Bør Norge inn i EU ?

medlemskap i EU: ja eller nei ?

• JA

Stemmer: 0 0.0%
  • NEI

• vet ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor skapes størstedelen av verdiene i Norge da? Langs kysten har man fiske, oppdrett, offshore, skip, møbler for å nevne noe, vet ikke hvor stor del av den totale verdiskapningen dette utgjør, men lite er det ikke.

Iallfall forbrukast verdiane i urbane område, sjølv om dei fire vestlandsfylka i 1994 stod for over 60% av verdiskapinga i landet (unnateke olje, som ligg utanfor kysten. Tek vi med denne, steig talet til langt over 80%.)
Slike statistikkar lagast ikkje lenger, av ein eller annan grunn....

A

Affa

Gjest
Iallfall forbrukast verdiane i urbane område, sjølv om dei fire vestlandsfylka i 1994 stod for over 60% av verdiskapinga i landet (unnateke olje, som ligg utanfor kysten. Tek vi med denne, steig talet til langt over 80%.)
Slike statistikkar lagast ikkje lenger, av ein eller annan grunn....
Hahahahaha. Snekkere og fiskere med grunnskolen får ikke mye olje opp av porøst fjell skolelærer. Vestlendinger tror de skaper verdier, men det gjør de altså ikke. De er Norges polakker. De arbeider på installasjoner, felter, skip og fabrikker designet, beregnet og drevet av østlendinger. Snart er stresslesskongen dau og da har dere bare sissel kyrkjebø samt en synkende og rotten brygge med rotten fisk igjen.

K

knutinh

Gjest
Er det by opp mot bygd nå? Er ikke det fryktelig vanskelig og lite interessant å måle?

Uansett hvordan vi organiserer samfunnet (uteom sosialisme) så vil vel de næringene som skaper ressurser bli stående igjen, uansett lokasjon?

Olje og fiske er de to største eksport-næringene, men krever etterhvert kompetanse som kommer fra hele landet.

Landbruk må være en av de største underskuddsnæringene.

Hvordan måler man forresten verdien av byråkrati og distributører som ofte er lokalisert sentralt? Man kan si hva man vil om disse, men en nedleggelse ville være en katastrofe for samfunnet.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De 4 vestlandsfylkene stod for over 60 % av verdiskapningen i landet uten at oljen var med ja, det var det jeg trodde. Og Affa lever i den villfarelsen at vi driver med snekring mens ting blir designet og beregnet østpå. Kan jeg få se noen av de fine båtene dere har designet?
Det foregår mye beregning og designing her vest og, om dere våger dere over fjellet vil dere kanskje bli overrasket

A

Affa

Gjest
De 4 vestlandsfylkene stod for over 60 % av verdiskapningen i landet uten at oljen var med ja, det var det jeg trodde. Og Affa lever i den villfarelsen at vi driver med snekring mens ting blir designet og beregnet østpå. Kan jeg få se noen av de fine båtene dere har designet?
Det foregår mye beregning og designing her vest og, om dere våger dere over fjellet vil dere kanskje bli overrasket
Nesten alt foregår i Oslo lille du. En og annen linefisker har dere kanskje beregnet, men ellers er det ikke mye. LNG- og oljetankere, bulk, sub-sea, marine, off shore, alt beregnes og designes her i Øst. En og annen naval engineer sitter og tegner speedsjarker i Ålesund, men han kan ikke regne på noe som helst. Stavanger regionen har selvsagt en viss aktivitet, det samme gjelder Bergen, men sammenlignet med Telemark, Vestfold, Østfold, Akershus og Oslo drukner det totalt.

Kom med dokumentasjon på de latterlige påstandene. Trygd og slo kvalifiserer ikke

Det er dessuten forskjell på eksport og verdiskapning. Lik det eller ei, men serviceyrker er også verdiskapning. Det er kun en ting som teller og det er omsetningshastigheten på kronene. Det er her det bor mennesker og det er her folk er sysselsatt-ergo er det her verdiskapningen foregår.

Vestlandet er rovfiske, slo, rustsveising og overføringer.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vestlandet kunne klart seg glimrende uten resten av Norge.  Rest-Norge kunne levd av oslobyråkratene og sett hva de satt igjen med.  

G

Gjestemedlem

Gjest
En god start ville være å gjenninføre Bergen som hovedstad. Deretter kan vi selge Akershus og Oslo til svenskene eller bygge en mur rundt byen og bruke den til fengsel og asylmottak.

Kansje vi kan få noen fine hyttetomter i Malmø i bytte... eller er det litt optimistisk? Den er jo ikke akkurat pent brukt...

K

knutinh

Gjest
Jeg er tilhenger EU-medlemskap fordi:
1. Vi har varer og trenger et marked. Som små og ubetydelige vil vi i større og større grad bli skviset av proteksjonistiske ledere i større organisatoriske enheter som USA og EU.

2. Vi og verden trenger en økonomisk, politisk og tildels militær motpol til USA som kan stabilisere verden.

3. Vi har og får allerede i dag alle ulempene ved EU, vi kan likesågodt ta med fordelene også.

4. Norge er et land som kan selge seg dyrt til EU - vi er godt organisert og har stødig økonomi.

Det jeg er skeptisk til når det gjelder EU er overføringer til landbruket (en uting), manglende transparens/demokrati, over-regulering på enda et nivå (saver USAs mistro til alt føderalt), overgivelse av forsvarspolitikk og utenrikspolitikk.

-k

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har egentlig vært litt for EU, men tror ikke konsekvensene av å gå inn bare er positiv. F.eks landbruket her til lands blir det vil lite av, noen mener vel at vi burde bli kvitt alt av landbruket her til lands, men jeg synes det hører til her i landet.

A

Affa

Gjest
Vestlandet. Jævlig natur. Innavl. Møkkavær. Ras. Bygdetullinger.

På vestlandet bor det knappe 1 million, dvs. halvparten av rundt Oslofjorden.
De som skaper verdier der borte er utflyttede Østlendinger, dvs folk med et kall, misjonærer fra øst.

Utdanningsnivået er lavt og dialektene er uforståelige. Beliggenheten er elendig. Klimaet dårlig og rasene mange. De er genetisk anlagt til å bli alkoholikere. De er ubeleste mørkemenn og de er redde for dans.

Primitivt skriftspråk, stygge møbler og rustne trålere er ikke noe å skryte av. Ålesund ser ut so en russisk brakkeby fra 60 tallet med unntak av noen kvartaler med ok bygårder. Bergen er en charmant småby med trehus og kommunistarkitektur. Stavanger er byen ingen vet noe om.

Ellers er det meste missforstått urbanisme, borebiller, grautmål og vond mat.

K

knutinh

Gjest
har egentlig vært litt for EU, men tror ikke konsekvensene av å gå inn bare er positiv.
Det tror vel ingen.
F.eks landbruket her til lands blir det vil lite av, noen mener vel at vi burde bli kvitt alt av landbruket her til lands, men jeg synes det hører til her i landet.
Nå driver vel også EU med "sponsing av sysselsettingstiltak for å holde liv i yrker som ikke er liv laga på bekostning av u-land" aka landbrukspolitikk, så jeg tror neppe vi vil miste alt landbruket. Det er uansett ikke noe mål.

Men jeg har et håp om at de som har kapasitet og forutsetninger til å drive rasjonelt får lov til det - og ikke minst at de som ønsker å satse på kvalitet og nisjeprodukter får det i stedetfor at alt går i kverna til Gilde. Jeg kjøpte nylig en Rakfisk fra Hedmarken til 260,- kiloen og det hender seg at jeg kjøper Parmaskinke hvor beskyttelses-tollen tilsvarer vanlig kjip norsk skinke. Men når jeg skal ha egg og bacon på søndag morgen klarer jeg meg lenge med svensk-flesk av laveste kvalitet.

Regulerings-mafiaen mener at jeg ikke er voksen nok til å ta valget selv, hvis jeg får friheten til å velge vil jeg plutselig konsekvent velge det billigste, eller noe som ikke er godt for meg. Derfor er det godt at Åslaug & Co enkelt og greit har definert at Birkebeinerskinke er bra nok for oss alle, og dermed skal det koste opp mot 200,- kiloen ekstra i toll på parmaskinke for å beskytte norske varer (noe som forøvrig ikke trengs for vi er jo "verdens beste")  :)

Og hva er det med jordbruk som gjør at vi på død og liv må fryse utviklinga der på 50-tallet? Kan man ikke snakke like varmt om skipsverft, skomakere, etc? Er disse mindreverdig? Hvorfor går ikke staten inn og betaler lønna deres når de leverer en vare som markedet ikke vil ha i samme grad som før?

Ja til norsk landbruk. Et landbruk som er basert på variasjon i pris og kvalitet, mest mulig effektiv drift hvor dette er mulig, og et som produserer varer som er så gode at folk ikke reiser over grensen for å unnslippe regulatør-tyrraniet.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg er tilhenger EU-medlemskap fordi:
1. Vi har varer og trenger et marked. Som små og ubetydelige vil vi i større og større grad bli skviset av proteksjonistiske ledere i større organisatoriske enheter som USA og EU.

2. Vi og verden trenger en økonomisk, politisk og tildels militær motpol til USA som kan stabilisere verden.

3. Vi har og får allerede i dag alle ulempene ved EU, vi kan likesågodt ta med fordelene også.

4. Norge er et land som kan selge seg dyrt til EU - vi er godt organisert og har stødig økonomi.

Det jeg er skeptisk til når det gjelder EU er overføringer til landbruket (en uting), manglende transparens/demokrati, over-regulering på enda et nivå (saver USAs mistro til alt føderalt), overgivelse av forsvarspolitikk og utenrikspolitikk.

-k
1. Den som har varer andre er spesielt intressert i kan selge, uansett tilknytning til EU.
2. Ja
3. Ja
4. Hva mener du? Kan vi forhandle om prisen? Jeg trodde EU avgiften var en bestemt beregning og at rike Norge må betale mer enn andre, fattigere land.

Enig i det siste.

K

knutinh

Gjest
1. Den som har varer andre er spesielt intressert i kan selge, uansett tilknytning til EU.
Fortell det til oppdrettsnæringa. WTO burde regulere slikt men det ser ikke ut til at det fungerer.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nesten alt foregår i Oslo lille du. En og annen linefisker har dere kanskje beregnet, men ellers er det ikke mye. LNG- og oljetankere, bulk, sub-sea, marine, off shore, alt beregnes og designes her i Øst. En og annen naval engineer sitter og tegner speedsjarker i Ålesund, men han kan ikke regne på noe som helst. Stavanger regionen har selvsagt en viss aktivitet, det samme gjelder Bergen, men sammenlignet med Telemark, Vestfold, Østfold, Akershus og Oslo drukner det totalt.

Kom med dokumentasjon på de latterlige påstandene. Trygd og slo kvalifiserer ikke

Det er dessuten forskjell på eksport og verdiskapning. Lik det eller ei, men serviceyrker er også verdiskapning. Det er kun en ting som teller og det er omsetningshastigheten på kronene. Det er her det bor mennesker og det er her folk er sysselsatt-ergo er det her verdiskapningen foregår.

Vestlandet er rovfiske, slo, rustsveising og overføringer.
Å nei lille du.

Hva driver disse med mon tro?:

http://www.ulsteingroup.com/kunder/ulstein/cms.nsf

http://www.klevenmaritime.no/index.php?page_id=18

http://www.skipsteknisk.no/default.asp?menu=5

http://www.vik-sandvik.com/Vik-Sandvik/

http://www.fjellstrand.no/start.html

…bare for å dra frem noen… dette er bare på skip.

Så kan kanskje du komme opp med noe du og og ikke bare vrøvle usammenhengende.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det tror vel ingen.
-k
tror faktsik det er en del som tror det, billig sprit, sigaretter og bacon er alt noen trenger å vite.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, kids.
er det bare jeg som liker både bergen og oslo? og tromsø, trondheim og finnmark også, for den del.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
bor på en øde plass sånn ca mitt mellom tromsø og trondheim så jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
Fortell det til oppdrettsnæringa. WTO burde regulere slikt men det ser ikke ut til at det fungerer.

-k
Oppdrettsnæringen er et eget lite kapittel, som det har vært og fortsatt kan benyttes store mengder bokstaver på å analysere i hjel. Kortformen er stadige beskyldninger om subsidier og «predatory pricing», fopruten at skotske oppdrettere har hatt mer gjenomslagskraft i Brussel enn ditto norske. Bearbeidet fisk er desverre ikke omfattet av EØS-avtalen, så derfor kommer WTO-avtalen inn som rammeverket for handelskonflikter mellom Norge og EU vedr. fisk. Norsk oppdrettsnæring burde forøvrig inngå et tettere samarbeid med dansk fiskeindustri for å skape større stabilitet i handelsvilkårene for norsk fisk til EU.

mvh
KJ

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Bearbeidet fisk er desverre ikke omfattet av EØS-avtalen, så derfor kommer WTO-avtalen inn som rammeverket for handelskonflikter mellom Norge og EU vedr. fisk. Norsk oppdrettsnæring burde forøvrig inngå et tettere samarbeid med dansk fiskeindustri for å skape større stabilitet i handelsvilkårene for norsk fisk til EU.

mvh
KJ
Desverre?
Norge er en råvareprodusent.
Det er ingen som ønsker at Norge også skal foredle, først og fremst fordi det er i foredlingsfasen de største avansene ligger.
Regelverket (laget av WTO) er laget slik fordi råvareprodusenter ikke skal greie å "komme seg på bena", fordi det da ikke vil være like mye å tjene på råvarene deres.
Norge er i denne sammenheng en i en unik situasjon, vi har så ufattelig mye råvarer, og nesten ingen innbyggere. Derfor er vi blitt "rike" likevel.

Uten at jeg er i stand til å se utfallet av alle reglene det omfatter, så er det nærliggende å tro at et medlemsskap ville gi oss enda mer penger.
Spørsmålet er vel da om pengene ville bli fordelt på nordmenn, eller om det bare ville gjøre forskjellen på fattig og rik enda større.
Europa totalt sett ser ut for å ha en enda dårligere fordelingsnøkkel enn oss, jfr. "white trash" og andre eksempler på utstøtning som har vært diskutert i andre tråder den senere tid her på huset.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vestlandet. Jævlig natur. Innavl. Møkkavær. Ras. Bygdetullinger.

På vestlandet bor det knappe 1 million, dvs. halvparten av rundt Oslofjorden.
De som skaper verdier der borte er utflyttede Østlendinger, dvs folk med et kall, misjonærer fra øst.

Utdanningsnivået er lavt og dialektene er uforståelige. Beliggenheten er elendig. Klimaet dårlig og rasene mange.  De er genetisk anlagt til å bli alkoholikere. De er ubeleste mørkemenn og de er redde for dans.

Primitivt skriftspråk, stygge møbler og rustne trålere er ikke noe å skryte av. Ålesund ser ut so en russisk brakkeby fra 60 tallet med unntak av noen kvartaler med ok bygårder. Bergen er en charmant småby med trehus og kommunistarkitektur. Stavanger er byen ingen vet noe om.

Ellers er det meste missforstått urbanisme, borebiller, grautmål og vond mat.
---------------
Så, så, oligofrenien din har progrediert, skjønner jeg.

Topp Bunn