[Avstemming] Trenger vi egentlig (touch)skjerm på streamere?

Trenger vi egentlig (touch)skjerm på streamere?

• Ja, skjerm er nyttig uansett størrelse

• Nei, mer nyttig om streamer har HDMI-utgang eller trådløs mulighet for visning på TV/ekstern skjerm

• Ja, dersom den er stor nok til å tydelig se låtinfo og cover fra lytteposisjon

• Nei, jeg trenger ikke en ekstra skjerm når jeg uansett har mobil/iPad'en foran meg

• Ja, men den trenger ikke være touch

• Nei, ønsker ikke skjerm for å minimere risiko for støy

Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det finnes naturligvis ingen fasit på dette, men kan allikevel være interessant hva folk tenker.
Det enkle er jo å tenke som Ole Brum - ja takk begge deler - eller ja takk jeg ønsker alle mulige funksjoner i en og samme enhet. Men produsenter må på de aller fleste produkter prioritere hva de mener er viktigst ift en gitt utsalgspris.

Darko tok opp temaet i en video for et par dager siden:

Jeg har hatt en del tanker rundt dette det siste året, så når temaet ble løftet så kunne det være interessant å se hva majoriteten tenker i form av en uformell avstemming :) jeg har forsøkt å få med meg alternativer jeg har observert å bli nevnt i diverse tråder/samtaler om temaet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.449
Ingen av svarene stemmer med min virkelighetsoppfatning ;) Og siden vidoen er sponset av Roon var det heller ikke forventet at den opplagte løsningen ville bli presentert.

Lyrion Music Server sin webbrukerflate kan nyttes slik at man kan velge vilken av spillerene man har utplassert i hjemmet brukerflaten til en hver tid skal kontrollerer. Dermed kan man enkelt bruke hvilken som helst nettleser eller Touch device med tilgang til eget lokalnett.

Fordeler er opplagt ved at man har nå frikoblet visualisering fra selve spillerfunksjon. Det er nå en serverfunksjon helt seperat fra audiodelen. Egentlig kan Roon med flere gjøre samme, men dem er komersielle firma som behøver folks penger så apper det er.

Slik jeg har det implementert benytter jeg som spiller en RPi4* med Squeezelite --> CamillaDSP** --> USB DAC.
Jeg har en gammel Logitech Touch på kaffebordet som styrer denne spilleren.
Samtidig kan jeg åpne webleser på LG TV og bruke "mus"funksjonen på dens fjernstyring til å se og navigere om jeg ønsker.

1723620464977.png

Slik ser LMS sin moderne spillerskjerm ut. Her benyttes Material Skin pluggen. For dem som ikke er så bevandret med data så er altså Material Design et open sourche Google produkt ment for visualisering. Og dere kjenner sikkert igjen mange av symbolene benyttert i andre komersielle streamere :)

*) Jeg kjører Lyrion Music Server på en egen RPi. Ikke fordi det egentlig er nødvendig, men fordi man har en fobi. Hvor man tror det kan være nyttig å lette arbeidsoppgaver for USB chipen slik at den ikke henter data fra USB disken med lokal musikkbibliotek samtidig som den skal sender audio til DAC.

**) CamillaDSP foruten være en utmerket FT64 EQ/delefilter kontrollerer den også audiobufferen. Dette fungerer slik at asynkron DAC ber RPi om påfyll av data som CamillaDSP leverer. Samtidig skjekker CamillaDSP bufferstatus og om den ser at det er behov for mer eller mindre data justerer den pith på ALSA slik at hastighet på avspilling går opp eller ned.
Altså er det til syvende og sist klokken i DAC som kontrollerer hastighet musikk spilles av med. Denne justering har jeg så langt aldri opplevd å høre. Om den i det hele tatt tar plass siden man kan koble ut denne bufferen og jeg erfarer at RPi4s interne klokke fint kan spille en hel CD uten hørbare tikk eller glitcher.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ingen av svarene stemmer med min virkelighetsoppfatning ;) Og siden vidoen er sponset av Roon var det heller ikke forventet at den opplagte løsningen ville bli presentert.

Lyrion Music Server sin webbrukerflate kan nyttes slik at man kan velge vilken av spillerene man har utplassert i hjemmet brukerflaten til en hver tid skal kontrollerer. Dermed kan man enkelt bruke hvilken som helst nettleser eller Touch device med tilgang til eget lokalnett.

Fordeler er opplagt ved at man har nå frikoblet visualisering fra selve spillerfunksjon. Det er nå en serverfunksjon helt seperat fra audiodelen. Egentlig kan Roon med flere gjøre samme, men dem er komersielle firma som behøver folks for penger så apper det er.

Slik jeg har det implementert benytter jeg som spiller en RPi4 med Squeezelite --> CamillaDSP* --> USB DAC**.
Jeg har en gammel Logitech Touch på kaffebordet som styrer denne spilleren.
Samtidig kan jeg åpne webleser på LG TV og bruke "mus"funksjonen på dens fjernstyring til å se og navigere om jeg ønsker.

Vis vedlegget 1047440
Slik ser LMS sin moderne spillerskjerm ut. Her benyttes Material Skin pluggen. For dem som ikke er så bevandret med data så er altså Material Design et open sourche Google produkt ment for visualisering. Og dere kjenner sikkert igjen mange av symbolene benyttert i andre komersielle streamere :)

*) Jeg kjører Lyrion Music Server på en egen RPi. Ikke fordi det egentlig er nødvendig, men fordi man har en fobi. Hvor man tror det kan være nyttig å lette arbeidsoppgaver for USB chipen slik at den ikke henter data fra USB disken med lokal musikkbibliotek samtidig som den skal sender audio til DAC.

**) CamillaDSP foruten være en utmerket FT64 EQ/delefilter kontrollerer den også audiobufferen. Dette fungerer slik at asynkron DAC ber RPi om påfyll av data som CamillaDSP leverer. Samtidig skjekker CamillaDSP bufferstatus og om den ser at det er behov for mer eller mindre data justerer den pith på ALSA slik hastighet på avspilling går opp eller ned.
Altså er det til syvende og sist klokken i DAC som kontrollerer hastighet musikk spilles av med. Denne justering har jeg så langt aldri opplevd å høre. Om den i det hele tatt tar plass siden man kan koble ut denne bufferen og jeg erfarer at RPi4s interne klokke fint kan spille en hel CD uten hørbare tikk eller glitcher.
Hvis jeg leser det du skriver riktig så synes du det er praktisk å kunne se info på TV-skjermen og da er det svaralternativ 2 som gjelder. Hvilken software/hardware man benytter er helt underordnet i spørsmålet om hvor du ønsker skjerm eller om man ikke ønsker skjerm 👍🏻

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.226
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Kjekt å ha, men ser for meg at de har relativ kort levetid før de begynner å feile. PS audio har vel gått bort fra sine skjermer på nyere modeller

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.872
Sted
Horten
Streamer i all hovedsak fra PC her, men svarte nå i avstemningemn hva som jeg anser som viktig.

Display på streamer bør være så stort at det det gir nytte i vanlig bruk/plassering og samtidig gir nyttig info. -Eks ev info om volum godt synlig fremfor samplerate, etc.
Touch for at man kan betjene greiene/oppsett++ uten hele tiden måtte finne app på mobil/nettbrett.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.449
Hvis jeg leser det du skriver riktig så synes du det er praktisk å kunne se info på TV-skjermen og da er det svaralternativ 2 som gjelder. Hvilken software/hardware man benytter er helt underordnet i spørsmålet om hvor du ønsker skjerm eller om man ikke ønsker skjerm 👍🏻
Skal du vri hånden på meg og ha et svar blir det siste alterntivet "Nei, ønsker ikke skjerm for å minimere risiko for støy."

Siden alternativ 2 åpner opp for flere teknologiske muligheter og koblet til siste alternativ vil de bli motstridene siden jeg føler behov for å krysse av for begge. Derfor er vel beskrivelse med eksempler av hvordan man omgår slik problemstilling relevant for en diskusjon om ikke annet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.823
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dersom streamer/dac plugges rett i et effekttrinn kan det være greit å ha en skjerm som ihvertfall viser volum. Kanskje også hvilken "input" som er valgt.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Display på streamer bør være så stort at det det gir nytte i vanlig bruk/plassering og samtidig gir nyttig info. -Eks ev info om volum godt synlig fremfor samplerate, etc.
Touch for at man kan betjene greiene/oppsett++ uten hele tiden måtte finne app på mobil/nettbrett.
Enig, de fleste bruker ikke en streamer stående på skrivebordet i et hjemmekontor-oppsett. Derfor må en skjerm være så stor at man kan lese infoen fra en lytteposisjon på +/- 3 meter.

Jeg tror dog de færreste går frem og tilbake fra stol til streamer for å sette seg ned på gulvet og bla seg frem til neste album, men et par hurtigknapper for raskt å sette på noe forhåndsdefinert som favoritt kan være nyttig 👍🏻

• Liker
Reaksjoner: KMR

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal du vri hånden på meg og ha et svar blir det siste alterntivet "Nei, ønsker ikke skjerm for å minimere risiko for støy."

Siden alternativ 2 åpner opp for flere teknologiske muligheter og koblet til siste alternativ vil de bli motstridene siden jeg føler behov for å krysse av for begge. Derfor er vel beskrivelse med eksempler av hvordan man omgår slik problemstilling relevant for en diskusjon om ikke annet.
Ønsker ikke å vri hånden på noen, forsøkte bare å se om jeg kort klarte å forstå hvor du ønsket å se musikkinfoen. Men ser nå at du kan gjøre det i nettleser, så står da fritt til å gjøre det på mobile enheter, pc, tv etc.. så flere alternativer kan jo passe deg. Liker du å ha det på TV er det nr 2, liker du å bruke mobil/pad så er det nr 4. Nr 5 tenker jeg er når det er et bevisst valg å ikke ha skjerm i det hele tatt pga frykt for støy.

Men dette er en helt uviktig avstemming laget kun for moro skyld - så hva man legger i det og om man ønsker å stemme i det hele tatt er opp til hver enkelt 🙂

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.449
Dersom streamer/dac plugges rett i et effekttrinn kan det være greit å ha en skjerm som ihvertfall viser volum. Kanskje også hvilken "input" som er valgt.
Godt poeng. Men er det da en streamer eller en preamp? :)

Jeg tror også behovet for skjerm varierer med hvordan man spiller digital musikk. Selv har jeg nå mer gått tilbake til å spille av hele album. Hvor jeg kanskje nå heller velger bort en eller to låter som jeg missliker heller enn bare spille hitene.

Noen år tilbake laget jeg en liten kodesnutt til å visualisere cover og trackinfo for LMS. Den kjørte i en nettleser på en RPi med en dedikert dataskjerm plassert på stereobenken. Husker ikke eksakt størrelsen i farten, men den var rundt 20" og fikk stuevennlig farge. Det gikk ikke mange ukene før jeg sluttet å slå den på. Og med maset fra kona ble hele greia fjernet etter noen måneder.

Ja kjekt med raskt kunne kikke på en større skjerm. Men når jeg likevel ikke gidder slå den på har jeg vel greit demonstrert for meg selv at behovet ikke er større enn at jeg kan se på telefonen eller Touch'n.

Og når jeg tenker etter så er det "Info knappen" i Material Skin jeg som regel ønsker å skjekke når "behovet" for å se hva som spilles oppstår. Altså mer info om artisten/albummet som spilles. Derfor må det være en stor eller nær skjerm som gjelder.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
Å bruke en streamer med touchscreen, det er jo litt win 8 preg over det, da må du også bort til produktet. Så fjernkontroll/app er ut? Eller å ha alle muligheter, selv holder jeg meg unna hdmi produkter, de har en tendens til å overstyre pc skjermene i stuen. Så for min del, jo enklere jo bedre. Sorry Eirik84, har ikke noe bedre svar enn det :)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.449
Nedenfor er den infosiden jeg finner mest intressant å ha på skjermen når jeg blir nyskjerrig på hva som spiller nå.
Som regel leser jeg den på telefonen. Men når jeg ikke finner lesebrillene er det kjekt at TVn kan vise slik info Nyere versjoner av MS pluggen kan denne siden være aktiv hele tiden og oppdateres automatisk ved låtskifte.

Oftest får man teksten til låten som spiller i høyre kollone. Da er det bare å ta frem karaokemikrofonen og gaule med. Hva er det å ikke like :)

1723644419216.png

Den venstre siden lister også alle album man har av den aktuelle artisten sammen med lenker til lignende artister. Søket etter lignende artister går til lokalt bibliotek med mulighet til å sende søket videre til valgfri strømmetjenste man abonnerer på.
1723644686616.png

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Å bruke en streamer med touchscreen, det er jo litt win 8 preg over det, da må du også bort til produktet. Så fjernkontroll/app er ut? Eller å ha alle muligheter, selv holder jeg meg unna hdmi produkter, de har en tendens til å overstyre pc skjermene i stuen. Så for min del, jo enklere jo bedre. Sorry Eirik84, har ikke noe bedre svar enn det :)
App/fjernkontroll er nok ikke ut, er det jeg bruker selv på min streamer som ikke har skjerm 🙂 foreløpig ser det også ut til å være overvekt av svar på Nei-siden ovenfor også. Ja HDMI kan fort bli hassle når man bruker PC i oppsettet. Brukte selv en sprek bærbar pc og trådløs mus/tastatur før jeg kjøpte WiiMen. Men da må jo du indirekte like å ha skjermflaten din på TV du da, eller bruker du app på mobil/pad for å styre avspilling? 🙂

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.468
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har skjerm, men den er helt unødvendig, så sant en ikke har streameren plassert i sofaen sammen med en selv🤪

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
App/fjernkontroll er nok ikke ut, er det jeg bruker selv på min streamer som ikke har skjerm 🙂 foreløpig ser det også ut til å være overvekt av svar på Nei-siden ovenfor også. Ja HDMI kan fort bli hassle når man bruker PC i oppsettet. Brukte selv en sprek bærbar pc og trådløs mus/tastatur før jeg kjøpte WiiMen. Men da må jo du indirekte like å ha skjermflaten din på TV du da, eller bruker du app på mobil/pad for å styre avspilling? 🙂
Bruker mus/tastatur. Lite bruk av tastatur, som nå bruker jeg laptop her. Gaming pc som en hub for anlegg, TV osv. Veldig godt grensesnitt på spoitfy på pc. Den hemmer ikke hvis jeg vil bruke nettleser etc. En streamer tar over skjermen. Jeg har kanskje 20 tab'er oppe på browseren, diverse ting jeg vil se senere, eller oppdateringer på andre ting jeg liker. Så ja, jeg liker å kunne kontrollere alt uansett hvor jeg er. Uten å åpne tlf, eller fikle med fjernkontroller. :)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.290
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg hører til flertallet så langt. Ser ikke poeng med skjerm når jeg bruker iPad som fjernkontroll. Mye skjermer og lys virker bare forstyrrende for musikkopplevelsen synes jeg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.805
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har en Squeezebox Touch. Skjermen er jo veldig liten på den, men den er det nødvendige brukergrensesnittet ved oppsett og oppdateringer da. Men sånn i det daglige betjenes den fra iPeng-appen for iPhone eller Squeezelite-X på laptop PC.
Den viser VU-metere ved avspilling selvfølgelig og klokke når den ikke spiller. Kjekt med skjerm.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.638
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Nå har jo jeg sverget at jeg skal slutte med streaming innen februar, da utløper både kubuss og Roon, så jeg burde vel ikke ha noen mening. Men jeg har jo for øyeblikket en søt 32" bak lerretet som gir relevant info og tekst for hjemme alene karaoken.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.824
Slik har jeg gjort det med min WiiM Pro:
Vis vedlegget 1047504
Krever dog at man har en gammel telefon eller iPad tilgjengelig. Mest for å ha et blikkfang.
Pleier ikke å ha bilde på tv, men fant frem Macén og trykte like skjermer, bildet kom da på tv via Apple tv og lyd via Wiim. Ingen ledninger trengs fra Mac.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
838
Torget vurderinger
4
iPeng på iPad eller iPhone men også bruk av browser hvor jeg tar opp Material Skin som PeriodeLytter redegjør for over.
På PC går det i Chrome browser og Material Skin eller brukergrensesnittet til Daphile som jeg kjører som server (=Lyrion ++)
Men når jeg sitter ved anlegget er det fint å kune trykke igang musikken direkte på SqueezeBox Touch'n uten å ta frem mobil, pc eller fjernkontroll :) (y)
Og når musikken spiller viser Touch’n seff VU-meters 😎

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.802
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Som ventet har vi mange forskjellige preferanser, også de som ikke enkelt fanges opp av svaralternativene. De som ikke fanges opp knytter seg stort sett til de som benytter en PC/server/LMS eller lignende og sånn sett litt på siden av spørsmålet om man ønsker med eller uten skjerm på en ferdigbygget streamer fra produsent.

Etter 82 svar er fordelingen som følger:
1723715075067.png

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.805
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tillegg til det jeg skrev om lokalstreaming med LMS:
Verdensvev-strømming har jeg fra en Yamaha WXC-50 (som også er forforsterkeren min). Den har ikke skjerm, så grensesnittet er Yamaha MusicCast-appen på iPhone.
Har lyst til å slå i hop de to i en WiiM Ultra, men den må være i sølv.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.449
Tillegg til det jeg skrev om lokalstreaming med LMS:
Verdensvev-strømming har jeg fra en Yamaha WXC-50 (som også er forforsterkeren min). Den har ikke skjerm, så grensesnittet er Yamaha MusicCast-appen på iPhone.
Har lyst til å slå i hop de to i en WiiM Ultra, men den må være i sølv.
Vet du om Ultra'n som LMS klient benytter egen lokal app for visualisering? Eller kjører den en nettleser?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.805
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Husker ikke men mener at det er forklart på WiiM-forumet.

Topp Bunn