K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Jeg vil lære mer om det faglige. hvor skal man starte? (Lektyre, teorier, målinger m.m) Er ikke teknisk utdannet.
rommets påvirkning, akustikk er det jeg for øyeblikket er mest opptatt av. Det er sikkert et omfattende fagfelt. Men det å om ikke annet forstå litt av det du og andre fagfolk snakker om hadde vært en god startSnickers-is skrev:Jeg tror det er veldig vanskelig å finne et sted å begynne om man ikke lurer på noe litt konkret.
Hifisentralen: Tech-hjørnet: Begrepsordliste65finger skrev:Jeg vil lære mer om det faglige. hvor skal man starte? (Lektyre, teorier, målinger m.m) Er ikke teknisk utdannet.
-= Jeg snakker her om fenomener som har et svar som er enten rett eller galt. Jeg er klar over at mange fenomener ikke har så enkle svar, men det er altså ikke slike fenomener jeg snakker om =-HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
OT, og hører hjemme under akustikk-kategorien, men shit la gå - bedre enn å krangle i alle fall ;D65finger skrev:rommets påvirkning, akustikk er det jeg for øyeblikket er mest opptatt av. Det er sikkert et omfattende fagfelt. Men det å om ikke annet forstå litt av det du og andre fagfolk snakker om hadde vært en god startSnickers-is skrev:Jeg tror det er veldig vanskelig å finne et sted å begynne om man ikke lurer på noe litt konkret.
Et glimrende eksempel på en forklaring som alle kan forstå!Low-Q skrev:Mvh.
Vidar
Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Hehe, du er fortsatt deg selv og din holdning lik, godt å se noe ikke er forandret. Du får lese det jeg skrev som du vil, ironi og humor er alikevel vanskelig å føre frem, spesiellt når den sitter langt inne hos leseren.Snickers-is skrev:om.s skrev:En annen teori:
Ta de faglig tyngste diskusjonene på tech hjörnet, der skal man kunne före slike debatter uten forstyrrende elementer, og moderer evnt slike tråder dit.
Tech-hjørnet
Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her
Og kanskje viktigere rent generellt, det skal vel minst to polariserte sider til for å skape en slike skyttergrav debatt?, kast ut de "oversakelige" og "besservisserene" som tar motet fra de glade amatörer på andre hjörnene, inkl dette, noen ganger (det sies iaf ikke noe om at man ikke kan synse her) så vil man også kanskje kunne trekke fler medlemmer, om enn kanskje ikke av den riktige sorten for alle.
Forskjeller og Testmetodikk
Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv? Her diskuteres hva slags lyd som er å foretrekke, placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller, er det verdt prisen m.m.
En tanke igjen; hvorfor ligger det ikke en slik debatt som etterlyses allerede under tech hjörnet? spmét/tråden stilles på det åpne forumet der alle, også de teknisk ukyndige/uinteresserte har poste rett og man kan nesten få litt inntrykk av at det er en liten oversitter tendens ute og går, hadde derimot debatten gått der den burde, tech hjörnet, imo, så hadde de som har kompetansen kunne fört den der som de ville og resten kunne ta til seg av kunnskapen deres, bare lese seg opp for de interesserte, de fleste ukyndige vet hvor hjörnet er å finne så det finnes rikelige muligheter for at det ville öke besökene der også, trodde forresten det var meningen med det hjörnet, men man har kanskje tatt feil...
mvh
Det er hyggelig at du tar deg tid til å stikke innom tråden for å fortelle oss at saklig diskusjon er noe du ikke ønsker annet enn på tech-hjørnet. Kan du forstå hvorfor debatten til tider blir en smule polarisert?
Gratulerer om.s, du er herved den første som i sin helhet dedikerer et innlegg i denne tråden til å forsøke å kneble noen.
Er du ikke litt i overkant hard nå? Jeg tror han sikter til at i avdelingene utenfor Tech-hjørnet, bør man tilstrebe en forklaringsform som de fleste kan forstå. Han vil vel ikke holde fakta utenfor, men ønsker at fakta forklares for almenheten på en forståelig måte.Dermed skiller vi mellom de "almenne" avdelinger og Tech-hjørnet. Det betyr, etter mitt syn, at man kan ha faglige diskusjoner hvor som helst, men legger de avanserte forklaringsmodeller og matematikken i størst mulig grad under Tech-hjørnet.Snickers-is skrev:Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Hvordan klarer du det? går du inn for å ikke se hva folk fører frem? hva får deg å antyde at det er det du her sier vedkommende mener, selv jeg i min uforstand klarer ikke se at han ønsker fakta borte fra det generelle forumet :....Snickers-is skrev:Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Godt å melde at man er enig Karma og ikke har slike "kjetterske" tanker om å bruke Tech hjørnet til tyngre debatter, aleneKarma skrev:Er du ikke litt i overkant hard nå? Jeg tror han sikter til at i avdelingene utenfor Tech-hjørnet, bør man tilstrebe en forklaringsform som de fleste kan forstå. Han vil vel ikke holde fakta utenfor, men ønsker at fakta forklares for almenheten på en forståelig måte.Dermed skiller vi mellom de "almenne" avdelinger og Tech-hjørnet. Det betyr, etter mitt syn, at man kan ha faglige diskusjoner hvor som helst, men legger de avanserte forklaringsmodeller og matematikken i størst mulig grad under Tech-hjørnet.Snickers-is skrev:Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Eksempelet fra Vidar ovenfor er jo glimrende!
Eksemplarisk forklaring V, selv om det er kjent stoff (nei jeg ikke si det med formler) så er dette ett språk som inkluderer også de mindre teknisk interesserte/begavede, mer slikt.Low-Q skrev:OT, og hører hjemme under akustikk-kategorien, men shit la gå - bedre enn å krangle i alle fall ;D65finger skrev:rommets påvirkning, akustikk er det jeg for øyeblikket er mest opptatt av. Det er sikkert et omfattende fagfelt. Men det å om ikke annet forstå litt av det du og andre fagfolk snakker om hadde vært en god startSnickers-is skrev:Jeg tror det er veldig vanskelig å finne et sted å begynne om man ikke lurer på noe litt konkret.
Akustikk i et rom er på en måte forvokst bokslyd. Litt mer konkret så handler akustikk om hvordan lyd forplanter seg i et rom. Siden rommet har et begrenset omfang, altså vegger, tak og gulv, vil disse forhindre lyd i å fortsette i det undelige, og vekk fra høyttalerne.
For å være barnslig konkret: Tre ei stor bøtte over hode, og hør hvilken forskjell det er å høre sin egen stemme, mot å ta bøtta vekk ( ).
Lyden i et rom har ingen steder å gå, så den blir reflektert mellom veggene. Imidlertid vil mye av lyden omformes til elektromagnetisk stråling (i form av varme) i det den treffer veggen, eller et møbel. Som kjent kan vi ikke høre elektromagnetisk stråling, så det er hovedforklaringen på hvorfor lyden dør ut i et akustisk dempet rom - dør ut som regel ganske raskt i et godt møblert rom, med mye myke, porøse flater. En annen og mindre viktig årsak til at lyd dør ut, er lekkasje av lyd der veggen, taket eller gulvet i seg selv settes i svingninger i kraft av lydtrykket som treffer dem, og virker som en membran utad som kan sende lydbølgene videre og vekk fra rommet.
Denne energien er imidlertid viktig å beholde mest mulig av inni et høyttalerkabinett og la den i størst mulig grad omformes til varme av dempematerialet inni høyttaleren - vi vil jo ikke at lyd skal forplante seg via høyttalerens vegger, men i høyest mulig grad komme av høyttalerelementene selv. Det er imidlertid en annen diskusjon.
Materialer som i stor grad absorberer lydenergi framfor å reflektere dem, er porøse, gjennomluftige myke materialer, som tekstiler, ull, isolasjonsmateriale som glava og steinull etc.
Et rom påvirker frekvensresponsen der vi sitter og lytter. Refleksjoner er lydrester som ikke ennå er omformet til varme, eller lekket ut av veggene. Disse refleksjonene bidrar gjerne til en annen frekvensrespons enn den vi ønsker - rent målemessig i alle fall. Heldigvis er øret innstilt slik at den "favoriserer" den lyden som treffer oss først - altså¨den som kommer direkte fra høyttaleren uten å bli reflektert først - men vi legger likevel merke til gjenklangen i rommet uten at dette nødvendigvis forstyrrer frekvensresponsen slik vi ønsker den. Dette gjør at hørselen i seg selv er en romkorreksjon, som "ser forbi" refleksjonene. Det er imidlertid ikke alltid slik, og er bl.a plasserings- og frekvensavhengig.
Mvh.
Vidar
Betydningen av romkorreksjon, og graden av korreksjon som "hjernen gjør for oss" er et interessant tema.Low-Q skrev:Heldigvis er øret innstilt slik at den "favoriserer" den lyden som treffer oss først - altså¨den som kommer direkte fra høyttaleren uten å bli reflektert først - men vi legger likevel merke til gjenklangen i rommet uten at dette nødvendigvis forstyrrer frekvensresponsen slik vi ønsker den. Dette gjør at hørselen i seg selv er en romkorreksjon, som "ser forbi" refleksjonene. Det er imidlertid ikke alltid slik, og er bl.a plasserings- og frekvensavhengig.
Nei Knutinh, jeg sier ikke det du skisserer her, men jeg sier vel at de av deg nevnte kunnskapsrike personer kanskje også skal ta sitt ansvar for at debatter blir polariserte, og mye av dette kunne, imo, vært unngått ved at slike "tunge poster" ble ført på tech hjørnet. det har hendt at man har lest latterliggjørende poster/tråder fra i det minste noen av de nevnte personer, ikke særlig forsonende eller hyggelig det heller.knutinh skrev:Opplagt.om.s skrev:Og kanskje viktigere rent generellt, det skal vel minst to polariserte sider til for å skape en slike skyttergrav debatt?,
Hva mener du med "oversaklig"? Betyr det at når jeg forklarer hvorfor jeg mener at et utsagn er feil med å henvise til wikipedia, eller ved å henvise til en alment akseptert teori uten å samtidig hevde at vedkommende er en idiot, så er jeg "oversaklig" og burde slutte å forstyrre seriøse audiofiles diskusjon? Ville ting bli bedre om jeg faktisk idiotforklarte folk, slik at vi slapp disse dumme saklighetene?kast ut de "oversakelige" og "besservisserene" som tar motet fra de glade amatörer på andre hjörnene, inkl dette, noen ganger (det sies iaf ikke noe om at man ikke kan synse her) så vil man også kanskje kunne trekke fler medlemmer, om enn kanskje ikke av den riktige sorten for alle.
Altså skal man kaste ut de som kan vise at en forklaring på en forsterkers oppførsel er feil, mens de som synser uten å vite hva de snakker om skal regjere?
Leste du Snickers opprinnelige kommentar om kylling-drift? La oss kneble alle som driver med og forsker på kyllingdrift, slik at synserne kan synse uten å bli forstyrret av fakta?
Dersom du ser kunnskapsrike folk som Løkken, Snickers, Bx, Rhesus,Low-Q m.fl. som en trussel som helst burde stenges ute, eller i det minste låses inne på et sted hvor de ikke kan true "glade amatører" sin rett til å lage sine egne uimotsagt teorier om elektroner og sånt. Er du sikker på at det er hva majoriteten av forumet ønsker seg? Kan det være at mange ser det som en kvalitetssikring at det finnes noen her inne som har designet en forsterker eller som kan regne på koaksial-kabler?
Kan det være at meningene som demonstreres på begge sider av en opphetet og langvarig debatt om noen få tema slett ikke er representative for de 99% av forumet som velger å ikke delta i disse debattene?
-k
Din inndeling fordrer at vi ikke følger den klassiske definisjonen av empiri eller teori?"Empiriker" og "teoretiker" er mer nøytralt. Det er når empirikerne kommer med feilaktige teoretiske forklaringer, og når teoretikerne disser empirien basert på et teoretisk resonnement at de høyeste bølgene oppstår.
Forøvrig synes jeg dette er ganske enkelt: Vi kommer langt med ydmykhet og gjensidig respekt. Slike dyder har aldri skadet noen - hverken leg eller lærd.
Hva er da "fakta" og hvem besitter denne ?? Jeg har ikke noe imot tekniske ting hvor de burde forekomme, på tech hjørnet. Der hvor en generell debatt er innledet bør den følges , ikke neddynges av påstander klippet ifra wikipedia og andre steder.Snickers-is skrev:Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Du synes med andre ord at det er greit å påstå at det ikke eksisterer elektrostatiske hodetelefoner, men det er ikke greit å poste en link som viser slike i salg?HCS skrev:Hva er da "fakta" og hvem besitter denne ?? Jeg har ikke noe imot tekniske ting hvor de burde forekomme, på tech hjørnet. Der hvor en generell debatt er innledet bør den følges , ikke neddynges av påstander klippet ifra wikipedia og andre steder.
Jeg er enig i at matematikken og forklaringsmodeller burde ligge der...men du ser jo selv hvor de havner for tiden.... Og å tilstrebe en forklarings form er kanskje en god ide, men det har vært lite av akkurat DET sålangt vil jeg si... Så kom gjerne med konkrete eksempler på "undervisning" på hvordan en skal lese, nyttiggjøre seg og forstå denne "fagligheten"... Slik det nå oppfattes så er det litt slik " jeg kan mer enn deg så, men det er det bare jeg som vet..æddabæddæ.." Jeg tror MYE hadde vært annerledes hadde vi diskutert dette og andre emner her muntelig. Da hadde mange vært langt mer enige og forstått mer. Sålenge vi skriver på mer eller mindre forstålig måte her inne blir det slik det er...En evigvarende rund dans...Karma skrev:Er du ikke litt i overkant hard nå? Jeg tror han sikter til at i avdelingene utenfor Tech-hjørnet, bør man tilstrebe en forklaringsform som de fleste kan forstå. Han vil vel ikke holde fakta utenfor, men ønsker at fakta forklares for almenheten på en forståelig måte.Dermed skiller vi mellom de "almenne" avdelinger og Tech-hjørnet. Det betyr, etter mitt syn, at man kan ha faglige diskusjoner hvor som helst, men legger de avanserte forklaringsmodeller og matematikken i størst mulig grad under Tech-hjørnet.Snickers-is skrev:Hva? Du ønsker at fakta skal holdes borte fra det generelle forumet?HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Eksempelet fra Vidar ovenfor er jo glimrende!
Noen ting har faktisk svar som er tydelig "rett" eller "galt". I fravær av en dommer så er det helt greit å henvise til www.wikipedia.org, www.aes.org eller et annet sted som har noen grad av kvalitetssikring som uansett langt overgår en tilfeldig post her inne. Skal vi unngå å ta for oss de temaene bare fordi noen føler seg truet av det?HCS skrev:Og hvem sier hva er faglig..og hva er vrøvl...?? Har noen anledning til det? Skal vi godta alt ?
Jeg har ikke noe sterk mening om HFS burde bli mer "faglig". Men jeg reagerer på det dersom noen vil prøve å holde nivået så lavt som mulig, og dersom de synes det er greit å reagere med utriveligheter dersom de ikke får det på sin måte.Som sagt før, respekt og raushet kommer en langt med...Og ja, jeg setter pris på at Snickers tar emnet opp. Bare håper han evner å komme med noe konkret om hva han tenker seg...Så langt er det litt for mye "synseri" om at HFS burde ha mer faglighet..Og det blir jo bare snålt... 8)
Hva gir berretigelsen til å "korrigrere" de feil som begås innen gitte fagområder som elektronikk og dets like ? Og hvor ligger motivasjonen for å "rette" opp i ting? Er det en velmenende tanke bak og håp om at noen kan lære litt så SI det. Ikke bare fremfør og deklamer frem teori.. Jeg har lyst til å lære nye ting jeg, men jeg må dessverre si at pedagoger flyter det ikke over av her inne...Hverken på den hos sensualistene eller rasjonalistene...knutinh skrev:-= Jeg snakker her om fenomener som har et svar som er enten rett eller galt. Jeg er klar over at mange fenomener ikke har så enkle svar, men det er altså ikke slike fenomener jeg snakker om =-HCS skrev:Rent personlig kan de som har ønske om å legge frem formler og diagrammer legge dette under tech hjørne for min del. Der jeg selv kan oppsøke det og ikke måtte forholde meg til det i tråder hvor de strengt talt ikke trengs for det ALMENNE nivå her inne.
Dersom du har en overbevisning som er positivt feil, vil du da vite at (og evt hvorfor) den er feil, eller ønsker å du å "leve i troen"?
Dersom du tror at det ikke finnes elektrostatiske/electret hodetelefoner, er det da fint å få vite at det vitterligen gjør det? Eller er det frekt å opplyse deg om noe som helst?
På samme måte, dersom en person hevder at spenning og strøm er samme sak, er det da frekt å opplyse ham om at så ikke er tilfelle? Dersom vedkommende står på sitt, er det da frekt å poste en link til f.eks wikipedia, eller en teknisk forklaring som underbygger standpunktet? Dersom vedkommende reagerer med sinne og roper om "idiotforklaring", og at "det er musikken som teller", er det en berettiget respons?
-k
Her kom visst ordet "dommer".... Det sier det meste... Er det en kamp som skal vinnes...??? Nei det blir for dumt...Og hvis noen føler seg "truet" av sannhet så sier vel det også sitt...Tror neppe de er i flertall...knutinh skrev:Noen ting har faktisk svar som er tydelig "rett" eller "galt". I fravær av en dommer så er det helt greit å henvise til www.wikipedia.org, www.aes.org eller et annet sted som har noen grad av kvalitetssikring som uansett langt overgår en tilfeldig post her inne. Skal vi unngå å ta for oss de temaene bare fordi noen føler seg truet av det?HCS skrev:Og hvem sier hva er faglig..og hva er vrøvl...?? Har noen anledning til det? Skal vi godta alt ?
Jeg har ikke noe sterk mening om HFS burde bli mer "faglig". Men jeg reagerer på det dersom noen vil prøve å holde nivået så lavt som mulig, og dersom de synes det er greit å reagere med utriveligheter dersom de ikke får det på sin måte.Som sagt før, respekt og raushet kommer en langt med...Og ja, jeg setter pris på at Snickers tar emnet opp. Bare håper han evner å komme med noe konkret om hva han tenker seg...Så langt er det litt for mye "synseri" om at HFS burde ha mer faglighet..Og det blir jo bare snålt... 8)
-k
Forumet henger sammen i sin helhet. Det er lett å misbruke en tråd man starter for å kaste lys med en eller annen agenda over en annen tråd. Derfor er det alles rett å kommentere de feil som blir gjort, selvsagt ikke på "skrivefeil-mobbe-nivå", men på det som har med direkte feilinformasjon å gjøre, eller der man mener å ha grunn til å anta at emnet blir feil oppfattet av leserne.HCS skrev:Hva gir berretigelsen til å "korrigrere" de feil som begås innen gitte fagområder som elektronikk og dets like ?
Hva folks motivasjon for å delta er, vet jeg ikke.HCS skrev:Hva gir berretigelsen til å "korrigrere" de feil som begås innen gitte fagområder som elektronikk og dets like ? Og hvor ligger motivasjonen for å "rette" opp i ting?
Har du prøvd å lære noe, eller oppsøkt kunnskapen?Er det en velmenende tanke bak og håp om at noen kan lære litt så SI det. Ikke bare fremfør og deklamer frem teori.. Jeg har lyst til å lære nye ting jeg, men jeg må dessverre si at pedagoger flyter det ikke over av her inne...Hverken på den hos sensualistene eller rasjonalistene...
Jeg oppfatter det som om enkelte vil forbeholde seg retten til å mene noe om tekniske dippedutters virkemåte, uten å bli forstyrret av fakta fra de som faktisk har jobbet og studert dippedutters virkemåte. Når de samme personer blir sinna over å få referanser eller en formel som forklarer sammenhengen og som blir undervist i fysikkundervisningen på videregående så kan man kanskje anbefale vedkommende å ikke spekulere offentlig i dippedutters virkemåte så man slipper å bli så sinna?Og ja, vanlig folkeskikk burde ikke være unntak. Men gi en person mulighet til selv mestre litt og føler han lærer noe enn å trøkke vedkommende ned med lange avhandlinger... Give and take begge veier... Kanskje sensualistene har noe å lære dere rasjonalister noe om å nyte opplevslen KUN for opplevelsens skyld alene.. Mens rasjonalistene kanskje kunne faglig bistå sensualistene om tekniske virkemidler og måter for å oppnå andre ting i denne hobbyen vi tross alt ALLE deler....
Dommer, domstol...Jeg liker ikke de ordene... Hvorfor de brukes kan en jo lure på...Er ting sort / Hvitt...to leire...?? Keg velger å tro at det ikke er sånn ...At vi alle har litt av begge to i ossSnickers-is skrev:Forumet henger sammen i sin helhet. Det er lett å misbruke en tråd man starter for å kaste lys med en eller annen agenda over en annen tråd. Derfor er det alles rett å kommentere de feil som blir gjort, selvsagt ikke på "skrivefeil-mobbe-nivå", men på det som har med direkte feilinformasjon å gjøre, eller der man mener å ha grunn til å anta at emnet blir feil oppfattet av leserne.HCS skrev:Hva gir berretigelsen til å "korrigrere" de feil som begås innen gitte fagområder som elektronikk og dets like ?
Tenk over hva du gjør med dine innlegg i denne tråden. Vil du frata deg selv den ytringsfriheten, eller skal den bare gjelde dem som er dømt til å være objektivister etter subjektivistklanens domstol?
Jeg tror at det er poenget til Snickers. De fleste mennesker hadde nok ønsket å få fakta på bordet, og dersom det var uenighet om fakta så fikk de uenige forelegge hver sin dokumentasjon og argumentasjonHCS skrev:Nei, det hadde vært nyttig å fått høre om kyllingene slik at alle fakta kom på bordet...
Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ha lest denne tråden og stille det spørsmålet? Kan du finne ett eneste sted i denne tråden hvor noen hevder at du ikke skal få spørre om akkurat hva du vil?Når det er sagt, hvordan skal en vite om en starter en tråd rett...? Hvordan skal en tørre det hvis en ikke vet grunnlaget og har teorien iorden ? Jeg er for at terskelen er lav for det som det kan diskuteres og spørres om. Og da er ikke fagligheten til det eller den som spørr relevant i det hele tatt!
På tech-hjørnet er faglighet et krav.Hvorfor vil du ha mer faglighet inn i et hjørne av HFS som opprinnelig ble kallt "placebo-hjørnet" snickers ?? Det er jeg litt usikker på. Er vi for usikre og lite skolerte her inne ?? Ønsket om faglighet burde jo dekkes av tech hjørnet...
-kom.s skrev:kast ut de "oversakelige" og "besservisserene" som tar motet fra de glade amatörer på andre hjörnene, inkl dette,
knutinh skrev:Hva folks motivasjon for å delta er, vet jeg ikke.HCS skrev:Hva gir berretigelsen til å "korrigrere" de feil som begås innen gitte fagområder som elektronikk og dets like ? Og hvor ligger motivasjonen for å "rette" opp i ting?
Dersom du lanserer en teori om "basselektroner" (som har blitt gjort her inne), eller en teori om at det er umulig å kopiere en fil på en harddisk uten at noen bit endrer seg (som også er gjort her inne) så er dette teorier som det er vanskelig å finne dekning for i relevante fagområder.
Hvorfor ønsker du ikke å få vite det dersom du tar feil? Hvis det er så fryktelig galt å bli motsagt, hva gjør man egentlig på et diskusjonsforum?
Har du prøvd å lære noe, eller oppsøkt kunnskapen?Er det en velmenende tanke bak og håp om at noen kan lære litt så SI det. Ikke bare fremfør og deklamer frem teori.. Jeg har lyst til å lære nye ting jeg, men jeg må dessverre si at pedagoger flyter det ikke over av her inne...Hverken på den hos sensualistene eller rasjonalistene...
Jeg oppfatter det som om enkelte vil forbeholde seg retten til å mene noe om tekniske dippedutters virkemåte, uten å bli forstyrret av fakta fra de som faktisk har jobbet og studert dippedutters virkemåte. Når de samme personer blir sinna over å få referanser eller en formel som forklarer sammenhengen og som blir undervist i fysikkundervisningen på videregående så kan man kanskje anbefale vedkommende å ikke spekulere offentlig i dippedutters virkemåte så man slipper å bli så sinna?Og ja, vanlig folkeskikk burde ikke være unntak. Men gi en person mulighet til selv mestre litt og føler han lærer noe enn å trøkke vedkommende ned med lange avhandlinger... Give and take begge veier... Kanskje sensualistene har noe å lære dere rasjonalister noe om å nyte opplevslen KUN for opplevelsens skyld alene.. Mens rasjonalistene kanskje kunne faglig bistå sensualistene om tekniske virkemidler og måter for å oppnå andre ting i denne hobbyen vi tross alt ALLE deler....
Hvis vedkommende likevel velger å skrive sine teorier om dippedutters virkemåte, og å reagere med sinne og utriveligheter når han blir motsagt så er det ikke urimelig å be moderator om å slette slike utbrudd slik at vi andre kan få diskutere tema?
-k
Mener du at det er to sider i alle spørsmål?HCS skrev:Dommer, domstol...Jeg liker ikke de ordene... Hvorfor de brukes kan en jo lure på...Er ting sort / Hvitt...to leire...?? Keg velger å tro at det ikke er sånn ...At vi alle har litt av begge to i oss
Poenget mitt er at vi ikke kan la noen føle seg usikre pga at de ikke vet og kan nok...Og en slik tråd som dett kan fort oppfatees som om noen kan noe som andre ikke kan..Og de som kan får lov til å snakke, emsn de som ikke kan må forbli tause...Enda det burde være motsatt...De som kan minst, burde spørre og grave mest...Men slik er det ikke...Og det sier jo noe,,knutinh skrev:Jeg tror at det er poenget til Snickers. De fleste mennesker hadde nok ønsket å få fakta på bordet, og dersom det var uenighet om fakta så fikk de uenige forelegge hver sin dokumentasjon og argumentasjonHCS skrev:Nei, det hadde vært nyttig å fått høre om kyllingene slik at alle fakta kom på bordet...
Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ha lest denne tråden og stille det spørsmålet? Kan du finne ett eneste sted i denne tråden hvor noen hevder at du ikke skal få spørre om akkurat hva du vil?Når det er sagt, hvordan skal en vite om en starter en tråd rett...? Hvordan skal en tørre det hvis en ikke vet grunnlaget og har teorien iorden ? Jeg er for at terskelen er lav for det som det kan diskuteres og spørres om. Og da er ikke fagligheten til det eller den som spørr relevant i det hele tatt!
På tech-hjørnet er faglighet et krav.Hvorfor vil du ha mer faglighet inn i et hjørne av HFS som opprinnelig ble kallt "placebo-hjørnet" snickers ?? Det er jeg litt usikker på. Er vi for usikre og lite skolerte her inne ?? Ønsket om faglighet burde jo dekkes av tech hjørnet...
Spørsmålet er vel om ufaglighet skal være et krav i resten av forumet
-kom.s skrev:kast ut de "oversakelige" og "besservisserene" som tar motet fra de glade amatörer på andre hjörnene, inkl dette,