Bærbar PC, hvilken er "god nok"?

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ha meg en ny bærbar og vil ha god kvalitet, kjapp respons og god grafikkytelse til redigering og litt lett spilling en gang i ny og ne. Jeg har sett meg ut PCer i forskjellige prisklasser og er litt usikker på hvor mye penger det er fornuftig å bruke. Mitt bruksområde er stort sett kontorarbeid, surfing og musikkavspilling.

3990,- : http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=617165
4890,- : http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/acer-as5738zg-454g32mnbb/136279.3003/
7495,- : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610598

Jeg heller sånn smått mot den i midten da grafikkløsningen skal være på høyde med den i den dyreste utifra hva jeg kan se. Er det noe poeng å ha så kraftig maskin som sist til et forsåvidt normal bruk? Med spilling tenker jeg ikke de siste FPS i høy kvalitet med 100 frames per sekund.

Jeg er overhodet ikke oppdatert på hardware, men har skjønt at denne i5-prosessoren er en hel del hvassere enn T4500?

Takker for datakyndig hjelp!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.838
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skulle akkurat til å si at Acer ikke innehar den beste kvaliteten før jeg sjekket linkene dine. Mulig de er bedre i 2010, men generelt sett har det vært endel å utsette kvalitetsmessig (egen erfaring som IT sjef og andres erfaring). Tåler relativt lite og er endel kvalitets problemer. Mye ytelse for pengene men det stopper der.
Skal den i prinsippet bruks som stasjonær - dvs. lite flytting rundt så er de sikkert helk ok.

Hvorfor ikke sjekke f.eks. Asus?

Selv bruker vi Lenovo Thinkpad serie, men de er konstruert litt mer for proffmarkedet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.187
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kjøpte en Asus til 3590 på mpx.
Stråelende fornøyd, passe god til m itt bruk, som er som ditt bruk.
På sikt kommer det en server i hus til musikk avspilling og genrel lagring av bilder og dokumenter.

Håvard

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.601
Sted
Hus
Har en Acer 8940G med 18,4" full hd skjerm, 2x500 Gb disker, 1 Gb skjermkort, 4 Gb RAM og blueray brenner. Dyr maskin, men kjempefornøyd :D

C

Cyber

Gjest
Ja, men jeg skal som sagt gjøre nokså normale greier med den og håper å spille et og annet avdanket strategispill en gang hvert jubelår.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Acer er som kjent den minst pålitelige pcprodusenten (blant de større), og Asus er sammen med Apple de mest pålitelige.

Jeg anbefaler Asus på det sterkeste (hvis du ikke går for Mac), rimelige pcer, enkelte er bygd som tanks og de fleste er pene å se på.

C

Cyber

Gjest
Finnes ikke MACer innen min prisklasse, er avhengig av optisk drev og den hvite macbooken ser jo ikke videre pen ut.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
gorg skrev:
Acer er som kjent den minst pålitelige pcprodusenten (blant de større), og Asus er sammen med Apple de mest pålitelige.

Jeg anbefaler Asus på det sterkeste (hvis du ikke går for Mac), rimelige pcer, enkelte er bygd som tanks og de fleste er pene å se på.
Sony,Toshiba og Asus er de produsentene med minst feil, Apple kommer på en 4 plass, i det minste var det "ståa" for et år siden. Leste en oversikt, men husker ikke riktig hvor jeg leste den.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold
Denne kan være en øyeåpner:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

Legg merke til at noen prosessorer bruker forferdelig mye strøm og noen prosessorer finnes i ulike versjoner med hhv normalt og lavt strømforbruk.

Ellers kan det være verdt å merke seg følgende:
- Enkelte prosessorer har ikke støtte for 64 bit OS.
- En av de store forskjellene på PC-kvalitet ligger i kjølesystemet. Jeg har en HP Pavilion, og den støyer veldig når det er litt støv i den. Og støv blit det, det medfører at man må plukke i fra hverandre absolutt hele maskinen for å komme til og fjerne støvet. Barebones (PC-er der man kan skifte komponenter og få den custom siden leverandøren kjøper halvfabrikata) har ofte bedre tilgang til disse komponentene. Design-PCer sliter ofte med kjølingen mens gaming-PCer har ofte veldig gode kjøleløsninger. Verdt å sjekke ut ASUS sine gaming PC-er. De trekker luft inn gjennom tastaturet og har exit bak. Mange har lufting på undersiden, noe som medfører at de tettes om man sitter med PC-en på fanget. HP Envy er en lekker serie som har kjempestore problemer med kjølingen.
- En PC er ikke summen av alle benchmarks på de ulike komponentene, men også i vesentlig grad et spørsmål om summen av komponentenes match, versjoner (GPU-er sitter jo for eskempel på et kort med mange andre komponenter som er med på å bestemme ytelsen. RAM finnes i ulike kvaliteter osv).
- En laptop bør være mekanisk stabil. En PC som har et for dårlig chassis faller rett og slett alt for fort fra hverandre.
- Mange produsenter har ulike modeller som på papiret ser like ut og har svært ulik pris. I praksis kan det være betydelige forskjeller når det gjelder byggekvalitet, kvalitet på de enkelte komponentene, stabilitet, kvalitet på skjerm, batterilevetid osv osv. Det er her typisk Acer, Packard Bell, billige Compaq og mange andre faller gjennom.
- Mange laptoper man finner til salgs på nettet er kort og godt utdatert gammel dritt som de prøver å få lurt på en eller annen intetanende kunde. Tilbud som ser bra ut kan allikevel bety at produktet er dobbelt så dyrt som en moderne maskin med tilsvarende ytelse.
- Skjermer bruker i dag ulike teknologier som vanlig baklys, LED baklys og RGB-LED. I tillegg er det gedigne kvalitetsforskjeller på skjermer som ikke alltid kommer frem på papiret.
- I dag finnes det 5400RPM, 7200RPM, 7200RPM hybrid og rene SSD-disker til maskiner. Dette har mye å si, spesielt for oppstarthastigheten. Førstnevnte er tregest. Overgangen til SSD er voldsom.
- 15,6" skjermer ser i dag ut til å gi mest skjerm for pengene siden chassisene også er såpass romslige og masseproduserte at man får relativt anstendig hardware for pengene.
- 4-kjerners prosessor scorer bra på enkelte ting, men på andre ting kan de score vesentlig dårligere enn dualcore konkurrenter. Office-apps har ofte ingen fordel av 4-kjernes prosessorer. Det samme gjelder en del spill.
- Numerisk tastatur er kjekt. Det finnes i dag på mange 15,6, og på de fleste 17".
- I tillegg til de tradisjonelle betegnelsene WXGA, WUXGA, WSXGA+ osv, brukes i dag 3 andre betegnelser: HD, HD+ og Full HD. De henspeiler normalt til hhv 1366x768, 1600x900 og 1920x1080. HD er med andre ord ikke 1080.

Selv drømmer jeg om en Sony Vaoi Z med 8GB RAM, 512GB HDD (2 stk SSD), 13,1" full HD LED, GT330 (kan deaktiveres så man bruker en liten intern strømsparende GPU), I7 640M, BD, god batteritid (opp til 7 timer), 1,4kg. Problemet er at den må bestilles fra USA og koster 4500 USD...

C

Cyber

Gjest
Jeg forstår og er klar over at en maskin må være jevnt spesifisert for ytelse, men sliter med å finne en konkret maskin som yter godt jevnt over til en betalbar penge. Mitt budsjett er opptil 7000, men helst lavere.

Kom gjerne med konkrete anbefalinger om du har, snickers.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.838
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gode betraktninger fra krone_is ;)

Fra produsentenes side blir det lagt mye arbeid i proffserier og mindre for "det almenne bruk".

Har også snust litt på Sony serien selv. Føler ca. 13" skjerm er et godt kompromiss mellom størrelse og bærbarhet.
Selv bruker jeg Lenovo W500, T510 og T60p litt om hverandre. Alle er "arbeidshester", men vinner absolutt ingen designpris. Stille er de også.

C

Cyber

Gjest
Ja, men er ikke CPU og resten litt utdaterte greier? Ser CPUen yter lavere enn "T4500" som mange av de andre budsjettmaskinene er ustyrt med.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold
Jeg vil anbefale deg å bruke så mye som mulig av budsjettet på PC dersom det er ditt primære arbeidsverktøy med mindre du har tenkt å bruke det overskydende på å handle hifi fra meg :D

Noe slikt kanskje? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597459 Ganske mobil. I5-prosessoren drar 35W og er blant de raskeste med dette strømforbruket. Ikke så stor skjerm men LED og såkalt HD-oppløsning. Dedikert grafikkkort.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.838
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mulig det, men som regel er det ikke CPU som er begrensingen i slike maskiner. Harddisk, minne, skjermkort, "oppsett av maskinen" etc. er som regel viktigere.
CPU er sjelden årsaken til at maskiner føles trege for tiden.

Du spør om maskin som er "god nok". Som med mye annet får man ikke i pose og sekk for ett gitt budsjett.

EDIT: Så også den som snickers linker til her.

C

Cyber

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg vil anbefale deg å bruke så mye som mulig av budsjettet på PC dersom det er ditt primære arbeidsverktøy med mindre du har tenkt å bruke det overskydende på å handle hifi fra meg :D

Noe slikt kanskje? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597459 Ganske mobil. I5-prosessoren drar 35W og er blant de raskeste med dette strømforbruket. Ikke så stor skjerm men LED og såkalt HD-oppløsning. Dedikert grafikkkort.
Skjønner. Grafikkortet er jo ikke det kjappeste, Acer "TimelineX" maskinen i start-innlegget har jo Ati 5650 og i5-460 og ser ellers bra ut, men er kanskje et dumt valg allikevel?

Men jo, om jeg klarer å kommer gjennom PC-valget på en edruelig måte kan jeg fort ende opp med å bestille et par Tensor Alpha så ikke skyt for høyt ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Gode specs er èn ting. Viktigere er holdbarhet og kvalitet. Har hatt en Toshiba Tecra med Pentium M prosessor i snart 5 år som kontormaskin, men den er nå omtrent like rask som en 486 DX. Skuffende for en pc som i sin tid kostet 12k. Kvaliteten på kjøling ser ut til å være en nøkkelfaktor. Sjekk ut produsentens rykte på holdbarhet og komponentkvalitet, evt. legg inn fremtidige kostnader for vedlikeholdsutgifter. Har nå kjøpt en Asus-bærbar så får vi se om den holder i lengden.

C

Cyber

Gjest
Kan gi litt feedback. Maskinen fungerer svært godt er jeg er svært fornøyd. Eneste nå de første dagene er at tastene sitter litt annerledes enn på mange andre maskiner. Treffer ofte S istedet for A og så videre. Ellers anbefales den sterkt!

Topp Bunn