Avkoblingsføtter fra Egeland Design - 30 dagers åpent kjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heisann! Jeg driver med utvikling og produksjon av diverse vibrasjonsdempende avkoblings-tilbehør innen Hi-Fi segmentet. Jeg designer, tester og produserer selv og er nå trygg på at det jeg lager er av en slik kvalitet at jeg nå kan begynne å selge det, og at andre kan få glede av produktene jeg lager.
    Jeg er en 27 år gammel mann som til vanlig jobber som vernepleier, med vanskeligstilte ungdom. På fritiden har jeg blitt over gjennomsnittet opptatt av 3D design og kunsten med 3D printing.

    Mange vil nok rynke på nesen, det samme gjorde jeg før jeg selv begynte med dette.
    I begynnelsen tenkte jeg at det eneste man kan printe er rest-avfall, men det viser seg å være svært langt fra sannheten.
    Men jeg har forståelse for at en kan være skeptisk til dette, og det er derfor jeg opererer med 30 dagers åpent kjøp.

    Jeg skreddersyr til nettopp ditt behov, og dette gjøres med et script jeg har utviklet i python. Dette ser slik ut.
    Denne spesifikke koden er til demperne tenkt til platespillere.
    658_8aac4c1e-7e1b-4c45-93a0-e3574084bda1.png

    Kort forklart spytter scriptet ut hvilke parametre som skal til for at dempern virker optimalt for eksempelvis en høyttaler på 50kg.
    Jeg har laget skreddersydde dempere til alt fra Rega P3, Rega P7 med optimal belastning fra 800 - 3300g og opp til Mcintosh XR1TK på 82k og Usher 8871 på 125kg.
    For en periode vil jeg operere med noe lavere priser enn ellers, da jeg er avhengig av å få tilbakemeldinger for å vokse som aktør.

    Annonser: https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/authors/egelanddesign.41758/

    Facebook side: https://www.facebook.com/groups/egelanddesign

    Testmetodikk: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/avkoblingsføtter-fra-egeland-design.108936/post-4021482

    20240901_144138(1).jpg

    Facebook_creation_23730562.jpg Facebook_creation_23734682.jpg
    FB_IMG_1717532691334-COLLAGE(1).jpg




    448414803_1666790287429859_4668118554589487002_n(1).jpg

    20240426_131717.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kommentarer

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Hei folkens!
    Ville bare si at det er veldig gøy om dere som har kjøpt avkoblingsføtter vil legge ut bilde eller skrive en liten tilbakemelding, både ris og ros!
    Vil gjerne høre om det ikke ble helt riktig for noen også slik at jeg kan prøve å bli bedre.
    Oppdaget nylig at på f.eks audiovector R6 måtte demperne være vesentlig hardere enn det jeg ellers lager da mye av bassen ble dempet. Dette pga nedover-fyrende bass-elementer. Dette var noe nytt å ta i betraktning, og med litt justeringer så ble det bra.
    Rettet opp i og kunde er nå fornøyd!
    Blir vel aldri helt utlært på dette her.
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jeg altså så glad at jeg kan hoppe!!!!
    Metoden jeg tidligere har brukt for å finne ut av hva hver demper tåler er rett og slett prøve meg frem, og ha et fryktelig langt excel ark med vektdata for hver dempepute.
    Har den siste tiden brukt en del tid på å prøve å finne en bedre metode, blant annet har jeg vurdert å designe en slags skrutvinge med lastcelle på bunn, hvor jeg da kunne sett hvor mye som skal til før de komprimeres optimalt.

    Men så viser det seg at jeg er litt nerd, og at det finnes en lettere metode...
    La meg presentere "Belastningskalkulator V1.0"
    1724231624874.png


    Har nå testet koden opp mot excel-arket og det stemmer skremmende godt.
    Fytti grisen!
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    God morgen godtfolk :)
    En liten oppdatering fra meg.
    Nå begynner det å bli en del kunder som har fått montert og testet produktene mine over tid.
    Om du er en av dem, så håper jeg du kunne gitt en liten tilbakemelding. Jeg har utelukkende fått gode tilbakemeldinger i privat innboks/facebook/finn, men det er veldig sjelden de havner noe sted der andre kan se de.
    Det er til stor hjelp for en relativt ny-oppstartet bedrift!

    Ellers har jeg fått utviklet et nytt produkt som nå er salgsklart, funnet en teknikk for å sikre at fargen på demperen alltid blir lik. Tidligere ble endring av temperatur i stor grad brukt for å regulere de dempende egenskapene til materialet. Dette ga utslag i farge-forandringer på demperne og de har variert fra matt svart til piano-svart. Nå har jeg nå takket være utviklingen av python-scriptet / vektkalkulatoren funnet en måte å komme utenom temperatur-endring.

    Versjon 2.0 ser slik ut, og tar høyde for en hel del ekstra parametre. Denne spesifikke koden gjelder for demperen øverst til høyre i bildet nedenfor.
    658_8aac4c1e-7e1b-4c45-93a0-e3574084bda1.png


    Demperne vil da alltid se slik ut: (Her er og en sniktitt på det nyeste produktet)
    Jeg syntes selv matt-svart ser mer estetisk ut og det vil jeg tro mange potensielle kunder også syntes.
    Den firkantede demperen er 50x50mm, 35mm høy.
    20240901_144138(1).jpg


    Siste nytt er at jeg nå har fått satt meg litt inn i enkeltpersonsforetak, og har sendt inn søknad for å opprette dette. Venter enda på behandling.
    Videre vil jeg jobbe litt med å sette meg inn i å lage egen nettside/nettbutikk, samt få litt kontroll på de skatte-messige konsekvensene av dette her. Venter i spenning på restskatten til neste år..
    Når enkeltpersonsforetaket er på plass vil jeg bli nødt til å legge MVA til i prisen av produktene.

    Så får vi se om det forsvinner ut i sanden eller ei. Jeg syntes nå enda det er utrolig gøy å holde på med, men har jo full forståelse for at dette er et begrenset marked og som har vært en av grunnene til at jeg har tatt så lang tid med å opprette enkeltpersonsforetak.
    Tanken har vært litt der at "Ja nå kan det jo umulig være flere som er interessert, så er det vits å bruke tid, penger og energi på å sette seg inn i det å drive en bedrift".
    Det viser seg at det nok er vits, og min første internasjonale bestilling ble sendt i forrige uke til en kunde i Singapore.
    Det føles fremdeles temmelig uvirkelig, og jeg ante ikke at dette ville utvikle seg til det som det nå er blitt.
    Jeg vil takke alle som har turt å ta sjansen på meg, og alle som har kommet med innspill underveis.

    Tusen hjertelig takk hvis du har tatt deg tid til å lese denne veggen av tekst.
    Mvh Marius Egeland
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    8.116
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Spørs om mva. og prisøkning tar bort et av dine viktigste konkurransefortrinn (pris/kvalitet), men tvi tvi!
    Du vil kunne utgiftsføre alle kostnader og kanskje dermed ha litt slack når du må prissette til gjengjeld.

    Jeg kan meddele at det er betydelig forskjell mellom originale Arendal 1723 s1 føtter og dine! Tightere og mer ryddig opplevd bass, og merkbart mindre vibrasjon i et litt trampolinepreget gulv i 2. etg. Her.
    Ca. Samme effekt som IsoAcoustics Aperta Sub hos meg, men mer praktisk siden er er gjenget og erstatter originalføttene.
     

    Vedlegg

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Spørs om mva. og prisøkning tar bort et av dine viktigste konkurransefortrinn (pris/kvalitet), men tvi tvi!
    Du vil kunne utgiftsføre alle kostnader og kanskje dermed ha litt slack når du må prissette til gjengjeld.

    Jeg kan meddele at det er betydelig forskjell mellom originale Arendal 1723 s1 føtter og dine! Tightere og mer ryddig opplevd bass, og merkbart mindre vibrasjon i et litt trampolinepreget gulv i 2. etg. Her.
    Ca. Samme effekt som IsoAcoustics Aperta Sub hos meg, men mer praktisk siden er er gjenget og erstatter originalføttene.
    Yep. Det er jeg er litt redd for. Men som du sier, vil kanskje ha mulighet for å justere pris.
    Så kjekt å høre! Og utrolig morro at effekten er sammenliknbar med isoacustics!
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Hei igjen!
    Da er nettbutikken noenlunde oppe og går. Jeg har en lang vei å gå før alt er på plass, men nå bør det være mulig å bestille.
    Ta gjerne en titt og kom med konstruktiv kritikk, tips og triks og anbefalinger. Dette er helt nytt for meg :eek:

    Kjører et lite lanseringstilbud på med 15% rabatt på alt frem til 15.09.24 kl 23:59.
    https://www.egelandsdesign.no/ - Tilbud blir synlig i kassen

    Jeg er visst ikke enda MVA-Pliktig og har tabbet meg skikkelig ut med skatteetaten. Har etter-registrert alle salg og sendt det inn MVA-melding på alt før foretaket ble opprettet, noe som da ikke var helt riktig.
    Jeg syntes selve produkt-utviklingen, testingen og hele salgsprosessen har vært gøy hittil. Når alt byråkratiet melder seg så kjenner jeg motivasjonen daler kraftig. Meldt meg på kurs så får vi se hvor dette bærer.

    ENK er opprettet, og alt fra nå vil regnskapføres i fiken slik at alt er på stell.
    Jeg vil sende faktura fra fiken. Venter på at søknad hos klarna/vipps skal bli behandlet, men betaling skal kunne gjennomføres med paypal eller kort. Nå har jeg prøvd med mitt eget kort som ikke gikk, men muligens det er noen sperrer lagt inn slik at man ikke kan handle av seg selv.
    Gi gjerne en tilbakemelding på om alt virker som det skal! 😁
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Litt testing etter gammelt..

    Dette er den nyeste modellen, som så fint har blitt kalt resoblock.. da den er firkantet.. og blokkerer vibrasjoner..
    Må bare beklage teite navn. "Føtter, Føtter og Føtter" er ikke like salgsvennlig. Kom gjerne med forslag!

    I det jeg stod og laget denne videoen så savnet jeg brått å ha en ekstra telefon til å filme hva som foregikk. Den jeg tidigere har brukt var med min samboer og ikke hjemme.
    Det må smis mens jernet er varmt... eller mens man har fri fra jobb, ungen er i barnehagen, og naboer som ikke setter så pris på at jeg hamrer løs med massasjepistol er vekkreist. (Det bråker ganske mye å ha den smellende inn i hva det nå enn er jeg smeller den inn i for å skape vibrasjoner).

    Lyrikken får gjøre sitt for å beskrive hva som skjer.
    Testbenken ble i denne omgang et gammelt nattbord. Telefonen ligger i midten av en plate på ca 40x40cm.
    Platen ligger oppå ResoBlock føttene, tilpasset for 50kg. En fot i hvert hjørne.
    Videoklippet viser en sanntids-registrering av vibrasjoner som forplantes opp i telefonen. Massasjepistolen ligger under og slår med en frekvens på 30hz.

    Starten av videoen viser telefonen oppå føttene, først uten noe som helst vektbelastning. Da virker de grådig dårlig.
    Jeg legger først 10kg i hvert hjørne, deretter 2.5kg til i hvert hjørne. I sann-tidsvisningen ser man noen topper som er der jeg legger på mer vekt, men ellers ser man en veldig markant endring ettersom de får riktig vektbelastning.


    Før noe som helst effekt fra føttene:
    1726230467912.png

    Når de har riktig vektbelastning:
    1726230564242.png

    Artig!
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.650
    Antall liker
    39.219
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan i hvert fall skrive under på at dette fungerer, etter å ha fått "sub-feet" på mine to svs så "vokste" basslyden hos meg. Mer "rett på sak". Mer pondus. Kjekt det der. Dette kan verifiseres av en som har vært innom "før-og-etter".
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå lagt til en funksjon som tar hensyn til temperatur. For de fleste vil dette ikke ha en merkbar effekt, men i tilfeller der føttene monteres på HiFi-utstyr som står i kalde omgivelser, for eksempel på en hytte hvor temperaturen er lav store deler av året, vil materialet bli stivere. Dette kan påvirke dempingseffekten noe, så det kan være verdt å ha i bakhodet hvis du er i en slik situasjon.

    Selv har jeg ikke kapasitet til å teste dette i praksis nå, da jeg allerede jobber 100 % som vernepleier på en institusjon. I tillegg til et ekstra-oppdrag på 40t i mnd. Jeg jobber med EgelandDesign i fritiden, og på sikt håper jeg å kunne dedikere mer tid til dette. Med en baby på vei med antatt leveringstid 28. oktober vil det nok bli litt sjeldnere oppdateringer fremover, og det kan også føre til lengre leveringstider.

    Når det gjelder produktutvikling, ser jeg frem til å lansere BassGuard 2.0. Denne versjonen vil ha noen små designendringer, inkludert en økning i høyden med noen millimeter for å optimalisere dempingseffekten ytterligere.

    Koden jeg har utviklet for beregningene kan enkelt tilpasses ulike modeller. Dette betyr at jeg fremover vil ha bedre mulighet til å tilby skreddersydde løsninger til kunder som ønsker spesifikke tilpasninger til sitt utstyr.

    Kalkulatoren ser slik ut.

    1726300773050.png


    Jeg har nylig oppdatert "Hvordan det virker"-delen på nettsiden for å gi en mer grundig forklaring av teknologien bak produktene mine. Selv om jeg personlig synes dokumentasjon kan være litt tørt, forstår jeg at mange ønsker å vite mer om det tekniske grunnlaget bak det de kjøper. Derfor har jeg inkludert noen relevante artikler for de som er interessert i å fordype seg i detaljene.

    Når det gjelder koden som ligger bak beregningene, er den også tilgjengelig for de spesielt interesserte. Jeg har sladdet noen deler av den, bare for å være på den sikre siden – men for den nysgjerrige som har litt ekstra tid til overs på morgenkvisten, er det fritt frem å ta en titt.


    HFS1.png

    HFS2.png

    HFS3.png

    HFS4.png

    HFS5.png


    Det har vært litt av et prosjekt, og nå kjenner jeg at energinivået er på vei ned. Dette har krevd mye innsats, men jeg er trygg på at det jeg har skapt nå, vil holde godt fremover. Selv om det alltid er rom for forbedring, har jeg nådd grensen for hva jeg kan gjøre akkurat nå.

    Det har likevel vært utrolig lærerikt! Jeg har fått så mye kunnskap og kjenner virkelig på entusiasmen jeg har for dette. Det har vært en morsom prosess, og jeg ser frem til å fortsette å utvikle produktene når tiden tillater det.

    Hilsen Marius :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.650
    Antall liker
    39.219
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når energinivået er på vei ned så tenk at dette er en del av vernepleiejobben, du er med på å gi dine pasienter (eller kunder) et bedre hifi-liv. Takker for innsatsen din.
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Når energinivået er på vei ned så tenk at dette er en del av vernepleiejobben, du er med på å gi dine pasienter (eller kunder) et bedre hifi-liv. Takker for innsatsen din.
    Der lo jeg! Tusen takk for at du er så støttende. Det setter jeg virkelig pris på!
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg endelig fått filmet med samboerens telefon.
    Disse føttene er snart på vei til en kunde med to subwoofere på 60 kg hver.
    Videoen er bevisst uredigert og ikke klippet for å gi et så realistisk bilde som mulig av effekten. Jeg ønsker å unngå tvil om noe manipulasjon, og derfor har jeg valgt å vise alt slik det faktisk ser ut.

    Massasjepistolen slår ved 30hz. For å standardisere testene er den nå skrudd fast under nattbord..nei, testbenken!
    Dette for å unngå noen forskjeller fra test til test ut fra hvor den ligger, i tillegg har den tidligere beveget seg en del rundt forbi som kunne påvirke resultatet.


    1. Føttene uten noe som helst belastning oppå - Ikke spesielt imponerende
    1726509106595.png

    2. 40kg belastning
    1726509027304.png
    3. 60kg belastning
    1726509192553.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.365
    Antall liker
    7.266
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg endelig fått filmet med samboerens telefon.
    Disse føttene er snart på vei til en kunde med to subwoofere på 60 kg hver.
    Videoen er bevisst uredigert og ikke klippet for å gi et så realistisk bilde som mulig av effekten. Jeg ønsker å unngå tvil om noe manipulasjon, og derfor har jeg valgt å vise alt slik det faktisk ser ut.

    Massasjepistolen slår ved 30hz. For å standardisere testene er den nå skrudd fast under nattbord..nei, testbenken!
    Dette for å unngå noen forskjeller fra test til test ut fra hvor den ligger, i tillegg har den tidligere beveget seg en del rundt forbi som kunne påvirke resultatet.


    1. Føttene uten noe som helst belastning oppå - Ikke spesielt imponerende
    Vis vedlegget 1057198
    2. 40kg belastning
    Vis vedlegget 1057197
    3. 60kg belastning
    Vis vedlegget 1057199
    For å være litt kritisk:

    Nå filmet du jo ikke føttene noe sted da, men nattbordet står på føttene da antar jeg? Det er jo også fristende å lure på hvordan samme test ville sett ut uten føttene på nattbordet. Det er vel naturlig å anta at vektene alene vil gjøre en god del for å redusere vibrasjoner, siden de øker totalvekten på nattbordet antagelig med ganske mange ganger.
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    For å være litt kritisk:

    Nå filmet du jo ikke føttene noe sted da, men nattbordet står på føttene da antar jeg? Det er jo også fristende å lure på hvordan samme test ville sett ut uten føttene på nattbordet. Det er vel naturlig å anta at vektene alene vil gjøre en god del for å redusere vibrasjoner, siden de øker totalvekten på nattbordet antagelig med ganske mange ganger.
    I slutten av videoen ser du dem. Et kritisk blikk er bra. Slikt blir man bedre av.
    En snutt av 60kg på nattbordet uten føttene:
    Jeg skal lage en ny video så fort samboeren er tilbake fra møte.
    20240916_203043.jpg
     

    EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    106
    Antall liker
    322
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Da var vi på plass med korreksjoner gjort for å imøtekomme de mest kritiske blikk.
    Justeringer gjort, og hvorfor.
    Problem: Testbordet/nattbordet med massasjepistolen "skrudd fast" viste seg å hoppe tilfeldig og gi upresise resultater. I tillegg ringte naboen og spurte om hyggelige ting som "hva i helvete holder du på med, kan du gi faen med det bråket?"
    Tiltak: Flytte testbord ut i boden, stroppe og stripse massasjepistolen fast slik at den sitter dønn fast for å eliminere tilfeldige bevegelser. Dette viser seg å gi presise resultater og begrenser videre skade av nabo-forhold.
    Problem: Vektskivene for å komme opp i 60kg er for store for den nye testbenken hvis jeg i tillegg skal ha dem liggende ved siden av når jeg filmer.
    Tiltak: Lag nye føtter som er innafor en fornuftig belastning slik at jeg kan stable mindre vekter oppå.

    Jeg har og tatt en screen recording på mobilen oppå testbenken, og lagt den over videoen så man kan se resultatet i sann-tid.

    Nå gjelder det å gi min mobil-avhengige samboer telefonen tilbake før det smeller. Ingen demping i verden vil hjelpe når hun først fyrer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

EgelandDesign
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
322
Link til alle artikler
3
EgelandDesign sine annonser
Bransjenyheter
EgelandDesign nettbutikk lansert!

EgelandDesign nettbutikk lansert!

  • 5
Da er nettbutikken noenlunde oppe og går. ENK er opprettet og ting begynner å komme på stell. Jeg har en lang vei å gå før alt er på plass, men nå bør det være mulig å bestille. Ta gjerne en titt...
Fortsett
Bransjenyheter
Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

  • 15
Opplev overlegen lydkvalitet med avkoblingsføtter fra Egeland Design. Gi din lydopplevelse en oppgradering med disse avanserte avkoblingsføttene, designet for å løfte lyden til nye høyder. Det...
Fortsett
Topp Bunn