K
kbwh
Gjest
En teori om høyttalere og høyttalerkabler.
Jeg har noen svin i skuffen, Snickers. ;D
Jeg har noen svin i skuffen, Snickers. ;D
Det kan du vel lese selv, i svaret til Valentino.Snickers-is skrev:Du fikk spørsmålet om hvilken av de to som for deg har størst effekt. Kan du senke deg ned på vårt nivå og svare på det?om.s skrev:Tilbake i "god" gammel form ser jeg, du har ikke sluttet å legge egne meninger i andres uttalelser : ....Snickers-is skrev:Så begge bidrar mest?om.s skrev:Det ene utelukker ikke det andre, som oftest.Valentino skrev:Hva bidrar mest til opplevelsen om.s? Høyttalerne eller høyttalerkablene?
mvh
Høyttalerne bidrar mest til lyden i anlegget...
Kablene bidrar mest til debattene på HFS...
;D
mvh
Selve lyttingen er like enkel enten man kan det ene eller det andre, eller simpelt hen ingen ting. Men når ting skal skaffes, og målsetningen er å få tak i noe som er bra og som passer til både rom, elektronikk osv, eller når man ønsker å tweake/forbedre akustikken osv, så vil jeg vel ikke si det gjør saken lettere å bare lytte. Uten noen form for fagkunnskap er jo absolutt alle produkter potensielle kandidater. Om vi begrenser det til alle høyttaler- og forsterkerkombinasjoner i det norske markedet til under 100k så er det en del millioner ting som skal lyttes til. Med litt fagkunnskap kan man utelukke temmelig mye.Rotekroken skrev:For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Teknikken rundt høyttalere, kabler, rom, elektronikk, alt dette er "svada" for oss, vi bruker rett å slett bare ørene å lytte med, enklere kan det vel ikke gjøres.?
Jeg finner ikke dine meninger i hans innlegg, bare hans meninger. Hva er din?om.s skrev:Det kan du vel lese selv, i svaret til Valentino.
mvh
Ja, jeg tror det er slik for mange av oss. Jeg kan interessere meg for teknikken bak mine nye høyttalere med det betyr strengt tatt ingenting for meg når de skal vurderes med målet om størst mulig musikknytelse. Men hvorvidt kablene mine egentlig bidrar med noe, kan ha (selv om det er meget lite) betydning for lyttingen.Rotekroken skrev:For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Teknikken rundt høyttalere, kabler, rom, elektronikk, alt dette er "svada" for oss, vi bruker rett å slett bare ørene å lytte med, enklere kan det vel ikke gjøres.?
Slike tekniske greier overlater vi til de som skal produsere ting, slik som deg selv som utvikler Hi-Fi..
Ser jo ingen poeng i at vi her på sentralen skal engasjere oss med slikt, vi kan heller sette oss med med ei skive og kose oss med det som strømmer ut av anlegget
Kjell
Gratulerer.!Valentino skrev:Skal vi se. Bruker ikke PC. Har EQ som en del av bassystemet, men selve boksen koster vel 3k. Ledninger er DIY, ca. 600 for paret på linjenivå og 50/m på høyttalernivå.
Høyttalertester, spesielt målinger, er de eneste utstyrsskiveriene jeg gidder å lese i Stereophile.
Kabler som bassEQ er latterlig.
Dersom lytteren utelukkende er ute etter lydmessige kvaliteter innenfor en gitt pris/størrelse/...-begrensning så kan kjøperen unngå produktet du skisserer ved å gjennomføre en blindtest. Dvs når man ikke vet hva man lytter til, så mister markedsføring virkningen.Snickers-is skrev:Om man har audiofile som kunder kan man lage et produkt etter denne malen:
- Pris: 200-10 000kr (kan kjøpes på impuls av vanlige lønnsmottakere)
- Bakgrunnsteori: Må være av en slik karakter at den ikke kan bevises eller motbevises
- Bruksområde: Kobles på strøm eller i signalveien, eventuelt akustikk eller mekaniske produkter av en slik karakter at det gir en viss logikk at de virker.
- Design: Designen må være konsekvent. Den kan være industripreget, ha et håndlaget preg, høy finish eller form følger funksjon.
- Salgskanal: Duppeditten må ikke selges gjennom Elkjøp eller tilsvarende salgskanaler. Til dels vanskelig tilgjengelighet kan være en fordel da det øker kjøperens følelse av genialitet.
- Virkning: Om produktet virker eller ikke er ikke så vesentlig, men virker det så vil de øvrige egenskapene jeg har listet opp her være uvesentlige.
- Påstått virkning: Gjennom markedsføringen må man påberope seg en dypere effekt. En slags innsikt man ikke tidligere har tenkt over.
- Testing: Om det gjennomføres målinger eller vitenskaplige AB-tester er det viktig å enten ikke kommentere disse eller å henvise til andres opplevelser som likeverdige.
Men slike produkter finnes ikke, gjør de vel?
Les!!! isen, hva jeg skrev : ...Snickers-is skrev:Jeg finner ikke dine meninger i hans innlegg, bare hans meninger. Hva er din?om.s skrev:Det kan du vel lese selv, i svaret til Valentino.Snickers-is skrev:Du fikk spørsmålet om hvilken av de to som for deg har størst effekt. Kan du senke deg ned på vårt nivå og svare på det?om.s skrev:Tilbake i "god" gammel form ser jeg, du har ikke sluttet å legge egne meninger i andres uttalelser : ....Snickers-is skrev:Så begge bidrar mest?om.s skrev:Det ene utelukker ikke det andre, som oftest.Valentino skrev:Hva bidrar mest til opplevelsen om.s? Høyttalerne eller høyttalerkablene?
mvh
;D
mvh
mvh
Vel, vi glemmer lyd.Snickers-is skrev:Om man har audiofile som kunder kan man lage et produkt etter denne malen:
- Pris: 200-10 000kr (kan kjøpes på impuls av vanlige lønnsmottakere)
- Bakgrunnsteori: Må være av en slik karakter at den ikke kan bevises eller motbevises
- Bruksområde: Kobles på strøm eller i signalveien, eventuelt akustikk eller mekaniske produkter av en slik karakter at det gir en viss logikk at de virker.
- Design: Designen må være konsekvent. Den kan være industripreget, ha et håndlaget preg, høy finish eller form følger funksjon.
- Salgskanal: Duppeditten må ikke selges gjennom Elkjøp eller tilsvarende salgskanaler. Til dels vanskelig tilgjengelighet kan være en fordel da det øker kjøperens følelse av genialitet.
- Virkning: Om produktet virker eller ikke er ikke så vesentlig, men virker det så vil de øvrige egenskapene jeg har listet opp her være uvesentlige.
- Påstått virkning: Gjennom markedsføringen må man påberope seg en dypere effekt. En slags innsikt man ikke tidligere har tenkt over.
- Testing: Om det gjennomføres målinger eller vitenskaplige AB-tester er det viktig å enten ikke kommentere disse eller å henvise til andres opplevelser som likeverdige.
Men slike produkter finnes ikke, gjør de vel?
Hvordan kan du uttale deg om kvaliteten i den EQ-en om du ikke hadde nok effekt til å EQ-e med?Rotekroken skrev:Hva i all verden er det man skal med bass EQ etter.?
Riktignok er ikke rommet mitt optimalt, men slikt har jeg ikke bruk for, SÅ galt er det ikke
Har prøvd B&W sin som kom til Matrix serien, eneste jeg oppnådde var at shiten sugde mer effekt av forsterkerene som allerede var en smule overbelastet, men det var den gang..
Kan det være at du har et forbedringspotensiale som du selv ikke kjenner til, og om så er, hadde du kjent til det, hadde kanskje ikke ønsket om å få bassen dempet vært like stort?Rotekroken skrev:Mener du at bass er en viktig del av lyden.?
Jeg for min del jobber hardt for å få frem musikken og minske bassen, orker ikke å lytte på musikk uten å få med meg detaljer helt ned til der høyttalerene ikke går lenger..
Finnes en del musikk under 30hZ, men det er ikke noe stort savn for min egen del, så det kommer nok ikke i hus på lang lang tid, om det kommer..
I lyset av hva du skriver så er jeg usikker på om du selv har gjort et bevisst valg, eller om du bare har unngått valget.Rotekroken skrev:Vi har begge valgt forskjellige veier å gå, men kan vi si at det ene er bedre enn det andre.?
Om du ikke er interessert i å svare så kan du vel lage en egen tråd der du tøffer deg for Lyngen, så kan vi diskutere sak vi som er interessert i det?om.s skrev:Les!!! isen, hva jeg skrev : ...
mvh
Hehe, jeg har svart isen, og jeg kan jo ikke bare endre det til noe som passer deg bare for at du ikke likte det, töffe? ja ja, du får ta over du da......Snickers-is skrev:Om du ikke er interessert i å svare så kan du vel lage en egen tråd der du tøffer deg for Lyngen, så kan vi diskutere sak vi som er interessert i det?om.s skrev:Les!!! isen, hva jeg skrev : ...Snickers-is skrev:Jeg finner ikke dine meninger i hans innlegg, bare hans meninger. Hva er din?om.s skrev:Det kan du vel lese selv, i svaret til Valentino.Snickers-is skrev:Du fikk spørsmålet om hvilken av de to som for deg har størst effekt. Kan du senke deg ned på vårt nivå og svare på det?om.s skrev:Tilbake i "god" gammel form ser jeg, du har ikke sluttet å legge egne meninger i andres uttalelser : ....Snickers-is skrev:Så begge bidrar mest?om.s skrev:Det ene utelukker ikke det andre, som oftest.Valentino skrev:Hva bidrar mest til opplevelsen om.s? Høyttalerne eller høyttalerkablene?
mvh
;D
mvh
mvh
mvh
Hei Knut,knutinh skrev:Det er nok sant.rolfozzy skrev:Det er vel ingen som gir seg ut på en debatt og hevder at alle høytalere låter likt.
Det hadde vært interessant å gjennomført en blindtest av høyttalere + romkorreksjon. Dvs flere helt forskjellige høyttalere med helt forskjellig pris, men tunet med filter til å ha omlag lik transferfunksjon i lytteposisjon.
-k
Selvfølgelig så bruker vi alle litt av vår kunnskap og erfaring, men vi bruker ører og indre følelser mer enn vi leser teknikk..Snickers-is skrev:Selve lyttingen er like enkel enten man kan det ene eller det andre, eller simpelt hen ingen ting. Men når ting skal skaffes, og målsetningen er å få tak i noe som er bra og som passer til både rom, elektronikk osv, eller når man ønsker å tweake/forbedre akustikken osv, så vil jeg vel ikke si det gjør saken lettere å bare lytte. Uten noen form for fagkunnskap er jo absolutt alle produkter potensielle kandidater. Om vi begrenser det til alle høyttaler- og forsterkerkombinasjoner i det norske markedet til under 100k så er det en del millioner ting som skal lyttes til. Med litt fagkunnskap kan man utelukke temmelig mye.Rotekroken skrev:For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Men la meg snu litt på det: Du forsvarer en viss mangel på kunnskap, men jeg og andre på forumet vet jo at du tross alt sitter med en del kunnskap også. Dersom du hevder at det er uvesentlig for deg å skaffe ny kunnskap så må de bety at du ikke ville hatt noe i mot å miste all kunnskapen du faktisk har om hifi, for den kan jo ikke være mer nødvendig enn den du ikke har? Og er den det så kan i hvertfall ikke du vite det
Det stemmer med min erfaring.Bx skrev:Hei Knut,
Dette har jeg testet. Ikke blindt, men svaret er tydelig. Det er noen egenskaper som skinner gjennom uansett hvor mye man korrigerer. Man trenger fortsatt gode elementer for å få god lyd .... men det er mulig at definisjonen av gode elementer er en annen med dsp enn uten.
Godt skrevet rotekroken, og jeg må si det passer meget godt til min tilnärming og mening med denne hobbien og ....Rotekroken skrev:Selvfølgelig så bruker vi alle litt av vår kunnskap og erfaring, men vi bruker ører og indre følelser mer enn vi leser teknikk..Snickers-is skrev:Selve lyttingen er like enkel enten man kan det ene eller det andre, eller simpelt hen ingen ting. Men når ting skal skaffes, og målsetningen er å få tak i noe som er bra og som passer til både rom, elektronikk osv, eller når man ønsker å tweake/forbedre akustikken osv, så vil jeg vel ikke si det gjør saken lettere å bare lytte. Uten noen form for fagkunnskap er jo absolutt alle produkter potensielle kandidater. Om vi begrenser det til alle høyttaler- og forsterkerkombinasjoner i det norske markedet til under 100k så er det en del millioner ting som skal lyttes til. Med litt fagkunnskap kan man utelukke temmelig mye.Rotekroken skrev:For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Men la meg snu litt på det: Du forsvarer en viss mangel på kunnskap, men jeg og andre på forumet vet jo at du tross alt sitter med en del kunnskap også. Dersom du hevder at det er uvesentlig for deg å skaffe ny kunnskap så må de bety at du ikke ville hatt noe i mot å miste all kunnskapen du faktisk har om hifi, for den kan jo ikke være mer nødvendig enn den du ikke har? Og er den det så kan i hvertfall ikke du vite det
Personlig så har jeg slitt med masse rom/akustikk problemer i alle år, et "problem" som jeg har hatt som mitt fokus i minst 15 år..
Bruker bare enkle middler for å høre med og uten musikk, trenger ikke noe mer enn som så, ører og følelser er mer enn nok verktøy for min egen del..
Perfekt er det garantert ikke, men ikke pokker om jeg vil at det skal være perfekt heller ;D
Og en annen ting som er vesentlig for min egen del, jeg liker musikken som strømmer ut av de museums gjenstandene som står i stua
Teknikken og tekniske spesifikasjoner på det utstyret jeg har, det kan jeg svært lite om, hvorfor skal jeg lese tech spec når det klinger greit nok i mine ører.?
Uansett hvor mye jeg leser, så blir det ikke bedre av den grunn ;D
Har du slike original kabler liggende.?Lyngen skrev:Ja, jeg tror det er slik for mange av oss. Jeg kan interessere meg for teknikken bak mine nye høyttalere med det betyr strengt tatt ingenting for meg når de skal vurderes med målet om størst mulig musikknytelse. Men hvorvidt kablene mine egentlig bidrar med noe, kan ha (selv om det er meget lite) betydning for lyttingen.Rotekroken skrev:For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Slike tekniske greier overlater vi til de som skal produsere ting, slik som deg selv som utvikler Hi-Fi..
Ser jo ingen poeng i at vi her på sentralen skal engasjere oss med slikt, vi kan heller sette oss med med ei skive og kose oss med det som strømmer ut av anlegget
Kjell
Jeg har aldri noen gang hørt en slik kombo som du sitter med, men skulle ikke fordundre meg om det låter helt knall.!Focal Utopia Micro Be - Sugden A21SE - Cary 303/300 - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
Snickers-is skrev:Så begge bidrar mest?
;D
Kabler egner seg ikke som tonekontroller - hverken lydmessig eller prismessig. Det er kanskje fattigmanns EQ i den betydning at man blir fattig hvis man forsøker å få til EQ på dette viset.Rotekroken skrev:Jeg har en påstand om at alt av kabler EQ/filtrerer lyden, kabler er kanskje fattigmanns EQ/filter, mens de andre bruker dedikerte EQ/filter..
Resultatet kan bli akkurat det samme, prisen kan også bli akkurat den samme..
Så hva er det vi egentlig bråker om, når det kommer til dette med kabler.?
Personlig så foretrekker jeg å EQ/filtrere med kabler i steden for dedikerte EQ/filtre, er det noe poeng i at jeg skal henge ut de som kanskje bruker mer penger på elektroniske bokser som "ødelegger" lyden på samme måte som kabler gjør.?
Kanskje er det ene en smule bedre enn det andre, det er jaggu ikke sikkert at det handler om annet enn smak og behag.?
Hansa-brus er imo den beste brusen i landet.Grovt regnet så har jeg brukt 20k på spiller og kabler hele veien..
Hvor mye penger har du lagt i EQ, filter, kabler og PC.?
Tror jaggu jeg går å henter meg en boks Hansa-brus jeg 8)
Nok effekt til normalt (lavt) lyttevolum, men på den tiden så skulle det gjerne spilles litt høyere enn det gjøres i dag..Snickers-is skrev:Hvordan kan du uttale deg om kvaliteten i den EQ-en om du ikke hadde nok effekt til å EQ-e med?Rotekroken skrev:Hva i all verden er det man skal med bass EQ etter.?
Riktignok er ikke rommet mitt optimalt, men slikt har jeg ikke bruk for, SÅ galt er det ikke
Har prøvd B&W sin som kom til Matrix serien, eneste jeg oppnådde var at shiten sugde mer effekt av forsterkerene som allerede var en smule overbelastet, men det var den gang..
Jeg er langt på vei enig med deg i dette Knut,knutinh skrev:Poenget mitt var at frekvensrespons (og i mye mindre grad fase) ofte er så altoverskyggende viktig at så lenge de to er forskjellig så "drukner" evt andre forskjeller (og likheter). Ved å utjevne direktelyden (evt energien levert til rommet) så kan man komme nærmere inn på de grunnleggende forskjellene (som ofte er vanskelig/umulig å gjøre noe enkelt med).
Klipper det så klipper det, og lineær filtrering er feil kur mot det.
-k
Greit nok å ha en spiller, forsterker og høyttalere, gjerne sammen med noen kabler så det blir lyd..Bx skrev:Så dere som føler dere tryggest på kabler, shakti stones, bybee filtre, forforsterkere , effekttrinn , dsp , eller høyttaler ;D ;D - vi trenger noen friske innfallsvinkler for å få sving på sakene!!!
Jo takk, velger produkter med omhu håper jeg. Det låter alltid knall helt til enda bedre utstyr testes . Må vel ta opp banklån til store kasser med mer power neste gang (hvis det blir noen :). De heter Super Eclipse 5 for å være nøyaktig og hadde de bare ikke vært så pene så kunne du ha fått dem .Rotekroken skrev:Jeg har aldri noen gang hørt en slik kombo som du sitter med, men skulle ikke fordundre meg om det låter helt knall.!Focal Utopia Micro Be - Sugden A21SE - Cary 303/300 - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
PS: Det er vel Silver Eclipse du har.?
Overbevis meg gjerne om at jeg har tatt feil.!Bx skrev:Kabler egner seg ikke som tonekontroller - hverken lydmessig eller prismessig. Det er kanskje fattigmanns EQ i den betydning at man blir fattig hvis man forsøker å få til EQ på dette viset.Rotekroken skrev:Jeg har en påstand om at alt av kabler EQ/filtrerer lyden, kabler er kanskje fattigmanns EQ/filter, mens de andre bruker dedikerte EQ/filter..
Resultatet kan bli akkurat det samme, prisen kan også bli akkurat den samme..
Så hva er det vi egentlig bråker om, når det kommer til dette med kabler.?
Personlig så foretrekker jeg å EQ/filtrere med kabler i steden for dedikerte EQ/filtre, er det noe poeng i at jeg skal henge ut de som kanskje bruker mer penger på elektroniske bokser som "ødelegger" lyden på samme måte som kabler gjør.?
Kanskje er det ene en smule bedre enn det andre, det er jaggu ikke sikkert at det handler om annet enn smak og behag.?
Hansa-brus er imo den beste brusen i landet.Grovt regnet så har jeg brukt 20k på spiller og kabler hele veien..
Hvor mye penger har du lagt i EQ, filter, kabler og PC.?
Tror jaggu jeg går å henter meg en boks Hansa-brus jeg 8)
Og 20 k på spiller og kabler er ikke så ille. Hvis minst 18k er på spiller......
Alvor til spøk, mener du vel Valentino Du som vanligvis er så presis og opptatt av spesifikasjoner, kunne jo oppgitt hvilken modell av AN og Snell du skriver om. Har du i det hele tatt hørt AN type E? eller Snell type E? eller har du lest noen målinger? Peter Snell og Mr AN var venner må vite.Valentino skrev:Mine. ;D
Spøk til alvor: De er iallefall konstruert etter klare prinsipper og mål. Et av prinsippene er at de ikke trenger kabelhysteria for å gjøre jobben.
En annen høyttaler som er god er Quad ESL-63. Snell A var heller ikke dum. Ei heller Sf Extrema.
Elendighet til alt for mange penger finnes i AN/E. Peter Snell må være forbannet der oppe. Snell E var jo god!
Sist jeg fikk fokus på kabler skulle jeg egentlig sammenligne den digitale lyden fra DVD spilleren med den analoge - og i tillegg bypasse fra forforsterkerene som er en Tact sak som kjører både digitalt og analogt. Tror også det var ytteligere en forforsterker inne i bildet. Men så var det en tydelig hørbar forvrengning i analog bypass. Etter litt research på baksiden så viste det seg at det var en original rca kabel som var synderen. Ut med den og inn med en mer kurant kabel så var anlegget reparertRotekroken skrev:Regnet med at dette skulle bli en liten kabel diskusjon, så jeg er forberedt på dette, hentet originale RCA kabler som følger med komponenter og byttet ut de jeg hadde der fra før på den ene spilleren..
Hva er det som skjer med musikken da tro.?
Jeg får bass i steden for musikk, jeg får en skrikende mellomtone, øvre mellomtone/nedre diskant er hissig og pågående, masse S-lyder, musikken blir mer firkantet og slitsom, lydbilde er full av feil og "vandrer" litt, lyden kommer ut som 2D og du hører at det kommer ut av 2 høyttalere..
Låter mer som et mikroanlegg fra Rema1000
Det var helst kabelprisen jeg tenkte på når jeg splittet totalprisen dinI mine ører så er det få spillere i den høyere enden på scalaen som låter slik jeg vil ha musikken fremført, så det er absolutt ikke en spiller til 18k.!
Kostet vel 12k ny og jeg har kjøpt den brukt..
Jeg liker Hansa Premium litt bedre, men fatters har i alle år vært en svoren tilhenger av Frydenlund - og de seneste årene Frydenlunds Fatøl. Den er definitivt på høyde med det beste fra vest. Og nå har Rignes skjønt det også så nå har prisen skutt i været.Tar gjerne imot en anbefaling her også jeg, overbevis meg gjerne om at jeg har tatt feil her også, ta med det ett eller annet som du mener er bedre enn den spilleren jeg har..
Hansa Fatøl er slettes ikke ille, men skulle nå heller hatt noe UK i steden, men man tager det man haver ;DJeg har en PC og et lydkort, en mikrofon og et korreksjonsprogram... Dette lydkortet grisebanker mine to digitale kilder til ca samme pris som din CD-spiller.
1) Flat frekvensrespons i lytteposisjonen også under ca. 200Hz. Frekvensresponsen er et stereoanleggs viktigste parameter.Rotekroken skrev:1) Hva i all verden er det man skal med bass EQ etter.?
2) Mener du at bass er en viktig del av lyden.?
3) Vi har begge valgt forskjellige veier å gå, men kan vi si at det ene er bedre enn det andre.?
I denne sammenligningen mellom ditt og OMFs anlegg mangler en vesentlig faktor: rommet.kjoenik skrev:Dog er jeg, personlig, overbevist om at høytalerne betyr langt mer for lyden enn kablene.
OMF var på besøk hos meg. Han har et oppsett med aktiv deling og transistor, i den stratosfæriske prisklassen.
Han kommenterte at mitt oppsett var tonalt meget likt hans eget, og han var meget begeistret for lyden. Dette overrasket meg. Ikke at han likte lyden, men at den lignet hans.
Jeg tror at billige høytalere kan spille overaskende bra med dyr elektronikk, og at dyre høytalere kan spille greit med billig elektronikk.
Hør, hør. Mere gjensidig respekt for hverandres preferanser og varierende grad av døvhet er også ønskelig.kwil skrev:.....
Enn så lenge får kabler sin fortjente plass (også i spaltene her)
Dette sagt så har jeg etterhvert hørt noen forskjellig oppsett og det er meget klart at vi søker forskjellige aspekter ved musikkreproduksjon slik at betrktninger på slike forum uten å vite noe om den enkeltes preferanser er bort i mot verdiløse imo!
mvh.
Alt dette vil være svært interesant å lese om/diskutere men slike inspill drukner i tråder om snakeoil og annen vissvass.Snickers-is skrev:men hvor mange innlegg er det om ideen bak Manger MSW? Om Audio Physic sin nye diskant? Om XBL2 motorsystemer? Om SD-systemer? Om delefiltrenes innvirkning på 3D-akustikken? Om beaming? Om baffelstep? Om baffeldiffraksjoner? Om oppbrytninger og subharmoniske artifakter? Om termisk kompresjon? Om dynamisk kompresjon?
...ja jeg kan holde på slik en god stund. Noen som ser et poeng?