Avstemning: Mine stereo subber: 10 eller 12 tommer/ åpene eller lukket?

Hva er det beste alternativet for mitt behov?

• 10" lukket

Stemmer: 0 0.0%
  • 12" lukket

• 10" bassrefleks

• 12" bassrefleks

• Totalt antall stemmer
    0
O

OivindJ

Gjest
- Kvalitet (nøyaktighet og hurtighet) framfor "dommedags bass".

- Kan ikke spille uendelig høyt der jeg bor nå, men skal sikkert ikke bo der for alltid heller.

- Små bør de være.

- Pris teller!!!

hjelp.. ;D

Edit; Har selv avgitt en stemme for 2x10" lukket. ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Må være bassrefleks vet du, minst 12" med rett forsterker(e) blir det både nøyaktig og hurtig. Og det gjør ingen ting om det er flere, for eksempel fire eller seks.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Overlater du til oss å vurdere ditt behov?

Javel, da må det bli 12" Beyma 12P1000Nd, minst 3 stk. i bassrefleks pr. side må til selvsagt.;D

T

theStig

Gjest
For min del "må" det bli 2x18" i lukkede kasser....... (I know - litt pinglete, men det skulle gå)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Størst mulig driver i lukket kasse er en sikker vei til suksess. Ikke vær redd for 15 og 18 tommere. Problemet er prisen. theStig pusher en ok 12tommer, ikke sant psyko? 8) Hvordan blir denne i lukket med EQ?

T

theStig

Gjest
Rhesus skrev:
Størst mulig driver i lukket kasse er en sikker vei til suksess. Ikke vær redd for 15 og 18 tommere. Problemet er prisen. theStig pusher en ok 12tommer, ikke sant psyko? 8) Hvordan blir denne i lukket med EQ?
Man får litt utfordringer med lukket hvis man skal lavt i frekvens, f.eks til 16 eller 20Hz. En 12" klarer ikke å levere noe vesentlig lydtrykk ved 20 Hz. Derfor går jeg for 2 stk 18" selv, det mener jeg er et minimum. I basstårnene jeg designet for Petter Dale så brukte jeg 7 stk 12-tommere, og da begynner det jo å hjelpe litt. Et annen utfordring med lukket er at det er svært effektkrevende pga all EQ'en som må til. Det blir uansett svært lav effektivitet på lukkede systemer. Det er ikke noe problem å pøse flere hundre watt inn i et 12", 15" eller 18" PA-element, elementet vil tåle det. Utfordringen går mer på å finne gode forsterkere med nok effekt og nok kontroll over elementene.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er takhøyden som bestemmer antall elementer ;D

T

theStig

Gjest
Rhesus skrev:
theStig skrev:
Psyklisten skrev:
Åneida, går an å bygge i bredden også. ;D ;D ;D
Det er med andre ord antall kvadratmeter som bestemmer antall elementer.
Åneida. Det går an å skråstille de også, for å få plass til flere. Antall kubikkmeter som er begresningen kanskje? ;D
(ok, nå utarter det seg her)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tilbake til topic- Det er kjærringa som bestemmer antall elementer, og da blir vel hele bassen kutta ut.

O

OivindJ

Gjest
En annen sak; leste et sted at visse elementer var litt "party party" mens andre var mere "rød vins greier".

Slike kommentarer blir vel kanskje litt irrelevante med digital-eq?

Dynabel Brontes (12"lukket) og Psyklisten sine(12"reflex) virker interesante. Interesant det som ble sagt om forskjelden i krav til forsterker også.

B

bendis

Gjest
hurtig, nøyaktig, virkelighetstro og lettplassert. 2x 18" i åpen baffel.

O

OivindJ

Gjest
theStig skrev:
Et annen utfordring med lukket er at det er svært effektkrevende pga all EQ'en som må til. Det blir uansett svært lav effektivitet på lukkede systemer. Det er ikke noe problem å pøse flere hundre watt inn i et 12", 15" eller 18" PA-element, elementet vil tåle det. Utfordringen går mer på å finne gode forsterkere med nok effekt og nok kontroll over elementene.
Blir det ikke litt lettere å drive når en river ut delefilterene da? Litt?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
theStig skrev:
Psyklisten skrev:
Åneida, går an å bygge i bredden også. ;D ;D ;D
Høyden:

;D
;D
;D
;D
;D

Bredden:

;D ;D ;D ;D ;D

Eller begge deler:
;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Elekstrostater er jo det du er på utkikk etter. ;D. Hurtige, nøyaktige og perfekt ved lave volum og fabelaktig bass. Så kan du glemme subben. Størrelsen kan dog bli et problem.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.396
Synes det høres litt ut som om trådstarter kunne levd godt med dipol-subber? En fiks W-baffel med Peerlesselementer kanskje?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
Det som vil være helt avgjørende til slutt er om du har muligheten til å EQ-e frekvensgangen.

O

OivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
Det som vil være helt avgjørende til slutt er om du har muligheten til å EQ-e frekvensgangen.
Ja! Det er planen. Hvordan bør det påvirke valget?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
Rent generelt bør du ungå å EQ-e mer enn ca 6dB. Du bør med andre ord forsøke å finne en løsning som gir deg en avrulling fra 100Hz med i området 2-14dB lavere nivå (altså rundt 8dB) ved 30Hz enn ved 100.

EQ-en bør være parametrisk og du bør helst ha mulighet for å gjøre noen enkle målinger av resultatet.

Avvik bør først fjernes vha plassering. De avvikene du da står igjen med bør:
Avvik i selve høyttaleren (suben) kan du måle ved nærfelt. Disse bør du korrigere ca 100% for.
Avvik i selve rommet, målt etter at du har korrigert suben, bør du korrigere ca 50% for.

Det gir deg det beste kompromisset av transientrespons og grei frekvensgang.

Om du har +/- 12dB på equalizeren bør du passe på:
Du må gjerne dempe 12dB dersom både subens konstruksjon og rommet krever det ved en gitt frekvens.
Om du har behov for tilsvarende heving må du være klar over at det innebærer 4 ganger så lang slaglengde og 16 ganger så mye forsterkereffekt. Tilsvarende er 6dB ca 2 ganger slaglengden og 4 ganger så mye effekt. Du må med andre ord ha mye membranflate og stor(e) forsterker(e)

T

theStig

Gjest
Det er noen subwoofer typer der mye EQ er den del av selve konstruksjonen. Dette er f.eks åpen-baffel løsninger og såkalte ELF subwoofere, der man opererer kun under egenresonansen i et lukket system. I begge tilfeller må man normalt equalize 12 dB/oktav, ofte fra 100 Hz og nedover. Det blir fort både 20 og 30 dB EQ av sånt...

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Snickers-is skrev:
Rent generelt bør du ungå å EQ-e mer enn ca 6dB. Du bør med andre ord forsøke å finne en løsning som gir deg en avrulling fra 100Hz med i området 2-14dB lavere nivå (altså rundt 8dB) ved 30Hz enn ved 100.

EQ-en bør være parametrisk og du bør helst ha mulighet for å gjøre noen enkle målinger av resultatet.
I ei trykkammerkasse har det etter det eg har skjønt kun slaglengde og areal som bestemmer kor mange dB som du kan fiske ut av elementet, så eg var ikkje heilt med på den..? Så om du reduserer kassevolumet vil du trenge meire EQ og større effekt, men vil kunne oppnå samme resultat.

Til bruket som trådstartar nemner, dvs kvalitet framfor lydtrykk, er eg ikkje i tvil om å gå for 12" langslags element med låg Qts i eit trykkammer. Gjerne to 12".

Du vil teoretisk då få ein svært hurtig og korrekt bass, se http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9 Her er også ein enkel krets for å kompensere for dalande respons.

O

OivindJ

Gjest
AAaF skrev:
I ei trykkammerkasse har det etter det eg har skjønt kun slaglengde og areal som bestemmer kor mange dB som du kan fiske ut av elementet, så eg var ikkje heilt med på den..?
Elementet har jo "roll-off". Altså spilles ikke de laveste frekvensene like høyt. Dersom jeg via digital-eq krever at også de laveste frekvensene skal spilles like høyt, trengs det mer effekt.

Det blir vel omtrent som å skru opp volumet på alle frekvensene for så å dempe de høyeste.

Slik jeg har forstått det, mulig jeg tar feil.

Edit; det samme gjelder vel for den kretsen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
Ja, det er korrekt OyvindJ, selv om jeg ikke forstod bæret av den siste setningen din.

Heller ikke forstod jeg helt hva AAaf ikke var helt med på?

O

OivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
Ja, det er korrekt OyvindJ, selv om jeg ikke forstod bæret av den siste setningen din.
AAaf foreslo en enkel krets, men en slik vil vel ikke kunne unngå de nøyaktig samme problemene?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
Jo, nå fatter jeg vet du.

Det er selvsagt riktig det med slaglengde og EQ. Det er når man har utfasinger at man fort dreper kapasiteten i systemet ved å kompensere med EQ. Om man varierer kassestørrelsen for å få mer eller mindre dypbass vil det stort sett gjøre det samme med untak av en ting, stabiliteten i mellombassen synker.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.129
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
theStig skrev:
For min del "må" det bli 2x18" i lukkede kasser....... (I know - litt pinglete, men det skulle gå)
1x18 i 100liters lukket under systemressonnans funker også bra ;D
imo
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.129
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
theStig skrev:
Det er noen subwoofer typer der mye EQ er den del av selve konstruksjonen. Dette er f.eks åpen-baffel løsninger og såkalte ELF subwoofere, der man opererer kun under egenresonansen i et lukket system. I begge tilfeller må man normalt equalize 12 dB/oktav, ofte fra 100 Hz og nedover. Det blir fort både 20 og 30 dB EQ av sånt...
Mine "down under" er basert på ELF
http://sound.westhost.com/project48.htm

mvh

T

theStig

Gjest
Jeg får systemresonansen litt under delefrekvensen på 100 Hz i det nye systemet mitt. Jeg håper det går bra, hvis ikke får jeg dele lavere. Jeg har valgt å bruke litt "for store" kasser slik at systemresonansen ikke blir veldig høy. Jo mindre kassa blir, jo lavere blir effektiviteten, og desto mer effekt kreves. Høyttalerkonstruksjon er en kompromissets kunst....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.129
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg lagde kassa så liten som mulig så er det bare å fylle i dempemateriale for å senke resonnansfrekvensen,da elementet "ser" en større kasse jo mere demping det er i den.
lettere å endre volum opp enn ned
IMO
enig med at alt er kompromisser i en eller annen form.
kona synes jeg er kompromissløs 8)....men alt er relativt
mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det burde jo da være mulig å lage seg en utregning som går på effektivitet i forhold til antall elementer ved et gitt kassevolum. man spesifiserer et maksimalt kassevolum, så døtter man inn forskjellig antall elementer og regner på effektivitet i de forskjellige komboene. Så må man jo vurdere antall db ved 20Hz opp mot antall kroner...

T

theStig

Gjest
Her kommer en liten sammenligning av 1 vs 4 elementer i en 100 liters lukket kasse. Elementet er Beyma 12P1000nd (12-tommer). Løsningen med 4 elementer er serie/parallellkoblet for å gi ca. samme impedans som ett element.

Den første grafen er 1 element, og den andre er 4 elementer, alle med 1W input. Som man ser er det liten forskjell i effektivitet ved 20Hz, men forholdsvis stor ved 100 Hz.

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Så kan vi se på lydtrykk... jeg har brukt 20 mm utsving på elementet som ca. max output, noe som er nær grensa for hva som er mulig uten at lydkvaliteten kollapser totalt.

Ett element i 100 liter når 20 mm allerede med 100W inn, og leverer ca 95 dB max ved 20 Hz.

Fire elementer i 100 liter trenger 1200W for å nå 20 mm utsving, men leverer til gjengjeld ca 107 dB.

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det der var svært interessant, spesielt det at man ikke vinner mer enn et par dB ved 20Hz. Det at man kan guffe på med 4 ganger så mye effekt gir jo litt mer potensiale.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
I prinsippet kan man nok guffe på med nærmere 16 ganger så mye effekt. Slaglengden dobles omtrent ved 4 ganger så mye effekt og i simmuleringen med 4 basser er slaglengden ned mot 1/4 av simmuleringen med 1 bass. En 16-dobling av effekten tilvarer ca 12dB økning.

O

OivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
I prinsippet kan man nok guffe på med nærmere 16 ganger så mye effekt. Slaglengden dobles omtrent ved 4 ganger så mye effekt og i simmuleringen med 4 basser er slaglengden ned mot 1/4 av simmuleringen med 1 bass. En 16-dobling av effekten tilvarer ca 12dB økning.
Men la oss si at jeg ønsker å spille ned til ca 30Hz da, uten å nødvendigvis korrigere 100% for nivå, kan vel komme et godt stykke med 2x12 og noen hundre watt da vel?

Aalstad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
0
Det at de fire elementene hver for seg forbruker en mindre del av effekten til det enkle elementet (ved samme dB) vil jo si at spolene ikke blir like varme og gir en penere impedanskurve - altså bedre lyd. Det samme prinsippet gjelder jo forsåvidt både to og tre elementer også.. Eller har ikke temperaturforandringen allverden å si?

Topp Bunn