Bør vi stimmulere til mer faglig debatt?

K

kbwh

Gjest
En teori om høyttalere og høyttalerkabler.

Jeg har noen svin i skuffen, Snickers. ;D

O

om.s

Gjest

Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Valentino skrev:
Hva bidrar mest til opplevelsen om.s? Høyttalerne eller høyttalerkablene?
Det ene utelukker ikke det andre, som oftest.

mvh
Så begge bidrar mest?

Høyttalerne bidrar mest til lyden i anlegget...
Kablene bidrar mest til debattene på HFS...

;D
Tilbake i "god" gammel form ser jeg, du har ikke sluttet å legge egne meninger i andres uttalelser ::) ....

mvh
Du fikk spørsmålet om hvilken av de to som for deg har størst effekt. Kan du senke deg ned på vårt nivå og svare på det?
Det kan du vel lese selv, i svaret til Valentino.

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold

Rotekroken skrev:
For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Teknikken rundt høyttalere, kabler, rom, elektronikk, alt dette er "svada" for oss, vi bruker rett å slett bare ørene å lytte med, enklere kan det vel ikke gjøres.?
Selve lyttingen er like enkel enten man kan det ene eller det andre, eller simpelt hen ingen ting. Men når ting skal skaffes, og målsetningen er å få tak i noe som er bra og som passer til både rom, elektronikk osv, eller når man ønsker å tweake/forbedre akustikken osv, så vil jeg vel ikke si det gjør saken lettere å bare lytte. Uten noen form for fagkunnskap er jo absolutt alle produkter potensielle kandidater. Om vi begrenser det til alle høyttaler- og forsterkerkombinasjoner i det norske markedet til under 100k så er det en del millioner ting som skal lyttes til. Med litt fagkunnskap kan man utelukke temmelig mye.

Men la meg snu litt på det: Du forsvarer en viss mangel på kunnskap, men jeg og andre på forumet vet jo at du tross alt sitter med en del kunnskap også. Dersom du hevder at det er uvesentlig for deg å skaffe ny kunnskap så må de bety at du ikke ville hatt noe i mot å miste all kunnskapen du faktisk har om hifi, for den kan jo ikke være mer nødvendig enn den du ikke har? Og er den det så kan i hvertfall ikke du vite det ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold

om.s skrev:

mvh
Jeg finner ikke dine meninger i hans innlegg, bare hans meninger. Hva er din?

U

utgatt60135

Gjest

Rotekroken skrev:
For oss (meg) som lytter med ørene, så er ikke slikt interesant i det heletatt..
Teknikken rundt høyttalere, kabler, rom, elektronikk, alt dette er "svada" for oss, vi bruker rett å slett bare ørene å lytte med, enklere kan det vel ikke gjøres.?
Slike tekniske greier overlater vi til de som skal produsere ting, slik som deg selv som utvikler Hi-Fi..
Ser jo ingen poeng i at vi her på sentralen skal engasjere oss med slikt, vi kan heller sette oss med med ei skive og kose oss med det som strømmer ut av anlegget ;)
Kjell
Ja, jeg tror det er slik for mange av oss. Jeg kan interessere meg for teknikken bak mine nye høyttalere med det betyr strengt tatt ingenting for meg når de skal vurderes med målet om størst mulig musikknytelse. Men hvorvidt kablene mine egentlig bidrar med noe, kan ha (selv om det er meget lite) betydning for lyttingen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Valentino skrev:
Skal vi se. Bruker ikke PC. Har EQ som en del av bassystemet, men selve boksen koster vel 3k. Ledninger er DIY, ca. 600 for paret på linjenivå og 50/m på høyttalernivå.
Høyttalertester, spesielt målinger, er de eneste utstyrsskiveriene jeg gidder å lese i Stereophile.
Kabler som bassEQ er latterlig.
Gratulerer.!
Da har du spart mer penger enn meg..

Hva i all verden er det man skal med bass EQ etter.?
Riktignok er ikke rommet mitt optimalt, men slikt har jeg ikke bruk for, SÅ galt er det ikke :D
Har prøvd B&W sin som kom til Matrix serien, eneste jeg oppnådde var at shiten sugde mer effekt av forsterkerene som allerede var en smule overbelastet, men det var den gang..

Mener du at bass er en viktig del av lyden.?
Jeg for min del jobber hardt for å få frem musikken og minske bassen, orker ikke å lytte på musikk uten å få med meg detaljer helt ned til der høyttalerene ikke går lenger..
Finnes en del musikk under 30hZ, men det er ikke noe stort savn for min egen del, så det kommer nok ikke i hus på lang lang tid, om det kommer..

Vi har begge valgt forskjellige veier å gå, men kan vi si at det ene er bedre enn det andre.?

K

knutinh

Gjest

Snickers-is skrev:
Om man har audiofile som kunder kan man lage et produkt etter denne malen:

- Pris: 200-10 000kr (kan kjøpes på impuls av vanlige lønnsmottakere)
- Bakgrunnsteori: Må være av en slik karakter at den ikke kan bevises eller motbevises
- Bruksområde: Kobles på strøm eller i signalveien, eventuelt akustikk eller mekaniske produkter av en slik karakter at det gir en viss logikk at de virker.
- Design: Designen må være konsekvent. Den kan være industripreget, ha et håndlaget preg, høy finish eller form følger funksjon.
- Salgskanal: Duppeditten må ikke selges gjennom Elkjøp eller tilsvarende salgskanaler. Til dels vanskelig tilgjengelighet kan være en fordel da det øker kjøperens følelse av genialitet.
- Virkning: Om produktet virker eller ikke er ikke så vesentlig, men virker det så vil de øvrige egenskapene jeg har listet opp her være uvesentlige.
- Påstått virkning: Gjennom markedsføringen må man påberope seg en dypere effekt. En slags innsikt man ikke tidligere har tenkt over.
- Testing: Om det gjennomføres målinger eller vitenskaplige AB-tester er det viktig å enten ikke kommentere disse eller å henvise til andres opplevelser som likeverdige.

Men slike produkter finnes ikke, gjør de vel?
Dersom lytteren utelukkende er ute etter lydmessige kvaliteter innenfor en gitt pris/størrelse/...-begrensning så kan kjøperen unngå produktet du skisserer ved å gjennomføre en blindtest. Dvs når man ikke vet hva man lytter til, så mister markedsføring virkningen.

Dersom du hevder at produktet har en virkning som du ikke kan dokumentere så bryter du muligens markedsføringsloven. Jeg ville ha vært forsiktig med det. Med runde formuleringer som "kan gi deg bedre lyd" så er du sikkert trygg. Enda bedre å være helt ærlig "vår bestselger", "mange av våre kunder elsker denne", ...

-k

O

om.s

Gjest

Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Valentino skrev:

mvh
Så begge bidrar mest?

;D
Tilbake i "god" gammel form ser jeg, du har ikke sluttet å legge egne meninger i andres uttalelser ::) ....

mvh
Du fikk spørsmålet om hvilken av de to som for deg har størst effekt. Kan du senke deg ned på vårt nivå og svare på det?

mvh
Les!!! isen, hva jeg skrev ::) ...

mvh

U

utgatt60135

Gjest

om.s, dette synes jeg er unødvendig ;).

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126

Snickers-is skrev:
Om man har audiofile som kunder kan man lage et produkt etter denne malen:

- Pris: 200-10 000kr (kan kjøpes på impuls av vanlige lønnsmottakere)
- Bakgrunnsteori: Må være av en slik karakter at den ikke kan bevises eller motbevises
- Bruksområde: Kobles på strøm eller i signalveien, eventuelt akustikk eller mekaniske produkter av en slik karakter at det gir en viss logikk at de virker.
- Design: Designen må være konsekvent. Den kan være industripreget, ha et håndlaget preg, høy finish eller form følger funksjon.
- Salgskanal: Duppeditten må ikke selges gjennom Elkjøp eller tilsvarende salgskanaler. Til dels vanskelig tilgjengelighet kan være en fordel da det øker kjøperens følelse av genialitet.
- Virkning: Om produktet virker eller ikke er ikke så vesentlig, men virker det så vil de øvrige egenskapene jeg har listet opp her være uvesentlige.
- Påstått virkning: Gjennom markedsføringen må man påberope seg en dypere effekt. En slags innsikt man ikke tidligere har tenkt over.
- Testing: Om det gjennomføres målinger eller vitenskaplige AB-tester er det viktig å enten ikke kommentere disse eller å henvise til andres opplevelser som likeverdige.

Men slike produkter finnes ikke, gjør de vel?
Vel, vi glemmer lyd.
Vi går over til damer!!!
og tar opp sminke... og reklame.

En pajalell kanskje?

Så forteller du dama at sminken ikke funker... ;D

Hehe!

For det burde jo alle gjøre, om det er sant..

Ah, kjærligheten til den usminkede sannhet, den overvinner alt...

NEI!!! Ikke alltid..

Hvordan klarte sminke bransjen å sno seg rundt sannhetsbehovet?
De begynte å si " because you are worth it..." og før det så sa de det på Fransk, så det virket eksklusivt... Ren psykologi vøtt.

Så tilbake til lyd og de beskrevne dupeditter... Si det vrient, nermest på fransk..

Hvorfor kjøpe slikt? Jo fordi man har råd. Eller var det man hadde ikke de gode råd?
Hvems råd er de beste?

Forbrukeren bruker penger på det vettet tilsier er lurt å kjøpe... Er det ikke alltid slik da..?

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold

Rotekroken skrev:
Riktignok er ikke rommet mitt optimalt, men slikt har jeg ikke bruk for, SÅ galt er det ikke :D
Har prøvd B&W sin som kom til Matrix serien, eneste jeg oppnådde var at shiten sugde mer effekt av forsterkerene som allerede var en smule overbelastet, men det var den gang..
Hvordan kan du uttale deg om kvaliteten i den EQ-en om du ikke hadde nok effekt til å EQ-e med?

Rotekroken skrev:
Mener du at bass er en viktig del av lyden.?
Jeg for min del jobber hardt for å få frem musikken og minske bassen, orker ikke å lytte på musikk uten å få med meg detaljer helt ned til der høyttalerene ikke går lenger..
Finnes en del musikk under 30hZ, men det er ikke noe stort savn for min egen del, så det kommer nok ikke i hus på lang lang tid, om det kommer..
Kan det være at du har et forbedringspotensiale som du selv ikke kjenner til, og om så er, hadde du kjent til det, hadde kanskje ikke ønsket om å få bassen dempet vært like stort?

Rotekroken skrev:
Vi har begge valgt forskjellige veier å gå, men kan vi si at det ene er bedre enn det andre.?
I lyset av hva du skriver så er jeg usikker på om du selv har gjort et bevisst valg, eller om du bare har unngått valget.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold

om.s skrev:

mvh
Om du ikke er interessert i å svare så kan du vel lage en egen tråd der du tøffer deg for Lyngen, så kan vi diskutere sak vi som er interessert i det?

R

Rojoh

Gjest

Skriv saktere! Jeg er på fylla, og synes innleggene ramler for fort inn. (Se der: Nå har jeg sannelig forklart problemet for dere også - om enn i litt overført betydning...)

Mvh. Johan

K

knutinh

Gjest

Med fare for å bidra med enda mer "spam":
Dersom dere skal ha en "tøffing"-konkuranse, kan dere i det minste unngå å quote store mengder med tekst? Da fylles ikke tråden fullt så fort opp av meningsløs (for oss andre) kjekling.

Ikke for det, det blir sikkert nok av annen meningsløs kjekling etterhvert.
-k

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126

Jeg må si til meg selv ikveld at jeg er snill på bunn...
Da skriver jeg sikkert ting som faktisk har noe med denne trådens tema å gjøre.

Bare en teori jeg har...

mvh

O

om.s

Gjest

Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Snickers-is skrev:
om.s skrev:
Valentino skrev:

mvh
Så begge bidrar mest?

;D

mvh

mvh

mvh
Om du ikke er interessert i å svare så kan du vel lage en egen tråd der du tøffer deg for Lyngen, så kan vi diskutere sak vi som er interessert i det?
Hehe, jeg har svart isen, og jeg kan jo ikke bare endre det til noe som passer deg bare for at du ikke likte det, töffe? ja ja, du får ta over du da......
mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

knutinh skrev:
rolfozzy skrev:
Det er vel ingen som gir seg ut på en debatt og hevder at alle høytalere låter likt.
Det er nok sant.

Det hadde vært interessant å gjennomført en blindtest av høyttalere + romkorreksjon. Dvs flere helt forskjellige høyttalere med helt forskjellig pris, men tunet med filter til å ha omlag lik transferfunksjon i lytteposisjon.

-k
Hei Knut,

Dette har jeg testet. Ikke blindt, men svaret er tydelig. Det er noen egenskaper som skinner gjennom uansett hvor mye man korrigerer. Man trenger fortsatt gode elementer for å få god lyd .... men det er mulig at definisjonen av gode elementer er en annen med dsp enn uten.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Selve lyttingen er like enkel enten man kan det ene eller det andre, eller simpelt hen ingen ting. Men når ting skal skaffes, og målsetningen er å få tak i noe som er bra og som passer til både rom, elektronikk osv, eller når man ønsker å tweake/forbedre akustikken osv, så vil jeg vel ikke si det gjør saken lettere å bare lytte. Uten noen form for fagkunnskap er jo absolutt alle produkter potensielle kandidater. Om vi begrenser det til alle høyttaler- og forsterkerkombinasjoner i det norske markedet til under 100k så er det en del millioner ting som skal lyttes til. Med litt fagkunnskap kan man utelukke temmelig mye.

Men la meg snu litt på det: Du forsvarer en viss mangel på kunnskap, men jeg og andre på forumet vet jo at du tross alt sitter med en del kunnskap også. Dersom du hevder at det er uvesentlig for deg å skaffe ny kunnskap så må de bety at du ikke ville hatt noe i mot å miste all kunnskapen du faktisk har om hifi, for den kan jo ikke være mer nødvendig enn den du ikke har? Og er den det så kan i hvertfall ikke du vite det ;)
Selvfølgelig så bruker vi alle litt av vår kunnskap og erfaring, men vi bruker ører og indre følelser mer enn vi leser teknikk..

Personlig så har jeg slitt med masse rom/akustikk problemer i alle år, et "problem" som jeg har hatt som mitt fokus i minst 15 år..
Bruker bare enkle middler for å høre med og uten musikk, trenger ikke noe mer enn som så, ører og følelser er mer enn nok verktøy for min egen del..
Perfekt er det garantert ikke, men ikke pokker om jeg vil at det skal være perfekt heller ;D
Og en annen ting som er vesentlig for min egen del, jeg liker musikken som strømmer ut av de museums gjenstandene som står i stua ;)

Teknikken og tekniske spesifikasjoner på det utstyret jeg har, det kan jeg svært lite om, hvorfor skal jeg lese tech spec når det klinger greit nok i mine ører.?
Uansett hvor mye jeg leser, så blir det ikke bedre av den grunn ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.918
Torget vurderinger
4

Med tanke på Snickers sitt åpningsinnlegg...jeg kunne godt tenke meg flere diskusjoner rundt forskjellige høytalerprinsipper. Satt senest i dag og leste interessert om Soedals opplevelser med et eller annet element i åpen baffel konstruksjon. Det er nok mange veier til Rom (byen, ikke som i "lytte...")
Jeg kan forøvrig ikke bidra med en skit i en slik diskusjon, kun observere, og forhåpentligvis plukke opp et og annet fornuftig.
De siste ukers utskiftninger av kabler ( signal, ht, strøm) har fjernet enhver tvil i mitt sin om at det er forskjell, selv om jeg fremdeles føler at det ikke nødvendigvis er noen fornuftig korrelasjon til pris.
Dog er jeg, personlig, overbevist om at høytalerne betyr langt mer for lyden enn kablene.
OMF var på besøk hos meg. Han har et oppsett med aktiv deling og transistor, i den stratosfæriske prisklassen.
Han kommenterte at mitt oppsett var tonalt meget likt hans eget, og han var meget begeistret for lyden. Dette overrasket meg. Ikke at han likte lyden, men at den lignet hans.

Jeg tror at billige høytalere kan spille overaskende bra med dyr elektronikk, og at dyre høytalere kan spille greit med billig elektronikk. Dette tatt totalt ut av det blå og uten overveldende erfaringsgrunnlag, kun personlig synsing.
Kablene kan man begynne å tenke på når man er fornøyd med lyden...

:)

K

knutinh

Gjest

Bx skrev:
Hei Knut,

Dette har jeg testet. Ikke blindt, men svaret er tydelig. Det er noen egenskaper som skinner gjennom uansett hvor mye man korrigerer. Man trenger fortsatt gode elementer for å få god lyd .... men det er mulig at definisjonen av gode elementer er en annen med dsp enn uten.
Det stemmer med min erfaring.

Poenget mitt var at frekvensrespons (og i mye mindre grad fase) ofte er så altoverskyggende viktig at så lenge de to er forskjellig så "drukner" evt andre forskjeller (og likheter). Ved å utjevne direktelyden (evt energien levert til rommet) så kan man komme nærmere inn på de grunnleggende forskjellene (som ofte er vanskelig/umulig å gjøre noe enkelt med).

Klipper det så klipper det, og lineær filtrering er feil kur mot det.

-k

O

om.s

Gjest

Rotekroken skrev:
Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:

Selvfølgelig så bruker vi alle litt av vår kunnskap og erfaring, men vi bruker ører og indre følelser mer enn vi leser teknikk..

Personlig så har jeg slitt med masse rom/akustikk problemer i alle år, et "problem" som jeg har hatt som mitt fokus i minst 15 år..
Bruker bare enkle middler for å høre med og uten musikk, trenger ikke noe mer enn som så, ører og følelser er mer enn nok verktøy for min egen del..
Perfekt er det garantert ikke, men ikke pokker om jeg vil at det skal være perfekt heller ;D
Og en annen ting som er vesentlig for min egen del, jeg liker musikken som strømmer ut av de museums gjenstandene som står i stua ;)

Teknikken og tekniske spesifikasjoner på det utstyret jeg har, det kan jeg svært lite om, hvorfor skal jeg lese tech spec når det klinger greit nok i mine ører.?
Uansett hvor mye jeg leser, så blir det ikke bedre av den grunn ;D
Godt skrevet rotekroken, og jeg må si det passer meget godt til min tilnärming og mening med denne hobbien og :)....

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Lyngen skrev:
Rotekroken skrev:
Slike tekniske greier overlater vi til de som skal produsere ting, slik som deg selv som utvikler Hi-Fi..
Ser jo ingen poeng i at vi her på sentralen skal engasjere oss med slikt, vi kan heller sette oss med med ei skive og kose oss med det som strømmer ut av anlegget ;)
Kjell
Ja, jeg tror det er slik for mange av oss. Jeg kan interessere meg for teknikken bak mine nye høyttalere med det betyr strengt tatt ingenting for meg når de skal vurderes med målet om størst mulig musikknytelse. Men hvorvidt kablene mine egentlig bidrar med noe, kan ha (selv om det er meget lite) betydning for lyttingen.
Har du slike original kabler liggende.?
Bytt ut dem med de du har nå, så lytter du om det er noe forskjell på lyden..
Er det ikke noe forskjell på lyden, så ser jeg ingen poeng i at du skal sitte med krem-kabler fra AU24 og WW, selg dem heller rimelig til meg.! 8)

Jeg for min del hentet noen slike kabler fra roteskuffen nå, i tilfelle det ble en "kabeldebatt" av dette..
Står å spiller på den ene spilleren nå, sparer på kruttet mitt i tilfelle diskusjonen kommer, så kan jeg hvertfall fortelle om mine opplevelser med dem ;D
Andre kan få lov til å bruke hva dem vil, selvfølgelig.! ;)

Focal Utopia Micro Be - Sugden A21SE - Cary 303/300 - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
Jeg har aldri noen gang hørt en slik kombo som du sitter med, men skulle ikke fordundre meg om det låter helt knall.! :D
PS: Det er vel Silver Eclipse du har.?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

Snickers-is skrev:
Så begge bidrar mest?

;D

Snickers,

Innledningen din og denne kommentaren er BULLS EYE.

Diskusjonene på Hifi Sentralen reflekterer ikke i stor grad det som har stor betydning for lydkvaliteten.

Det som er fint med kabler og andre gråsoneforbedringer er at alles mening er like gyldig. I demokratiets navn er jo det en bra sak, men det er jo bedre om vi klarer å få samme spirit inn i diskusjoner som har stor betydning for lydkvaliteten.

Man skal ikke følge Hifi Sentralen lenge for å se at her er det mange kloke hoder og mange som har betydelig kompetanse og erfaring på hifi. Selv om jeg er fersk profesjonell selv, så er det fortsatt mange - både amatører og profesjonelle og midt i mellom som kan mye om mange ting som har med lydkvalitet å gjøre - som jeg lærer og stimuleres av. Men det synes å bli lengre og lengre mellom de trådene som er viktige for lydkvaliteten og for å utveksle kunnskap. Den mest spennende tråden for tiden er imo en off-topic tråd om operakultur vs ola-nordmann kultur. Jeg håper vi får en del on-topic diskusjoner snart som holder samme nivå.

Vi som har vært i gamet en stund er gjerne litt låst i våre egne tanker, og nesten avhengig av gode spørsmål for å komme i gang med konstruktiive diskusjoner. Og når jeg sier "gode spørsmål" så mener jeg også "dumme" spørsmål. Det er ofte de friske, utenfraformulerte spm'ene som genererer de mest interessante diskusjonene. Så dere som føler dere tryggest på kabler, shakti stones, bybee filtre, forforsterkere ;), effekttrinn :), dsp :D, eller høyttaler ;D ;D - vi trenger noen friske innfallsvinkler for å få sving på sakene!!!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

Rotekroken skrev:
Jeg har en påstand om at alt av kabler EQ/filtrerer lyden, kabler er kanskje fattigmanns EQ/filter, mens de andre bruker dedikerte EQ/filter..
Resultatet kan bli akkurat det samme, prisen kan også bli akkurat den samme..
Så hva er det vi egentlig bråker om, når det kommer til dette med kabler.?
Personlig så foretrekker jeg å EQ/filtrere med kabler i steden for dedikerte EQ/filtre, er det noe poeng i at jeg skal henge ut de som kanskje bruker mer penger på elektroniske bokser som "ødelegger" lyden på samme måte som kabler gjør.?
Kanskje er det ene en smule bedre enn det andre, det er jaggu ikke sikkert at det handler om annet enn smak og behag.?
Kabler egner seg ikke som tonekontroller - hverken lydmessig eller prismessig. Det er kanskje fattigmanns EQ i den betydning at man blir fattig hvis man forsøker å få til EQ på dette viset.
Grovt regnet så har jeg brukt 20k på spiller og kabler hele veien..
Hvor mye penger har du lagt i EQ, filter, kabler og PC.?
Tror jaggu jeg går å henter meg en boks Hansa-brus jeg 8)
Hansa-brus er imo den beste brusen i landet.

Og 20 k på spiller og kabler er ikke så ille. Hvis minst 18k er på spiller......

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.862
Sted
Østfold

Jeg synes også teknikken er uinteressant når jeg skal lytte, men letingen etter etter gode lytteopplevelser går raskere og bedre jo mer man lærer.

Rotekroken: Jeg er enig med deg dersom du har bestemt deg for å avslutte letingen etter bedre lyd. Om du er på jakt etter forbedringer tror jeg du er enig med meg i at den letingen ikke går lettere om du forkaster all kunnskap du har. Da kan vi kanskje enes om at letingen kan gå enda lettere om du tilegner deg enda mer kunnskap?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Hvordan kan du uttale deg om kvaliteten i den EQ-en om du ikke hadde nok effekt til å EQ-e med?
Nok effekt til normalt (lavt) lyttevolum, men på den tiden så skulle det gjerne spilles litt høyere enn det gjøres i dag..
Slettes ingen problem å spille høyt nok uten B&W EQ, men hva i all verden skal man med en dupeditt som suger effekt så til de grader.?
Kastet shiten på dør, ordnet meg på andre akustiske måter i steden, men det var et lytterom og det fantes absolutt ingen, og da mener jeg INGEN waf-aktige faktorer der ;D
Resultatet ble vesentlig bedre på alle mulige måter, men kanskje finnes det andre muligheter i dag som er bedre, men hvorfor i all verden skal jeg legge penger i slikt, når jeg ikke vet om det blir et godt resultat eller ikke.?

Slang meg med på tråden som jeg tror det var "Rhesus" som startet, vurderte faktisk EQ seriøst, men det fantes ingen gode nok forslag som kostet under 20k og så mye penger har ikke jeg å kaste bort, brukte heller halvparten på nye kabler..
Det meste finansiert av gamle kabler, så utgiften ble ikke rare greiene egentlig..

For den prisen som jeg måtte ut med til en høvelig EQ, så fikk jeg CD spiller, DAC og nye kabler hele veien, trekker du fra det som er solgt så har jeg nesten gått i null, pluss at jeg er meget fornøyd med resultatet.!
Har satt en sluttstrek for meg selv, har nådd målet mitt og er kjempefornøyd, selv om jeg ikke har EQ/filter i annen form enn kabler..

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

knutinh skrev:
Poenget mitt var at frekvensrespons (og i mye mindre grad fase) ofte er så altoverskyggende viktig at så lenge de to er forskjellig så "drukner" evt andre forskjeller (og likheter). Ved å utjevne direktelyden (evt energien levert til rommet) så kan man komme nærmere inn på de grunnleggende forskjellene (som ofte er vanskelig/umulig å gjøre noe enkelt med).

Klipper det så klipper det, og lineær filtrering er feil kur mot det.

-k
Jeg er langt på vei enig med deg i dette Knut,

Forsterkere låter forskjellig og forforsterkere degraderer lyden i ulik grad og signalgivere og DAC-er varierer i lydkvalitet. Det er visse tonekontrollelementer her også, men det er også viktige forhold som går på dynamikk, signal/støy, harmonisk og ikke- harmonisk forvrengning som i liten grad fanges opp av vanlige høyttalermålinger og vanlig dsp.

Men hvis man sliter vesentlig på frekvens- og fasegang i rommet, så kommer man ikke i mål med bedre elektronikk - trolig heller ikke med bedre elementer. Det er jeg enig i.

Jeg har et sett høyttalere som er rimelig - men ikke helt nøytrale - og svært gode til prislappen. Med romkorreksjon så får jeg de til å låte minst 1/2 prisklasse dyrere -bare på å justere frekvensresponsen. Det er nesten utrolig hva litt frekvensresponsjustering kan gjøre for ( i dette konkrete tilvellet) kontroll i bassen, åpenhet i mellomtonen og glattere topp.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Bx skrev:
Så dere som føler dere tryggest på kabler, shakti stones, bybee filtre, forforsterkere ;), effekttrinn :), dsp :D, eller høyttaler ;D ;D - vi trenger noen friske innfallsvinkler for å få sving på sakene!!!
Greit nok å ha en spiller, forsterker og høyttalere, gjerne sammen med noen kabler så det blir lyd..
Så setter man på ei skive som man liker og NYTER MUSIKKEN uansett åssen anlegg man har.! :eek:
PS: råder alle til å IKKE legge Shakti stein på vinyl plata, det tror jeg går skikkelig dårlig :-[

U

utgatt60135

Gjest

Rotekroken skrev:
Focal Utopia Micro Be - Sugden A21SE - Cary 303/300 - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse - Audience Au 24
Jeg har aldri noen gang hørt en slik kombo som du sitter med, men skulle ikke fordundre meg om det låter helt knall.! :D
PS: Det er vel Silver Eclipse du har.?
Jo takk, velger produkter med omhu håper jeg. Det låter alltid knall helt til enda bedre utstyr testes :D. Må vel ta opp banklån til store kasser med mer power neste gang (hvis det blir noen ::)). De heter Super Eclipse 5 for å være nøyaktig og hadde de bare ikke vært så pene så kunne du ha fått dem ;).

Sorry for OT.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

Sans for det du skriver, og tipper at du har godlyd i heimen : :) :)

Jeg har store problemer med å nyte musikken hvis jeg hører: Digitalstøy, forsterkerkomprimering, analog tåkelegging generelt (men det er faktisk nåe av det enklere å leve med - man blir ikke avsporet men bare uengasjert), resonnanser (noe jeg hører godt i de fleste anlegg), frekvensubalanser som presenterer instrumenter og stemmer på en unaturlig måte. Men siden jeg har valgt å bruke mer penger på bil og hus enn hifi, så har det vært nødvendig med betydelig selvbygg og modifikasjoner for å komme i nærheten. Og jeg fikk ikke sjelefred før jeg hadde en dsp-løsning som ga rimelig god kontroll på frekvensbalansen i anlegget.

Når det er på plass, så låter de fleste CD-er ok, og Svensk TV har nesten alltid god lyd. NRK var bra før men nå suger det...

Det eneste jeg trenger av en kabel nå for å ha sjelefred er at den er solid core, kopper, passende tverrsnitt og helst teflon isolasjon. Jeg er sikkert litt kabelreligiøs jeg også. Jeg hører definitivt forskjeller på enkelte kabler, men det er skjelden at forskjellene er vesentlige. Så mitt kabelvalg er mer utfra filosofien at dette er minst så bra at det ikke lengre er en vesentlig variabel. Så jeg unner meg litt overkill og betaler gladelig 50 cent ekstra per fot for å få teflon i stedet for noe simplere. Man får litt annet perspektiv på sånne ting som kabler, phonokontakter osv, når man skal ta 100 beslutninger ifm. et høyttalerbyggeprosjekt, og kabelspørsmålene kommer fra 85 og utover...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18

Bx skrev:
Rotekroken skrev:
Jeg har en påstand om at alt av kabler EQ/filtrerer lyden, kabler er kanskje fattigmanns EQ/filter, mens de andre bruker dedikerte EQ/filter..
Resultatet kan bli akkurat det samme, prisen kan også bli akkurat den samme..
Så hva er det vi egentlig bråker om, når det kommer til dette med kabler.?
Personlig så foretrekker jeg å EQ/filtrere med kabler i steden for dedikerte EQ/filtre, er det noe poeng i at jeg skal henge ut de som kanskje bruker mer penger på elektroniske bokser som "ødelegger" lyden på samme måte som kabler gjør.?
Kanskje er det ene en smule bedre enn det andre, det er jaggu ikke sikkert at det handler om annet enn smak og behag.?
Kabler egner seg ikke som tonekontroller - hverken lydmessig eller prismessig. Det er kanskje fattigmanns EQ i den betydning at man blir fattig hvis man forsøker å få til EQ på dette viset.
Grovt regnet så har jeg brukt 20k på spiller og kabler hele veien..
Hvor mye penger har du lagt i EQ, filter, kabler og PC.?
Tror jaggu jeg går å henter meg en boks Hansa-brus jeg 8)
Hansa-brus er imo den beste brusen i landet.

Og 20 k på spiller og kabler er ikke så ille. Hvis minst 18k er på spiller......
Overbevis meg gjerne om at jeg har tatt feil.!
Men da må du ta med duppedittene dine hit, for det hjelper jo ikke meg om du sitter der å påstår at kabler ikke funker, det funker helt glimrende i mine ører nemlig ;)
Men vil legge til at det er minimalt av musikken som ødelegges i mine ører, men jeg har heller ikke påstått at mine ører er perfekte..
Selger mer enn gjerne kablene mine om du kan finne noe som er minst like bra, til samme pris som jeg har betalt for kablene..

Regnet med at dette skulle bli en liten kabel diskusjon, så jeg er forberedt på dette, hentet originale RCA kabler som følger med komponenter og byttet ut de jeg hadde der fra før på den ene spilleren..
Hva er det som skjer med musikken da tro.?
Jeg får bass i steden for musikk, jeg får en skrikende mellomtone, øvre mellomtone/nedre diskant er hissig og pågående, masse S-lyder, musikken blir mer firkantet og slitsom, lydbilde er full av feil og "vandrer" litt, lyden kommer ut som 2D og du hører at det kommer ut av 2 høyttalere..
Låter mer som et mikroanlegg fra Rema1000 :p

I mine ører så er det få spillere i den høyere enden på scalaen som låter slik jeg vil ha musikken fremført, så det er absolutt ikke en spiller til 18k.!
Kostet vel 12k ny og jeg har kjøpt den brukt..
Tar gjerne imot en anbefaling her også jeg, overbevis meg gjerne om at jeg har tatt feil her også, ta med det ett eller annet som du mener er bedre enn den spilleren jeg har..

Hansa Fatøl er slettes ikke ille, men skulle nå heller hatt noe UK i steden, men man tager det man haver ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117

Valentino skrev:
Mine. ;D
Spøk til alvor: De er iallefall konstruert etter klare prinsipper og mål. Et av prinsippene er at de ikke trenger kabelhysteria for å gjøre jobben.
En annen høyttaler som er god er Quad ESL-63. Snell A var heller ikke dum. Ei heller Sf Extrema.
Elendighet til alt for mange penger finnes i AN/E. Peter Snell må være forbannet der oppe. Snell E var jo god!
Alvor til spøk, mener du vel Valentino ;) Du som vanligvis er så presis og opptatt av spesifikasjoner, kunne jo oppgitt hvilken modell av AN og Snell du skriver om. Har du i det hele tatt hørt AN type E? eller Snell type E? eller har du lest noen målinger? Peter Snell og Mr AN var venner må vite.

Lf

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581

Rotekroken skrev:
Regnet med at dette skulle bli en liten kabel diskusjon, så jeg er forberedt på dette, hentet originale RCA kabler som følger med komponenter og byttet ut de jeg hadde der fra før på den ene spilleren..
Hva er det som skjer med musikken da tro.?
Jeg får bass i steden for musikk, jeg får en skrikende mellomtone, øvre mellomtone/nedre diskant er hissig og pågående, masse S-lyder, musikken blir mer firkantet og slitsom, lydbilde er full av feil og "vandrer" litt, lyden kommer ut som 2D og du hører at det kommer ut av 2 høyttalere..
Låter mer som et mikroanlegg fra Rema1000 :p
Sist jeg fikk fokus på kabler skulle jeg egentlig sammenligne den digitale lyden fra DVD spilleren med den analoge - og i tillegg bypasse fra forforsterkerene som er en Tact sak som kjører både digitalt og analogt. Tror også det var ytteligere en forforsterker inne i bildet. Men så var det en tydelig hørbar forvrengning i analog bypass. Etter litt research på baksiden så viste det seg at det var en original rca kabel som var synderen. Ut med den og inn med en mer kurant kabel så var anlegget reparert ;)

Jeg har løse planer om å ta en rundtur i Oslo-området i løpet av året. Og i så fall kommer jeg gjerne på besøk. Ikke for å bevise at du "tar feil" - for jeg tror du har knekt koden på god lyd - men gjerne for å se hva vi kan få til med dsp - hvis du er interessert

I mine ører så er det få spillere i den høyere enden på scalaen som låter slik jeg vil ha musikken fremført, så det er absolutt ikke en spiller til 18k.!
Kostet vel 12k ny og jeg har kjøpt den brukt..
Det var helst kabelprisen jeg tenkte på når jeg splittet totalprisen din ;)
Tar gjerne imot en anbefaling her også jeg, overbevis meg gjerne om at jeg har tatt feil her også, ta med det ett eller annet som du mener er bedre enn den spilleren jeg har..
Jeg har en PC og et lydkort, en mikrofon og et korreksjonsprogram... Dette lydkortet grisebanker mine to digitale kilder til ca samme pris som din CD-spiller.
Hansa Fatøl er slettes ikke ille, men skulle nå heller hatt noe UK i steden, men man tager det man haver ;D
Jeg liker Hansa Premium litt bedre, men fatters har i alle år vært en svoren tilhenger av Frydenlund - og de seneste årene Frydenlunds Fatøl. Den er definitivt på høyde med det beste fra vest. Og nå har Rignes skjønt det også så nå har prisen skutt i været.

S

slowmotion

Gjest

Det kan virke som om ... jo mer man vet om forsterker - og høytalerbygging i praksis,
desto mindre er man opptatt av kablers innvirkning på lyden.

Unntak finnes selvfølgelig.

K

kbwh

Gjest

Rotekroken skrev:
1) Hva i all verden er det man skal med bass EQ etter.?
2) Mener du at bass er en viktig del av lyden.?
3) Vi har begge valgt forskjellige veier å gå, men kan vi si at det ene er bedre enn det andre.?
1) Flat frekvensrespons i lytteposisjonen også under ca. 200Hz. Frekvensresponsen er et stereoanleggs viktigste parameter.
2) Ja. Dypbass definerer en veldig stor del av romopplevelsen.
3) Vanskelig å si uten å ha hørt hverandres anlegg.

K

KindOfBlue

Gjest

kjoenik skrev:
Dog er jeg, personlig, overbevist om at høytalerne betyr langt mer for lyden enn kablene.
OMF var på besøk hos meg. Han har et oppsett med aktiv deling og transistor, i den stratosfæriske prisklassen.
Han kommenterte at mitt oppsett var tonalt meget likt hans eget, og han var meget begeistret for lyden. Dette overrasket meg. Ikke at han likte lyden, men at den lignet hans.

Jeg tror at billige høytalere kan spille overaskende bra med dyr elektronikk, og at dyre høytalere kan spille greit med billig elektronikk.
I denne sammenligningen mellom ditt og OMFs anlegg mangler en vesentlig faktor: rommet.
Og det kan godt være at ditt rom er bedre tilpasset høyttalerne du bruker, slik at lyden blir like riktig hos deg, som med OMFs dyrere anlegg.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
992

Skal ikke legge meg for mye bort i dette da diskusjoner "for og mot" ikke har all veerdens betydning eller interesse.

Selv er jeg godt (desverre) klar over kablenes betydnig. Selvfølgelig er det som tråstarter sier vesentlig større forskjeller på høyttalere e. Her finnes jo mange konstruksjonsprinsipper og mere eller mindre velfunderte løsninger på markedet.(ikke ulikt kabler forsåvidt ;D). For ikke å snakke om alt selvbygg som dukker opp med dito .......

Det er nok også slik at det er et begrenset fåtall av forumets deltakere som har teknisk kompetanse til hverken å konstruere eller forbedre høyttalere.
Bytte av kabler kan derimot ALLE mestre ;).

Vel, mitt poeng er bare at mange har allerede skaffet seg høyttalere, SÅ er det snakk om å få ut potensialet i disse. Som eksempel har jeg selv for noen år siden kjøpt høyttalere, har testet forskjellige kabler og forsøker å finne de best matchende til mitt systemet (etter mine preferanser). Desverre er ikke EKKJ svaret for alle (Jada, HAR prøvd)

Altså, det hadde absolutt vært interessant med mere diskusjon rundt konstruksjonsprinsipper her, ikke minst ulike fordeler og ulemper belyst kunne være til god hjelp når vi vanlig dødlige skal foreta valg. Så til dere som har peil. KJØR PÅ

Enn så lenge får kabler sin fortjente plass (også i spaltene her)

Dette sagt så har jeg etterhvert hørt noen forskjellig oppsett og det er meget klart at vi søker forskjellige aspekter ved musikkreproduksjon slik at betrktninger på slike forum uten å vite noe om den enkeltes preferanser er bort i mot verdiløse imo!

mvh.

K

kbwh

Gjest

Sett i forhold til kablers bidrag til det lydlige sluttresultat er ikke plassen fortjent...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12

kwil skrev:
.....
Enn så lenge får kabler sin fortjente plass (også i spaltene her)

Dette sagt så har jeg etterhvert hørt noen forskjellig oppsett og det er meget klart at vi søker forskjellige aspekter ved musikkreproduksjon slik at betrktninger på slike forum uten å vite noe om den enkeltes preferanser er bort i mot verdiløse imo!

mvh.
Hør, hør. Mere gjensidig respekt for hverandres preferanser og varierende grad av døvhet er også ønskelig.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396

Snickers-is skrev:
men hvor mange innlegg er det om ideen bak Manger MSW? Om Audio Physic sin nye diskant? Om XBL2 motorsystemer? Om SD-systemer? Om delefiltrenes innvirkning på 3D-akustikken? Om beaming? Om baffelstep? Om baffeldiffraksjoner? Om oppbrytninger og subharmoniske artifakter? Om termisk kompresjon? Om dynamisk kompresjon?

...ja jeg kan holde på slik en god stund. Noen som ser et poeng?
Alt dette vil være svært interesant å lese om/diskutere men slike inspill drukner i tråder om snakeoil og annen vissvass.
Ettersom jeg ikke er noen konstruktør har jeg ikke så mye å bidra med men f.eks et DIY Manger system hadde vært spennende, selv om jeg aldri har hørt slike elementer.

Du kan jo sparke igang et eller annet Snickers.

Topp Bunn