Avstemning: Mine stereo subber: 10 eller 12 tommer/ åpene eller lukket?

Hva er det beste alternativet for mitt behov?

• 10" lukket

Stemmer: 0 0.0%
  • 12" lukket

• 10" bassrefleks

• 12" bassrefleks

• Totalt antall stemmer
    0
O

OivindJ

Gjest
OivindJ skrev:
Snickers-is skrev:
I prinsippet kan man nok guffe på med nærmere 16 ganger så mye effekt. Slaglengden dobles omtrent ved 4 ganger så mye effekt og i simmuleringen med 4 basser er slaglengden ned mot 1/4 av simmuleringen med 1 bass. En 16-dobling av effekten tilvarer ca 12dB økning.
Men la oss si at jeg ønsker å spille ned til ca 30Hz da, uten å nødvendigvis korrigere 100% for nivå, kan vel komme et godt stykke med 2x12 og noen hundre watt da vel?
"Bøøømp"

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
Som greit priset musikksub med kompakte mål synes jeg XXLS 10" versjonen med slave og 22 liters kasse er spennende. Den ville nok jeg valgt, eventuelt 12" versjonen i ca 30 liters kasse.

O

OivindJ

Gjest
Er det veeeeldig skummelt å forandre litt på kassa uten å regne spess mye på det om en tenker å bruke digi-eq?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
OivindJ skrev:
Men la oss si at jeg ønsker å spille ned til ca 30Hz da, uten å nødvendigvis korrigere 100% for nivå, kan vel komme et godt stykke med 2x12 og noen hundre watt da vel?
Godt tenkt og eit godt kompromiss. Dersom du velger 2x12"XXLS(830847) kan du spele ca. 109dB lineært(+-12,5mm) ved 30Hz og 114dB ved maks mekanisk utsving(+-22mm meinar eg på det er). dersom du seriekoplar svingspolane på elementet(det er to pr element) og så paralellkoplar to element igjen sit du igjen med totalimpedans på 8ohm(5ohm DC-resistans). Du kan då kople på ein forsterkar på 1100W@8ohm til for å nå maksimalt mek. utslag dersom du puttar begge i ei felles kasse på 50 ltr. dersom du nøyar deg med ein forsterkar som førar til maks lineært utslag treng du ein som leverar 450W@8ohm. Aukar du kassestorleiken vil du trenge mindre forsterkar for å oppnå samme resultat. Når du kompenserar elektronisk har du også moglegheit til å sette den totale Q-verdien du ønskar. Låg Q gir slak avrulling, du får med andre ord med deg frekvensar under grensefrekvensen langt betre enn feks. bassrefleks.
Som greit priset musikksub med kompakte mål synes jeg XXLS 10" versjonen med slave og 22 liters kasse er spennende. Den ville nok jeg valgt, eventuelt 12" versjonen i ca 30 liters kasse.
Har 10" sjølv i ei kasse på 33 liter og 400g slave. Går djupt, men ikkje spesielt rask, ei heller kapabel til å spele særleg høgt. Du har teoretisk gode 40ms delay ved tuningfrekvens, langt høgare enn dersom den står i trykkammer. Men ting vil jo endre seg litt i ei kasse på 22 liter, det er ikkje det...

PS! Bare så det er sagt; Har ikkje noko religiøst imot bassrefleks-systemer ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
OivindJ skrev:
Er det veeeeldig skummelt å forandre litt på kassa uten å regne spess mye på det om en tenker å bruke digi-eq?
Ja, dersom det er snakk om en bassrefleks eller en ABS (slave) så er det nok det. Er det et lukket system så kan du nesten gjøre hva som helst.

O

OivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
Hva med en liten "cube" ? (like utvendige mål HxBxD)

Kan være rektangulær inni pga dobble vegger/sandfylling. Kanskje samme avstivning som Brontes med en liten øking av volumet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.343
Sted
Østfold
OivindJ skrev:
Snickers-is skrev:
Hva med en liten "cube" ? (like utvendige mål HxBxD)

Kan være rektangulær inni pga dobble vegger/sandfylling. Kanskje samme avstivning som Brontes med en liten øking av volumet?
Så lenge bølgelengdene du skal gjengi er så mye større enn kabinettet trenger du ikke bekymre deg for den innvendige geometrien.

O

OivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
Så lenge bølgelengdene du skal gjengi er så mye større enn kabinettet trenger du ikke bekymre deg for den innvendige geometrien.
Hva er 100/150hz i cm da? hvis det var det du mente?

O

OivindJ

Gjest
Fader; å lage "lille broren" til "The Almighty" med Beyma 12P1000Nd hadde også vært sykt kult. (og det betyr jo; bedre elementer og mindre krav til forsterker også)

K

Khanate

Gjest
Uendelig baffel

Hvorfor ikke la baksiden av elementene kikke ut i naturen, eller opp i loftet?
Med andre ord, hva med å benytte stua som høyttalerkasse?
For folk som bor på landet burde det være en mulighet.

Denne høyttaleren er vistnok utformet med tanke på slik bruk.

Elementet http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=295-455, har en resonansfrekvens på 20,8 Hz.
Hva gjør man om man vil går for en slik løsning samtidig som man ønsker full trøkk ned mot 8Hz (som for basstårna til Peter Dale)? For i så fall havner jo resonansfrekvensen midt i arbeidsområdet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Khanate skrev:
...
Hva gjør man om man vil går for en slik løsning samtidig som man ønsker full trøkk ned mot 8Hz (som for basstårna til Peter Dale)? For i så fall havner jo resonansfrekvensen midt i arbeidsområdet.
Massevis av areal/slagvolum, en sollid dose EQ og massivt med effekt, og det gjelder muligens i enda større grad for PEDALEN som operer under Fs.

mvh
KJ

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.857
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Khanate skrev:
Uendelig baffel

Hvorfor ikke la baksiden av elementene kikke ut i naturen, eller opp i loftet?
Med andre ord, hva med å benytte stua som høyttalerkasse?
For folk som bor på landet burde det være en mulighet.

Denne høyttaleren er vistnok utformet med tanke på slik bruk.

Elementet http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=295-455, har en resonansfrekvens på 20,8 Hz.
Elementet har en resonansfrekvens på 20,8 Hz. Det er ikke denne resonansfrekvensen vi tenker på, men den totale systemresonansen! Ved å ha lite nok kabinettvolum oppnår man lav nok systemresonanse! Så er det bare å pøse på med nok effekt og EQ ;)

Ser at 12" lukket leder avstemingen, men 18" lukket burde også være et alternativ ;D ;D

Topp Bunn