EgelandAcoustics avkoblingsføtter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Den 9. august 2023 tok livet mitt en uventet vending. Jeg kjøpte min første 3D-printer, en Ender 3 S1, uten å vite at denne tilsynelatende enkle anskaffelsen skulle bli starten på en helt ny lidenskap. Jeg ble raskt oppslukt av de uendelige mulighetene innen 3D-printing og dedikerte all min fritid til å lære kunsten av 3D-design. måneder gikk med til å eksperimentere, feile og lære, mens jeg stadig forbedret mine ferdigheter.

I september 2023, etter å ha blitt fullstendig overbevist om potensialet i 3D-teknologi, bestemte jeg meg for å ta det neste steget. Jeg investerte i en av de mest avanserte 3D-printerne på forbrukermarkedet – en Bambu Lab X1c. Med denne kraftpakken av en maskin til rådighet, kastet jeg meg ut i prosjekt etter prosjekt, og etter over 3000 timer med intensiv bruk hadde jeg blitt kompetent i både design og teknikk.

En kveld skjedde det som skulle endre alt. Jeg satt og nøt musikken fra anlegget mitt da jeg plutselig hørte et dunk. Et stort kubbelys hadde falt fra en vegghylle, veltet på grunn av vibrasjonene fra subwooferen som forplantet seg i veggene. Kubbelyset traff høyttaleren min, og etterlot et synlig hakk. Dette irriterte meg grenseløst – og fikk meg til å tenke: Hvordan kunne dette problemet løses?

Med min nylig opparbeidede 3D-kompetanse satte jeg meg ned for å utvikle en løsning. Etter mange forsøk kom jeg opp med et design for vibrasjonsdempende avkoblingsføtter som skulle beskytte både høyttalere og annet utstyr mot vibrasjoner. Det som startet som et personlig prosjekt, viste seg å ha mye bredere appell. Jeg begynte så smått på finn.no med å selge versjon 1.0:
    1727531722884.png 1727531699445.png 1727531616529.png
    Og mottok utelukkende gode tilbakemeldinger. Etterhvert skjønte jeg at jeg hadde funnet min nisje.

Dette ble begynnelsen på EgelandDesign, som etterhvert ble til EgelandAcoustics – et enkeltpersonforetak spesialisert på vibrasjonsdempende avkoblingsføtter til hifi-segmentet.

Mange vil nok rynke på nesen, det samme gjorde jeg før jeg selv begynte med dette.
    I begynnelsen tenkte jeg at det eneste man kan printe er rest-avfall, men det viser seg å være svært langt fra sannheten.
    Jeg vil fremover operere med 90 dagers åpent kjøp, da jeg er 100% trygg på at du vil bli fornøyd med produktene mine.

Avkoblingsføttene skreddersys til hver enkelt bestilling, og for best resultat anbefaler jeg å bruke en vekt for å måle hvor mye hver hver fot vil belastes.

Nettside: https://egelandacoustics.no/

Annonser: https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/authors/egelanddesign.41758/

Facebook side: https://www.facebook.com/groups/egelanddesign

Testmetodikk: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/avkoblingsføtter-fra-egeland-design.108936/post-4021482

2.jpg 1.jpg 3.jpg 20240930_200709.jpg
    20240901_144138(1).jpg

Facebook_creation_23730562.jpg Facebook_creation_23734682.jpg

448414803_1666790287429859_4668118554589487002_n(1).jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Kommentarer

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Når energinivået er på vei ned så tenk at dette er en del av vernepleiejobben, du er med på å gi dine pasienter (eller kunder) et bedre hifi-liv. Takker for innsatsen din.
    Der lo jeg! Tusen takk for at du er så støttende. Det setter jeg virkelig pris på!

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg endelig fått filmet med samboerens telefon.
    Disse føttene er snart på vei til en kunde med to subwoofere på 60 kg hver.
    Videoen er bevisst uredigert og ikke klippet for å gi et så realistisk bilde som mulig av effekten. Jeg ønsker å unngå tvil om noe manipulasjon, og derfor har jeg valgt å vise alt slik det faktisk ser ut.

Massasjepistolen slår ved 30hz. For å standardisere testene er den nå skrudd fast under nattbord..nei, testbenken!
    Dette for å unngå noen forskjeller fra test til test ut fra hvor den ligger, i tillegg har den tidligere beveget seg en del rundt forbi som kunne påvirke resultatet.

1. Føttene uten noe som helst belastning oppå - Ikke spesielt imponerende
    1726509106595.png

2. 40kg belastning
    1726509027304.png
    3. 60kg belastning
    1726509192553.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.673
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg endelig fått filmet med samboerens telefon.
    Disse føttene er snart på vei til en kunde med to subwoofere på 60 kg hver.
    Videoen er bevisst uredigert og ikke klippet for å gi et så realistisk bilde som mulig av effekten. Jeg ønsker å unngå tvil om noe manipulasjon, og derfor har jeg valgt å vise alt slik det faktisk ser ut.

Massasjepistolen slår ved 30hz. For å standardisere testene er den nå skrudd fast under nattbord..nei, testbenken!
    Dette for å unngå noen forskjeller fra test til test ut fra hvor den ligger, i tillegg har den tidligere beveget seg en del rundt forbi som kunne påvirke resultatet.

1. Føttene uten noe som helst belastning oppå - Ikke spesielt imponerende
    Vis vedlegget 1057198
    2. 40kg belastning
    Vis vedlegget 1057197
    3. 60kg belastning
    Vis vedlegget 1057199
    For å være litt kritisk:

Nå filmet du jo ikke føttene noe sted da, men nattbordet står på føttene da antar jeg? Det er jo også fristende å lure på hvordan samme test ville sett ut uten føttene på nattbordet. Det er vel naturlig å anta at vektene alene vil gjøre en god del for å redusere vibrasjoner, siden de øker totalvekten på nattbordet antagelig med ganske mange ganger.

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    For å være litt kritisk:

Nå filmet du jo ikke føttene noe sted da, men nattbordet står på føttene da antar jeg? Det er jo også fristende å lure på hvordan samme test ville sett ut uten føttene på nattbordet. Det er vel naturlig å anta at vektene alene vil gjøre en god del for å redusere vibrasjoner, siden de øker totalvekten på nattbordet antagelig med ganske mange ganger.
    I slutten av videoen ser du dem. Et kritisk blikk er bra. Slikt blir man bedre av.
    En snutt av 60kg på nattbordet uten føttene:
    Jeg skal lage en ny video så fort samboeren er tilbake fra møte.
    20240916_203043.jpg

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Da var vi på plass med korreksjoner gjort for å imøtekomme de mest kritiske blikk.
    Justeringer gjort, og hvorfor.
    Problem: Testbordet/nattbordet med massasjepistolen "skrudd fast" viste seg å hoppe tilfeldig og gi upresise resultater. I tillegg ringte naboen og spurte om hyggelige ting som "hva i helvete holder du på med, kan du gi faen med det bråket?"
    Tiltak: Flytte testbord ut i boden, stroppe og stripse massasjepistolen fast slik at den sitter dønn fast for å eliminere tilfeldige bevegelser. Dette viser seg å gi presise resultater og begrenser videre skade av nabo-forhold.
    Problem: Vektskivene for å komme opp i 60kg er for store for den nye testbenken hvis jeg i tillegg skal ha dem liggende ved siden av når jeg filmer.
    Tiltak: Lag nye føtter som er innafor en fornuftig belastning slik at jeg kan stable mindre vekter oppå.

Jeg har og tatt en screen recording på mobilen oppå testbenken, og lagt den over videoen så man kan se resultatet i sann-tid.

Nå gjelder det å gi min mobil-avhengige samboer telefonen tilbake før det smeller. Ingen demping i verden vil hjelpe når hun først fyrer.

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Hei folkens!
    Har gleden av å melde at det har blitt mer fart på produksjonen hos "EgelandAcoustics". Jeg har fått inn en ny maskin som hjelper til med å effektivisere produksjonen. Det betyr kortere leveringstid og mer rom for å eksperimentere med forskjellige design 😁

1727204663744.png

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Da var det kommet en bestilling litt utenom det vanlige. Litt artig å lage til en liten snutt da :)
    Litt justeringer er skjedd siden sist. Massasjepistolen er tilbake i min samboers hender. Det ble et kjapt bytte. Massasjepistol for å låne mobilen hennes litt 🤠
    Siden sist har jeg anskaffet en subwoofer. Mon tro om jeg får skrive det av på bedriften 🤓
    Det gir mer realistisk testing enn massasjepistolen, og jeg får mye mer kontroll over eksakt frekvenser jeg tester i. Før var det 30, 40 og 53hz, nå kan jeg teste alle frekvenser subben klarer.

Litt bilder!
    1727282937741.png 1727282959103.png
    Må bare si at det ser vesentlig mye bedre ut i virkeligheten. Kamera fanger opp mye mer enn jeg kan se.
    1727282987777.png

Disse er til en kar med en kranglete platespiller. Den er vanskelig, om ikke umulig å demontere originalføttene på. Han ga meg en veldig god tegning:
    1727283088440.png

Hensikten er at originalføttene, som er kon, skal treffe nedi føttene fra meg.

De er høydejusterbare noen millimeter. Fra 31.5mm til ca 35mm.
    De er laget for å matche platespillerens vekt, hhv 4, 5 og 7.5kg belastning på hver fot, som noen kanskje har klart å gjette seg frem til fra bildene.

Så en liten filmsnutt av testing

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Mon tro om jeg skulle laget til noen lav-profil føtter.
    Fikk en bestilling på så lave som 15mm føtter, og de viste seg å ha god effekt. Så det åpner en mulighet for å lage lavere produkter. Har tidligere tenkt at de måtte være relativt høye for å virke godt.
    1727615571258.png

1727615792518.png

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.605
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da var det kommet en bestilling litt utenom det vanlige. Litt artig å lage til en liten snutt da :)
    Litt bilder!
    Vis vedlegget 1059871
    Hensikten er at originalføttene, som er kon, skal treffe nedi føttene fra meg.

De er høydejusterbare noen millimeter. Fra 31.5mm til ca 35mm.
    De er laget for å matche platespillerens vekt, hhv 4, 5 og 7.5kg belastning på hver fot, som noen kanskje har klart å gjette seg frem til fra bildene.
    Sånn ble det på spilleren:
    IMG_4328.jpeg

Ikke helt fornøyd med løsningen, men det er ikke ED sin skyld.
    ED laget akkurat som tegningen jeg leverte, men originalbena har dbl kon, der føttene nå ligger an på nedre kon, som tiltenkt.
    IMG_4315.jpeg

Men i praksis ble løsningen litt for mye «lag-på-lag». Det hadde nok sett bedre ut om føttene også hadde hatt dbl kon og samme ytterdim som øvre del.

Det ser forøvrig bedre ut når man ser spilleren på benken enn dette nærbildet kan gi inntrykk av🙂

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Sånn ble det på spilleren:
    Vis vedlegget 1061504
    Ikke helt fornøyd med løsningen, men det er ikke ED sin skyld.
    ED laget akkurat som tegningen jeg leverte, men originalbena har dbl kon, der føttene nå ligger an på nedre kon, som tiltenkt.
    Vis vedlegget 1061508
    Men i praksis ble løsningen litt for mye «lag-på-lag». Det hadde nok sett bedre ut om føttene også hadde hatt dbl kon og samme ytterdim som øvre del.

Det ser forøvrig bedre ut når man ser spilleren på benken enn dette nærbildet kan gi inntrykk av🙂
    Send gjerne nye mål så ser jeg hva jeg får til. Skjønner hva du mener og er enig at det ser nok bedre ut om originalføttene "forsvinner" nedi de nye.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.605
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jada, det var første plan det. Men hele spilleren må demonteres for å få det til - og slik disse Dr Feickert er konstruert så er det faktisk litt komplisert både å demontere og å montere den sammen igjen.
    Det er en fremtidig plan å se på det, men må i såfall også konferere litt med produsenten om riktig fremgangsmåte.
    Derfor ble «lettvint-løsningen» valgt i første omgang.

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    7 stk føtter på vei for å sko Electrocompaniet EMC1 og en JVC QL-Y66F platespiller. Høydejusterbare for enkel vatring.
    20241002_085704.jpg
    20241002_085614.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.605
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Knock-testen (spikes vs dempeføtter) gav jo et, ikke uventet, entydig svar.
    Brukte, hodetelefoner da det "eliminerer" direktelyden fra knockingen. Hører da kun det som plukkes opp og gjengis gjennom signal- og forsterkerkjeden.

Med de originale spikes så er det påtakelig hvordan selv lett tapping på racket forplanter seg og gjengis markert gjennom hodetelefonene.
    Men, med ED dempeføttene så forplanter deg seg ikke noe lyd, ved samme tappenivå. Selv om jeg "slår" hardere på racket slipper det ikke noe hørbart signal gjennom.

Det er faktisk også forskjell om jeg tapper direkte på plinth. Årsaken her må jo være at vibrasjoner forplanter seg gjennom føttene og resonerer med racket og vibrerer tilbake.

Lyttetest og hvordan det innvirker på avspilt lyd har jeg ikke gjort ennå.

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er usikker på hvor lurt det er å legge ut navn på produsent av originalføttene, så de kaller jeg "OEM".
    Originalføttene fulgte med subwooferen vi har her i hus.
    Jeg har samlet inn data for å lage en graf som viser effekten av avkoblingsføttene jeg lager :)

Testen er utført ved maks volum på subwooferen og 35hz.
    App - Resonance Pro
    Baseline har ingen føtter og ingen vekt, kun telefon oppå testbenken.
    OEM Feet 35hz - med 6Kg på de fremre føttene og 9kg på de bakre føttene.
    Custom Feet: med 6Kg på de fremre føttene og 9kg på de bakre føttene.
    EgelandAcoustics - BassGuard - Med 6kg på de fremre og 9kg på de bakre føttene - Vektenbelastningen er slik da jeg holdt på å teste noen skreddersydde føtter til en annen kunde.

Originalføtter Ø 25mm og 12mm høy reduserer vibrasjoner med 38.17% sammenliknet med baseline.
    Custom føtter: Ø 20mm og 16mm høy reduserer vibrasjoner med 68.07% sammenliknet med baseline.
    Vekt-tilpasset bassGuard S - Ø 55mm og 45mm høy reduserer vibrasjoner med 96.38% sammenliknet med baseline.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt originalføttene ville prestert like bra om de hadde like størrelse.
    Originalføttene har en diameter på 25mm og en høyde på 12mm. De er laget av et solid gummimateriale.

Føttene jeg lager er avhengig av å ha litt diameter og høyde, med tilhørende rom for bølgemønsteret inni føttene for å virke optimalt.

output(6).png

Originalføttene:
    SVS 1000 Classic føtter.jpg

Og et nytt bilde av innmaten!
    Innmat nedskalert.jpg

Rådata er lagt ved som zip fil hvis noen er interessert.

Vedlegg

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå gleden av å vise frem Aerofoot, som kommer i tre størrelser.

Aerofoot S - Ø 45mm - H 28mm

Aerofoot M - Ø 52mm - H 28mm

Aerofoot L - Ø 60mm - H 28mm

Effektmessig havner den litt lavere enn BassGuard, dette grunnet høyden.
    Men fortsatt en stor forbedring sammenliknet med typiske originalføtter.

Hver fot skreddersys som alltid til den eksakte vekten kunden har behov for.

Ellers har jeg nå landet på å gi 5 års garanti på alle mine produkter, i tillegg til 90 dagers åpent kjøp.
    Dette forutsetter at produktene monteres på riktig vektklasse.

Mer info etterhvert 😊

Stående.jpg

Stående fra siden.jpg
    Top 2.jpg

Topp.jpg

Topp, alle 3.jpg

Graf.png

De vil tilbys i disse fargene:
    1729342968935.png

Vedlegg

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.616
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har nå gleden av å vise frem Aerofoot, som kommer i tre størrelser.

Aerofoot S - Ø 45mm - H 28mm

Aerofoot M - Ø 52mm - H 28mm

Aerofoot L - Ø 60mm - H 28mm

Effektmessig havner den litt lavere enn BassGuard, dette grunnet høyden.
    Men fortsatt en stor forbedring sammenliknet med typiske originalføtter.

Hver fot skreddersys som alltid til den eksakte vekten kunden har behov for.

Ellers har jeg nå landet på å gi 5 års garanti på alle mine produkter, i tillegg til 90 dagers åpent kjøp.
    Dette forutsetter at produktene monteres på riktig vektklasse.

Mer info etterhvert 😊

Vis vedlegget 1066880
    Vis vedlegget 1066881 Vis vedlegget 1066882
    Vis vedlegget 1066884
    Vis vedlegget 1066883
    Vis vedlegget 1066892
    De vil tilbys i disse fargene:
    Vis vedlegget 1066902
    Ser bra ut 👍🏻
    Blir disse for lave til at de kan lages med maskinskrue i?

Eller de er kanskje tiltenkt elektronikk og ikke høyttalere?

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Ser bra ut 👍🏻
    Blir disse for lave til at de kan lages med maskinskrue i?

Eller de er kanskje tiltenkt elektronikk og ikke høyttalere?
    Går helt fint å lage med maskinskruer 😊
    Må da lage et lite søkk i dempeputen, men det har ikke mye å si for virkningen.

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Små justeringer i designet for å få enda bedre effekt.
    Alle skall sendes nå med et bikube-mønster der demperen møter skallet for litt ulike grunner.

1. Redusert kontaktflate: Et mindre kontaktområde betyr mindre direkte overføring av vibrasjoner. Ved å minimere kontaktpunktene er det færre muligheter for at vibrasjoner overføres direkte mellom de to overflatene.

2. Energidemping: Mellomrommene mellom sekskantene i mønsteret kan tillate noe deformasjon, som kan bidra til å absorbere og dempe energi mer effektivt enn en solid overflate ville gjort. Dette kan spre vibrasjonsenergien, og dermed redusere dens effekt.

3. Lastfordeling: Sekskantmønsteret kan også føre til en mer kontrollert lastfordeling, noe som ytterligere kan bidra til å absorbere og redusere vibrasjoner.

4. Det ser kult ut 😎

Første bestilling med oppdatert modell på vei til to custom - made subwoofere som først vil installeres uten skruer, før kunde vil montere M6 gjengeinnsatser. Skallene er derfor laget med M6 hull.
    Vektfordeling ca 60% foran og 40% bak.
    4x føtter skreddersydd for 6-7kg, og 4x for 10-11kg.

20241025_084455.jpg

enhanced_image.png

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    447
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Ut november kjører jeg tilbud med 25% rabatt på alt! :) Bestillinger kan gjøres via nettbutikken https://egelandacoustics.com/ og ved å benytte rabattkode hifi25 i kassen for 25% avslag på bestillingen. Send eventuelt melding/epost til meg her på HFS, eller til support@egelandacoustics.no hvis du foretrekker faktura.

Minner om 90 dagers åpent kjøp og 5 års garanti!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

EgelandAcoustics
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
447
Link til alle artikler
5
EgelandAcoustics sine annonser
Bransjenyheter
EgelandAcoustics nå med 90 dagers åpent kjøp og 5 års garanti.

EgelandAcoustics nå med 90 dagers åpent kjøp og 5 års garanti.

• 1
Vi i EgelandAcoustics er stolte av å kunne tilby våre kunder enda bedre trygghet og service! Fra og med i dag lanserer vi 90 dagers åpent kjøp på alle våre produkter, slik at du kan teste våre...
Fortsett
Bransjenyheter
BassGuard 2.0 – Avansert Vibrasjonsdemping for HiFi-entusiaster - 90 Dagers Åpent Kjøp

BassGuard 2.0 – Avansert Vibrasjonsdemping for HiFi-entusiaster - 90 Dagers Åpent Kjøp

• 0
EgelandAcoustics er stolte av å annonsere lanseringen av BassGuard 2.0 – en oppgradert versjon av våre populære vibrasjonsdempere for høyttalere og subwoofere. Med 39 % mer dempemateriale og tre...
Fortsett
Bransjenyheter
EgelandDesign nettbutikk lansert!

EgelandDesign nettbutikk lansert!

• 5
Da er nettbutikken noenlunde oppe og går. ENK er opprettet og ting begynner å komme på stell. Jeg har en lang vei å gå før alt er på plass, men nå bør det være mulig å bestille. Ta gjerne en titt...
Fortsett
Bransjenyheter
Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

• 15
Opplev overlegen lydkvalitet med avkoblingsføtter fra Egeland Design. Gi din lydopplevelse en oppgradering med disse avanserte avkoblingsføttene, designet for å løfte lyden til nye høyder. Det...
Fortsett
Topp Bunn