T
Torben
Gjest
Ja jeg tro vi snakker lidt forbi hinanden , den sidste 47 K regner jeg for belastning(indgangsimpedans) og den er ikke med i min thevenin beregningatlechri skrev:Hei.
Merk! Det er mulig at noen driver og snakker litt forbi hverandre her hvis den andre 47K motstanden er inngangsimpedansen i det belastende trinn, men i så fall er skjemaet over feil.
Så var det kondensatorer, og den er litt verre, en slik påstand som at elektrolyttkondensatorer lyder dårlig er bare vås. Det er ingen her som har hørt reprodusert lyd uten elektrolyttkondensatorer. Det er nemlig ikke meg bekjent laget nettdrevne forsterkere uten elektrolyttkondensatorer i strømforsyningen. Alle returstrømmene i forsterkeren vil gå igjennom kondensatorer på en eller annen måte, også de forsterkerene som har regulert PSU. Til og med ekstremt "kondensatorfattige" kretser slik som designene til John Curl vil være slik.
En helt annen sak er at man i audiokretser velger å paralellkoble alle lytter med fx polypropylen, polycarbonat eller en annen god kondensator, men dette er ikke fordi lytten lyder dårlig, men fordi den har dårlige overføringsegenskaper for høyere frekvenser. Jean Hiraga prøvde en del rundt dette med sin monsterforsterker, som gikk på blibatteri, men jeg mener å huske at han endte opp med å paralellkoble batteriene med lytter og plastkondensatorer.
Det har vært spennende å følge med på kondensatormålingene i tråden her, men jeg tror vi alle en gang for alle må innse at alle kondensatorer har dielektrisk tap, likestrømstap, som har vært målt her, og veksekstrømstap. Det komplekse vekselstrømstapet er nok i særklasse det som påvirker lyden mest. At lytter har et, noen ganger stort, resistivt dielektrisk tap, er bare slik det skal være. Alle vi som konstruerer forsterkere vet dette og tar alle hensyn til det når kretser konstrueres![]()
Mvh Atle
Diagrammet er rigtig nok det er ikke lavet for illustrere Thevenin, Thevenin blev kun bragt på bane fordi Jane antydede at jeg brugte simulator fordi jeg ikke forstod noget af det grundlæggende, som sagt bruger jeg simulator fordi jeg får diagrammet, det går stærkt, og simolatoren regner ikke forkert som Jane gjorde, det betyder ikke at jeg ikke kan beregne tingene i hånden, det kan jeg , det er bare mere besværligt
Det er rigtigt at der bruges elektrolytter i forsyningen og at det kan høres, desværre har vi ikke andet, men prøv at tage en CD afspiller med en elektrolyt i udgangen, hvilket desværre er ret almindeligt, prøv så at udskifte den med en kvalitet kondensator (ikke elektrolyt) eks.vis. fra DCA eller en anden kvalitets kondensator hvad angår lyd, jeg kan love dig 110% atdu kan hører forskel, og det er absolut til den positive side.
Angående at man parallel kobler elektrolytter med prolyprolylen kondensatorer, du har fuldstændig ret i at det er meget almindeligt, desværre , efter min mening giver det en disharmoni i lyden, det nedre toneområde for en anden karakter end det øvre, Jeg forsøger altid at lave kredsløb så disse afkoblinger ikke er nødvendige. (hvis det absolut er nødvendigt at bruge afkoblinger så ville jeg hellere bruge små elektrolytter).
Ps. det ovenstående gælder analoge forstærkere , med digitale er det mine foreløbige erfaringer at det er vigtigere at får fjernet al støj fra forsyningen, selvom det så kan blive nødvendigt at parallel koble med mindre kondensatorer, jeg bruger selv Jensen papir i olie til dette formål da jeg ikke bryde mig om lyden af prolyprolylen kondensatorer.