AW-180 og BW 802

Ble medlem
08.01.2007
Antall liker
0
Hei alle sammen! Er ny på dette forumet og tenkte jeg skulle bruke min første post på å utnytte deres kollektive erfaring og ekspertise ;D

Har to EC AW-180 og et par BW703. Har begynt å føle at alt annet i anlegget mitt ligger et hakk over 703 sånn kvalitetetsmessig (høytalerkablene mine er dyrere enn høytalerene) og vurderer å bytte dem ut. Elsker 703, men liker 802 ennå bedre, spesielt følelsen av å sitte midt inni musikken.

Har lest at 802 er veldig glad i mye kraft fra forsterkerene så det jeg lurer på er om AW-180 er tilstrekkelig for 802 eller om jeg da også må ha ny effektforsterker. Kan vel også nevne at jeg liker å ha godt med effekt, helst for mye. Liker lyden av effektforsterkere som går på "tomgang".

Takk for oppmerksomheten :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Det finnes en rekke ulike 802, er det 802D du snakker om i dette tilfellet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sist jeg hørte N802 og AW180 så låt det helt bra i mine ører, men da var det med god kilde og preamp.. EC begge deler. Kilde og pre vil vel i mange tilfeller være en trangere flaskehals enn akkurat effekttrinnet.. tror jeg.

Mvh Vidar P

Ble medlem
08.01.2007
Antall liker
0
Tenkte vel egentlig på både B&W Nautilus 802 (hvis jeg kan få den brukt) og B&W Nautilus 802D siden jeg trodde at de var ganske like med hensyn til hva slags effekt de trenger. Dersom dette ikke stemmer vil jeg sette pris på om noen forteller meg det  :)

Kan også legge til at den EC AW-180 er oppgradert til nyeste versjon.

Edit: Kan også legge til resten av anlegget om noen vil vite det. Forforsterker er Bryston BP26/MPS2. CD-spiller er ikke kjøpt ennå (det jeg bruker nå er ikke noe bra, kjøper veldig snart), men det blir nok enten Cary 303/300, Marantz SA11-S1 eller EMC-1up. Signalkabler er to par Wireworld Super Ecplise 5 XLR og høytalerkabler er Wireworld Eclipse 3+ biwire.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
For å pirke så heter visstnok ikke 802D Nautilus lenger.

Jeg vil tro AW 180 er en bedre match til N802 enn til 802D. Ikke på grunn av hvor tunge de er å drive, men snarere på bakgrunn av at den har en klang som passer N802 bedre enn 802D.

Når det er sagt har jeg en mistanke om at begge de to foretrekker litt mer watt om de kan få det, men det avhenger selvsagt av om du vil dra på med litt volum.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tenkte vel egentlig på både B&W Nautilus 802 (hvis jeg kan få den brukt) og B&W Nautilus 802D siden jeg trodde at de var ganske like med hensyn til hva slags effekt de trenger. Dersom dette ikke stemmer vil jeg sette pris på om noen forteller meg det  :)

Kan også legge til at den EC AW-180 er oppgradert til nyeste versjon.

Edit: Kan også legge til resten av anlegget om noen vil vite det. Forforsterker er Bryston BP26/MPS2. CD-spiller er ikke kjøpt ennå (det jeg bruker nå er ikke noe bra, kjøper veldig snart), men det blir nok enten Cary 303/300, Marantz SA11-S1 eller EMC-1up. Signalkabler er to par Wireworld Super Ecplise 5 XLR og høytalerkabler er Wireworld Eclipse 3+ biwire.
Hva med å oppgradere kilden først; kanskje du oppnår det du vil lydmessig uten å skifte ut 703 med det første?
Jeg mener; dersom kilden din er dårlig som du sier; hva skal du da med nye ht'ere...? Blir ikke det litt feil ende å begynne i? N802 gir iallefall ikke mer ved dørene enn 703 hva angår signalkvalitet.

Til spørsmålet om effekt og N802, så vil jeg si; kjøp gladelig dersom det er 802 du skal ha, AW180 har mer enn nok effekt. N802 er forresten en ikke helt upopulær Naim-høyttaler i UK, og NAP'er pleier å ha 70-80watt..

Mvh Vidar P

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Antall liker
2
Kjører selv på 802D men med Dp effekt trinn. Jeg har slitt endel med bassen på 802D. Altfor mye bass. Dette kan nok skyldes flere faktorer men det som hjalp var å bygge om Dp trinnet til s utgaven. Det hjalp litt. Kjøpte så nye ht kabler. Det hjalp litt til men fremdeles litt for mye bass. Byttet så ut min Cary cd spiller med Burmester her i høst og det gjorde virkelig susen. Nå er bassen stram og fin uten noe form for "romling" eller annen ulyd. Og masse,masse kraft !

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Har hørt at nautilus 802 krever mye effekt, mens 802D er mer lettdreven. Ville vel tro at hvis du synes det skal være en overflod av effekt og full kontroll over høytaleren så er aw180 for veikt for disse høytalerne. Men 703 er jo en meget god høytaler som med en god cd-spiller vil yte aw180 full rettferdighet. Kanksje du heller burde nedgradere høytalerkablene:)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Kanksje du heller burde nedgradere høytalerkablene:)
Kansje ikke så dumt, nei..
Men over til spm, så vil 180 holde lenge, men tror kansje du vil mangle litt når du skal dra på skikkelig (som det høres ut som du vil?) Kansje oppgradere til aw400 etterhvert? Trenger jo ikke ta effektforsterkerne med det samme...?

PK

Ble medlem
08.01.2007
Antall liker
0
Som Vidar p nevnte skal jeg nok først ha en bedre cd-spiller å spille med den en stund før jeg kjøper høytalere.

Jeg har derimot fått låne en cary 303/300 en stund å følte vel da at fortsatt ikke var helt i mål lydmessig. Ville gjerne ha musikken mer ut i rommet.

Selv om jeg som oftest ikke spiller veldig høyt så kunne jeg tenke meg å ha muligheten til å dra på litt en gang iblant. Da jeg skrudde opp volumet med caryen i annlegget (og med den cd-spilleren jeg har nå, cambridge azur 640c) spisset mellomtone og diskant seg veldig til, musikken ble skrikende og ubehagelig. Regner med at det er på grunn av at 703-ene ikke takler slikt volum. Det er stålkontroll på bassen hele veien, men den mangler litt trøkk, er vel grenser for hva 703 sine 6,5'' bass elementer kan gjøre.

Så, spørsmålet mitt er vel egentlig, vil 802D eller evt N802 hjelpe meg med disse problemene dersom jeg etter ny cd-spiller vil føle det samme som da jeg testet ut cary? Eller vil jeg kanskje også trenge noe mer, slik som å bytte ut AW-180?

Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Hei,

For tips ang. spiss diskant når du drar på kan du se på emnet om B&W Nautilus 805 på kabelhjørnet. Jeg har en følelse av at den enkleste løsningen er å få tak i den nye S-utgaven, og jeg har også lekt med tanken på 802D på sikt. Jeg har Electrocompaniet i alle ledd: Emc-1, EC 4.7, 2stk. AW-220 på mine Nautilus 805. På moderat/lavt volum spiller dette i mine ører meget bra, og ikke minst ser det nydelig ut. Problemet er at jeg (som jeg antar du også gjør) synes designet til disse komponentene/høyttalerene er for pent til å bytte ut med andre merker uten videre:)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Selv om jeg som oftest ikke spiller veldig høyt så kunne jeg tenke meg å ha muligheten til å dra på litt en gang iblant. Da jeg skrudde opp volumet med caryen i annlegget (og med den cd-spilleren jeg har nå, cambridge azur 640c) spisset mellomtone og diskant seg veldig til, musikken ble skrikende og ubehagelig. Regner med at det er på grunn av at 703-ene ikke takler slikt volum. Det er stålkontroll på bassen hele veien, men den mangler litt trøkk, er vel grenser for hva 703 sine 6,5'' bass elementer kan gjøre.
Sikker på at dette er høytalerne og ikke dårlig romdemping. I de fleste normale hus jeg har hørt dette skje i er det heller pga rommets egenskaper enn pga begrensninger i høytaleren. Har samme problemet selv på en del innnspillinger og det er ikke pga anlegget, men mangel på demping.

Ble medlem
08.01.2007
Antall liker
0
Til solo: Det kan meget vel være, har vel egentlig ikke særlig mye demping i rommet i det hele tatt, dessverre er rommet vanskelig å gjøre noe med da det er et visst kvinnemenneske med i bildet som ikke vil sette pris på at jeg dekorerer om stua.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Til solo: Det kan meget vel være, har vel egentlig ikke særlig mye demping i rommet i det hele tatt, dessverre er rommet vanskelig å gjøre noe med da det er et visst kvinnemenneske med i bildet som ikke vil sette pris på at jeg dekorerer om stua.
Hehe, kjenner til "problemet". Lykke til!

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Jeg har brukt aw180m på mine 802n. Kan ikke si det var noe bra match. Følte at bassen blei veldig slapp.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Det er nok i første rekke fra mellomtonen og opp at 802N og AW180 utfyller hverandre best.

Topp Bunn