8
8x12_TOM
Gjest
Ja, når bassen går inn i midden, kan det fort oppstå mye høyfrekvent støy
Sist redigert:
Selvsagt er jeg bare en amatørsynser sammenlignet med Dave Wilson. Men argumentene mine er like gyldige for det.Wilson Audio har konstruert, produsert og solgt high end høyttalere siden 1973 og har fulgt en konstruksjonsmessig klar rød tråd siden den gang.Alle ressursene er satt inn i justerbarhet for å få korrekt løpetid elementene i mellom til lytteposisjon og markedsføring av dette. I den jakten har de altså gitt blaffen i diffraksjon. Jeg har knapt sett en høyttaler med flere kanter. Jeg tviler på at filten rundt høyttalerelementene er nok til å holde diffraksjonsproblemene i sjakk. Og legg merke til den store avstanden mellom elementene, f. eks. diskant og mellomtone. Som skapt for problematisk overgang ved delefrekvensen. Prisen på høyttaleren kan ikke gjøre noe med de fysiske lovene som regulerer forholdet mellom elementstørrelse, delefrekvens og lobing.
Hvorfor har så Wilson ofret disse viktige tingene for å få til denne justerbarheten? Min teori er at det er lett å markedsføre og er salgbart hos rikinger. Det er visuelt intuitivt at denne justerbarheten har noe for seg. Minimering av diffraksjon og lobing er ikke like lett å markedsføre. Min konklusjon:Et tulleprodukt!
En diy-høyttaler med samme elementer i en skikkelig baffel uten disse kantene, enten fysisk løpetidskorrigering for en bestemt lytteavstand eller digital/aktiv justering, så har man en høyttaler til 1/20 eller lavere enn prisen som har potensiale til å låte mye bedre en Wilson.
De siste 30 årene er det vel knapt noen andre som har solgt flere high end høyttalere enn Wilson.
David Wilson er kjent for å bruke klassiske konsertlytting som referanse og er en eminent produsent og tekniker av klassiske musikk.
Men, det er klart at han kommer til kort mot en norsk amatørsynser som kan produsere noe MYE bedre enn dette TULLEPRODUKTET til 5% av prisen.
Hva fanden nøler i efter ?!!
Han har laget en høyttaler som har veldig mange kanter rett i nærheten av høyttalerelementene. Dette skaper diffraksjon som er lett hørbart og målbart.
Han har laget en høyttaler som har relativt stor avstand mellom høyttalerelementene. Dette skaper ujevn frekvensrespons og lobing utenfor sweetspot. Dette er også lett hørbart og målbart.
Dette er selvsagt bevisste designvalg av konstruktøren, men er noen kompromisser som han har inngått for få full kontroll på løpetidskorrigering. Jeg påstår at han kunne løst dette digitalt og samtidig unngått de to problemene som han har introdusert over. Dette er konstruktøren også sannsynlig vis enig i. Men i high end-segmentet er det ikke salgbart å løse ting digitalt selv om det er bedre, så jeg antar at dette er en bevisst markedsmessig beslutning, og ikke lydmessig.
Du kan gjerne diskutere argumentene mine. Det er enkel fysikk. Hva jeg er eller ikke er, er mindre interessant.
Ser slik ut dessverre. Finnes vel et fåtall journalister som har tilstrekkelig kunnskap til å forstå og avdekke svakheter i ulike konstruksjoner, men de er enten såpass små at de ikke får oppmerksomhet eller de tier bevisst. Forum og internett er egentlig det som har brakt mer kunnskap og info til folk, ikke lektyren.Er journalister og dette kundesegmentet så kunnskapsløse rundt en hobby de velvillig bruker millioner på, eller har de en slik beundring for guruer at kritiske spørsmål er sett på som dårlig kotyme?
Ja, lytting er ein stygg uvane eg har, som har kosta dyrt opp gjennom åra.........Nå var man godt i gang med en skikkelig ukvalifisert synsing og dissing her og så kommer du og antyder at du ville hørt dem i tillegg? Makan...
Det kan selvfølgelig være en fordel å ha baffelbredde tilpasset det enkelte frekvensområde ift baffelstep osv, selv om jeg er mer fan av innbygging/infinite baffle. Men er det en fordel å ha skarpe kanter på fire sider av hvert element? Merkelig om diskanten deles ved 1000 hz i et 5-veisdesign. Det reduserer jo problemet med lobing off axis, men gjør til gjengjeld at det blir umulig å spille høyt (nok). Da skjønner jeg også hvorfor han bruker silkedome med snill oppbrytning.for noe tøys. de separate boksene er nettop for å hindre store bafflers favorisering av frekvensspekter. kasser som spendor og audionote er helt idiotisk i sammenligning med wilson. deling mot diskanten er dessuten lave 1khz.
Linkwitz skriver det samme, en som mildt sagt kan en ting eller to om akustisk design.
"....The best recognized of this type of box speakers is probably the Wilson line of speakers, to the point of having become status symbols."
Whatever_happened
John Atkinson er ifølge nylig avdøde Peter Aczel ekstremt kunnskapsrik; og det skrev Aczel for mange, mange år siden. Med andre ord er kompetansen på plass i Stereophile. At den ikke brukes til å stille kritiske spørsmål, er fordi integriteten er mindre enn lysten og behovet for å tjene penger (derfor omtalte Aczel Atkinson som "black hat").Ser slik ut dessverre. Finnes vel et fåtall journalister som har tilstrekkelig kunnskap til å forstå og avdekke svakheter i ulike konstruksjoner, men de er enten såpass små at de ikke får oppmerksomhet eller de tier bevisst. Forum og internett er egentlig det som har brakt mer kunnskap og info til folk, ikke lektyren.Er journalister og dette kundesegmentet så kunnskapsløse rundt en hobby de velvillig bruker millioner på, eller har de en slik beundring for guruer at kritiske spørsmål er sett på som dårlig kotyme?
Jeg har forsåvidt forståelse for at kundegruppen ikke kan vite bedre, men det er tragisk at det ikke finnes en seriøs hifi journalistikk i dag. Leser man den gamle testen av Klipsch Khorn av Richard C Heyser fra 1986, og sammenligner med dagens "tester" så er det til å grine av. Nå var riktig nok Heyser en ekstrem og unik kunnskapsrik person og av mange regnet som et regelrett geni, men de nedavgående endringene vi har sett over årene er uansett tydelige og det er trist.
Så målgruppen er opptatt av timing-påvirkningen antall tvinninger av internkablingen har, mens de ikke er opptatt av ting som er relevante? Det illustrerer i såfall hvor virkelighetsfjernt dette segmentet er.Er faktisk ikke så sikker på at intrikate detaljer rundt mulige lydmessige utfordringer er momenter som den tiltenkte målgruppen er så veldig opptatt av. Hvis jeg har rett, så tas sikkert ikke audiofil kritikk fra dem som irriterer seg (over pris mm.) og bare leter etter diskvalifiserende forhold så nøye av fabrikken.
Nei, de er ikke opptatt av internkabling, heller.Så målgruppen er opptatt av timing-påvirkningen antall tvinninger av internkablingen har, mens de ikke er opptatt av ting som er relevante? Det illustrerer i såfall hvor virkelighetsfjernt dette segmentet er.Er faktisk ikke så sikker på at intrikate detaljer rundt mulige lydmessige utfordringer er momenter som den tiltenkte målgruppen er så veldig opptatt av. Hvis jeg har rett, så tas sikkert ikke audiofil kritikk fra dem som irriterer seg (over pris mm.) og bare leter etter diskvalifiserende forhold så nøye av fabrikken.
Det funker sikkert fint for én person i sweetspot. Men off axis er det sannsynlig vis krise, men det har mindre betydning om man lytter alene utendørs.Du virker overrasket JENO, hvorfor det?
Når det gjelder Wilson høyttaleren så lurer jeg på om det har mindre betydning med intern avstand mellom driverne når de er vinklet på denne måten?
'Alle' andre forfekter jo minimal avstand mellom diskant og mellomtone ihvertfall, men plasser så disse på samme flate baffel vanligvis.
Det er vel ingen som har lyst til å kaste bort tid til å skrive om noko som let berre ræva?Så er det vel blitt slik att de låner ikke ut ht til flere mill.
Da forlanger de vell en god test, det er morsomt å lese hifi blader.
Men har vel tilgode å lese en test som er direkte negativ, det forundrer meg litt.
Alt blir rost opp i skyene, Er det virkelig slik? I mine ører stemmer ikke dette.
Men så er jeg en sær middelaldrende gubbe da
Da kommer mitt spm, hva er meningen med å sitte langt unna ht?Har man først råd til en Wilson så har en nok lytterom som gir litt mer en 2.5 meter lytteavstand.
Mye gpp innen marketing men har til nå ikke lest negative tester av Wildonprodukter.
Hodetelefoner er vel det ideelle da?Da kommer mitt spm, hva er meningen med å sitte langt unna ht?Har man først råd til en Wilson så har en nok lytterom som gir litt mer en 2.5 meter lytteavstand.
Mye gpp innen marketing men har til nå ikke lest negative tester av Wildonprodukter.
Leser man noen tester som er direkte negative?
Da kommer mitt spm, hva er meningen med å sitte langt unna ht?Har man først råd til en Wilson så har en nok lytterom som gir litt mer en 2.5 meter lytteavstand.
Nei fydda, da er de jo enda nærmere.Hodetelefoner er vel det ideelle da?Da kommer mitt spm, hva er meningen med å sitte langt unna ht?Har man først råd til en Wilson så har en nok lytterom som gir litt mer en 2.5 meter lytteavstand.
Avalon gjør jo det samme på enkelte modeller, unormalt stor avstand mellom elementerDu virker overrasket JENO, hvorfor det?
Når det gjelder Wilson høyttaleren så lurer jeg på om det har mindre betydning med intern avstand mellom driverne når de er vinklet på denne måten?
'Alle' andre forfekter jo minimal avstand mellom diskant og mellomtone ihvertfall, men plasser så disse på samme flate baffel vanligvis.
M-material = MDFI tillegg så har originalen disse Wilson-spesialitetene i kabinettmaterialer, som en selvbygger ikke får til.
M er en variant av MDF med litt andre egenskaper. Det hevdes vel 10dB bedre demping av vibrasjone.
X er beslektet med Corian - altså det som lages kjøkkenbenker av.
Johan-Kr
I stereo får man interferens på steder i rommet som avhenger av frekvens og avstand.Har de lagt merke til korleis lyden frå eit instrument endrar seg med avstanden mellom det og lyttaren? Ikkje berre dynamisk sett, men kanskje i særleg grad frekvensmessig. "Rett" lyd vil då variere med opptaket (avstand frå instrument til mikrofon) så vel som med høgtalarplasseringa. Ein kunne såleis tenkje seg ein "standard" her, om enn berre teoretisk (vi kan ikkje alle sitte på same plass i konsertsalen). Det vil også vere vanskeleg å standardisere høgtalaravstandane i heimen - vi har ganske så ulike omgjevnadar for våre oppsett.
Nærmar du deg høgtalarar av konvensjonelt slag vil du før eller seinare vere i ein posisjon der du høyrer meir/mindre av diskant og basselement. Om du skal tenkje høgtalaravstand bør du altså ta med dette i vurderinga - du må ha ein viss lytteavstand. Vidare har vi spreiingskarakteristikken til dei einskilde elementa, som i større/mindre grad kan forvanske oppsettet.
Så planarhøgtalarar/linjekjelde/punktkjelde/fulltoneelement har noko for seg.
Har aldri prøve korkje gamle eller nye WAMM, men reknar med at desse justeringane av kabinettet kan ha noko for seg i dette aspektet, sjølv om det kan by på frekvensmessige bindingar med tanke på bølgjelengda i aktuelt frekvensområde pr element og plasseringa, men trur nok eg skulle greidd å få til eit sett Wilson også, om eg hadde tid på meg, og fekk herje stova akkurat slik eg ville. Eg ville iallfall likt å prøve. Nokre månadar, helst....