er borte ....
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Her må man bare, og dette er veldig veldig viktig, kun benytte dette verktøyet! :
FL021 Nordost Flatline Stripping Tool

Pris er selvfølgelig kun på forespørsel, men benyttes feil verktøy ødelegges hele kabelen.

Jørgen
Dette er selvfølgelig bare tull, jeg regner med at alle forstod dette.
Men man kan aldri vite..

Kan selvfølgelig bruke hva som helst slags verktøy, det eneste som er viktig er at alle ledere er avisolert til bart metall før terminering.

Det aller beste er å bruke en annen litt mer fornuftig kabel.


jørgen.
Jeg tror ikke dette er tull, og man må selvfølgelig kappe isolasjonen i riktig rekkefølge. Man må i tillegg forberede restsignalet i kabelen - de elektronene som ikke rakk å renne ut da kabelen ble testet på fabrikken - at de skal se dagslys. Kabelen må avisoleres i rekkefølgen 9, 1, 8, 2, 7, 3, 4, 5, 6, 10, og bare når kabelen henger loddrett med flatsiden mot nord, med leder nr. 1 og 10 mot hhv øst og vest ift. magnetisk nord/sørpol. Avisoleringen må ikke skje høyere enn 19 cm over havnivå 20 februar 2016 kl. 17:53;09 i Oslofjorden. Gjør man ikke dette 100% riktig vil ikke kabelen lenger lede strøm. HELT SANT!

Vidar
 
Topp Bunn