Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Er det ikke på tide å forby dette svineriet som flere andre europeiske land har gjort? Rev og mink er ikke skapt for å stå i bur, og jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dyrene lider.
Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Så absolutt. Pels er en merkelig form for sadisme. Med tanke på mengden unødvendig lidelse bak hvert et pelsprodukt så overrasker det meg at det i det hele tatt finnes et marked. Vel, egentlig ikke.orso skrev:Er det ikke på tide å forby dette svineriet som flere andre europeiske land har gjort? Rev og mink er ikke skapt for å stå i bur, og jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dyrene lider.
Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Ja, det er en selvfølge at pelsnæringen burde legges ned, og en absurditet at det ikke har skjedd tidligere. Jeg sier det gjerne om og om igjen; Norge er et u-land for dyr.
AlexanderK skrev:Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Ja, det er en selvfølge at pelsnæringen burde legges ned, og en absurditet at det ikke har skjedd tidligere. Jeg sier det gjerne om og om igjen; Norge er et u-land for dyr.
Jeg tror ikke jeg bruker sånn pels og sånt. Så for min del kan de gjerne legge ned denne næringen.
Men skal alt man "ikke liker" være ulovlig? Det må vel være bedre måter å bestemme rett og galt på enn med magefølelsen?
Nei, jeg så ikke dokumentaren. Var den laget av antipelsnæringsaktivister, som vanlig? De gir alltid et veldig unyansert bilde av næringen. Objektivitet er viktig, og det får man aldri av mennesker som disse.emokid skrev:AlexanderK skrev:Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Jeg tror ikke jeg bruker sånn pels og sånt. Så for min del kan de gjerne legge ned denne næringen.
Men skal alt man "ikke liker" være ulovlig? Det må vel være bedre måter å bestemme rett og galt på enn med magefølelsen?
Jeg bruker faktisk LITT mer enn magefølelsen når jeg sier jeg mener at pelsnæringen burde nedlegges. Hva med sunn fornuft, empati og logikk?? Så du dokumentaren forresten?
Antar at du fortsatt er i "tøysehumør" - din lille skøyer. Spørsmålet er vel heller om alt mellom himmel og jord trenger å diskutereres.AlexanderK skrev:Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Så det ligger litt i det at det er for enkelt å få tak i denne pelsen? Må man jakte på den og "gjøre seg fortjent" til å få tak i den? Hvorfor er det bedre? Mennesker har jo en hjerne som er laget slik at vi gjør alt for at ting skal bli enklere og lettere for oss å gjøre ting. Vi er bygget opp for å være så late som mulig.. Dermed er det logisk at vi plasserer ting vi vil ha et sted vi lett kan få tak i det.Gjestemedlem skrev:Pels og skinn er ikke noe problem i seg selv. Det har mennesker laget klær av siden tidenes morgen. Men jeg har ikke sansen for å holde pelsdyr i nettingbur eller noe slikt. Hvis man kan ha dem på åpne områder eller bruker pels fra dyr som man fanger eller jakter på så ser jeg ikke noe som helst problemer. Da er det ikke anderles enn å gå med sko og belter laget av skinn eller spise kylling. Men jeg har også forståelse for at noen velger å ikke gå med slike klær eller å ikke spise dyr.
Jeg kunne godt tenke meg en stilig hvit ulveskinnsjakke f.eks.
Den var laget av TV2, som har fått flere tusen foto og titalls timer video av nøye dokumentasjon fra 100 av Norges ca 500 pelsfarmer. De har over lang tid filmet og undersøkt farmer, målt bur og sett hvordan forholda er generelt og i forhold til forskriftene. Alle de 100 farmene er anmeldt av Nettverk for Dyrs Rettigheter.AlexanderK skrev:Nei, jeg så ikke dokumentaren. Var den laget av antipelsnæringsaktivister, som vanlig? De gir alltid et veldig unyansert bilde av næringen. Objektivitet er viktig, og det får man aldri av mennesker som disse.emokid skrev:AlexanderK skrev:Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
Jeg bruker faktisk LITT mer enn magefølelsen når jeg sier jeg mener at pelsnæringen burde nedlegges. Hva med sunn fornuft, empati og logikk?? Så du dokumentaren forresten?
At mennesker utnytter naturen ser jeg i utgangspunktet på som helt naturlig. Er det noe bedre å fete opp dyr som er stuet sammen og tvangsfores så de blir store og feite bare fordi vi skal få oss litt mat?
Vil en vegeterianer som liker å gå med pels mene det samme som deg? For han/hun er det jo helt klart viktigere at pelsnæringen består enn at slakternæringen består. Er våre preferanser for forskjellige næringer kun basert på våre egne behov og lyster?
Jeg skal legge meg nå, så da kan jeg ikke fortsette denne deilige diskusjonen. Men når du påstår at dette er laget av TV2, kan du jo ha rett i det. Men det er aktivister som har kommet med materialet som TV2 bruker. Bare les overskriften på Dagbladets nettsider:emokid skrev:Den var laget av TV2, som har fått flere tusen foto og titalls timer video av nøye dokumentasjon fra 100 av Norges ca 500 pelsfarmer. De har over lang tid filmet og undersøkt farmer, målt bur og sett hvordan forholda er generelt og i forhold til forskriftene. Alle de 100 farmene er anmeldt av Nettverk for Dyrs Rettigheter.AlexanderK skrev:Nei, jeg så ikke dokumentaren. Var den laget av antipelsnæringsaktivister, som vanlig? De gir alltid et veldig unyansert bilde av næringen. Objektivitet er viktig, og det får man aldri av mennesker som disse.emokid skrev:AlexanderK skrev:Okei, jeg var litt tøysete..emokid skrev:Gratulerer.AlexanderK skrev:Hva med gulrøtter og poteter? De er vel ikke skapt for å bli pakket sammen i rekker på digre jorder og røsket opp når vi finner det for godt? Nei, slipp potetene fri - La de leke og kose seg i naturen slik som de gjorde for hundrevis av år siden!
At mennesker utnytter naturen ser jeg i utgangspunktet på som helt naturlig. Er det noe bedre å fete opp dyr som er stuet sammen og tvangsfores så de blir store og feite bare fordi vi skal få oss litt mat?
Vil en vegeterianer som liker å gå med pels mene det samme som deg? For han/hun er det jo helt klart viktigere at pelsnæringen består enn at slakternæringen består. Er våre preferanser for forskjellige næringer kun basert på våre egne behov og lyster?
Det er overhodet ingenting "naturlig" i å stue dyr som har normal marsjavstand på 20km hver dag i et bur på en halv kvadrat, uten noe å grave i , noe å gjøre, sted å rømme etc. Det er ikke noe "naturlig" i å krenke, misbruke, voldta følende individer, uansett art for å bruke huden deres til et luksusplagg.
Nei, det er ikke noe bedre å "fete opp dyr som er stuet sammen og tvangsfores så de blir store og feite bare fordi vi skal få oss litt mat". Jeg spiser ikke dyr eller noe av deres biprodukter. Jeg har nemlig respekt for dem.
En vegetarianer som går med pels er ikke en vegetarianer i mine øyne, og er i så fall dårlig i sin gjennomføring av "livsstilen", om vi kan kalle det det, og får ta det på sin egen kappe.
Og ja, våre preferanser er nok desverre det. Folk er for grunne, uopplyste, uoppdragne, respektløse eller etc for å kvitte seg med de grusome luksusvanene sine.
Slutte å spise miljøuvennlig, torturert, kreftfremkallende pølse? Nei, men det er jo så GODT!
Hele "poenget" ditt faller her ved sin egen urimelighet. Jeg kjenner flere titalls mennesker som ville kalt seg dyrerettighetsforkjempere\aktivister\hva du ønsker å stemple dem som. Jada, det finne idioter i denne "gruppa" og. Uansett har ikke pels-saken flere sider av saken det er verdt å sette lyst på. Det er grusomt overgrep grunnet menneskelig forfengelighet. Hva er det du synes er så fantastisk ved dette?AlexanderK skrev:Og jeg har faktisk møtt 3 stykker av dem. Like sprø alle sammen.
Tror neppe reven har det bedre dersom han ser den fra andre siden av buret.AlexanderK skrev:Jeg har aldri møtt en dyrevernsaktivist som evner å se på ting fra en annen side enn sin meget fargede "heia dyr"-side.
Vet ikke åssen det gjøres her på bjerget, men ellers rundt omkring er det ofte snakk om en elektrode opp i rassen og så på med høyspenten. Litt som i Texas og Alabama m.a.o. Heller barbarisk.LMC skrev:vet dere hvordan revene avlives for ikke å ødelegge pelsen?
enig: det ene utelukker ikke det andreLille_Adam skrev:I stedet? Hvorfor ikke "også"?
Kan en forvente empati for medmennesker fra folk som har så liten respekt for det levende liv. Endel dyrevernaktivister har helt klart tatt litt vel av, men.....Hugh skrev:Forfengelighet er tegn på sivilisasjon. Dyr skal ikke plages mer enn nødvendig, men ærlig talt, engasjer dere i menneskers ve og vell i stedet.
Hvor mye ære er det i å holde en rev i bur så stort at den knapt nok kan snu seg?Hugh skrev:Vås. Mat er ok, men klær suger? Tvert om. Kle seg i pels ærer dyret. Drite det ut som avføring gjør det ikke.
Jeg finner noe galt ved å bruke et dyrs hud i forfengelighetens navn. Særlig og spesielt når dette dyret (som er et trekkdyr) holdes i minimale bur. Det er klart noe fundamentalt galt med en næring som skor seg på å nedtrykke og misbruke de svakeste (de uten egen stemme) og som styrer forskere ved å sponse deres arbeid. I tillegg bruker de ukorrekt og dårlig argumentasjon mht dyrevern. Pelsnæringen i både Danmark og Nederland ble lagt ned fordi man konkluderte med at det ikke var mulig å opprettholde gode nok forhold for rev i bur.KJ skrev:Hva er egentlig problemet med pelsdyrnæringen:
1) pelsen? 2) dyrene? 3) næringen? og/eller 4) dyrebehandlingen i næringen?
Vi har generelle regler om «human» behandling av husdyr (og andre dyr) og dyrevelferd; gitt at gjeldende regler følges og er tilstrekkelige er det da noen grunn til å være mot en spesifik næring? Dersom gjeldende regler ikke følges og/eller ikke er tilstrekkelige bør ikke innsatsen evt. rettes inn mot oppfølging og/eller utvikling av regelverket i stedet for «pepring» av ben spesifik næring?
Hvorfor får pelsdyrnæringen mere «pepper» enn hønsenæringen? Hvorfor er det «ingen» av «dyreværnerne» som «angriper» de som driver med «frittgående» høns/kyllinger?
mvh
KJ
Dette er vel gjennomgående for alt dyrehold, inkl. «kjæledyr» - det er «ingen» som har spurt dyrene? Men er det der striden står?emokid skrev:...
Jeg finner noe galt ved å bruke et dyrs hud i forfengelighetens navn. Særlig og spesielt når dette dyret (som er et trekkdyr) holdes i minimale bur. Det er klart noe fundamentalt galt med en næring som skor seg på å nedtrykke og misbruke de svakeste (de uten egen stemme) og som styrer forskere ved å sponse deres arbeid. ...
Ut i fra det lille jeg følger med på dette i media så er det langt færre aksjoner fra aktivister, og færre og «mindre» oppslag i media om dette. Fortsatt med utgangspunkt i svært begrenset kunnskap ... burhøns har generelt sett bedre helsetilstand og lengre forventet levealder enn frittgående høns. Det «eneste» som gjennstår er om frittgående høns evt. blir 3 ganger så lykkelig av å fritt kunne gå å hakke hverandre i hodet....
Jeg opplever ikke at hønsenæringen får mindre pepper enn pelsnæringen, men folk er ikke fult så blasert når det gjelder pels. Folk forstår logikken bak kritikken av pelsnæringen; det er bare dyrene selv som trenger pelsen, vi kan kle oss i andre ting. Men folk tror de trenger hamburgere og pølser på narvesen.
...
Er fisk også «eksludert» fra kostholdet? Slår dere etter myggen/kleggen som suger blod på armen eller et annet sted? etc....
Jeg kjenner ingen som ville kalle seg "dyreværnere" som fortsatt spiser dyr og støtter den industrien.
Jo, jeg finner problemer med dyrehold generelt, jeg skal ikke benekte det. Men nå snakket vi om pelsdyr. Dessuten er det en viss forskjell på pelsdyrhold og en hundeeier som gir hunden oppmerksomhet, mosjon og trygghet. Klart, jeg har ofte fått "jeg elsker katter og hunder og sel er så søte så ikke drep dem"-"dyrevennene" i halsen. Hyklersk, når man går å kjøper prior-kylling til middag.KJ skrev:Dette er vel gjennomgående for alt dyrehold, inkl. «kjæledyr» - det er «ingen» som har spurt dyrene? Men er det der striden står?
Jeg har fått med meg en del om det i media, om dårlige forhold, om helsefaren ved kjøtt etc, men det er ikke på langt nær nok. Som sagt fordi folk også er MYE mindre villig til å si opp kjøttet sitt enn pelsen sin. Mat vs. en jakke. Blir litt vanskeligere å få folk til å bry seg, også journalister og media generelt. Dessuten har kjøttindustrien, de såkalte opplysningskontorene for kjøtt, egg og hvitt kjøtt etc fått lov til å herje fritt en lang tid. Politikere synes det er ålreit med kapitalstyrt kjøttoppdrett. Kjøttindustrien er svimlende stor i forhold til pelsindustrien, folk bruker den flere ganger daglig.Ut i fra det lille jeg følger med på dette i media så er det langt færre aksjoner fra aktivister, og færre og «mindre» oppslag i media om dette. Fortsatt med utgangspunkt i svært begrenset kunnskap ... burhøns har generelt sett bedre helsetilstand og lengre forventet levealder enn frittgående høns. Det «eneste» som gjennstår er om frittgående høns evt. blir 3 ganger så lykkelig av å fritt kunne gå å hakke hverandre i hodet.
Nja, jeg finner det et lite hakk verre å gjøre slikt for forfengelighet, men i praksis nei. Også snakket vi om pels....
Er det noen forskjell på å ale opp dyr pga. pelsen kontra å ale opp dyr pga. kjøttet eller noe annet?
Fisk er ekskludert fra et vegetarisk\vegan kosthold, men det er mange som kun dropper oppdrets-dyr og spiser f.eks selvfisket. Disse kan per definisjon ikke kalle seg vegetarianere. Mygg er vel et angrep og å fjerne den kan vel betegnes som selvforsvar, men det får være opp til hver enkelt. Vegetarisme handler ikke om å være anal perfeksjonist, men å gjøre noe det man har full mulighet til; å enkelt velge noe vekk fra sitt kosthold. Jeg hiver f.eks ederkopper ut vinduet. Har lite til overs for folk som skal drepe alle kryp de ser, bare fordi de kan.Er fisk også «eksludert» fra kostholdet? Slår dere etter myggen/kleggen som suger blod på armen eller et annet sted? etc.
Ingen provokasjonPS jeg stiller spm «kun» i den hensikt evt. å bedre kunne forstå.