Avstand til bakvegg: psykoakustisk betydning?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Er det sånn, litt forenklet, at avstanden fra høyttaler til bakvegg også bestemmer dybden i lydbildet? Altså om større avstand til bakvegg gir større dybde? I mitt rom har jeg ikke mulighet til å trekke høyttalerne lenger fram enn ca 1,2 meter, men om/når jeg får et bedre lytterom kan det være fint å vite om andres erfaringer på dette. :)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg blir forvirret. Mener du ikke frontveggen nå? Disse hjemmekinomenneskene kaller jo stereohøyttalerne sine for frontene, gjør de ikke?

Hvis du mener det jeg tror du gjør vil jeg påstå at dersom du dreper førsterefleksjonen fra frontveggen med f.eks 10cm Rockwool akustikkplate kan du slutte å tenke på den veggen som deltakende i anleggets perspektivistiske egenskaper og kun plassere høyttalerne med hensyn på bassgjengivelsen.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Han mener vel avstanden fra fronten på stereohøytalerne (altså ikke srd) og til veggen bak dem? I såfall vil ofte økt avstand gi bedre rominformasjon og mindre bass. 1.2 meter er ganske god avstand så det spørs om du vil få så mye mer effekt av å ha enda lengre avstand. Det viktigste er at direkte lyden fra høytaleren kommer såpass mye fortere frem til øret ditt enn førsterefleksjonen at hjernen nedtoner den siste informasjonen.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Beklager forvirringen - jeg mente, som du forstod, frontveggen. Den veggen jeg har foran meg, men som står bak fronthøyttalerne. ;)

Dette er interessant Valentino! Jeg skal sannelig eksperimentere litt mer med demping av førsterefleksjoner i frontveggen. Dersom jeg får dempet disse punktene, hva vil da bestemme dybden i lydbildet? Er det kun kvaliteten på innspillingene eller vil fortsatt kvaliteten/egenskapene ved komponentene ha betydning?

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Begge deler vil jeg tro!
Seriøst: enkelte audiofile foretrekker å diffusere eller diffusere/dempe bidraget fra frontveggen. Frontveggen bidrar til "dybden" i lydbildet. Mine 10cm tykke plater ville bortimot drepe bidraget fra frontveggen, og det er ikke sikkert det er det du vil.

Har du vært innom www.diffusor.com?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
frontvegg eller bakvegg, jeg tenkte ihvertfall på samme veggen som dere gjør:) Min erfaring er at avstanden mellom høytalere og eventuellt vinklingen av disse (toe in) har mer å si for rominformasjonen i innspillingen enn 1 meter kontra 2 meter til "bakvegg" såfremt du ikke sitter ekstremt langt unna høytalerne.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Takk for tips, begge to. Er dessverre så sjelden jeg tar meg tid til å eksperimentere med plassering. Alt for lett at man blir trukket inn i musikken.. ;) Foreløpig har jeg kun jobbet med korrigering av en rom-mode vha Helmholtz resonator fra Svanå Miljöteknik, men ikke diffusering (Svanå står forøvrig bak diffusor.com). Tenkte å gjøre noen fremstøt i sommer.

Mvh
 
Topp Bunn