K
knutinh
Gjest
Du sier at du ikke vil starte en teoretisk debatt, men samtidig nekter du plent å godta mitt standpunkt.Det er en ganske så kjent sak at til kortere kabellengde til mer plukker signalkabelen opp av høyfrekvent støy fra mobiltelefoner osv. Enhver kabel virker nemlig som en antenne. Dette har også flere kabelprodusenter tatt konsekvensene av ved å bygge filter på, ikke bare signalkabler men også på nettkabler. Noen har kommet med eksterne nettfilter som feks Thor som ble testet i siste Fidelity.
Du legger opp til en teoretisk debatt ang kabelkonstruksjon, noe jeg nekter å være med på. Dette forumet var opprinnelig for entusiaster som ville dele sine gleder og ikke minst erfaringer innen musikk og hifi. HfiSentralen har det siste året blitt forpestet av selvoppnevnte amatøreksperter som skal vri enhver diskusjon over på et teoretisk plan. Dette har gjort at mange av de med virkelig store kunnskaper innen hifi desverre har blitt borte fra dette forum. Dette er synd... :-[
Av utdannelse er jeg elektroingeniør, men det er ikke derfor jeg er med på dette forumet. ???
Grunnen er min interesse for musikk gjengitt over et godt anlegg. 8)
Hvis du absolutt vil vite mer om dette, send en mail til f.eks kara i Transparent Audio. Har hatt flere hyggelige samtaler med de.
Altså: "du skal ikke få lov til å argumentere mot meg, men her er min mening". Det synes jeg er noe slett argumentasjonsteknikk.
Uansett. Hva produsenter lager og ikke lager betyr egentlig ikke en pøkk så lenge de fleste av dem ikke kan Ohms lov. Det som betyr noe er om disse viser forskjellig oppførsel i blindtester eller om effekten i det minste kan sannsynliggjøres ved modeller.
At du trekker fram en kabels egenskaper som antenne er interessant, men hvis du bare "gulper opp" argumenter fra kabelprodusenter så bidrar det lite til å forklare problemstillingen for oss andre. Hvilket frekvensområde er det som er problemet?
Så : Er det noen her som har teoretiske og praktiske funderinger rundt en linje/høyttaler/strøm-kabels evne til å plukke opp/undertrykke radiosignaler, hvor relevant det er for vår hobby, hvilke radiosignaler som er hovedproblemet etc?
Hvorvidt jeg og andre er en pest og en plage er et helt annet spørsmål. Hvis du vil fortsette den debatten er du velkommen til å sende meg en PM eller opprette en tråd på o.t.
mvh
Knut